Het is nu vr nov 24, 2017 2:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mijn ratje zit alleen
BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 12:54 pm 
Hallo iedereen. Ik ben Mieke en ik ben 12 jaar. Enkele jaren geleden heb ik bij een rattery 2 rittens gekocht. Nu is er pas ééntje overleden :cry: maar nu zit mijn andere alleen. Die is ook al heel oud. Wat kan ik nu het beste doen? Die overgebleven nog alleen zijn dagen laten slijten? Of moet ik nu een vriendje zoeken, en over enkele maanden opnieuw met één rat overblijven? Wel wil ik zeggen dat de overgebleven rat enorm aan mij en mijn moeder gehecht is, en elke avond bij ons in de zetel mag rondrennen enzo. Maar kan dat de overleden soortgenoot vervangen?
Ik weet het, een hele boel vragen, sorry :oops:

vriendelijke groetjes, mieke :D

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 1:01 pm 

Allereerst gecondoleerd.

Ik zou zelf een nieuwe rat erbij nemen, desnoods een 'leenrat' van een opvang.
Misschien dat je dus met een opvang contact op kan nemen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 1:12 pm 
dankje voor je antwoord. Maar hoe bedoel je een leenrat?

ps: was ik nog vergeten zeggen, wat me eigelijk echt tegenhoudt voor nog een ratje, is dat deze rat naar andere dieren heel dominant was, ze valt zelfs onze hond aan! :whaha:

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 1:50 pm 

Hoe oud is het overgebleven ratje?

Een Leenrat is een ratje wat je bij de overgebleven rat kunt plaatsen zodat hij/zij niet alleen is. Wil je stoppen met ratten houden? Anders kun je misschien beter twee jonge rittens bij plaatsen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 3:40 pm 
dankje voor je antwoord. Mijn overgebleven ratje is 2 jaar en 2 maanden. Dat idee van 2 nieuwe rittens er bij te plaatsen vind ik heel goed gezien,want ik wil niet stoppen met het houden van ratten. Ik zal het eens voorstellen aan mijn ouders.

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 4:39 pm 

Het voordeel van twee rittens is dat die lekker met elkaar kunnen ravotten en spelen en je 'oudje' zit niet alleen en kan lekker toekijken hoe die twee nieuwelingen lekker 'druk' zijn. Ik zou je dan wel adviseren om bij een opvang of bij een rattery te gaan kijken en je 'oudje' mee te nemen. Dan kun je daar kijken of het goed gaat met de kleintjes er bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 4:53 pm 
dankje voor je antwoord :)
Ik heb het net aan mijn ouders voorgesteld, en ze willen er nog eens over nadenken. Zij zouden het beter vinden dat we dan eerst deze haar laatste dagen hier laten beleven, en dan opnieuw voor 2 tot 3 rittens van een rattery te gaan. Daar ben ik het ook wel een beetje mee eens. Deze is ook gewoon dat ze alle aandacht krijgt, en die aandacht zal al sneller naar de speelse rittens gaan als naar een oude dame die altijd maar slaapt :luierat:

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 5:05 pm 

Dat jij je ratje zoveel aandacht geeft is natuurlijk super, maar het vervangt een andere rat niet.
Ik raad je heel erg aan om je ratje niet alleen te laten zitten, maar om een leenrat (of inderdaad 2 rittens) te nemen. Dat is voor jou rat ook veel leuker dan in z'n uppie zijn/haar oude dag doormaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 7:01 pm 

Er zijn drie opties.

1. Een leenrat. Een leenrat is dus een rat dat men bij een opvang kan lenen en die bij je eigen rat neerzet, tot die overlijd. Dan gaat het leenratje weer terug naar de opvang. Deze leenrat is dus niet van jezelf. Baasjes die willen stoppen met het houden van ratten kiezen vaak voor deze optie. Zo blijf je niet met een oudere rat zitten dat alleen zit.

2. Nieuwe ratten erbij zetten. Je kan één oudere erbij neerzetten, maar als één van de twee oudere overlijd begint het weer van voren af aan. Wat het beste is, is om twee rittens te kopen. Niet één, maar twee, zodat deze mooi met elkaar kunnen spelen en ravotten en als de oudere overlijd, een ritten niet alleen komt te zitten.

3. Het ratje alleen laten, waar je het diertje absoluut geen plezier mee doet. Aandacht krijgen van mensen is leuk, maar dat is niet hetzelfde als een soortgenoot. Ratten zijn groepsdieren, ze horen met soortgenoten te zitten. Om dus te wachten met het kopen van twee rittens tot de oudere overlijd, is geen juiste keuze.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 18, 2011 8:09 pm 
Dankje wel dat jullie me willen helpen.
Ik zie dat haast niemand van jullie voorstander is om het oude ratje alleen te laten. Daarom heb ik nu een e-mail gestuurd naar de rattery vanwaar ik haar heb gekocht. Misschien kunnen zij ook raad geven, zij kennen hun ratjes uiteraad het best.
Als ik antwoord heb gehad , laat ik het hier weten.
Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Groetjes Britt, 12 jaar.

BerichtGeplaatst: di apr 19, 2011 12:42 pm 
Ere-lid

Ben je nou Mieke of Britt?

Overigens is de leeftijd van 2 jaar en 2 maand niet echt oud.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 19, 2011 1:12 pm 

er staat ook zelfs marieke tussen :scratch:

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 19, 2011 3:00 pm 
Ik ben Britt. Mijn Nickname is meestal anders dan mijn echte naam, vandaar. ;)

BerichtGeplaatst: di apr 19, 2011 9:33 pm 

Je kunt helaas niet van tevoren zeker weten hoe jouw ratje op twee nieuwe jonge ratjes gaat reageren. Vaak vind zo'n oudje het heel leuk en leeft weer wat op. Soms is het toch te druk of te veel verandering en wordt het oude ratje er dus niet blij van. Ik vind 2,2 jaar trouwens wel oud, gemiddeld worden ratjes namelijk zo oud.

Het argument dat ze nu alle aandacht krijgt, slaat nergens op en dat zal ik even uitleggen. Ze krijgt dan juist meer aandacht, van jou en van de nieuwe ratjes ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 19, 2011 10:45 pm 

Ga jij voortaan 's nachts bij het overgebleven ratje in de kooi slapen zodat hij/zij niet alleen ligt ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]