Het is nu di nov 21, 2017 1:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Plexiglas
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 5:58 pm 

Hey,

Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord op het forum nog niet heb kunnen vinden. :( Ik wil plateau's maken van plexiglas, omdat ik hout verschrikkelijk snel vind stinken en het eerst 20 lagen lak nodig heeft die elk weken moeten intrekken.. Volgens mij ben ik ook een van de weinige die de Ferplast plateau's super onhandig vind. Elke keer die 4 schroeven, maal 5 plateau's, en het feit dat ze enkel in hoekvorm te verkrijgen zijn. Nu bedacht ik m dus dat ik met plexiglas plateau's gewoon op maat kan zagen, haakjes eraan en ik kan ze gemakkelijk ophangen en eruit halen. Het materiaal is vrij gemakkelijk te bewerken en erg duur hoeft het niet te zijn. Ze zijn gemakkelijk schoon te maken en je kijkt er doorheen (dan kan ik die lieve voetjes van onder zien hihi!) Ik zie geen nadelen dus, maar nu was mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft. Ik lees wel mensen die plexiglas gebruiken tegen de rommel uit de bak, maar ik heb niemand gezien die er plateau's van heeft geknutseld terwijl het mij dus perfect lijkt. :knikt:

Alvast thanks! :)

Profiel  

Berichttitel: Re: Plexiglas
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 6:01 pm 

Ik heb geen ervaring met plexiglas als plateau's, maar het lijkt mij nogal glad. En ik denk dat je vrij dik plexiglas zult moeten gebruiken omdat het anders door gaat buigen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 6:02 pm 

En het lijkt me dat je heel snel ziet dat het een beetje vies is.. maar verder geen zinnig commentaar hier

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 6:15 pm 

Slim inderdaad, nog niet aan doorbuigen gedacht! Dan zou ik er als oplossing een ijzeren plaatje onder kunnen lijmen en misschien zou ik het licht kunnen opschuren tegen de gladheid.

Ja dat vieze had ik ook al aan zitten denken, maar als ik nu naar mijn huidige Ferplast plateau's kijk komen daar ook smerige witte vlekken op die ik er niet meer uit krijg. Deze zijn ondertussen aan vervanging toe aangezien de ene na de andere schroef het begeeft, dat ze zich vastdraaien zeg maar..

Ik probeer nu gewoon voor elk mogelijk probleem een oplossing te zoeken merk ik :P maar bedankt voor de opmerkingen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 7:20 pm 
Moderator

Voor de plateaus van Ferplast kan je bij Caspers de schroeven los bestellen (inclusief dat stukje wat in het plateau zit).
Witte vlekken kan je verwijderen met azijn, beetje op de vlek deppen, in laten trekken en heel goed afspoelen.

Tips over het maken kan ik zo niet geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 7:50 pm 

Okay! De azijntip ga ik zeker in de praktijk brengen :) Voor ik verder geld uitgeef, hoop ik dat er iemand reageert die ooit plexiglas plateau's heeft gemaakt. Eigenwijs dat ik ben, zal ik het hoogstwaarschijnlijk sowieso proberen. :fluiten: Mocht er iemand geïnteresseerd zijn kan ik mijn bevindingen wel posten. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 9:31 pm 

Lijkt me geen slecht idee. Dacht ook wat glad, maar ratjes hebben een vrij goede grip door die geweldige kussentjes onder de pootjes dus dat zou wellicht geen probleem zijn.... Ben wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat! :clown:

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 10:40 pm 

Ik gebruik in de winter plexiglas om het deurtje van mijn konijnenhok winddicht te maken, heb me al een paar keer flink opengehaald aan de zeer scherpe zijkanten!!
Denk dat de pootjes, neusjes en buikjes hier ook niet tegen bestand zijn. Zijn ook moeilijk af te ronden, dan zou je er al houten lijstjes om moeten zetten.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 11:00 pm 

Okay goed om te weten! Ik haal deze week nog een kleine plaat plexiglas om het eens te testen. Ik zal de randen meerdere malen moeten schuren dan, zodat het veilig is voor mij en mijn beestjes. Mocht het lukken dan plaats ik een fotootje met het resultaat! Bedankt voor de tips in elk geval: zijn zeker dingen waar ikzelf niet aan had gedacht :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 11:04 pm 
Moderator

Plexiglas plankjes zijn goed te maken. Afronden van de randen met een vijl en daarna schuurpapier korrel 120 geeft een mooi resultaat. Als je standaard 2 mm (liefst 3mm) uit de bouwmarkt neemt (dat is overigens geen plexiglas maar acrylaat, plgl is ga duur) is dat stevig genoeg voor een plankje van 20 bij 30 cm. Het beste is om de randen van de lange kanten om te zetten zodat je een U profiel krijgt. Een hoogte van de staande kant van ca 2 cm is al genoeg, daarmee kun je de lengte oprekken naar 40 cm. Omzetten is niet moeilijk: neem een plaat hout (mdf, spaanplaat) waar je plaatje op kan liggen. Laat 2 cm over de rand uitsteken en klem het plaatje vast met een plankje en lijmklemmen zó dat de boel niet verschuift. Maak het uitstekende deel heet met een schildersföhn (een gewone haarföhn wordt echt niet warm genoeg). Als het spul begint door te zakken duw je het uitstekende deel met een ander plankje (let op: HEET) rustig naar beneden tegen de rand van de liggende plaat aan. Minuutje vasthouden, afkoelen met een lapje met koud water en klaar. De tegenoverliggende kant mag op de zelfde manier. Koud buigen kun je gewoon vergeten....
Let op met gaatjes boren: niet te dicht bij de rand (minimaal 2x de boordikte er vandaan blijven), niet duwen op de boor anders loopt ie vast en gebruik een scherpe boor.
Als je het plankje met de randen omhoog ophangt rollen ze er ook niet meteen af. Succes!

Btw: plexiglas (en aanverwante) neemt ook vocht op, ca 2% van het materiaalvolume. Dus reken er op dat je plankjes na verloop van tijd troebel worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 11:15 pm 

THANKS!! :D

Ik ben blij dat het dus goed kan en het niet een één of andere gekke gedachte was haha! Maar het klinkt alsof je het zelf eens gedaan hebt of iemand kent, zijn er toevallig foto's van? Ik ga het deze week proberen; ik weet niet of ik de middelen heb om de randjes om te vouwen etc, maar om te kijken hoe het bevalt mag het best een klein beetje amateuristisch. :angel:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 11:24 pm 
Moderator

Ik heb wel wat ervaring met dat spul ;) Een tijdje terug heb ik een plaat van ca 1m hoog en 1 cm dik omgevouwen. Moest een staande kant van 20 cm aan komen. Het geheel dient als achtergrond voor een freeskolom om te voorkomen dat de troep alle kanten op vliegt.
Om het in stukken te krijgen kun je heel goed snijden: langs een lineaal (of plank) met een scherp (stanley)mes goed insnijden, met de snijlijn op een rechte rand leggen en het overstekende deel resoluut omlaag duwen, liefst met een snelle beweging. Het zal met een luide knal keurig op de lijn afbreken. Niet bang zijn dat je iets stuk maakt, dat is juist de bedoeling! Als je te voorzichtig bent gaat het fout.....

Profiel  

BerichtGeplaatst: di apr 09, 2013 11:32 pm 

Oef! Klinkt een stuk leuker en spannender dan zagen haha :) Ik ben erg benieuwd of ik het gewenste resultaat ga behalen en zal de uitkomst hier zeker even posten. Als is het alleen maar omdat ik dan denk ik best wel een beetje trots ben (ik ben niet zo'n... goede klusser..)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 7:21 am 

Nog even over de scherpe kanten: die zijn idd heel goed zo te bewerken dat ze niet scherp meer zijn. Ik heb zo'n plaatje onder/voorkant in mijn kooi, daar heeft nog nooit iemand zich aan open gehaald, en ze leunen daar toch heel vaak met hun pootjes op. Milan probeert, om mijn aandacht te trekken als hij vindt dat ik niet snel genoeg naar zijn zin met eten kom, dat plaatje zelfs regelmatig uit de U-profieltjes te trekken :roll:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2013 8:51 am 

Daar heb ik dan ook weer wat van geleerd ;) Mijn man attendeerde mij hier gisteravond op, hij heeft die randen nooit afgewerkt omdat de randen niet vrijkomen, die worden geheel in het deurtje geklemd en in het voorjaar weer eruit. Bij dat werkje heb ik me dan ook opengehaald. De konijnen kunnen er zich ook niet aan bezeren.
Succes met je knutselklus...

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]