Het is nu za nov 18, 2017 2:52 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 7:28 am 

:-)

Even een vraagje.. ik heb momenteel 4 rittens in mijn Ferplast brio medium.. alleen uhm.. heb ik 2 super snoezige opvangertjes gezien (paar weekjes jonger) die vrij dringend een liefdevol nieuw tehuisje zoeken..

(Binnenmaat: 64,5 x 53,5 x 162 cm (d x b x h))

Kan ik in deze kooi 6 heren kwijt (straks als ze volwassen zijn?) of...?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 8:21 am 
Moderator

Hij is groot genoeg voor 6 a 7 ratten als je de ruimte van de kooi goed benut (met plateaus die oppervlakte vergroten, hangmatten, huisjes ect.)
We maken geen onderscheid tussen ruimte die rittens nodig hebben en de ruimte van volwassen ratten. Rittens zijn veel actiever dus is ruimte ook heel belangrijk :)

Wat ik mij alleen afvraag is of het wel handig is om 6 ratten te hebben van dezelfde leeftijd. Ze worden allemaal tegelijk oud en dan is de kans dat ze kwaaltjes gaan krijgen en de dierenarts nodig hebben veel groter. Het kan natuurlijk zijn dat de ene niks krijgt en de ander al heel vroeg, maar over het algemeen beginnen ze toch te kwakkelen als ze ouder zijn. Dat kan veel verdriet geven en ook heel veel geld.

Om die reden hebben wij er steeds 2 of 3 van dezelfde leeftijd en dan het liefste een jaar of anderhalf tussen de jonkies en de oudjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 8:42 am 

Dat risico heb ik me ook bedacht. Dierenartsrekeningen hebben wij geen problemen mee. Wij zijn spaarders dus dat zit wel goed.

Overigens zijn de mama papa en tante van mijn 4 kerels bijna alle 3 de 2 jaar al ruim gepasseerd zonder enkele dierenartsrekening en hebben nog steeds geen bulten/knobbels oid.. rest van de fam. hebben ook en respectabele leeftijd gehaald dus met de mogelijkheden in mijn achterhoofd ga ik er van uit dat ik hele gezonde kereltjes heb.

De opvangertjes die ik een huisje wil bieden komen uit een DW nestje die in de opvang terecht is gekomen. Dus voor het gemak ga ik er vanuit dat het hoogstwaarschijnlijk incest-ratjes zullen zijn waarvan de kans groot is dat ze vroeger aan het kwakkelen gaan. Toch wil ik ze graag een fijne tijd bieden..

Mijn moeder zegt mijn hele leven al.. "Er is een tijd van komen.. en er is een tijd van gaan..." Zo ben ik opgevoed (en opgegroeid) tussen de honden en vogeltjes.

Heb al vaak afscheid moeten nemen.. de laatste keer in 2010 van mijn paard waar ik 11 jaar lang intens van gehouden heb.. (tranen springen me nog steeds in de ogen). Ik doe wat ik kan.. en als ik niets meer voor ze kan betekenen dan ze hun rust gunnen dan zou ik ze nooit onnodig laten lijden.

Ondanks dat ik weet dat ik heus wel verdrietig zal zijn zal ik ook kunnen zeggen dat ik ze een geweldig leventje geboden heb. En daar gaat het om, ongeacht hoe lang een diertje ook leeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 8:46 am 

Mijn vriend moet er overigens eerst mee instemmen hoor :clown: Maar ook al stemt hij er mee in, voor ik beslissingen ga maken wil ik eerst zeker weten dat ik niet als ze straks ouder worden ruimte te kort kom :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 8:50 am 
Moderator

Voorouders zeggen natuurlijk wel iets over de mogelijke gezondheid, maar er ligt ook heel veel aan verzorging en soms ook domme pech. Als domme pech voorbeeld kan ik Leila geven die voor haar 1ste jaar een bloeding had vanuit haar baarmoeder, baarmoeder zag er verder niet zo gek uit dus waarschijnlijk door een val.

De opvangers zullen waarschijnlijk wel een mindere achtergrond hebben, vermeerderd zonder te kijken naar gezondheid en gedrag, maar onze Jolly die van de dierenwinkel kwam is uiteindelijk ook 2 jaar en 8 maanden geworden en had pas laat in haar leven problemen.

Als het goed wordt gedaan het intelen, lijntelen en soms uitkruizen kan het ook heel goed zijn voor een lijn, het kan juist ook de sterke punten naar voren halen en mocht er iets ongewenst in de lijn voorkomen is dat makkelijker terug te vinden dan door het blijven uitkruizen.
Niet dat dit bij een dierenwinkel gebeurd, want daar kunnen ze simpelweg niet selecteren op gezondheid en dat zal ze ook een worst wezen, maar ik wilde er op reageren dat 'incestratjes' dus niet per definitie slecht zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 8:58 am 

Bedankt :mrgreen: Dat bedoelde ik er ook echt niet mee hoor. Alleen bij incest is de kans vaak wel groter dat er erfelijke problemen doorgefokt worden. De ouders kunnen van een broodfokker/pretnest/oepsnest komen.. maar kan ook incestvermeerdering zijn van een slechte DW (dat weet ik ook niet)

En tuurlijk hoeft dit niet zo te zijn en kunnen er sterke ratjes tussen zitten en kun je ook gewoon harstikke veel pech hebben met een ratje die niet bij een DW vandaan komt.

Wat ik meer probeerde te zeggen.. als je uit gaat van het ergste scenario kan het alleen maar meevallen.

Er werd even geopperd dat ik ook moest nadenken over het feit dat ze natuurlijk nog gaan puberen en ik dan 6 stuiterballen in een kooi heb zonder "leider". Dat was ik even vergeten.. dus eh.. weer iets extra's om over na te denken :fluiten:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 12:56 pm 

Ik heb met vriendje overlegd en besloten om het toch niet te doen.

We gunnen alle dieren een goed thuis maar we moeten ook eerlijk zijn dat we niet ieder dier kunnen helpen/redden.

bedankt Marjoleine!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 5:55 pm 
Moderator

Verstandige beslissing :)

Ja, dat puberen is ook weer waar, ik heb geen kerels (of die zijn al gecastreerd) dus daar denk ik dan weer niet zo snel aan. Ik denk dat het ook leuker is als je er over een jaartje weer wat jong grut bij kan nemen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 22, 2012 6:18 pm 

Vind het ook heel fijn dat er zo meegedacht wordt :hug:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]