Het is nu za nov 25, 2017 6:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 6:46 pm 

Wij hebben een omgebouwde kast als kooi, dus die past niet onder de douche (laat staan de trap op). Op alle verdiepingen liggen kranten en onderin de bak aubiose, en dat wordt elke week vervangen. Alle verdiepingen, huisjes (plastic en steen) en trapjes (alles in 5 lagen bootlak) worden afgenomen met een sopje met vloeibare zeep (zie ze daar nooit op reageren dus dat bevalt me prima), hangmatjes vervangen, nieuwe kranten op de verdiepingen en nieuwe aubiose in de onderbak en klaar. Meestal zijn we met zijn 2-en een klein half uurtje bezig. Met de ratten erin duurt dit cirkus een uur + drie a vier gaten in vingers, dus dat was eens maar nooit weer. Ze gaan zolang in een reiskooi, want als ik ze los laat komen ze zich ermee bemoeien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 7:19 pm 

Ik ben toch wel een paar uurtjes zoet met de kooi. Elke week wordt alles eruit gehaald, ook de uitschuifbare plateau's want als daar pies tussen zit gaat dat goed stinken. Alles wordt in een emmer heet water en een heel klein beetje afwasmiddel geweekt en geboent, de tralies en ferplast plateaus afgenomen, onderbak geleegd en schoongemaakt, en dan alles weer in de kooi.
Ik denk dat het laatste deel nog het meeste tijd in beslag in neemt. :mrgreen: Mandjes weer met tie-rips ophangen, de plateaus er weer in, alle hangmatjes en de rest van de spullen.
Tussendoor wordt er ook nog regelmatig hangmatjes vervangen, een doekje over de plateau's en de slaapplekjes, krantensnippers verschonen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 8:13 pm 

ik kuis mijn rattekooi steeds de woensdag uit. op een normale dag ben ik wel een paar uurtjes bezig omdat ik e kooi nogal vol doe en het moet dus echt wel perfect zijn bij mij... :roll:
dan haal ik eerst de inhoud eruit, hangmatjes in de was, huisjes afwassen en buiten in de tuin laten drogen... de plateau's haal ik er niet uit omdat - hoelang ik ook draai - de schroefjes niet meer loskomen en dan is dat een gans gedoe met dat losklikken en vastklikken en daar heb ik geen zin in :oops:
daarnaa kiep ik de bodembedekking er uit en spoel alles af met warm water, krant erin, bodembedekking erin en dan die kooi herinrichten (dat is dus hetgene dat zoveel tijd inneemt) en dan rats dr in :-)

† Mijn engeltjes; Louise (2,7j) Emma (3j) Nyah (2,10j) Ziggy (2,3j) Daphne (2,10j)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 8:49 pm 

Ik snap iets niet zo goed. Ik zie bij de meeste mensen staan dat ze hun spullen laten drogen. Waarom pak je niet gewoon keukenpapier/oude theedoek/oude handdoek/etc. en droog je alles daarmee af? Dan heb je al een heleboel tijdswinst denk ik... Toen ik nog wel een hoop plastic zooi had en dat elke week schoonmaakte droogde ik het daarna gewoon af met keukenpapier, en dan kon het meteen terug de kooi in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 9:06 pm 

Elke dag haal ik een (nat)doekje over de plateaus en het loopwiel. Om de dag verschoon ik alle hangmatjes.
En twee keer in de week maak ik de kooi schoon.
1. Alles behalve de plateaus uit de kooi halen.
2. Het tralie-geval-kooi-ding (dus zonder onderbak :p) in de tuin zetten en overal met de tuinslang overheen.
3. De bodembedekking in de otto gooien.
4. De onderbak ook in de tuin met een afwasborstel en de tuinslang schoonspuiten.
5. Met Koe en Flo op de bank gaan zitten totdat de zon de kooi opgedroogd heeft.
6. De plek waar de kooi staat met zeep schoonmaken. (op één of andere manier krijgen ze het altijd voor elkaar om alles onder te pissen.. :duh:
7. De hele kooi weer in elkaar zette en inrichten enz.

1t/m7 doe ik dus twee keer in de week op woensdag en zondag.. :roll:
Als ik dit niet doe dan word mijn vader nogal boos.. :lol: Het blijkt dat hij (als enige in ons huis....) een hele gevoelige neus heeft.. :x

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 9:11 pm 

ik ken dat :roll:

† Mijn engeltjes; Louise (2,7j) Emma (3j) Nyah (2,10j) Ziggy (2,3j) Daphne (2,10j)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 11:26 pm 

Eén keer in de twee weken haal ik al het losse spul eruit en maak dat schoon met heet water en een sponsje onder de kraan. De bodembedekking gaat er dan ook uit en de onderbak wordt schoongemaakt onder de douche, net als de tralies met verdiepinkjes en sokkenmandje, die ik erin laat zitten.
Vervolgens droog maken, nieuwe bodembedekking erin, schone hangmatjes en inrichting en ratten erin.
Verder vervang ik ongeveer één keer in de drie dagen de hangmatjes (behalve degene die nog schoon zijn en ruiken), maak ik de hoektoiletjes schoon onder de kraan, zeef de drolletjes uit de bodembedekking en haal een doekje over de verdiepjes. Bij deze schoonmaak blijven de ratten gewoon in de kooi zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 11:34 pm 

Ik verschoon de towers één keer in de twee weken. Haal tussendoor wel een doekje over de plateaus maar verschoon verder niets. Alle hangmatten eruit, buizen eruit (Heb er per kooi ongeveer 11 hangen), huizen eruit en de rest aan losse rotzooi. De tralies en bakken schoonmaken in de tuin, de rest schoonmaken in de keuken en dan weer inrichten. Als ik het alleen moet doen, ben ik meer dan drie uur kwijt, met hulp (oma en mijn dochter) ongeveer 2 uur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 2:11 pm 

Veel verschillende schoonmaakrituelen dus.

Ik snap dat van die verdiepjes en buizen alleen niet zo goed... Of nouja, buizen kan ik me nog wel voorstellen, als je moeilijke ratten hebt, krijg je ze er niet goed uit, en ze zijn vaak moeilijk schoon te maken. Maar verdiepjes worden hier toch wel erg gewaardeerd hoor! Ja, ze pissen er inderdaad op, maar ze rennen er ook heen met hun voer en er staan huisjes op, en ze zitten er rustig te eten of ze klimmen er naartoe om een mooi uitzicht te hebben, of of of...
Ieder zn ding natuurlijk he, maar dat ze er niks mee doen, lijkt me sterk

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 2:30 pm 

Serieus, hier deden ze er echt helemaal niks mee. Ze gingen er alleen speciaal op zitten om overheen te pissen, het waren hun toiletjes. Verder niks.

Maar er is dus niemand die me kan uitleggen waarom je je spullen op laat drogen ipv dat je ze even afdroogt?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 2:41 pm 

Ik droog alles gewoon wel af met een keukenhanddoek, maar er zijn ook kleine spulletjes die tijdens dat ik nog bezig ben met andere dingen wassen al vanzelf drogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 2:43 pm 

Ik maak de kooi meestal vrij grondig schoon: alles gaat eruit, ook de plateautjes, de buizen gaan uit elkaar en alles wordt met warm water schoongemaakt en daarna afgedroogd. Alle aubiose en kranten gaan in de groenbak en hangmatjes in de was of weer terug de kooi in (ligt eraan of ze stinken of niet). Soms heb ik een luie week en laat ik de plateau's zitten. De tralies doe ik soms met de franse slag, of helemaal niet. Ik moet wel toegeven dat ik tussendoor weinig aan de kooi doe (geen doekjes over de plateaus etc.), dus hij heeft wel een goede beurt nodig als het weer schoonmaakdag is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 6:35 pm 

Alathariel schreef:
Maar er is dus niemand die me kan uitleggen waarom je je spullen op laat drogen ipv dat je ze even afdroogt?

Zoals ik het lees doen diegenen die dit doen (ikzelf incluis) eerst alle inhoud, laten het dan liggen om te drogen. Doen vervolgens de rest van de kooi (spullen eruit, bak en tralies schoonmaken) en gaan m dan inrichten. Snap je vraag dus niet zo.

En ik besteed inderdaad veel tijd aan schoonmaken, maar dat komt ook omdat ik dit belangrijk vind voor mijn luchtwegpatientje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 6:38 pm 

Maar is dat dan wel goed voor je luchtwegpatientje?
Jij maakte niet schoon met schoonmaakmiddel of wel? Want dat is natuurlijk helemaal niet goed voor de luchtwegen.
En als ik de kooi grondig schoonmaak, stinkt-ie juist sneller weer dan wanneer ik het met de franse slag doe :duh:

(geen kritiek overigens he, gewoon een overdenking van mijn kant..)

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 23, 2008 6:40 pm 

Meer dat ik alle urine van de buizen, huizen en verdiepingen wil en dat lukt mij niet met een nat doekje en onder de douche zetten kan niet met mijn huidige kooi. Daarom haal ik alles eruit en poets ik het met heet water in de keuken ;) .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]