Het is nu ma nov 20, 2017 3:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 8:47 pm 

Mijn ratjes en cavia's zijn best wel verwend :oops:
Eigenlijk staat de verwarming daar altijd op zo'n 18 graden, dat het toch ietjes warm is. De deur is dan gesloten, dus ze zitten dan lekker warmpjes in plaats van dat de verwarming uit zal staan.

Nu kregen we, na meer dan een jaar wachten, de afrekening van de stookkosten en nu moeten we dus bij betalen. We kunnen per vertrek zien wat we verbruikt hebben en het was duidelijk dat er best veel gestookt is in de betreffende kamer.

Nu vroeg ik me af, hoe doen jullie dat als jullie werken of van huis zijn? Zitten ze bij jullie gewoon in de kou of houden jullie de kamer ook warm voor de dieren?

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 9:13 pm 
Moderator

Hier staat de thermostaat 's nachts en als wij langer van huis zijn op 16 a 17 graden, voor de ratjes is dat een prima temperatuur.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 9:46 pm 

De verwarming staat hier standaard op 17 graden. Steeds laag draaien en dan weer stoken kost volgens mij meer namelijk. De deur naar de rattenkamer komt uit in de woonkamer maar omdat daar de ventilatiestrip altijd open staat is het daar kouder. Volgens mij is wat koeler voor ze helemaal niet slecht, eerder gezond :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 10:27 pm 

Ik heb de rattenkamer juist helemaal onverwarmd met altijd het ventilatierooster open. Daar doen ze het hartstikke goed op, ik heb zelfs het idee dat ze onverwarmd gezonder blijven en langer leven. Voor zover ik weet kunnen cavia's er ook prima tegen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 10:53 pm 
Moderator

Ik moet wel zeggen dat ze hier in de woonkamer staan, niet op een aparte kamer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 19, 2012 11:04 pm 

Ik vind het juist een voordeel van een rattenkamer dat ik ze lekker koud kan zetten :knikt: maar als dat niet kan (of je het gewoon gezelliger vindt om ze in de woonkamer te hebben) dan hoef je je over kou dus ook nooit zorgen te maken. Eerder over te droge verwarmingslucht ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 20, 2012 12:40 am 

Bij ons staan de raaten op jasons kamer en daar staat nóóit een verwarming aan,
en altijd wel een raam(pje) open.
Heb niet het idee dat ze het koud hebben,
ze houden mochten ze het koud hebben elkaar wel lekker warm,
en ze hebben genoeg warme plekjes (forten van wcpapier/keukenrol/washandjes) in hun kooi om lekker warm te gaan liggen.
Nu moet ik eerlijk zijn dat ik nauwelijks stook,
nergens in huis.
Alleen in de woonkamer gaat soms (bij min temp) 1 of 2 uurtjes de verwarming aan.
Wij hebben het elders zelf dan ook snel warm,
en andere vinden het bij ons thuis vaak maar koud :huh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 20, 2012 9:06 am 

Oooh, dan bouw ik het langzaam weer af met de verwarming :) Hij staat ook niet hoog ofzo nu. 17-18 graden. Scheelt eind van het jaar toch wat centjes.
Bij mij hebben ze ook meer dan genoeg huisjes en hangmatjes. Alleen soms hebben ze wel eens koude pootjes en dat vind ik dan wel weer sneu :)
Maar ja, wij hebben ook wel eens koude voeten. :P

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 20, 2012 9:59 am 

Mijn ratten staan in de woonkamer en daar heb ik het als ik niet thuis ben altijd op 18 gr. staan. Iemand van de energiemij. gaf aan dat als je hem 's avonds bijv. op 20 gr. zet dat het dan inderdaad minder energie kost om tot daar te komen dan dat je hem op 16 of 17 zet. En ik vind 18 wel een lekker temperatuurtje voor overdag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 20, 2012 1:29 pm 

Mijn ratten jojo'en met mij mee.
Ik woon op een niet geisoleerde woonboot met gaskachel. Dus 's nachts/ wanneer ik niet thuis ben, dan koelt het gigantisch af.
En zodra ik het koud vind worden gooi ik de kachel even aan, waardoor het in no-time bloedheet wordt binnen.

Aan de dames merk ik niets. Ze hebben hangmatten die ze vol proppen met kranten.
Geen reuteltjes of niesjes, terwijl mijn heren vroeger bij de cv dit wel altijd hadden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 1:57 pm 

MissAnnemijn schreef:
De verwarming staat hier standaard op 17 graden. Steeds laag draaien en dan weer stoken kost volgens mij meer namelijk. De deur naar de rattenkamer komt uit in de woonkamer maar omdat daar de ventilatiestrip altijd open staat is het daar kouder. Volgens mij is wat koeler voor ze helemaal niet slecht, eerder gezond :knikt:

Bij de ratten staat de kachel dus ook niet aan, daarom daar koeler :) Als de deur open staat als ik thuis ben komt er wel warmere lucht daar binnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 2:12 pm 
Site Admin

Hier staan twee kooien in de woonkamer en de rest staat in een andere kamer, maar die deur is wel altijd open. In de woonkamer is het altijd tussen de 18 en 22 graden (ik heb het 's avonds altijd koud dus dan stook ik even flink :oops: ), in die andere kamer is het ietsje koeler maar nooit onder de 17 graden. Ik merk dat ze het niet prettig vinden als ik te veel stook, dus ik probeer zelf onder dekentjes te gaan zitten als ik het koud heb. Ook staat er -in ieder geval overdag- altijd wel een raam open voor wat frisse lucht.

Ik laat het niet heel koud worden, de kachel blijft ook 's nachts aan en als we van huis zijn. De schommelingen lijken me nooit zo goed voor ze maar misschien valt dat mee als ik de reacties hier lees.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 5:32 pm 

Ik heb het niet snel koud, bij mij staat de verwarming altijd tussen de 16 ('s nachts) en 18 (overdag) graden. Alleen als ik visite krijg zet ik hem iets warmer omdat de meesten 18 graden te koud vinden. 's avonds op de bank kruip ik onder een fleece (of 2) kleed.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 5:41 pm 

Toen ik nog in mijn vorige huis woonde en ratten had, had ik de kachel 's winters altijd op 19 graden staan. Ook als ik weg was, ook 's nachts. Dit omdat ik denk dat de hele tijd lager en hoger zetten meer energie kost, en ik ken mezelf, als ik thuiskom in een koud huis zou ik hem snel heel hoog zetten.
Dit was perfect en ik heb nooit aan mijn ratten gemerkt dat ze er last van hadden.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 23, 2012 7:15 pm 

Hier 's nachts ook 18 en overdag 20 als we thuis zijn. Nu werk mijn vriend in de ploegen dus is hij vaak overdag wel thuis

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]