Het is nu wo nov 22, 2017 4:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:04 pm 

Hoi allemaal,

Ik heb toen ik mn 2 kleintjes kocht een cavia kooi aangeschaft omdat deze groter zijn dan de kooien die ik had. Ik heb daar toen die tijd gaas voorheen gespannen zodat ze niet door de tralies konden komen.
Nu wil ik dat gaas er af halen omdat ik steeds mn armen helemaal openhaal door de scherpe randen en ik wil niet dat mijn kleintjes dit ook gebeurd, nu ben ik alleen bang dat ze zichzelf wel door de tralies kunnen heen wurmen.

Weten jullie misschien een oplossing voor als ze wel door de kooi heen komen wat ik er dan voor kan doen wat niet scherp is?

Bedankt alvast!

Mijn 2 mooie mannen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:24 pm 

Maar waarom heb je een caviakooi gekocht voor ratjes ? Gaas om een kooi spannen kan heel gevaarlijk zijn omdat de ratjes, zeker als ze nog klein en kwetsbaar zijn, klem kunnen komen te zitten tussen de tralies en het gaas. Bovendien zijn de meeste caviakooien niet hoog genoeg voor ratjes. Ratjes moeten n.l. lekker kunnen klimmen terwijl cavia's dat nooit zullen doen. Cavia's hebben dus een groter bodemoppervlak nodig dan ratjes (maar ratjes toch ook minimaal 50x80 cm.) en ratjes hebben meer hoogte nodig dan cavia's. En omdat Cavia's veel groter zijn dan ratjes staan de tralies van caviakooien ook nog veel te ver uit elkaar voor ratjes.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:29 pm 
Opperfikkiestoker

Ik denk ook dat de beste optie is om je cavia kooi te verkopen en een rattenkooi te kopen, bijvoorbeeld een ferplast Jenny.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:30 pm 

Ik had eerder (voordat ik hun kocht) een vogelkooi tot mijn beschikking, toen woonde ik nog in een groot huis, nu ben ik gaan samenwonen en is het huis van mij en mn vriend niet zo groot om een mega hok in te zetten. De ''cavia'' kooi heeft mijn moeder voor mij gekocht, als kadootje. En ik wil natuurlijk niet ondankbaar overkomen.
Ik wil nu opzoek naar een andere kooi die niet zo groot is als de vogelkooi die ik had daarom ben ik dit topic eigenlijk een beetje begonnen. Misschien dat iemand voor mij handige tips heeft voor een nieuwe kooi (misschien dat ik het in mijn vorige berichtje verkeerd geformuleerd heb.)

Mijn 2 mooie mannen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:33 pm 
Opperfikkiestoker

Bekende beginners kooien zijn bijvoorbeeld een ferplast jenny, 80x50x80 (lxbxh) of de furet XL 80 x 75 x 86,5 cm.
Deze zijn op internet vaak ook tweede hands te koop, erg fijne kooien al zeg ik het zelf. Ik persoonlijk vind de Jenny fijner, maar dat komt omdat deze net wat kleiner is waardoor het wat makkelijker in je kamer past en deze minder diep is, als je niet zo groot bent is dat makkelijker met inrichten.

Lees ook eens deze site, daar staat veel informatie en verschillende kooien: http://www.ratjes.nl/huisvesting

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:38 pm 

Mijn tip: Op marktplaats of op rattenfora zoeken naar een geschikte kooi. B.v, zoals Vera zegt, een ferplast Jenny (50x80 en 80 hoog), die is groot genoeg voor 2-4 ratjes. Bovendien is het bodemoppervlak van een Jenny kleiner dan het bodemoppervlak van een voor cavia's geschikte caviakooi.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 7:39 pm 

Bedankt voor de reactie's!
Ik heb vriendlief even heel schattig aangekeken en ik mag weer een soort voilaire achtig hok aanschaffen dus heb gelijk even op marktplaats gekeken en een bod geplaatst bij een hok :D
Nu nog hopen dat hij word geaccepteerd :fluiten:

Mijn 2 mooie mannen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 9:10 pm 
Opperfikkiestoker

Een volliere is leuk, maar kijk goed of er ook voldoende bodem oppervlakte is. Ratten zijn dol op klimmen maar zeker als ze wat ouder worden is de bodem ook er belangrijk. Ze vinden het heerlijk om daar ook een beetje doorheen te scharrelen (ook als ze nog jong zijn!).
Ook scheeld het met schoonmaken, met de frequentie van schoonmaken. Hoe groter het bodem opp. des te meer ruimte en dus ook minder snel vies.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 9:17 pm 

BEdankt voor de tip zal er goed op letten.
Mn bod is geaccepteerd en ik ga het hok donderdag bekijken.

Mijn 2 mooie mannen

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 9:27 pm 
Opperfikkiestoker

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma apr 23, 2012 9:33 pm 

Vera schreef:
Succes!

Thanx!

Mijn 2 mooie mannen

Profiel