Het is nu do nov 23, 2017 8:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: andere kooi
BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 8:18 pm 

Het schoonmaken van de XL vond ik juist super: alles uit elkaar, onder de douche en dan laten drogen. Het inrichten vond ik juist lastiger. Maar ik heb 'm nog steeds als vakantiekooi, m'n monsters hebben namelijk lekker de ruimte. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 10, 2012 8:29 pm 

Nou, met de tower vind ik het toch echt wel veel werk om hem helemaal uit elkaar te halen (is natuurlijk ook 2x zoveel werk als de XL daar de Tower 2x zo groot is.) Gaat hier om 6 plateautjes, 5 hangmatjes meestal en 6 plateau kussentjes. En dan nog wat buizen en extra dingen. Omdat je niet zo goed in het hok kan komen is het soms best onhandig. We zijn altijd echt met zijn 2en lang bezig.

Daarentegen kan ik het maar met 1 "klein" hok vergelijken dus misschien zijn de andere hokken inderdaad wel net zo veel werk en hebben die weer andere dingen die handig en onhandig zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 7:32 am 

dus als ik hem uit elkaar haal dan is het wel te doen met schoonmaken?
Ik had met mijn vorige kooi ook meer problemen met schoonmaken, ik kon de kooi niet uit elkaar halen omdat het zo'n groot ding was. En ik kon hem ook niet naar de douche of naar buiten rijden want hij stond op mijn kamer op zolder.
Inrichten ging wel, ook niet heel makkelijk maar dat gaat me wel lukken, het gaat meer om het schoonmaken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 9:15 am 
Moderator

Wij hadden een XL en daar zaten 4 tot 5 plateaus in. Ruben tilde hem altijd de douche in en daar spoelde ik hem af en maakte ik hem schoon/droog. Dan tilde Ruben hem weer naar zijn plek.
Eens in de zoveel tijd haalde we hem helemaal uit elkaar.

Met inrichten had ik ook geen probleem en ik ben niet lang (1,66m). De plateaus waren het meest lastig, maar goed te doen met z'n tweeën als een de plateau op de juiste hoogte houd en de ander de schroeven erin draait.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 9:31 am 

Ik vond het persoonlijk een fijne kooi om schoon te maken omdat ik 'm wel helemaal uit elkaar haalde. Bij het inrichten liet ik eerst het 'dak' eraf bij het ophangen van de plateaus, pas daarna hing ik die erin om de hangmatjes e.d. op te hangen. Maar iedereen ervaart het natuurlijk anders. :) Kijk vooral of zo'n bakbeest wel in je kamer past, toen ik 'm voor het eerst in elkaar had staan schrok ik wel even hoor!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 10:46 am 

Maakt verder voor het topic niet uit maar het is echt een verschil of je de XL of de tower hebt. Omdat de Tower tot 1meter80 gaat kun je er van boven NIET goed bij. (En ik ben zelf wel heel erg lang dus dan is het nog net te doen.) Dat is denk ik wel het grote verschil tussen de XL en de Tower. En het is 2x zo veel werk en daar ik zelf voorheen een relatief klein hok had vind ik het ineens wel veel meer werk.

Het voordeel is inderdaad wel dat hij helemaal uit elkaar kan en dus elk hoekje en gaatje goed schoongemaakt kan worden. Ik heb inderdaad begrepen dat dit niet bij elk hok kan!

Ik weet niet waar je woont maar ik heb nog een XL staan (In den haag) waar ik eigenlijk helemaal niks mee doe. dus als je me een persoonlijk berichtje stuurt kan je die misschien overnemen. Mocht hij na een paar weken toch niet bevallen dan neem ik hem wel weer van je terug. Je moet alleen zelf voor het vervoer zorgen. (Of opsturen, wil ik ook wel doen, weet alleen niet wat dat kost of hoe dat werkt met zoiets groots.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 10:50 am 

Ja sorry, je hebt gelijk Claudia, de Tower lijkt me inderdaad net iets teveel werk om schoon te maken omdat ie dubbel zo groot is! :shock: Mijn ervaringen gaan dus over de Furet XL, niet de Tower. Maar die is ook al geschikt voor maximaal 8 ratten (uit m'n hoofd) dus ik vond 'm groot zat. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 10:57 am 

Ja, ik ben ook een beetje belachelijk want van de tower kan je prima een XL maken en er zitten nu toch maar 3 ratten in dus ik moet niet zo klagen want als ik wil kan ik gewoon de XL doen. Alleen merk ik dat ze alle ruimte allemaal veel gebruiken en daarom doe ik het toch ook eigenlijk wel weer graag... :duh:

Verder vind ik het vooral ook een mooie kooi omdat hij zo neutraal is. Grijze bak en plateaus en donkergroene tralies. Ik kan me van vroeger vooral herinneren dat de kooien alle kleuren van de regenboog waren, (of heb ik dit ooit gedroomd?) waar ik voor in mijn huiskamer niet echt op zit te wachten.... Al zie ik nu veel mooie kooien voorbij komen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 11:45 am 

De oude XL had een rode onderbak, donkergroene tralies en gele hoekstrips. Vreselijk druk ding! Die heb ik dan ook ingeruild voor een wat neutraler model: die met de grijze onderbak en donkergroene tralies en hoekstrips. Het meest recente model heeft ook grijs/witte tralies, dus nog wat rustiger.

Overigens zou ik de Furet Plus/Ferpast Furat ook willen aanraden. Deze is net als de Furet XL volledig uit elkaar te halen, maar wel wat kleiner en past dus wat beter in je (huis)kamer. Nadeel is wel dat er dan dus ook minder ratjes in passen (maximaal 3). Het nieuwe model heeft een dak dat volledig open kan! http://www.fretten.nl/index.php?main_pa ... cts_id=499

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 3:07 pm 

Onwijs bedankt allemaal voor deze reacties!
Ik begrijp dus denk ik dat hij makkelijk uit elkaar te halen is?
En wat grootte betreft, hij staat op mijn slaapkamer dus eigenlijk kan hij zo groot al ik zelf wil, het is mijn kamer die helemaal vol komt te staan haha! Maar ik hoef niet zo'n grote kooi want ik wil maar 2 ratjes deze keer, maar ik vond de jenny er toch iets te klein uit zien. (Voor als er misschien heeeeel oooit nog uitbreiding komt, denk het niet hoor! :D )

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 11, 2012 9:32 pm 

Ik heb een tower van 2 Jenny's waar ik zelf aan de voorkant grote deuren in heb gezet, vind hem ideaaal! Dus ik zou zeker een Jenny aanraden :thumbsup:

On the Rainbowbridge... Sneezy, Dobey, Faith, Angel, Hope, Bibiche, Jasmijn, Hoshi, Daantje, Pucca, Splinter, Spot, Clio, Frummel, Phoebe, Cristal, Gucci

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 7:32 am 

Maar heeft een jenny niet heel erg kleine deuren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 9:03 am 
Moderator

Joyce22 schreef:
waar ik zelf aan de voorkant grote deuren in heb gezet

:-) Ze heeft er zelf grote deuren in gezet, en dat kan vrij gemakkelijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 1:30 pm 

Aan de bovenkant zit zowiezo standaard een grote deur. En diezelfde deuren kun je los bestellen bij bijv. www.fretten.nl
Dan knip je gewoon met een kniptangetje de tralies er tussenuit (eerst even goed tellen/meten voor je gaat knippen) je schuurt de randjes van het gat wat je dan krijgt even goed op en je kan er zo de nieuwe deur inhangen. Ik vind het ideaal :knikt:

On the Rainbowbridge... Sneezy, Dobey, Faith, Angel, Hope, Bibiche, Jasmijn, Hoshi, Daantje, Pucca, Splinter, Spot, Clio, Frummel, Phoebe, Cristal, Gucci

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2012 1:39 pm 
Opperfikkiestoker

Er staat hier op het forum zelfs een 'tutorial' hoe je er een nieuwe deur in zet!
In dit voorbeeld paste de deur niet helemaal, maar voor de jenny zijn gewoon goede deuren te koop dus heb je zelfs dat probleem niet. http://ratjes.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=2429

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]