Het is nu do nov 23, 2017 11:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jul 03, 2011 5:47 pm 

aletta.12 schreef:
Nu hebben mijn ouders weer iets nieuws, ratten krijgen altijd als ze ouder dan 2 zijn tumors en wratten, klopt dat??

Bejaarden mensen krijgen dat ook ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 03, 2011 5:55 pm 

En nu een serieus antwoord op de vraag van Aletta:
Het klopt wel dat veel ratten, en dan vooral vrouwtjes, tumoren krijgen. Meestal is dat rond het tweede levensjaar, soms ook eerder. Mannetjes hebben hier veel minder last van. Dat van de wratten klopt niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 03, 2011 6:11 pm 

Ik ben zelf een moeder van twee kinderen en ik heb 3 ratjes.
En ik vind ze helemaal geweldig!! Ze zijn schoner dan honden en katten en zijn ook nog eens superslim.
Ik heb mij ooit laten vertellen dat een tamme rat vergelijken met een wilde rat is hetzelfde als een poedel met een wolf vergelijken.
En tuurlijk kunnen ze ziek worden maar ik heb er nu in totaal 9 ratjes gehad waarvan er twee overleden zijn aan een tumor. en vier anderen om andere redenen.
Net als elk ander dier, of mens, kunnen ze van alles mankeren. Maar het zijn leuke en aanhankelijke en enorm eigenwijze huisdiertjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 1:07 am 

Citaat:
Net als elk ander dier, of mens, kunnen ze van alles mankeren

Nou nee hoor helaas maar dat is echt niet zo. Ratten kampen veel vaker met gezondheid dan andere dieren, zeker omdat er ook maar mee doorgefokt word, hoewel dat weer voor elk dier geldt. Maar ook in de opvang heb ik de afgelopen jaren dat bv chronisch last van de luchtwegen steeds vaker voorkomt. Als mensen mij belden en voor het eerst begonnen aan ratten, vroeg ik ze toch echt eerst of ze een potje met geld hadden, en of ze zeker wisten waar ze aan begonnen, omdat ratten gevoelig zijn voor vele ziekten. Mensen kunnen nog ingeënt worden, en veel andere dieren ook, maar ratten niet. En dat kan hoog oplopen met geld, als een rat ziek is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 10:09 am 

annie schreef:
Citaat:
Net als elk ander dier, of mens, kunnen ze van alles mankeren

Nou nee hoor helaas maar dat is echt niet zo. Ratten kampen veel vaker met gezondheid dan andere dieren, zeker omdat er ook maar mee doorgefokt word, hoewel dat weer voor elk dier geldt. Maar ook in de opvang heb ik de afgelopen jaren dat bv chronisch last van de luchtwegen steeds vaker voorkomt. Als mensen mij belden en voor het eerst begonnen aan ratten, vroeg ik ze toch echt eerst of ze een potje met geld hadden, en of ze zeker wisten waar ze aan begonnen, omdat ratten gevoelig zijn voor vele ziekten. Mensen kunnen nog ingeënt worden, en veel andere dieren ook, maar ratten niet. En dat kan hoog oplopen met geld, als een rat ziek is.

Ik zeg niet dat ze meer of minder ziek zijn dan andere dieren, ik zeg in die quote dat ze van alles kunnen mankeren dus niet alleen tumoren. Net als elk ander dier of mens kunnen ze van alles mankeren en krijgen het zijn niet alleen tumoren die ze krijgen.
Dussss je zegt bijna hetzelfde als ik alleen zei ik het in één zinnetje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 10:13 am 

Dus de meest voorkomende "ziekte" is met de luchtwegen, maar het kan ook dat ze tumoren krijgen? Dat hoeft dus niet altijd zo te zijn??

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 10:19 am 

Zoals gezegd hierboven: niet elke rat wordt ziek, maar de kans is wel groot dat je met elke rat eens in zijn/haar leven naar een dierenarts moet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 10:52 am 

Eén van mijn ratjes is nooit bij een dierenarts geweest en dik drie jaar oud geworden en één van mijn andere ratjes is drie maanden oud geworden en overleed aan een hartafwijking en zat ik elke week mee bij de dierenarts. Ik bedoel alleen maar te zeggen je weet het niet van te voren.
Maar het is inderdaad wel zo dat het hele kwetsbare beestjes zijn die veelvuldig ziek kunnen zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 11:50 am 

Klopt, het verschilt per rat. Waar het mij om gaat is dat rattenliefhebbers geneigd zijn om vooral te roepen hoe leuk ratten zijn (en dat zijn ze ook) en het feit dat ratten gemiddeld genomen behoorlijke dierenartsenrekeningen kunnen opleveren te bagatelliseren met zinnen als 'elk dier heeft weleens iets'. In mijn beleving, en ik denk dat Annie dat ook vindt als ik haar post lees, zijn ratten gemiddeld minder gezond geworden het afgelopen decennium en ik vind dat nieuwe ratteneigenaren dit wel moeten weten. Voor de ervaren eigenaar kan het heel normaal zijn om met een groep van 4 ratten maandelijks met eentje bij een dierenarts te zitten, maar zo normaal is dat niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 04, 2011 12:52 pm 

Helaas in de praktijk ondervonden dat Hilde en Annie gelijk hebben. Ik heb nu 7 ratjes van ongeveer 1.5 jaar.

Mama: Na meerdere AB kuren echo laten maken omdat ze bloed blijft plassen. Daar zit weefsel wat niet goed is. Afwachten hoe het zich ontwikkeld...
Zusje: Altijd flink porfyrine oogje omdat ze wss iets aan een kiesje heeft. Niet zichtbaar en ze eet en drinkt prima dus ook afwachten...
Lola: Mamatumor weg laten halen en meteen laten castreren.
Annabel: Mamatumor weg laten halen en ook meteen laten castreren (zusje van Annabel).
Diva: 2 ooronstekingen gehad
Gayba: Niet gehad (klopt af)
Barry: Laten castreren, veel abcessen laten behandelen, vorige maand abces uit zijn hals operatief laten verwijderen.

Hiervoor heb ik ook nog 22 ratjes gehad waarvan er maar enkelen echt gezond waren/bleven tot ze oud waren of ik ze in de kooi vond. Ratten zijn echt minder gezond dan andere dieren en dit kan echt in de kosten lopen als je medisch alles open wil houden. (Ik ben nu ongeveer zo'n € 600.- kwijt voor bovenstaande zaken vanaf januari tot nu). En natuurlijk hoeft het niet zo te lopen maar ik vind het helaas geen uitzondering meer als een rat iets mankeert.

Ik heb opvangers en misschien is het bij rattery ratjes toch minder, maar ook daar kun je niet vanuit gaan want er kan altijd wat mis gaan.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 1:33 pm 
Je ouders overhalen om eens langs te gaan bij mensen is inderdaad het beste.

Mijn pa vond het niet erg, maar mijn moeder moest er niks van weten. Tot ik op verschillende sites info aan het opzoeken was (en schattige foto's). Dan heb ik ze er een beetje laten instinken door 'per ongeluk' mijn fietsband lek te rijden en ze moest mij ophalen bij een vriend. Die houdt ratten en ze had ze natuurlijk gezien.

Eerst wat gruwen en er niet naar willen kijken, maar even later zaten ze bij haar :)

En nu mag ik er eindelijk hebben en ik weet het, de kosten kunnen hoog oplopen, vooral medisch gezien. Maar ik heb al twee jaar vast weekendwerk en heb het meeste opgepot (ik ben 19 jaar) en mijn ouders zijn er nu ook dol op dus dat loopt wel goed denk ik.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]