Het is nu di nov 21, 2017 5:43 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 7:24 am 
Hilde schreef:
Je kunt helaas niet van tevoren zeker weten hoe jouw ratje op twee nieuwe jonge ratjes gaat reageren. Vaak vind zo'n oudje het heel leuk en leeft weer wat op. Soms is het toch te druk of te veel verandering en wordt het oude ratje er dus niet blij van. Ik vind 2,2 jaar trouwens wel oud, gemiddeld worden ratjes namelijk zo oud.

Het argument dat ze nu alle aandacht krijgt, slaat nergens op en dat zal ik even uitleggen. Ze krijgt dan juist meer aandacht, van jou en van de nieuwe ratjes ;) .

bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad niet goed te voorspellen hoe ze op andere gaat reageren. Maar ik heb nog steeds geen e-mail teruggekregen van de rattery, dus sta ik weer nergens. ze slaapt wel enorm veel, en is tegen andere mensen gemeen, en ook tegen andere huisdieren. Daarom weet ik haast zeker dat ze ook jonge rittens niet zal toelaten in haar kooi.

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 7:27 am 

Welke rattery is het ? Misschien weet een van ons hoe je haar op een andere manier kunt bereiken.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 8:15 am 

Als eerste goed dat je op dit forum rond kijkt, meerdere mogelijkheden bekijkt en regaeert op wat de mensen aangeven! :thumbsup:

Onder deze (iets verouderde) link vind je van alles over rattery's. Ik zou zeggen lees het eens door dan krijg je een beetje een indruk van hoe en wat.
viewtopic.php?f=11&t=5517

Onder deze link van alles over opvang. Ook leuk om eens rond te kijken.
viewforum.php?f=32

Niet alles wat er bij een opvang binnenkomt staat op de sites. Soms is het zo druk dat men geen tijd heeft om alle ratjes met foto en beschrijving op de site te zetten. Mailen isdus handiger!

Verder denk ik dat het zeker mogelijk is om twee rittens proberen te introduceren. Het is al vaak gelukt. Overigens vind ik 2 jaar en 2 maanden wel al een mooie leeftijd. Als het jullie keuze dan blijft om bij deze rat geen rittens meer te introduceren dan zou ik dat zelf minder dramatisch vinden dan bij een rat van 6 maanden. Hou er wel rekening mee dat je zelf inderdaad nooit een maatje kunt vervangen omdat aandacht van mensen niet vergelijkbaar is met aandacht van andere ratjes!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 3:23 pm 
bedankt voor je antwoord. Onze keuze blijft toch om geen nieuwe rittens bij te komen, sorry. En dat is dan niet mijn keuze, maar ik mag het gewoon niet van mijn ouders ;)
Bedankt voor de links ook, ze zijn inderdaad handig. :)

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 3:40 pm 

Ik snap het niet helemaal. Als je toch niet gaat stoppen met ratjes (en je ouders vinden het ook goed als er weer nieuwe rittens komen), waarom dan eerst je oudere ratje alleen laten zitten tot ze dood gaat? Dat is gewoon echt niet leuk voor het beestje. Je merkt het misschien niet direct aan haar, maar ze voelt zich echt wel alleen. Ze zal waarschijnlijk juist heel erg blij zijn met gezelschap en de rest van haar leventje zal daardoor ook veel ratwaardiger zijn. Heb je je ouders al mee laten lezen in dit topic? :-)

Afbeelding

Jeeki, Dombo & Mojo

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 4:29 pm 
Mijn ouders hebben inderdaad de reacties op dit topic al eens bekeken, en toch houden ze het bij 1. Ik vind het ook spijtig, maar-sorry-ik vind het ook wel een beetje een goed idee om ze alleen te laten zitten. Stel nu dat ze de nieuwe rittens aanvalt?(waar ik bijna zeker van ben)

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 4:41 pm 

mieke12 schreef:
Mijn ouders hebben inderdaad de reacties op dit topic al eens bekeken, en toch houden ze het bij 1. Ik vind het ook spijtig, maar-sorry-ik vind het ook wel een beetje een goed idee om ze alleen te laten zitten. Stel nu dat ze de nieuwe rittens aanvalt?(waar ik bijna zeker van ben)

Ik snap dat jullie (jij en je ouders) dat best heel eng vinden. Ik vind het echter ook wel een beetje sneu voor je overgebleven ratje omdat hij/zij tot het eind dan alleen moet blijven. Is het geen idee om met hem naar een opvang te gaan om te kijken of het zou kunnen werken? Dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Ik doe maar een suggestie. :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 6:17 pm 

2,2 jaar is misschien wel oud maar ik heb hier een man terug in de opvang gekregen omdat hij alleen over bleef... hij is hier al bijna een jaar en al 3 jaar... dat zou betekend hebben dat als hij niet terug was gebracht (mocht bij mij in de kooi blijven) hij een jaar alleen had gezeten...

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 11:08 pm 

Ik heb hier ook een héél oud vrouwtje, dat ik vorig jaar ergens van iemand heb overgenomen omdat ze alleen over bleef. Haar zusje was doodgegaan en in een ander groepje ging het niet. In mijn grote groep was het eerst wel heel erg wennen voor haar, maar wie had ooit gedacht dat ze er meer dan een halfjaar later nog steeds zou zijn! Ze is super hoogbejaard nu, en blijft alleen onder in de kooi. Meestal ligt ze in een duivenhuisje, prinsheerlijk onderop een hoopje :loveeyes:

Trouwens, het is voor ratten echt écht niet normaal om aan te vallen. Beetje ruzien doen ze wel, maar echt serieus vechten gebeurt eigenlijk nooit, tenzij er een steekje los zit. Enne je wéét al dat ze met andere ratjes kan, want het ging toch goed eerst?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 11:13 pm 

Oja, het ratje waar ik het over heb (Diesel) is nu 3 jaar en 1 maand, en kwam hier toen ze bijna 2,5 was - al ouder dan jouw ratje dus. Ik had toen ook mijn twijfels omdat het in het begin niet helemaal lekker ging, maar nu ben ik wel heel blij dat ze niet al die tijd alleen heeft hoeven zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 20, 2011 11:16 pm 

Hmz, misschien kan een modje deze posts samenvoegen... maar ik heb nog een toevoeging.

Je vraagt in je eerste post of het gezellig bij jullie zitten in de zetel een rat kan vervangen. Op een bepaalde manier misschien wel, ze wordt bezig gehouden, heeft gezelligheid om zich heen, en kan tegen jullie aan kruipen als ze lekker warm wil slapen.
Maarre.. hoeveel uren per dag is dat? 2 uur? 4 uur zelfs? Dan zit ze nog 20 uur alleen te wachten tot je weer komt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 21, 2011 12:38 pm 
Dank je voor je antwoord.
Jij zei at ze nog 20 uur alleen moet zitten, maar vanaf 9 uur ongeveer 'smorgens tot 6 uur ongeveer 'savonds (soms zelfs nog langer) slaapt ze. Ze stelt het dan ook niet op prijs om er dan mee bezig te zijn. Dus rond half 7 neem ik haar uit haar hok, laat haar enkele uren in de zetel lopen, en als we haar dan terug in haar hok zetten, valt ze meteen in slaap. Maar uiteraard weet ik zelf ook dat die uren dat ze wel wakker is ze eigelijk gezelschap nodig heeft.

BerichtGeplaatst: do apr 21, 2011 1:14 pm 

Ratjes slapen heel graag tegen een maatje aan.

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 21, 2011 1:18 pm 

Klopt, mijn ratjes slapen altijd tegen elkaar aan, nooit alleen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 21, 2011 1:21 pm 

Ik denk trouwens dat je de situatie van je ratje nu moet vergelijken met een mens. Ratten zijn, net als mensen, groepsdieren. Als je iemand alleen zet, zonder contact met andere mensen, dan word diegene er ook echt niet gelukkig van. Het is niet voor niks dat sociaal contact voor mensen heel belangrijk is, je bent er opgebouwd om in een groep te zijn en om te gaan met anderen. Ditzelfde geld voor ratten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]