Het is nu di nov 21, 2017 4:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 30, 2012 10:27 pm 

Momenteel ben ik nog bezig met extra research voordat ik mijn 2 kleine aanwinsten kan ophalen. Uiteindelijk heb ik dan 4 dametjes.
Betreft het ophalen denk ik dat het sowieso wel handig is om voor de zekerheid een extra transportbox mee te nemen, maar welke (een omgebouwde grotere transportbox, of kleinere)?
Momenteel heb ik deze: http://www.fretten.nl/images/minicapripaars.jpg met het formaat; 40 x 22 x 30 cm
Maar blijft dit nog geschikt voor 4 dames als ze bv. 1 keer per maand (ongeveer) 3 uurtjes heen en 3 uurtjes terug moeten reizen?

Dan de 2e vraag: Naast de gewone kooi, heb ik als ziekenboeg/kooi een mary. Maar is het ook handig om een extra kooi (bv. een gabber jolly of iets dergelijks) voor de rittens te nemen, als het in het begin niet helemaal klikt, of kan een Mary er dan ook mee door? Dit ook voornamelijk dat ik veel lees dat rittens ook veel willen bewegen en klimmen, en een Mary is nou niet bepaald het hoogste van het hoogste.

Alvast erg bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 9:18 am 

Hoi

Kwa vervoeren zou het transport bakje kunnen, als je ze vervoerd hebben ze niet veel ruimte nodig.
Meer en deels zullen ze toch liggen te slapen.

De mary voor een permanente kooi is echt veel te klein,vooral voor 4 dames.
Zoals je al zegt is het een ziekenboeg,dus zou die bewaren voor als er wat is met je ratje dan kan ze daar in.

Ik zou toch voor een andere kooi kijken,misschien kan je op MP een goeie Jenny kopen dat is en makkelijk te onderhouden,en de goede maat voor max 4 ratjes,en neemt niet al te gek veel ruimte in beslag ipv als je een volliere in huis neemt.

Maar de regel geldt hoe groter hoe beter,en zelfs met rittens die zijn nog lekker speels,druk en benutten de ruimte wel.

Hoop je alvast wat geholpen te hebben,en denk dat je nog wel meer info krijgt van de andere :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 10:31 am 
Ere-lid

De Ilya en Bailey komen er veel uit, toch? Dan zou ik heb in de Mary zetten en de rittens in de grote kooi totdat ze het gewicht hebben voor een intro. Het is wel handig om een Duna te hebben voor de intro, door de grote klep op de bovenkant kun je dan ook makkelijker ingrijpen als dit nodig is.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 11:54 am 

Ilya en Bailey komen inderdaad per dag wel minstens een uur buiten de kooi, en komen elke keer weer tot nieuwe ontdekkingen.
Maar ik heb al een Jenny waar deze 2 dames in zitten, en binnenkort komt er een mary aanbouw op, dus dan is ie wel groot genoeg voor 4 dames.
Nu ik mijn berichtje zo teruglees lijkt het net zo alsof ze in een mary zitten, maar dat is dus niet het geval, excuses daarvoor!

Maar ik vroeg het me voornamelijk af betreft de extra kooi, om zo te voorkomen dat ik straks 15 verschillende kooien thuis heb staan :P

Vooral qua intro was ik even nieuwsgierig hoe en waar ik de 2 groepjes even gescheiden moet houden (in het geval als het niet helemaal lekker loopt), maar wat jij zegt Jolanda, dat lijkt wel een goed idee, ook zeer logisch en praktisch. Dan ga ik alvast even opzoek naar een een duna.
Jij ook erg bedankt voor de info Shantal! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 12:20 pm 

Het was voor mij wel duidelijk dat je een Mary als extra kooi had en niet als vaste kooi. Toen ik mijn aluminium kooi (die ik in tweeën kan opsplitsen) nog niet had leende ik de Mary van een vriendin en daar had ik de rittens dan in. Dit omdat de kooi die ik had, een Furet XL, een te grote afstand tussen de tralies had voor rittens. De rittens hebben twee á drie weken in de Mary gezeten en toen ben ik begonnen met de intro. Eerst in een duna (wat ik ideaal vind als ziekenboeg), daarna in de Mary en daarna pas in de grote kooi. Wat Jolanda zegt kan natuurlijk ook: gewoon de boel omwisselen tot je de intro kunt doen. Ik zou er niet nog een aparte kooi meer bij kopen, maar een duna is geen overbodige luxe. Voordeel van een duna is dat die zo schoon is en je meestal het dak in de bodem kunt doen en zo weg kunt zetten.

Die transportbak is groot genoeg hoor. Ik heb een grote kattenmand voor als de hele groep ergens mee naartoe gaat (bijvoorbeeld naar mijn ouders, 1.5 uur rijden) en nog twee kleine vervoersbakjes. Deze kunnen in een grote shopper en dat is handiger meenemen en beschermt wat beter tegen wind/kou. Als ik een nieuw ratje of nieuwe ratjes ga halen dan gaat de grote groep in de kattenmand en de nieuwe rat(jes) in een klein vervoersbakje. Daar doe ik ecobed in want fleecedekens e.d. worden erg snel vies en gaan stinken. Zo'n klein mandje is niet zo erg hoor. Ze gaan toch alleen maar (tegen elkaar aan) liggen slapen, het is niet dat ze weken in zo'n bakje moeten blijven!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 3:49 pm 

Dank je Marjolein voor de info en tips! Vooral transportbox in een shopper doen is een goed idee (had het al bij heel wat tassen uitgeprobeerd maar nog niet stil gestaan bij een shopper :P)

Ik dacht het toch even voor de zekerheid te vragen, je hebt wel gelijk, het is natuurlijk niet voor weken, maar ergens (bekeken vanuit mijn eigen perspectief als mens) leek het me ook fijn als je toch een beetje bewegingsruimte te hebben, waardoor ik wat begon te twijfelen.
Maar nu je het zegt, die van mij doen ook niks anders dan op alle mogelijke manier liggen slapen en zo nu en dan beetje kijken wat er buiten gebeurd.

Inmiddels heb ik via MP al een goedkope duna kunnen kopen, en zodoende blijft het bij 3 kooien dus dat is nog goed te doen. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 6:08 pm 

Marjolein? Hoe kom ik bij Marjolein??
:oops:
Sorry! Ik bedoelde Willemijn!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 7:44 pm 

Och, Willemijn, Marjolei/ijn, Rozemarijn, Jasmijn, het lijkt allemaal op elkaar! ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 31, 2012 10:43 pm 

Hoi

Ik dacht vanmorgen idd dat het voor een permanent verblijf ging.
Dus dat heb ik verkeerd begrepen sorry.

Maar zo te lezen heb je al antwoorden op je vragen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo feb 01, 2012 5:33 pm 

Willemijn schreef:
Och, Willemijn, Marjolei/ijn, Rozemarijn, Jasmijn, het lijkt allemaal op elkaar! ;)

hahaha, je zou jezelf bijna kunnen voorstellen als mijn naam is Willemijn, maar men noemt mij ook wel Marjolijn, Rozemarijn, Jasmijn, etc.
Nee geintje, ik weet ook al waarom ik Marjolein schreef, er zat iemand naast me destijds met diezelfde naam.... die telkens werd omgeroepen door een vriendin of klasgenote.
note to self: Voortaan even beter opletten! :-)

En zeker Shantal, al mijn vragen zijn beantwoord! Dus dank u allen zeer! :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]