Het is nu do nov 23, 2017 3:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 10:26 am 

Laten jullie je ratjes weleens los lopen? Zo ja, hoe lang? En hebben jullie een speciale ruimte of iets dergelijks?

Mijn ratjes mogen ongeveer 1x per week los lopen, ze hebben een aparte kamer hiervoor, daar zijn geen stroomkabels en andere gevaarlijke dingen. Ze vinden dat erg leuk en kunnen zelf in en uit de kooi. Meestal is het een half uur tot drie kwartier, tegen die tijd gaan de meeste vanzelf weer in hun kooi, want dan hebben ze het wel weer gezien.
Het zal wel leuk zijn als ze door het hele huis konden, maar ik vind dat best eng eigenlijk.

Donja, Gipsy, Lara, Niza, Quincy, Sebastiaan, Yara, Zoë

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 11:04 am 

Hier lopen ze iedere dag zo'n 2 tot 8 uur los in hun eigen kamer en een aantal lopen zo nu en dan door de rest van het huis los. Het laatste altijd onder toezicht.

Waarom als je een aparte kamer voor ze hebt waar ze veilig los kunnen lopen mogen ze maar 1x per week los?
Je band met ze wordt echt groter als ze vaker even los mogen hoor. Ik ga er vaak zelf bij zitten en dan komen ze allemaal steeds weer even bij me.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 11:28 am 

Ja, ik red het vaak maar 1 keer per week. Aangezien ik doordeweeks smorgens vroeg de deur uit ga en dan savonds rond 21:00 uur pas weer thuis ben. Dan is het opruimen, douchen en dan is het alweer bed tijd.

Maar ze komen niets te kort, want ze hebben een Royal Suite als kooi en voordat ik weg ga krijgen ze aandacht, en als ik thuis kom ook. En als ik thuis ben zitten ze ook weleens bij mij op de bank.

Nee, mijn dieren zijn absoluut verwend en als ze los mogen lopen is dat een leuk extraatje :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 11:30 am 

Hier zo vaak als het kan.
De ene keer 2x op een dag tot ze zelf terug willen. Nja salt moet ik dan wel roepen die verstopt zich onder de keuken.
En andere keer is het 1 dagje niet of maar een half uurtje

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 12:31 pm 
Moderator

Hier mogen ze elke avond op de bank en soms laten we ze loslopen op de gang/trap/overloop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 1:52 pm 

Hier ook op de bank. :knikt: 's Avonds leg ik een kleed op de bank en schuif hem tegen de kooi, ze kunnen dan zelf kiezen of ze eruit willen. Gezellig tv kijken met de ratten. :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:07 pm 

hier liefst alleen in de woonkamer maar gaat kastig want benedenverdieping is helemaal open op wc en voordeur na dan.
moet voor de zekerheid wel van die dingen halen voor om de kabels, je weet nooit he ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:23 pm 

Onze Monsters lopen elke dag los op de bank,
maar springen er ook wel vanaf.
Dan houden we ze goed in de gaten,
en lopen door de woonkamer achter de katten en hond aan.
Als ze die de woonkame uit getreiterd hebben klimmen ze de bank weer op :roll:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 2:37 pm 
Site Admin

Alle ratjes mogen in ieder geval dagelijks op de bank, kunnen ze even lekker rennen en ravotten en knuffelen als ze dat willen. Ik denk dat het minimaal een uur per groepje is. In de grote kooi zit nu ook een deurtje zodat de ratten zelf in en uit kunnen lopen. Om wat uitgebreider los te kunnen lopen kunnen ze in de gang, daar ga ik dan zelf ook zitten en leg ik wat speelgoed neer. Daar kom ik niet iedere dag met ieder groepje aan toe, maar toch wel heel regelmatig.

Creepy liep altijd los door het hele huis, hij kwam altijd gewoon als ik riep en maakte ook niet zoveel stuk. Nu loopt Zonder-vlekje wel eens rond, maar omdat zij wel dingen sloopt moet ik steeds opletten. De anderen lopen niet door het hele huis, ik heb te veel (half)wildjes die als ze schrikken veel te veel vluchtmogelijkheden hebben en dat vind ik gevaarlijk.
Ik mis het wel, zo'n rat die er gewoon altijd loopt maar dat gaat vast wel weer een keer komen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 3:16 pm 

hier mogen ze ook lekker op de keuken tafel rond lopen, als ik er bezig ben met de laptop of als er een dochter huiswerk zit te maken. Wat speelgoed erbij en ze hebben lol. Verder 's avond op de bank, maar dan zitten ze liever in mijn kleren dan ron lopen :thumbsup:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Sandra
en de ratjes van de Rattenheuvel
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 7:44 pm 

Hier lopen ze bijna elke dag wel een tijdje los in de woonkamer en keuken. Alle electriciteitssnoeren zijn weggewerkt dus daar kunnen ze niet bij. De computerkast heb ik zelf ontworpen/gemaakt, ook daar is alles weggewerkt. En ik heb een draadloze muis en toetsenbord.
Verder heb ik alleen theelichtjes op batterijen. Niet omdat ik ze ze mooi vind (echte vind ik toch wel gezelliger), maar omdat het veiliger is voor nieuwsgierige ratjes ;) De afstandsbedieningen zitten in een houder die aan de armleuning van de bank hangt, zodat de knopjes niet gesloopt worden.
Ik vind het heel gezellig dat er, als ik 's avonds in de bank zit/lig, af en toe een ratje bij me op de bank komt kijken :D

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 9:08 pm 

mijn trio mag loslopen als ik thuis bent,dan leg ik een laken over mijn banken en kunnen via de ene naar de andere bank rennen want ze staan in een hoekvorm.ik heb wel een mand staan met een doek hierin voor als ze erin willen slapen.en als ze het zat zijn dan gaan ze op het hoekje vd bank staan daar waar ze de kooi kunnen zien en dan weet ik dat ze terug willen.
ik denk dat ze elke dag zo n 3 a 4 uur loslopen
roza en de ratsels

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jan 21, 2013 9:30 pm 

Toen ik nog bij mn ouders woonde, liepen mijn ratjes bijna dagelijks door mn slaapkamer heen als ik huiswerk maakte. Kabels lagen er gewoon, maar daar bleven ze braaf van af. De rest niet trouwens, er zijn heel wat stukken uit mn bureau, matras, boeken, schooltas, gordijnen, huiswerk (duhh :mrgreen: ), posters, potloden, schoenen, etc geknaagd :lol:

En mn ex woonde anti-kraak, en met twee van zijn ratjes (Fanta en Fanta Light) speelden we altijd Zoek-de-Fanta. Dan lieten we hen los in de gang, gingen zelf een half uurtje wat anders doen, en dan gingen we daarna in alle kamers en halletjes en gangetjes (dat waren een stuk of 15 kamers denk ik) de Fanta's zoeken. Nouja, Dikke Fanta telde eigenlijk niet mee, die liep nooit zo ver, maar degene die Fanta Light vond, hoefde een bepaald klusje dan niet te doen (afwassen ofzo) :mrgreen:

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jan 22, 2013 12:33 pm 

Janneke schreef:
Toen ik nog bij mn ouders woonde, liepen mijn ratjes bijna dagelijks door mn slaapkamer heen als ik huiswerk maakte. Kabels lagen er gewoon, maar daar bleven ze braaf van af. De rest niet trouwens, er zijn heel wat stukken uit mn bureau, matras, boeken, schooltas, gordijnen, huiswerk (duhh :mrgreen: ), posters, potloden, schoenen, etc geknaagd :lol:

En mn ex woonde anti-kraak, en met twee van zijn ratjes (Fanta en Fanta Light) speelden we altijd Zoek-de-Fanta. Dan lieten we hen los in de gang, gingen zelf een half uurtje wat anders doen, en dan gingen we daarna in alle kamers en halletjes en gangetjes (dat waren een stuk of 15 kamers denk ik) de Fanta's zoeken. Nouja, Dikke Fanta telde eigenlijk niet mee, die liep nooit zo ver, maar degene die Fanta Light vond, hoefde een bepaald klusje dan niet te doen (afwassen ofzo) :mrgreen:

:whaha: :whaha:

Hylarisch!!! En wat zullen Fanta en Fanta Light het geweldig gevonden hebben!!

Overigens heb ik in mijn studententijd ook altijd (echt 24/7) mijn ratjes los gehad in mijn hele huis. Daar sloopten ze ook echt alles (er werden hele gangen in mijn matras gemaakt en tot op een meter hoogte was mijn behang eraf getrokken) maar dat maakte me allemaal niet uit. Alles was oud en lelijk. Nu helaas heb ik toch wat spullen van meer waarde dus hebben de ratsels nog maar 1 kamer..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jan 23, 2013 9:34 am 

Als ze bij mij los zijn hebben ze ook altijd buizen, trappetjes en huisjes op de grond, dat vinden ze geweldig! En ook dat intelligentiespeelgoed, want dan valt er wat te snoepen als ze slim genoeg zijn (en dat zijn ze hoor :D)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]