Het is nu di nov 21, 2017 6:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2012 10:39 pm 

Hallo ik ben dus Tiffany (mijn vrienden noemen mij tiffy),

ik mag na de winter van mijn mama een ratje nemen, maar ik mag er maar eentje...
ik ben al vol op bezig met van alle speeltjes met de hand te maken zodat mijn rakkertje zich dan niet zal vervelen
ga een ritten nemen en die met de hand opvoeden en ook het hok ben ik van plan zelf te maken

ik vraag me dus af wat jullie aanraden als hoogte en breedte voor het speelparadijs van mijn toekomstige lieveling...
dit wordt mijn eerste ratje en ik ben vastbesloten om het goed te doen.
ik heb al ervaring met babydiertjes maar mijn kuikentjes, duiven jongen en geredde babykonijntjes uit het bos rond onze boerderij hadden heel andere eisen dan dit diertje

ook suggesties voor makkelijk zelf te maken speeltjes zijn meer dan welkom :)

alvast bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2012 11:09 pm 

Een ratje mag niet alleen gehouden worden dan worden ze eenzaam en overlijden ze.
Ook ben je er 24/7 dat is niet genoeg een rat heeft een ander ratje nodig die bij hem kaapt die hem poetst en speelt.
Dus alleen houden is geen optie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 8:00 am 

dan neem ik er twee, ik ga toch gauw het huis uit moet ze maar even negeren dat ik er eentje meer heb genomen :)
twee kleine rittens of eentje zoveel verschil in eten zal dat wel niet maken he :)

maar dus tips voor het hok zouden meer dan welkom zijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 8:54 am 

Ikkeaggie heeft het al gezegd maar als je je wilt inlezen over wat er allemaal nodig is om twee ratten/rittens een goed huisje te geven kun je het beste alle info op www.ratjes.nl lezen. V.w.b. de kooi zijn er standaard maten waar een kooi aan moet voldoen. Tevens wil ik je adviseren om een spaarpotje aan te maken voor eventuele medische kosten. Al vast veel plezier met de voorbereidingen. Weet je al waar je ze vandaan gaat halen? Als je aangeeft waar je woont dan kunnen we je misschien tips geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 9:31 am 

Mijn mama gaat de ratjes voor mij halen, dus weet het niet, ze heeft vroeger zelf ratten gehouden dus ik vermoed dat ze er iets van kent :p
maar ze wil mij geen tips geven behalve dat het een groot hok moet zijn...
ze wil dat ik zelf initiatief neem voor de voorbereidingen om te bewijzen dat ik het serieus neem...

ben de site aan het lezen dankjewel is zeer nuttig
mijn mama had er vroeger wel maar 1 vaste en de rest waren voederdieren voor de slangen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 11:18 am 

Als ze er iets van kent zou ze je er niet maar 1 laten nemen.. Je hebt het over snel uit huis gaan.. hoe oud ben je dan en wanneer ben je van plan uit huis te gaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 11:20 am 

Je bent 20 zie ik in je profiel..? Ik zou tegen "mama" zeggen dat je zelf je nieuwe vriendjes wilt uitzoeken/kiezen.. lees je eens goed in over rattery's op de verschillnde forums.. :) Ga ze desnoods zelf ophalen! Ik denk dat je als 20 jarige echt wel oud genoeg bent om dit zelf te regelen....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 11:24 am 

Veel voorpret plezier! :roze cheer:
Op de site staat idd veel info, en als je nog vragen hebt kan je hier ook nog de zoekfunctie gebruiken. :knikt:
Ratten moeten wat al gezegd is met minimaal twee, het zijn groepsdieren en hebben echt een maatje nodig. Hopelijk wil je moeder dat ook inzien.

TiffyDierenMama schreef:
ga een ritten nemen en die met de hand opvoeden

Ik hoop niet dat je hier bedoeld dat je een te jong ritten neemt? Rittens moeten minimaal 5 tot 6 weken oud zijn voor je ze op kan halen. Als je bang bent dat ze dan niet tam zijn, bij een goede rattery of opvang krijg je de rittens tam mee. :knikt:

Voor zelf te maken speeltjes; kartonnen doosjes als huisje, kan je weggooien als het vies is, hangmatten van oude of goedkope theedoeken, tunnels van broekspijpen, leeg wc rolletje vullen met wat lekkers en propjes papier, als je aan beide kanten vier keer een stukje inknipt kan je ze dichtvouwen, dan hebben ze wat te doen voor het lekkers. Of een rol wc papier op de kooi leggen met het beginnetje door de tralies, trekken ze de wc papier de kooi in en maken mooie slingers. :lol: Het papier gebruiken ze vaak voor nestmateriaal, wel regelmatig verschonen anders gaat het stinken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 2:10 pm 

het gaat onderhandelen worden met mijn mama maar ik ga mijn best doen :)
heb al heel veel forums hier gelezen en ben nu mijn ratten paradijs (voor twee) aan het ontwerpen op de computer :)
heb al een oude jeans klaar liggen en een oud fleece deken :) om tunnels en hangmatten mee te maken heb al volop de lege toilet papier rolletjes aangeslagen
nu ik nog geen job heb (maar wel volop aan het zoeken ben) heb ik er nog tijd voor

en nee ik ga zeker geen te jonge nemen maar ik kijk er wel naar uit om het kleintje dat net uit zijn nest zou komen te vertroetelen en verzorgen

weet iemand een goede opvang zijn in regio heist-op-den-berg en Antwerpen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 7:44 pm 

Suzy (opvang via Rat 'n Roll) woont in Weert, Shana (rattery Saantje) in Grembergen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]