Het is nu za nov 25, 2017 6:03 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: nieuwe kooi
BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 10:13 am 

Dit weekend heeft mijn lieve man een grote fout gemaakt.... Hij vond het vervelend dat er twee kooien in de woonkamer staan en vroeg of het niet mogelijk was om de dubbele furet neer te zetten met de twee stouterds in afwachting van hun castratie in het onderste gedeelte. Ja, dat kan wel, maar dan krijg ik de kooi niet open, die staat dan klem in een hoek naast de bank.
Zodoende kwam het onderwerp 'andere kooi'. Ik heb hem foto's laten zien van de alukooien hier en die zou idd een stuk handiger zijn.
De furet is gewoon een grote lompe kooi, heel fijn, maar moet eigenlijk vrij staan. Dat gaat hier niet, of ze moeten terug naar de zolder en dat doen we niet.
We zijn aan het neuzen gegaan op diverse sites van kooienbouwers en mijn man wilt wel een kooi.
De gewenste afmetingen zijn hoogte 1.20, breed 1 mtr en diep 0.60 cm. Verder moet ik ze (tijdelijk) kunnen delen in twee gedeeltes, zoals nu met Sjeng en Pie, die zitten ff op straf...
Ik zag hier een mooie te koop staan, maar die vind ik erg prijzig en te groot, helaas.
Ik ga er nu een paar bij naam noemen, als ik zo vrij mag zijn. Graag van jullie misschien tips waar ik aan moet denken en zo ongeveer de afmetingen, is soms moeilijk in te schatten op foto.
O ja, passen de hoekjes ook in de alukooien, of hebben jullie de moeten aanpassen? Ik moet altijd veel verdiepjes ivbm de oudjes, die klimmen wat moeilijk.
Dus, dames, vol verwachting klopt mijn hart. Laat de tips maar komen.... Carmelina, Adje, Jill, Marjoleine en M&M's team en verder iemand die mij nog kan helpen.
Ik wil zaterdag alles zo'n beetje op een presenteerblaadje aan mijn man aanbieden en dan kunnen we gaan onderhandelen met ons tweetjes..... Dus help me, ratjes blij = ikke blij :knikt:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

Berichttitel: Re: nieuwe kooi
BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 11:18 am 
Site Admin

vicky schreef:
Dit weekend heeft mijn lieve man een grote fout gemaakt...

:lol:

Leuk! Wat de diepte betreft is 60 een heel goed idee, veel dieper zou ik niet doen. Ik heb ook kooien van 60/65 diep en dat is ideaal met schoonmaken en inrichten, als het dieper is kom je vaak armlengte tekort om overal goed bij te kunnen en dat wordt na een tijdje vervelend. Met die diepte passen de hoekplateautjes er ook prima in, die heb ik er hier ook gewoon in hangen. Enige is dat niet alle vier de schroeven er aan kunnen omdat je met dat gaas zit, maar op drie schroeven blijft het ook prima zitten. :knikt:

Verder is het heel persoonlijk natuurlijk, wat je voorkeuren zijn. Ik vind het prettig dat mijn grote aluminium kooi losse panelen heeft als verdiepingen en onderbak, die wip ik er zo uit en kan ik dan in de douche goed afspoelen. De andere alu heeft dat niet (onderbak zit vast), dus die moet altijd in zijn geheel de douche in en dat moeten we dan samen doen. Wieltjes er onder vind ik ook een groot voordeel en een onderbak van plexiglas ipv trespa is leuk, dan zie je ze veel beter. :D Ik heb bij beide alu's deuren die volledig over de voorkant zitten, dat vind ik zelf ideaal met schoonmaken en met knuffeltherapie.

Mijn grote alu is op te delen door in het midden panelen te leggen op de aluminium profielen de daar in zijn gezet. Oh ja, als je verdiepingen van trespa wilt is het handig om aan de onderkant gaas te laten maken, dan kan je daar ook weer spulletjes aan hangen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 11:20 am 

Hoi Vicky,

Ik heb vrij recent ook geïnformeerd bij een goede kooienbouwer. En ongeacht de grootte betaal je bij hem hetzelfde. Het is nl. niet zozeer het materiaal alswel het werk wat het zo kostbaar maakt. Ik heb even gekeken in mijn mailbox maar kan het nummer/email adres even niet vinden, maar het gaat om dezelfde bouwer als waar Jolanda haar kooien van heeft.

En voor jouw info: de dochter van Adje heeft haar kooi te koop staan. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 1:44 pm 
Opperfikkiestoker

Vollierebouw Gelderland is dat (oftewel Jos) hij heeft ook mijn kooi gebouwd en lijkt wel op jou 'droomkooi' Vicky. Hij geeft trouwens voor elke kooi een precentage aan Jolanda als sponsering, ik heb wel aangegeven dat ik via Jolanda bij hem kwam dus dat hij die sponsering moest doen.
Verder is mijn kooi hoog 1 meter, breed 1 meter en diep 55 cm. Ik heb 20 cm onderrand van plexiglas, inderdaad erg leuk om ze te kunnen zien rommelen op de bodem. Mijn bodem kan niet uit de alu, die zit gewoon vast. Wel is mijn kooi demontabel, het zijn losse panelen die ik uit elkaar kan schroeven. Ik heb vervolgens een plateau laten maken, van triplex, deze zit niet vast en kan ik verplaatsen. Ik heb de verdieping over de hele breedte en iets van 45 cm diep. Ik heb er bewust voor gekozen mijn kooi niet op te (kunnen) delen omdat ik dat met een meter hoog te klein vond. Achteraf zou ik het misschien wel doen, voor tijdelijk kan het altijd handig zijn. Aan de ander kant betekend dat wel dat er dus een vast plateau in komt en niet zoals ik nu heb een variabel plateau.
Maar goed, jij wil zeker de kooi kunnen opdelen dus dat is niet aan de orde.
Verder heb ik inderdaad ook gaas aan de onderkant van mijn plateau, super handig met dingen ophangen. Jos stelde dat zelf voor bij mij, hij gaf aan dat hij dat standaard deed bij rattenkooien (tegenwoordig). Ik vond Jos overigens een aardige vent en hij dacht ook goed mee.

Wat ik ook heb zijn 4 deuren waarmee de hele kooi open kan. Meeste kleinere kooien hebben maar 2 deuren maar ik wilde er perse 4. Ik ben hier heel blij mee, als ik dan even iets wil doen, hoef ik maar 1/4 van de kooi te openen zodat ze niet aan alle kanten naar buiten kunnen rennen. Ook hang ik er inderdaad wel eens ferplast hoekplateau's in (met 3 schroeven, 2 buitenste en 1 binnenste) en dan kan ik die eventueel ook aan een deurtje hangen. Dan kan ik tijdelijk die deur niet open maken maar dat is dan maar 1/4 van de kooi en niet de helft.
Hopelijk heb je een beetje een beeld wat ik bedoel.

Owja en staat je kooi tegen een muur aan? Bijvoorbeeld met de achterkant? Dan kun je overwegen om de achterkant van triplex ofzo te maken. Dat geeft heel wat minder zooi tegen je muur. Ik heb dat niet maar mijn kooi staat een beetje midden in de kamer. :lol:
Willemijn had zelfs iets ingenieus met inzetramen, hoe dat precies zit weet ik niet. Dan moet ze even reageren of je kunt haar even een pbtje sturen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 2:26 pm 

Klopt, ik heb zes inzetramen in mijn kooi. Zie ook dit topic.

Ik wilde een kooi die ik volledig kan inrichten, dus geen achterkant van trespa o.i.d. omdat ik dan de tralies mis om plateaus of hangmatjes aan te kunnen ophangen. Bovendien hebben mijn ratten dan ook minder klimmogelijkheden. Maar wat ik niét wilde was die teringbende rondom de kooi en een vieze muur, dus vandaar dat ik voor inzetramen heb gekozen. De kooi is aan drie kanten 'dicht', alleen de voorkant is open. Ook heb ik bewust niet voor volledige deuren aan de voorkant gekozen, maar om er nog een dun stukje gaas naast te laten. Dit zodat ik meer vrijheid heb bij het ophangen van hangmatjes e.d.

Bij de kooi heb ik diverse panelen die ik in het midden kan leggen. Zo kan ik de kooi opsplitsen in twee gedeeltes, of kiezen voor een volledige kooi. Dit kan dan volledig open zijn, of met één breed plateau in 't midden, of een breed en een smal plateau in 't midden, of een breed en een smal plateau met nog een kleine opening, ik heb meerdere mogelijkheden. Ik heb ook losse panelen met gaas die ik onder de panelen met trespa kan leggen zodat ik daar ook nog dingen aan op kan hangen. Tot slot heb ik nog twee kleine deurtjes aan de zijkant zodat ze makkelijk los kunnen lopen op de bank. Ik hoef alleen het deurtje aan de zijkant open te doen.

Mijn kooi komt bij een particuliere bouwer vandaan, maar volgens mij doet hij 't inmiddels niet meer. Hij werd op een gegeven moment overspoeld met aanvragen en trok dit niet meer en is er toen mee gestopt. Geen idee of hij het daarna weer heeft opgepakt.

Houd er wel rekening mee dat aluminiumkooien niet goedkoop zijn. Het materiaal is duurder en omdat het maatwerk is ook. Ik denk dat mijn kooi bij Jos zo'n €500,- zou kosten (grove schatting, kan ook nog meer zijn).

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 2:46 pm 

Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken, dank jullie :bloempje:
Ik had zondag een mailtje gestuurd naar een kbouwer, die mailde al meteen terug. Ik daardoor een idee gekregen van de nieuwprijs en wat ik er dan tweedehands voor zou moeten geven. Verder was er wel een prijsverschil tussen een gesloten of open achterwand, ik ga voor de open achterwand, is goedkoper en ik weet niet of de kooi altijd blijft staan waar ik hem nu ga zetten. Kan ook nog eens veranderen en dan zit ik met een gesloten kant. Ik wil rondom open, onderzijde en halverwege bij de splitsing plexi ivbm bodembedekking. Daarbij wil ik ze een stukje van de vloer af, op pootjes met wieltjes, kan ik er twee boxen onderzetten met spulletjes en kan ik er ook goed onder stofzuigen.
@ Vera, ik zou ook niet op het idee gekomen zijn om de kooi te kunnen delen, maar de situatie nu heeft me doen inzien dat dit helaas ook soms nodig is met onruststokers in de groep :visopkop:Daarom kies ik voor 1.20 hoog, dan vind ik het een aanvaardbare afmeting om te delen in twee keer 0.60, ervan uitgaand dat het tijdelijk kan zijn. De groep is van 6 naar 5 nu en ik denk dat ik ook blijf steken bij 4 of hooguit 5, die portie rat is groot genoeg voor me.
Verder vind ik het idd ook belangrijk om vier deuren te hebben en overal aan te kunnen, Willem bijv zit aan de ab, die krijgt 's morgens half slapend zijn spuitje ab, deurtje open en weer dicht. Dan is het makkelijk even kijken waar hij zit en dan dat betreffende deurtje te openen.
@Jill, ik wil graag die trespa en dan met gaas aan de onderkant. Bij mijn dubbele furet kan ik weinig met het onderste gedeelte van de kooi ivbm met dichte bodem, daar werk ik veel met fleece van links naar rechts, ufo's en hoekjes.
@Monique, ik ga er dan vanuit dat het die uit Gelderland is. Dan zou het misschien een gunstige keuze zijn, aangezien we de kooi zelf gaan bouwen, gezellig, komen we op tv.... 'help, mijn man is klusser' :boksen: Als wij samen gaan knutselen, zou Yoep van 't Hek kunnen langskomen om inspiratie op te doen.....
@Adje, zou je mij een pb-tje willen sturen als de kooi van jouw dochter enigszins aan mijn vragen/wensen voldoet? En graag een idee waar ze woont, ivbm afstand, ik kom uit Maastricht.
@ Willemijn, ja, de prijzen liegen er niet om, maar ik denk ook dat het aangenamer is voor mijn rug als ik ze makkelijker kan schoonmaken, daarbij kan ik ook net even makkelijker een doekje over een hoekje halen als er plas op ligt, nu moet ik me als een slangenmens in bochten wringen om een hoekje af te vegen. Vooral de tip om de deuren niet als geheel te maken, maar met een strip gaas aan de zijkant vind ik een goed idee, maar dat laat ik aan de prijs afhangen, daar ben ik eerlijk in. Ik had dat al gezien op een foto van jouw kooi, heel mooi en handig.
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken, mijn man heeft wat te lezen als hij vrijdag thuiskomt. Wat zal hij al spijt hebben, hahaha.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 2:52 pm 

Wat ik bij mijn kooi heb gedaan is van die zelfklevende klittenband op de buitenkant en daar aan doorzichtig tafelzeil geplakt.
Dat houdt de tocht (en zooi) tegen, maar dan heb ik toch het gaas waaraan ik van alles kan hangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 3:02 pm 

Nog een tip: http://www.talenruinerwold.nl/

Mijn vriend heeft voor de kooi van Marjolijn en voor mijn eigen kooi nog wat extra plateaus gemaakt. Ik heb me destijds suf gezocht naar bedrijven die betaalbaar materiaal konden leveren en ben toen uiteindelijk bij dit bedrijf uitgekomen. Ze zijn voordelig en ze verkopen per meter, terwijl dit bij veel bedrijven per drie meter is. Zonde als je geen grootgebruiker bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 4:40 pm 

Ik heb sinds kort ook een alu, dus ik weet nog precies hoe het is zo'n zoektocht.

Heb de kooi van Vera laatst gezien (van Gelderland). Echt enorm mooie kooi, alles tot in de puntjes recht en symmetrisch, viel me meteen op. Deurtjes hingen ook kaarsrecht en alles netjes afgewerkt.

Echter, ik kwam er bij mijn zoektocht achter dat Gelderland wel echt enorm prijzig is. Je krijgt dan ook wel het 'beste van beste' misschien, maar je betaalt daar dus ook voor.

Gezien ik mijn kooi ook helemaal luxe wilde, met 6 hokken, inzetramen, plexiglas, trespla hele mikmak werd mijn alu best wel erg duur. Ik heb uiteindelijk gekozen om de kooi door volierebouw van Aalst te laten maken. De communicatie verloopt daar wel stroef, maar het is wel een man die zich aan zijn woord houdt en op tijd de juiste alu voor de afgesproken prijs geleverd. De kooi is echter wel minder netjes afgewerkt en minder symmetrisch.

Het is dus net een keuze die je maakt. Voor mij woog de goedkopere prijs zwaarder dan kaarsrechte deurtjes, maar misschien zeg jij ik wil dat mijn kooi perfect is ik doe die.

Ik hoor trouwens veel mensen ook over Bonto. Ik heb geen alu van hem, maar ik vond persoonlijk de communicatie niet goed verlopen. Ik had zelf een alu geschetst en ik kreeg elke keer een tekening van hem terug die helemaal niet overeen kwam met mijn schets. Ik vond dit zelf best storend en ben uiteindelijk afgehaakt. Ook kon hij geen trespla gebruiken, maar alleen 2x zo duur plexiglas. Ik vond zelf plexiglas' plateaus onzin, maar anders dan dat kon dus niet.

Affijn, hier mijn alu op de foto, misschien krijg je er nog nieuwe inspiraties door:
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 8550_n.jpg
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 7544_n.jpg
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 4619_n.jpg
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9926_n.jpg
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 4201_n.jpg
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 9906_n.jpg
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 2788_n.jpg
https://sphotos-a-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 3125_n.jpg
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 0678_n.jpg

Citaat:
maar ik denk ook dat het aangenamer is voor mijn rug als ik ze makkelijker kan schoonmaken,

Ja, ja en nog eens ja!! Alu is zoooooveel fijner (en sneller) schoon te maken!!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 5:10 pm 
Opperfikkiestoker

Voor de prijs moet je gewoon even wat offertes aanvragen. Want voor wat ik wilde bijv was vollierebouw Gelderland het goedkoopste. Sommige bouwers zeiden zelfs dat mijn deuren niet konden of alleen met zo'n strook gaas aan de zijkant als Willemijn heeft en dat wilde ik dus juist niet ;) Omdat ik de hele kooi open wilde kunnen doen om zo niet in hoekjes te hoeven buigen voor het schoonmaken.
Overigens is mijn kooi nu 2 jaar oud en is nog nooit iets mee geweest (en alles hangt blijkbaar nog heel mooi recht en symetrisch :fluiten: )

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 6:11 pm 

vicky schreef:
@Adje, zou je mij een pb-tje willen sturen als de kooi van jouw dochter enigszins aan mijn vragen/wensen voldoet? En graag een idee waar ze woont, ivbm afstand, ik kom uit Maastricht.

hallo Vicky,

ik reageer zelf even ;) de buitenmaten van de kooi zijn 80x50x160 en hij is makkelijk in 2en te delen, ik woon in Markelo (in de buurt van deventer, nogal een eindje vanuit maastricht ;) )

http://farm3.staticflickr.com/2818/9303 ... af07_z.jpg

dit is een foto van de kooi, laat maar weten wat je er van vindt!

Groetjes Janine

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 6:12 pm 

edit: moest pb zijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 6:14 pm 
Moderator

Mijn alu is tweedehands en van volierebouw Gelderland :)

De maten zijn 110 cm breed, 80 cm hoog en 60 cm diep.
Er zit een plateau in over de hele breedte van 40 cm diep. Aan het onderkant van het plateau zit gaas (heel handig!) en hij is uit de kooi te halen en op een andere hoogte te hangen door middel van vleugelmoeren.
Aan de achterkant heb ik tafelzeil hangen aan zelfklevend klittenband, maar op de een of andere manier ging dat toch steeds los dus hangt het nu ook nog vast met ducttape :shifty:

Op zich zou ik het niet heel erg missen als ik niks achterin vast kan maken omdat ik de hangmatten ophang aan de onderkant van het plateau en de bovenkant van de kooi. Alleen zou het plateau over de hele breedte dan anders gemaakt moeten worden, dat het op profielen ligt en dan zou het niet in hoogte verstelbaar zijn. Ook geen drama, hij hangt toch vaak op ongeveer dezelfde hoogte.
Of dan een inzetraam erachter, want dan kan je de hoekplateaus blijven gebruiken. Ik weet alleen niet of de doppen van de plateaus te veel uitsteken voor zoiets.

Ik ben heel blij met de alu. Makkelijk schoon te maken. De grote deuren zijn ook ideaal om de ratten te pakken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 6:42 pm 

Marjoleine schreef:
Of dan een inzetraam erachter, want dan kan je de hoekplateaus blijven gebruiken. Ik weet alleen niet of de doppen van de plateaus te veel uitsteken voor zoiets.
Bij de schroeven van Ferplast plateaus is dat geen enkel probleem. Die passen er netjes tussen. :) Ook schroeven van klimhoutjes e.d. passen er makkelijk tussen, evenals radiatorhangmatjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di aug 20, 2013 9:28 pm 

ik heb ook een alu (weet zo 123 niet meer van wie, maar was ook een goedkope) hij is wel groot... 120x70x200.
ik kan hem delen in 3 delen, waarvan de bodem ook nog vertikaal gedeeld kan worden (heb ik dus 4 ruimtes)

ik baal wel van een paar dingen...de platen om een deel af te sluiten zijn de helft van de kooi, nu hebben mijn ratten 2 delen en heb ik dus altijd een groot gat naar beneden. ook heb ik geen platen (plateau`s) erin en die zou ik er wel graag in willen. ik heb alleen de ferplast verdiepingen erin en 1 bodemplaat.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]