Het is nu za nov 25, 2017 12:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: vragen over ratje
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 8:54 pm 

ik ben nieuw hier en wist niet precies waar ik dit moest plaatsen omdat het vragen zijn over alles eigenlijk.

wat is de beste ondergrond om je ratje op te houden?

ik heb binnenkort een plek over waar ik een voilere zou kunnen zetten van ongeveer 60x40x100, is dit een goeie huisvesting voor 2 ratjes (vrouwtjes)? ze zitten nu nog wat kleiner (70x40x60), maar ze zijn ook nog jong dus lijkt me dat dit nu nog wel kan.

en is kattenvoer eigenlijk goed voedsel voor ratjes? lees het wel vaak maar wil toch jullie mening hier over horen.
want ik heb dan yoghurt en vlees in jus gekocht van het merk gimpe voor katten, en dacht dat ik dit misschien aan ze kon geven? (heb dit nog niet gedaan!)

groetjes melissa!

Profiel  

Berichttitel: Re: vragen over ratje
BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 9:25 pm 

oja nog vergeten erbij te zetten, hoe maak je een ratje het beste tam?
de mijne komen altijd heel vrolijk op me af naar de opening van de kooi, maar eruit gepakt willen worden hoo maar!
hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mij gaan vertrouwen en gewoon eruit gepakt willen worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 10:41 pm 
Moderator

Qua bodembedekking, zelf gebruik ik ecobed of een gelijksoortig product in combinatie met kranten zodat ze lekker kunnen slepen. Volgens mij is dit nu het populairste product in de rattenwereld, maar andere dingen zoals aubiose/minihemp, fleece/doeken of beukensnippers zijn ook goed.

Goed dat je een grotere kooi wilt nemen, ook jonge ratjes hebben ruimte nodig daar ze veel spelen...ruimte is dan toch ook een pre samen met veel leuke speeltjes en plekjes.

Dat kattenvoer ken ik niet. Kattenvoer is geen goede basisvoeding, als extra kan het wel maar zeker niet een kuipje/bakje in een keer geven. Je zou het in wat kleinere porties in kunnen vriezen. Naarmate ratten ouder worden hebben ze minder dierlijke eiwitten nodig, dus dan voer ik dat bijna niet meer bij (mijn basisvoer is vegetarisch).

Voor tam maken kan je beginnen met veel tegen je ratjes praten en je hand in de kooi leggen ect. en dan kijken of ze zelf komen en je ze dan kan pakken, lukt het niet dan zeker niet gaan jagen tot je ze hebt....dat geeft alleen maar stress. Als je ze hebt dan lekker bij je houden onder een trui of vest en als je ze dan terug zet iets lekkers geven als beloning :)

Met de zoekfunctie (rechtsboven) denk ik dat je nog heel veel meer antwoorden op je vragen kan vinden, ook kan je op ratjes zelf al veel lezen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr nov 25, 2011 10:57 pm 

dan ga ik even op internet kijken of ik dat ergens kan bestellen dat ecobed!
ja het is een beetje twijfelachtig wanneer de grotere kooi komt want die komt op de plaats van mijn andere huisdiertje die ik nog heb een degoe genaamt nora (a.k.a besje) die al erg oud (over de 9 jaar) is en ook al haar begint te verliezen en het dus denk ik niet meer lang uithoud, ook al wordt dit al 2 jaar lang gezegd en is ze er nog steeds :P. vind het wel fijn want het is een lief beesje, helaas wilt zij ook niet uit haar hok maar dit heeft zo zijn redenen.

dan ga ik zo even kijken wat ze van het kattenvoer vinden, en was ook niet van plan alles in 1 keer te geven! had al ergens gelezen dat het met mate moet.

en ik praat echt de hele tijd met ze! ook met een soort van baby stemmetje, maak ik kusjes geluidjes en dan komen ze altijd gelijk naar me toe rennen, maar vastpakken dat doen ze niet. ook als ik de kleinste van de 2 vast pak begint deze altijd te poepen en houd ook niet meer op, dit is ook erg vervelend.
het ene ratje is ongeveer 3/4 maanden oud en de andere rond de 2 maanden oud.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za nov 26, 2011 8:51 am 

Je kan ook kijken voor Ecobale, is bijna hetzelfde als Ecobed en misschien wat dichterbij te verkrijgen :)

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 6:48 pm 

ik heb nog wat vraagjes!!!!

ik heb dan nu wel leuk een toiletje in me hok staan en gooi daar heel vaak de poepjes in, maar ze vinden het volgens mij leuker dit als lig plaats te gebruiken dan dat ze er echt in poepen. hoe krijg ik ze het beste zindelijk??

en nageltjes, hoe houd ik die kleine nageltjes wat korter want ze doen echt wel pijn af en toe!

alvast bedankt iedereeen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 9:41 pm 

Zet de bak daar waar ze het meest poepen. Ik gebruik meerdere poepbakken.
Ze zijn te lui om er naar opzoek te gaan...Hier hangt er een naast de favo slaapplek (boven)
en de rest verdeeld over de kooi en een een onder in de hoek op de bodem.
De bovenste en de onderste worden het meest gebruikt hier.

Je kan een baksteen voor je drinkflesje leggen om de nageltjes wat meer af te slijten.
Maar rattennageltjes zijn gewoon een beetje scherp.
Als ze echt te lang zijn kan je ze samen met iemand anders proberen te knippen.
Let dan wel heel erg goed op dat je niet in het 'leven' knipt, dat bloed vreslijk.
Mocht dit toch gebeuren kan je het voetje even in de bloem houden dat stelpt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 9:50 pm 

het probleem is dat ze overaaaal veel poepen!
en net op de plek waar ik net meer poep zag een soort trappetje staat en ik het daar dus niet kan plaatsen.
maar ik heb het hok net verschoont en even nieuwe poging, misschien dat ik dan goed zie waar ze het meeste poepen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 9:52 pm 

wat ook nog is, dat als ik de kleinste eruit haal (al lukt dat niet altijd omdat ze er gewoon niet uit willen) dat zij maar door blijft poepen, die andere doet dit niet. zou er misschien iets mis zijn of is dit dan gewoon uit angst?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 10:01 pm 

Dat zijn waarschijnlijk stresspoepjes :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 27, 2011 10:15 pm 

Dat is idd de meest waarschijnlijke oorzaak.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 11:57 am 

kent iemand dit: Speciale stofvrije bodembedekker Aubiose/hennepvezel?
volgens hem is het 5 x stofvrij gemaakt, en is 20 euro voor 20 kilo goedkoop of niet?

ik wou namelijk dat ecobed/bale gaan halen, en zag ergens een site die het verkocht voor 4 kilo 4 euro.
hoeveel liter is nou 1 kilo? want heel vaak zie je in de dierenwinkel dat met hooi ze met liters werken.
en ik wil ongeveer een schatting van hoeveel en hoe groot zo een pak van 4 kilo nou is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 12:03 pm 
Ere-lid

Aubiose is een prima bodembedekker, enig nadeel is dat ratten het nogal rondom de kooi uitstrooien :P
€20,- voor een baal vind ik veel, ik betaal 9,95 en dan wordt het nog thuis gebracht ook.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 9:40 pm 

En met een baal ecobed van 20kg doe ik een jaar.
Maar ik verschoon de onderbak 1x per 3 weken omdat ze redelijk zindelijk zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 28, 2011 10:51 pm 

waar heb jij dat dan vandaan voor 9,95?
en waar kan ik precies ecobed vinden op internet misschien? waar dan ook de verzendkosten een beetje laag zijn :)!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]