Het is nu do nov 23, 2017 7:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 1:16 pm 
Site Admin

Mijn aluminium kooi staat naast de bank en nu wil ik al een tijdje heel graag een deurtje aan die kant hebben, ter hoogte van de armleuning. De ratjes zitten ook vaak op het plateautje daar, dus het zou heel leuk en makkelijk zijn als ik dan gewoon een deurtje kan openen en ze op de bank kan laten. :D Tonnie wil wel gaan knutselen, de vraag is alleen nog een beetje: Hoe precies? Ik wil ook niet dat mijn hele kooi verprutst wordt. :lol:

Zelf zat ik te denken aan een soort luikje in de vorm van een vierkant. Scharniertjes onder, slotjes boven, zodat ik het deurtje naar beneden kan openklappen en op de armleuning kan laten rusten, als soort loopbrug tussen bank en kooi. Is dat haalbaar of moeten we gewoon over de gehele breedte een deurtje maken?

Zo ziet het eruit t.o.v de bank:

Afbeelding

Zo heb ik het in mijn hoofd, het rode vierkantje als deurtje:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 1:55 pm 

Hey Jill,

Mijn kooi is door een volièrebouwer gemaakt dus ik heb geen idee hoe je 't zou moeten doen, maar mijn kooi heeft ook deurtjes aan de zijkant. Zie ook dit topic. Misschien dat Tonnie daar wat mee kan? Al denk ik dat het niet heel erg makkelijk zal zijn bij een aluminium kooi. :confused:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 2:01 pm 
Site Admin

Dankje, zoiets bedoel ik inderdaad! :D Het lijkt mij ook lastig hoor... Ik wil ook zeker weten dat het kan voordat we gaan zagen, moet er niet aan denken dat de kooi naar de kl*ten gaat, daar is hij veel te fijn voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 2:16 pm 

Ideetje van Henk, maak het "raam" over de hele breedte van het paneel, zodat je er een klapluik in krijgt. Frame kun je bij elke doe-het-zelf zaak kopen, wordt ook gebruikt voor hordeuren, is op maat verkrijgbaar. Het gaas dat je er uit knipt zou je kunnen hergebruiken in je luik. Omdat je er een kozijn van frame in moet zetten om het hele zaakje stevig te maken, kun je daar het gaas op bevestigen en ben je ook gelijk de scherpe randen kwijt. Als je er kettinkjes aan maakt waaraan het luik blijft hangen hoef je geen pianoscharnieren te gebruiken en kan het luik ook op een andere plek open zonder dat het op de leuning rust.

En voor iedereen die zich afvraagt hoe ik ineens zo technisch ben geworden; ik word uiteraard gesoufleerd. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 3:23 pm 

Kan Tonnie met het zelfde materiaal als waar de kooi van is gemaakt werken ? Dat materiaal is n.l. bij verschillende volierebouwers los te koop.

Hij kan dan een vierkant maken en dat vanaf de binnenkant aan het gaas vastzetten, net zoals al het gaas aan de kooi is bevestigd. Let hierbij wél op de afmetingen van het gaas, het gat moet precies uitkomen met de vierkantjes van het gaas, anders kun je het niet goed vastzetten. Daarna het overbodige gaas wegknippen. Voor extra stevigheid zou hij de boven en onderkant van dit vierkant door kunnen laten lopen tot aan de zijpanelen van de kooi, net zoals de balk die je op de foto boven de plaats waar je het luikje wilt hebben ziet.

Daarna het luikje maken, er aan de binnenkant een stukje gaas op vastzetten en 2 schraniertjes en een slotje op de juiste plaats. Wel opletten dat hij de scherpe puntjes aan het gaas goed wegvijlt.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 11, 2012 3:35 pm 

Voor materialen kun je 't beste kijken bij: http://www.talenruinerwold.nl/

Mijn vriend heeft ook nog wat aanpassingen gedaan aan onze kooi en toen heb ik het materiaal hier besteld. Goedkoper heb ik het niet kunnen vinden en het fijne van deze shop is dat ze de aluminium profielen ook per meter verkopen, terwijl de meeste zaken het per drie meter verkopen. Ook zagen ze het materiaal gratis op maat als je de afmetingen doorgeeft. Zelfs met verzenden was dit de goedkoopste optie.

Oh ja, lang niet alles staat op hun website. Maar als je belt en zegt wat je wilt hebben dan hebben ze het meestal wel. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]