Het is nu za nov 18, 2017 4:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 8:59 pm 
Site Admin

Hier ben ik n.a.v het lezen van enkele topics op diverse fora eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar. Hoe vaak vervangen jullie de bodembedekking in jullie kooien helemaal? Wat voor kooi(en) heb je, heb je ook nog losse toiletjes en hoeveel ratjes zitten er in 1 kooi? En wat voor bodembedekking gebruik je dan?

Hier vliegt het Ecobed er echt doorheen, ik denk dat ik maximaal 2 maanden met 1 baal doe. Ik lees her en der dat mensen er ruim een jaar mee doen. :shock: Ook lees ik dat mensen de bodembedekking 3-4 weken laten liggen en alleen toiletjes verschonen.

Ik heb 2 Jenny's, eentje met drie ratjes erin en eentje met alleen Creepy erin. Creepy heeft geen toiletjes zodat ik zijn urine goed in de gaten kan houden, de andere drie hebben dat wel en gebruiken ze ook. Toch vind ik dat hun bodembedekking na een week wel aan vervanging toe is, mede omdat ik het voer ook altijd op de bodem strooi en ik niet wil dat ze tussen de viezigheid moeten zoeken. Creepy doet meestal 2 weken met dezelfde bodembedekking, hij krijgt zijn voer in een voerbal waardoor het dus ook uiteindelijk op de bodem komt.

Dan heb ik nog de aluminium kooi met een bodemoppervlak van 90x65 cm. Hier zitten 10 ratjes in. Op het plateau in het midden (45x65 cm) leg ik ook altijd Ecobed. Verder hebben ze vier toiletjes die ze meestal goed gebruiken. Ook hier gaat het voer op de bodem en ik verschoon het liefst na 5 dagen al, maximaal 7.

En dan is er vaak nog een Mary met een knuffeltherapieratje, daar ligt de bodembedekking meestal ook 2 weken in.

Op zich niet gek dus dat het zo snel op is hier, maar verschoon ik dan echt zo vaak of doen anderen dat ook wel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 9:37 pm 

Hmm, dan ben ik blijkbaar een ransaap... :oops: Ik verschoon één keer in de drie á vier weken. Soms vijf, als ik 't erg druk heb. :shifty: Ik heb een aluminium kooi van 1.55m hoog, 65cm diep en 1 meter breed, verdeeld over twee verdiepingen. Er staan twee toiletjes in die ik om de paar dagen leeg mik en er hangen vier plateaus in die ze elke dag hebben onder gepiest en gepoept (ik ben gestopt met het proberen ze zindelijk te maken, het lukt niet :weetniet: ) en die veeg ik dagelijks leeg met een oud stoffer en blik en daarna neem ik de plateautjes nog af met een doekje.

De habitat bedding/greenmile die in de hangbakjes ligt ververs ik wel vaker. Eén keer in de vijf á zeven dagen denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 9:49 pm 

Ik gebruik ecobed en verschoon dit eigenlijk elke week.
Dit omdat mijn dames het vertikken om op een toiletje te gaan :scratch:
en het na een week dus ook echt nodig is, omdat ze anders de kooi uitstinken..de smeerkezen :shock:

Moet daarbij bijna dagelijks te plateaus schoonmaken, want die poepen en plassen ze ook onder..
(als ik geluk heb...soms zijn ze zelfs zo lui dat ze gewoon plassen waar ze slapen :duh: )

~*~ Love the Life you Live ~*~

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 11:01 pm 

hier elke dag (soms niet) de plateua`s halverwege de week de hangmatten en 1x in de week de hele kooi incl bodembedekking. opp is 60 x 120. ongeacht hoeveel ratten erin zitten. hier vliegt het ecobed er ook door...

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: do maart 15, 2012 11:07 pm 

Hier wisselt het een beetje, ik heb een RS en de bovenste helft is na één of twee weken meestal wel aan vervanging toe, maar de onderste helft (waar ik ook het voer uitstrooi) laat ik rustig drie of vier weken liggen. Ze liggen altijd bovenin dus daar poepen/plassen ze ook meestal. De plateaus zitten meestal ook onder, maar de ecobed ruik ik eigenlijk nooit. Behalve in de toiletjes, die moeten na een week echt wel. Ik heb er maar drie dames in zitten (maximum is vijf geweest), als de kooi voller zit zal dat ook wel veel schelen denk ik?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 8:31 am 

Ik heb een RS en verschoon iedere week het ecobed op beide verdiepingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 10:05 am 

ik heb ook een RS en op het moment 4 dames
eerder had ik ook altijd eco bed maar ik vond het niks
ben nu weer over op beuken snippers gemengd met houtkorrels voor de kattenbak
ze ruiken veel minder maar maak wel 1x in de week de hele kooi schoon ook de bodem bedekking

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 10:08 am 

Furet Tower met 3 dames. Plateau's moeten elke dag, hoektoiletten om de dag, maar ecobed vervang ik ook maar om de twee of drie weken. Ze gebruiken de toiletten (en plateau's :roll: wel hier).

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 1:54 pm 

Mijn RS met vier mannen maak ik elke week schoon, maar het ecobed vervang ik om de week. Ze zijn redelijk zindelijk dus de poepbakken worden af en toe de poepjes uitgeschept en elke week verschoond.
Eigenlijk is het na twee weken nog niet vies maar net als jij omdat ik het voer erin strooi vind ik het dan toch niet fris genoeg meer. :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 2:05 pm 
Opperfikkiestoker

tja, Ik vervang de bodembedekking (ecobed) ongeveer eens per maand. Dan maak ik de kooi helemaal schoon. Maar met 7 ratten was de kooi dan ook echt aan een schoonmaakbeurt toe. Met 3 ratten zal dat wel minder zijn, maar ik denk dat ik deze frequentie wel ongeveer aan zal houden.
Tussendoor vervang ik de hoektoiletjes wel, ik heb er 3 en deze worden ook gebruikt. Deze verschoon ik minimaal 1 keer per week, het liefst vaker. Zo ook met de plateau's. Ook haal ik tussendoor (eens per week) ook al het oude nestmateriaal uit de kooi en gooi ik er wat nieuwe kranten in, ik merk namelijk dat ze daar ook graag in/op plassen.

Ik strooi het voer ook door de bodem bedekking. En mijn kooi 'grond' oppervlakte is 90 bij 55 cm, ik strooi altijd een flinke laag, zodat ze lekker kunnen wroeten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 3:23 pm 

Ik heb een RS met 8 mannen, en vervang de Ecobale op beide verdiepingen om de week. In de toiletjes ben ik momenteel iets nieuws aan het testen voor Karen, het heeft geloof ik nog geen naam, zijn een soort korrels van geperst papier. Dat ligt er nu 3 dagen in en heb ik nog niet hoeven vervangen.
De plateau's maak ik eens per week schoon, hangmatten gaan na een week in de was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 16, 2012 8:50 pm 

Ik heb een villa esquina hoekvolière met gemiddeld 9 mannen
en verschoon iedere vier weken het ecobed (en doe dus idd zeker een jaar met een baal).
De wctjes doe ik wanneer nodig vind meestal om de vier/vijf dagen.
Daar zit happy ferret biolitter in, geweldig spul!
Plateautjes doe ik zo'n beetje iedere dag even af.
Iedere tweede week sop ik de plateaus wat grondiger en de vierde week gaat de kooi leeg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 6:18 pm 

Een RS met 8 ratten, en elke week wordt alles verschoond. Ik gebruik aubiose, en die zou op zich nog wel een halve week kunnen blijven liggen, maar de hangmatten en de kranten die ze krijgen als nestmateriaal (wilde ratten zijn fortenbouwers 8) ) is dan echt aan vervanging toe. Ze staan naast de bank nl. En dan doe ik de rest meestal ook maar, ben toch bezig. Ik heb geen toiletjes, die donderen ze op z'n kop want die willen ze niet in hun kooi. :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 18, 2012 8:18 pm 

Verschoon de terrariums iedere week *en dat is ook echt nodig* en doe met 6 terrariums 2 weken met een baal ecobale *ik hou dan nog iets over voor in een duna of transportbakje*

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 19, 2012 2:14 pm 
Site Admin

Heel wisselend dus, grappig om te weten!

Ik denk dat e.e.a ook te maken heeft met hoe je zelf woont etc., hier zitten relatief veel ratten in een kleine ruimte, met ook nog een hond en twee katten (en een man :mrgreen: ) in huis, en ik met mijn overgevoelige neus ruik alles vreselijk snel. De grote kooi staat ook nog eens naast de bank, dan kan ik het echt niet verdragen als het stinkt. :oops: Aan de luchtwegpatientjes onder de ratten merk ik ook dat ze het moeilijker krijgen als ik minder vaak schoonmaak dan ik de de beginpost schrijf.

En dit is ook herkenbaar:
Bikkeltje schreef:
de hangmatten en de kranten die ze krijgen als nestmateriaal (wilde ratten zijn fortenbouwers 8) ) is dan echt aan vervanging toe.

Qua Ecobed kan het vaak in de grote kooi nog wel een paar dagen, maar de oorspronkelijke inrichting is tegen die tijd dusdanig aangetast door die wildjes dat er wel weer iets nieuws in moet. :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]