Het is nu di nov 21, 2017 4:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 1:03 pm 

hallo

ik heb in me kooi de verdiepen en loopbruggetjes geschilderd met gewone plakaatverf (waterverf die kinderen op school gebruiken).
na enkele dagen uitluchten ruik je nog steeds de verf, toch heb ik het in de kooi geplaatst maar tot nu toe hebben de ratjes nog geen gebruik gemaakt van de loopbruggetjes of de verdiepen, ze blijven op de bodem zitten en lijken geen zin te hebben om te klimmen ook al leg ik lekker op alles om hen te lokken.
misschien moet ik hen nog de tijd geven om aan te passen voor ze op verkenning gaan???
je kan ze ook geen "tamme" ratjes noemen ze zijn redelijk schuw. de ene zat in een terrarium waar ze dienden als voer voor slangen en de andere komt uit tom en co..... grote k*twinkel waar het diertje al 2 maand zat. je zou kunnen zeggen had ze dan niet gekocht in die winkels; das waar maar ik vond dat ze gered moesten worden en een gelukkig, verwend leventje verdienen.

moeten ze nog wennen of zit me fout bij de geschilderde bankjes?

:digirat: groetjes tacha

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo apr 15, 2012 1:29 pm 

Ze moeten waarschijnlijk gewoon nog wennen, hoe lang heb je ze nu? Als ze echt heel stil en rustig zijn dan kan er iets met hun gezondheid zijn, hou het dus wel in de gaten.
Het kan helpen om de verstopplekjes tijdelijk uit de kooi te halen. En kijk eens wat ze doen als je 's avonds het licht uitdoet, misschien wachten ze tot het donker is en iedereen weg is.
Ook is het goed om ze gewoon vast te pakken en uit de kooi te halen, als je gaat wachten tot zij naar jou toe komen dan kun je lang wachten ;) Veel met ze doen, lief voor ze zijn en lekkere hapjes geven, ze vinden het in het begin misschien erg eng maar zo leren ze wel dat het allemaal niet zo erg is als ze dachten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 9:41 am 

Ik lees dat Rian/Rapalje niet ingaat op je eerste vraag of plakaatverf schadelijk is en daarom doe ik maar een gooi. Ik ga er vanuit dat het niet goed is! Helemaal zeker daarvan ben ik niet maar ratten zijn knaagdieren en gewoon hout (ongeverfd) is geen probleem. maar als ze aan geverfd hout gaan knagen zullen ze het hout niet opeten maar ze krijgen wel de plakaatverf binnen. Ik zou het er snel uithalen en niet meer gebruiken. Maar dat is mijn mening.

Ik hoop dat een van de mensen die er meer kaas van heeft gegeten snel een gefundeerde reactie geeft. Voor de rest heeft Rian overigens helemaal gelijk hoor! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 16, 2012 10:12 am 

Haha oja vergeten - ik denk niet dat de verf invloed heeft op het wennen. Misschien dat ze het een beetje vreemd vinden ruiken, maar als je ze net pas hebt dan vinden ze alles daar vreemd ruiken ;)
En plakkaatverf is op zich niet giftig, daarom wordt het veel gebruikt met kinderen. Misschien als ze er heel veel van binnen krijgen maar het lijkt me niet dat ze het van de plankjes af gaan likken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 17, 2012 1:42 pm 

ik heb de ratjes nog maar een kleine 2 weken, ze moeten zeker nog wennen...
dank jullie voor de info over de verf, ik zal het zeker voor het onzekere doen en de verdiepen uit de kooi halen.
ik heb al met me man besproken om een nieuwe kooi te kopen; ongeveer dubbel zo groot als deze waar ze nu inzitten.
voor mijn persoonlijk is deze kooi nu te klein voor 2 ratjes en zeker nu ik gelezen heb dat ze graag klimmen en klauwteren.
de kooi waar ze nu inzitten is 70(L) x 44(D) x 77(H)
voor mij zijn ze nog bang, maar het contact tussen katjes en ratjes is van het begin super goed verlopen en verloopt nu nog
steeds heel goed. de ratjes laten niet van eten of drinken en komen zelfs snuffelen, neus tegen neus.
wel hou ik ze 's nachts nog "apart" van de katjes voor alle zekerheid.

ik hoop jullie binnekort enkele foto's te kunnen tonen.
dank je voor jullie reactie

groetjes tacha (en de ratjes) :rattenpootje: :luierat:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]