Het is nu ma nov 20, 2017 4:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratten aanschaffen
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 1:13 pm 
Hey,

Nu is mijn moeder nooit happig geweest om ratten, tot ze eens bij een vriend van mij kwam die er had. Nu vind ze ze wel mooi en staat ze mij toe om ratten aan te schaffen.

Ik zou er twee nemen, of drie. Maar hoe groot moet de kooi zijn voor drie ratten?
En als ik er zou nemen blijft de vraag waar ik de kooi het best kan plaatsen. En kunnen honden wennen aan ratten? We hebben er twee kleine thuis (een is een ras gekweekt om ratten en muizen te vangen). We hebben vroeger wel al hamsters kunnen houden zonder problemen met de honden in de buurt...

mvg Emily

Berichttitel: Re: Ratten aanschaffen
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 3:10 pm 

Op de website van ratjes staat allerlei informatie over huisvesting: http://www.ratjes.nl/huisvesting . Daar staat ook een overzicht van soorten kooien.

Afmetingen
Als minimum voor 2 ratten wordt nogal eens de norm van 70x45x70cm (2-laagse Terenziani) of 80x50x63 (Savic Freddy 2) gehanteerd. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk. Ratjes klimmen graag, dus het is ook van belang dat de kooi wat hoog is zodat ze fijn kunnen klimmen.

Voor foto's van geschikte rattenkooien: http://www.ratjes.nl/kooien en kijk verder eens rond in het subforum Huisvesting.

En waar je de kooi gaat plaatsen is aan jou. Er zijn honden die opgegroeid zijn met andere beesten en dus prima met de ratten kunnen. Ik zou er alleen wel voorzichtig mee zijn :knikt: . Als je de ratten los laat lopen op bijv. de bank zul je de honden of heeeeeel goed in de gaten moeten houden of ze even in de gang zetten bijv. En mocht je zo ver zijn ga ze dan a.u.b. niet in een dierenwinkel kopen. Ik weet niet waar je woont maar er is vast wel iemand in jouw buurt waar je leuke gezonde ratjes kunt uitzoeken (opvang of rattery).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 4:01 pm 
Bedankt voor de info. :)

Ik heb al een rattery gevonden, wel ver maar daar weet ik dat ze niet aan broodfok doen en enkel op gezondheid kweken (dus de kleuren komen daar op derde plaats, eerste en tweede is gezondheid).

Ik heb al kenissen die daar ratjes hebben gehaald en als je ze goed verzorgd zijn er bij hen uitschieters van 6 jaar (dat was er maar een maar toch).

ik woon in Bornem, provincie Antwerpen. Daar zijn ook wel ratteries in de buurt, maar bij een (ik denk eigelijk dat dit gewoon een hobbyfokker was) mocht ik de ouders niet zien en de andere ken ik ook niet.

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 4:05 pm 
Moderator

Op tweedehands websites of op rattenfora worden ook vaak leuke kooien aangeboden voor een mooie prijs. Een ferplast Jenny is ook een goede kooi voor 2 tot 4 ratjes en die zie je vaak tweedehands langskomen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 4:10 pm 

Welke rattery heb je gevonden? 6 jaar voor een ratje zou ik niet verwachten hoor, ook niet als uitzondering. 3 als uitzondering is veel meer in de verwachting, gemiddeld rond de 2 of hoger voor bepaalde lijnen.

En ferplast Jenny of Furet plus zijn bijvoorbeeld mooie kooien voor 2 ratjes ja :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 4:19 pm 
In Breda. Ik ga volgende week kijken of het daar echt zo in orde is als mijn kenissen zeggen...

En anders gewoon verder zoeken he.

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 4:23 pm 

Hou er rekening mee dat iedere rattery zal zeggen dat ze op gezondheid fokken/kweken (zou ook heel raar zijn als ze het anders verwoorden ;) ). Als je het ouderpaar niet mag zien dat is dan een slecht teken. En 6 jaar voor een ratje is wat mij betreft erg ongeloofwaardig zelfs voor een uitzondering. ;) Ik heb in alle jaren dat ik nu ratten heb, één vrouwtje wat iets ouder dan 3 jaar is geworden en een mannetje wat net voor zijn derde verjaardag is overleden. Heeft de rattery een eigen website of een naam?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 5:42 pm 
Ja, daarom ga ik er eerst eens zien met een vriend die al een aantal jaar ratten houdt.

Als het daar niet goed is dan koop ik er daar geen hoor! Dan zoek ik liever verder naar een goede rattery/fokker

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 7:08 pm 

Welke rattery is dat ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 7:30 pm 

ik moet zeggen dat ik ook wel benieuwd ben :confused:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 8:35 pm 
Deze website heeft die kennis mij gegeven

http://www.everyoneweb.com/HETDIERENPARADIJS/

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 8:48 pm 
Als deze niet goed is (jullie hebben hier meer verstand van dan ik) is er dan ergens een goede rattery in Antwerpen ofzo?

Ik heb er drie gevonden, maar bij een bestaat niet meer en de anderen hadden niet zo'n uitgebreide website.

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 8:51 pm 
Moderator

Het dierenparadijs zou je kunnen vergelijken met een dierenwinkel als je ziet wat ze allemaal aanbieden, niet goed dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 8:56 pm 
Oké, dan ga ik daar zeker niet heen. Welke zou er goed zijn (hebben de meeste goede ervaringen mee bedoel ik) in de buurt van Antwerpen?

BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2011 9:04 pm 

Niet doen!!!! Als een fokker ratjes Dombo noemt terwijl het dumbo moet zijn en hij fokt naaktjes, dan heb ik er geen vertrouwen in. Ik ken helaas geen fokkers in de buurt van Antwerpen maar er zijn diverse mensen hier op het forum die je mogelijk wel aan een adres kan helpen.

Vraagje; wil je mannetjes of vrouwtjes?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]