Het is nu zo nov 19, 2017 11:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 1:33 pm 

De huisjes:

op kooi-foto's zie ik veel hangmatjes en sputniks waar de ratten in zitten.
Het nadeel van de sputnik, lijkt mij dat je je ratten er niet uit krijgt.

Ik ben hamsters gewend, soms blijven ze lekker in hun huisje liggen en komen er niet uit.
Ook als er iets aan de hand is ziek etc. vindt ik het handig als het bv open huisjes zijn.

Wat zijn goede huisjes? voor mijn hamsters heb ik wilgenbruggetjes, die zijn aan de onderkant open. Makkelijk met schoonmaken of nestmateriaal vernieuwen.

Als beginners-kooi wordt vaak de jenny aangeraden. Dat lijkt me een lastige kooi als je vanalles in de kooi wil doen, en je regelmatig de hangmatjes moet verversen / plateaus etc. moet reinigen.

mijn voorkeurs-kooien op dit moment:
ferplast furett, kan de bovenkant open en de zijkant heeft ook een brede deur. Lijkt me handiger.
savic freddy 2

Dit lijkt mij een geweldige kooi, helaas stopt de winkel 140712. De kooi is supergroot en de prijs klein vergeleken met andere kooien in die prijsklasse. http://www.kooienpaleis.nl/detail/506854/101h_.htm

ben benieuwd naar jullie meningen.

bedankt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 6:07 pm 

Maar waarom koop je die kooi nu niet dan? En v.w.b. huisjes vind ik het erg lastig om je te adviseren. Huisjes zijn er toch voor om in te liggen. En als het goed is hoef je een rat niet uit het huisje te halen maar komt het vanzelf naar je toe. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 6:16 pm 

Zeker voor die prijs en met die grote deuren is het een mooie kooi. :knikt:
Het enige waar je denk ik wel rekening mee moet houden, is de tralieafstand..
Deze is 2 cm en volgens mij kunnen kleine(re) ratten hier makkelijk door ontsnappen.. :scratch:

~*~ Love the Life you Live ~*~

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 8:16 pm 

angelangela schreef:
Deze is 2 cm en volgens mij kunnen kleine(re) ratten hier makkelijk door ontsnappen.. :scratch:

Dat was precies wat ik ook wou gaan zeggen :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 8:18 pm 

Dat van die tralieafstand was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik de kooi zag. Verder heeft de Jenny toch vrij grote deurtjes dacht ik. En w.b. sputniks en ratjes die er niet vanzelf uit willen: Je kunt de sputnik ook in zijn geheel uit de kooi halen, de bovenkant er afhalen en het ratje er uit pakken ;) Er zijn ook een soort iglo's (weet niet hoe ze heten) die geen bodem hebben.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 10:24 pm 

Je kan altijd nog beginnen door de bovenkant er niet op te doen. Verder heeft iedereen zo zijn voorkeuren qua huisjes. Bij mijn ratten zijn de sputniks en hangmatten zeer in trek, maar de 'gewone' huisjes juist weer minder. Bij gewone hangmatjes kun je ze er weer uitlokken door wat te gaan knijpen aan de onderkant, maar ik ben toch wel gewend dat ze al startklaar staan bij het deurtje zodra die opengaat.

Ik zou trouwens geen houten huisjes nemen: die gaan al snel stinken naar de urine. De plastic huisjes en hangmatten zijn veel beter schoon te maken.

Overigens heeft de 'nieuwe' generatie Jenny wel een grote deur aan de voorkant. (zie bijvoorbeeld de mijne. De oude had die geloof ik bovenop zitten. In ieder geval heb ik zelf geen moeite met hangmatjes ophangen. Te grote deuren zou ik eerder lastig vinden omdat ze dan de ophangruimte wellicht gaan beperken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 10, 2012 11:09 pm 
Moderator

bij rattenwinkel hebben ze ook de furat plus met een kleinere tralieafstand, zodat deze ook geschikt is voor muizen zelfs, ratten kan dan helemaal.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2012 11:10 am 

Ik was zelf helemaal weg van de jenny als beginnerskooi, zelfs met de kleine deurtjes.

Wat ik deed met mijn luie mannen als ze de sputnik niet uitwilden, dan duwde ik ze eruit (tegen de kont aanduwen, dan liepen ze vanzelf eruit). Maar dat zou ik niet bij nieuwe ratten doen want het kan dat ze het niet op prijs stellen. Maar mijn mannen waren het al zo gewend dat ze het gewoon lieten gebeuren.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 11, 2012 11:48 am 

Mahumia schreef:
Overigens heeft de 'nieuwe' generatie Jenny wel een grote deur aan de voorkant. (zie bijvoorbeeld de mijne. De oude had die geloof ik bovenop zitten. In ieder geval heb ik zelf geen moeite met hangmatjes ophangen. Te grote deuren zou ik eerder lastig vinden omdat ze dan de ophangruimte wellicht gaan beperken.

daar zit weer wat in ;) met die ophangruimte. Een kooi met zon grote deur aan de zijkant is dan fijn. Wel jammer dat die zo prijzig zijn.

op dit moment zit ik erg aan de ferplast furet plus te denken. Deze is geschikt voor hamsters. Kan ik de kooi nu al kopen, en er in de toekomst een rattenkooi van maken. Ik wil ratten als mijn hamsters "over" zijn. Ik heb nu 3kooien met hamsters en een vogel in huis. Of wellicht toch eerder, ik zal het zien. zolang wachten op :flapperig: is erg lang.

Ik heb vroeger een jenny gehad met ratten, ik deed weinig met die kooi omdat ik moeite had met bv hangbruggen eruit te halen zaten lastige klemmetjes aan en die opening van de jenny was zo smal. Vanaf die tijd anti-jenny ;).

leuk om alles zo over sputniks te lezen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 13, 2012 3:59 pm 

Mijn ratjes liggen veel liever in een zacht en warm mandje of in een hangmat dan in een huisje probeer gewoon van alles wat (doe ik ook) dan zie je van zelf wel wat de ratjes het fijnst vinden :) En de meeste ratjes (als ze tam zijn) komen ze van zelf naar je toe als je in de buurt bent (dit doen mijn ratjes en die van vrienden in iedergeval).

Lizzy, Amy, Kiky en Noa :rainbow:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]