Het is nu wo nov 22, 2017 9:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuwe (zelfmaak?) kooi
BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 11:47 am 

De kooi waar mijn dames nu in zitten begint toch wat roestig te worden dus ik wil ze graag in een nieuwe (grotere) kooi.

Ik twijfel een beetje tussen een Savic Royal Suite Dubbel en een zelf gemaakte kooi. Die Savic ziet er goed uit maar qua afmetingen past hij eigenlijk net niet. Dus ik zit de denken om zelf een kooi te laten maken (door mijn handige vriend ;)) in mijn ideale afmetingen.

De afmetingen heb ik nu de rest nog. Aangezien het volgens mij best een aardig project is (en het zal ook niet goedkoop worden denk ik) wil ik er wel goed over nagedacht hebben. En niet achteraf spijt hebben en denken oei had ik dit maar gedaan. Wat is handig? Wat kan ik beter laten?
Mijn vraag is eigenlijk naar mensen die al veel langer ratten hebben en er ervaring mee hebben: Wat zou jij er in doen? een grote deur? meerdere kleine deuren? Ondergrond van hout? Plexiglas? Een onderbak die los kan? Vaste plateau's? of losse? Een lade onderin die ik open kan doen om schoon te maken? Of juist niet omdat daar toch rotzooi tussen kan komen?
Dus als je tips heb hoor ik die graag! Bedankt! :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 1:33 pm 

Als ik jullie was zou ik geen hout gebruiken, daar trekt de urine in en dat gaat na een tijdje stinken. Om dat te voorkomen kun je hem lakken, maar vroeg of laat gaan ze aan het hout knagen en waar geknaagd is zit geen lak meer ;)
Als je vierkantjes-gaas gaat gebruiken neem dan het gaas waarvan de vierkantjes 19 x 19 mm. zijn, dat is dik genoeg om te voorkomen dat ze door het gaas heen knagen. Er zijn volierebouwers die materialen los (en ik geloof ook op maat gezaagd als je dat wilt) verkopen, misschien heb je daar wat aan.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 3:12 pm 
Moderator

De meeste zelfbouwkooien zijn gemaakt van aluminium profielen en gaas, trespa bodemplaten en plateaus en een plexiglas (of trespa) morsrand.

Bij sommige volierebouwers kan je materiaal kopen en eventueel op maat laten maken.

Wij hebben een tweedehands aluminiumkooi, zelf vind ik hem heel fijn. Als ik hem zelf had laten maken was hij iets breder geweest, maar die 10 cm maakt geen groot verschil dus hadden we geluk :)
Hij is 110cm breed, 60cm diep en 80cm hoog.

De punten die ik echt fijn vind:
- Hij heeft twee deuren grote deuren, je kan de ratten gemakkelijk pakken.
- De morsrand is van plexiglas, je kan de ratten hierdoor goed zien.
- Een plateau over de hele breedte van 40cm diep. Dit plateau is dmv vleugelmoertjes op verschillende hoogtes op te hangen.
- Onder het plateau zit gaas, dit is super handig met het inrichten.
- Hij is demontabel. (2 zijpanelen, 1 achterpaneel, 1 voorpaneel met de deuren, een bovenkant en de onderkant...de morsranden zitten aan de zijpanelen en het achter en voorpaneel vast)

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 6:54 pm 

Ik heb overigens ook een kooi van aluminium profielen, gaas en trespa, die heb ik zelf ontworpen.
De morsrand is aan de achter en zijkanten van trespa, aan de voorkant is het een stuk plexiglas van 12 cm. hoog, wat aan de zijkanten in U-profieltjes rust (aan de kant van het loopwiel is dat het best te zien, er zit een sticker met een ratje erop op). Tijdens het schoonmaken van de kooi kan ik dat er uithalen zodat er een vlakke boden overblijft, waardoor ik de vuile bodembedekking er zo uit kan schuiven. Bovendien geeft een doorzichtige morsrand aan de voorkant een beter zicht op de ratjes als ze in de kooi zitten.
Ik heb bovenaan 2 kleinere deuren waardoor, als je meerdere ratjes hebt en alleen even iets te eten wil geven, de kans op ontsnappen kleiner is dan met een grote deur. Bovendien heb je dan tussen de bovenste deuren en tussen de boven en onderdeuren ook nog ruimte om iets te bevestigen. Onderaan heb ik de deuren over de hele breedte van de kooi omdat dat makkelijk is met het verwisselen van de bodembedekking en schoonmaken.
Ik vind het handig dat ik onder de kooi bergruimte heb voor de verschillende bakken met benodigdheden (bodembedekking, kooi inrichting, voer, medisch, 'snoepjes', boeken en andere info).

Afbeelding

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 03, 2013 11:07 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb een vergelijkbare kooi als Marjoleine, maar dan iets groter. Ik meen 100 cm hoog, 55/60 cm diep en ook 100/120 cm 'lang'. Ik heb een onderrand van plexiglas van 20 cm en 4 deuren. Die zitten voor de hele voorkant (zoals die van Marjoleine), dus niet voor het plexiglas en het zijn er 4.
Dat vond ik prettig om een reden die M&M's team al noemde, als je even iets wil met 1 rat/aan de bovenkant van de kooi, staat niet meteen die hele kooi zo open en ontsnappen de ratten minder makkelijk.
Ik heb zelf de kooi op een kastje staan, dus bergruimte onder het kastje maar het is inderdaad ook handig om die bergruimte aan de kooi te maken. Maar als je wat kleiner of onzekerder woont is een kastje eronder net zo handig, dan is je kooi wat kleiner. Ik woon namelijk op een studentenkamer en weet dus niet hoe lang ik hier nog woon/waar ik straks terecht kom. Vandaar dat ik een wat handzamere kooi wilde.

Verder nog een voordeel van grote deuren, makkelijk met schoonmaken! En ik heb die dingen die Marjoleine noemt ook allemaal en ben er zeer tevreden mee. (grote deuren, plexiglas, verstelbaar plateau hele brete, onder plateau gaas, en demonteerbaar)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 1:12 am 

Dichte achterkant scheelt een heleboel rommel tegen je muur of op de vloer!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 1:37 am 

Maar je kunt ook, net als ik, een stuk kleurloos tafelzeil achter de kooi hangen. Dan kun je ook dingen aan de tralies in de achterwand van de kooi bevestigen. Je kunt ook een groot stuk priplex (event geverfd) achter de kooi tegen de muur zetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 9:55 am 
Moderator

@ Rian: Dat is waar. Ik heb nu een tafelzeil met klitteband achter de kooi hangen :P
Ik vind de achterkant van tralies toch ook handig :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 10:24 am 

Ik zou zeker ook goed kijken dat je tralies van een goed stevig materiaal zij n en goed vastzitten. Onze (niet zelf gemaakte) kooi heeft allemaal losse traliewanden zodat je m makkelijk uit elkaar kunt halen.
Een groot nadeel is dat als je er een looprad aanhangt je de hele kooi hoort trillen. Dat zou voor mij persoonlijk als ik zelf iets zou (laten) maken een belangrijk punt zijn.
Succes met de keuze!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2013 12:06 pm 

Wat ik zelf een heel mooi ontworpen kooi vind, is die van Willemijn. Zij heeft wel tralies aan de achterkant, maar daarachter zit nog plexiglas (geloof ik)
Dan heb je dus én tralies, én een schone muur. En erdoorheen kunnen kijken vind ik zelf fijner dan een dichte achterkant, maar dat is persoonlijk.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]