Het is nu vr nov 24, 2017 4:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: nieuwe kooi
BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 9:05 am 

Die van mij komt bij bonto vandaan. 1mx1mx60cm
en toen gebruikte hij wel trespa platen ;) Die zitten er tenminste bij mij in.
Nu is mijn kooi aardig standaard dus er was weinig reden tot veel over en weer met tekeningen, dus ook weinig communicatie.

Het is een mooie goede kooi, je merkt alleen wel dat de afwerking iets minder is dan een kooi die door volierebouw gelderland is gemaakt. Maarja daar betaal je dan ook voor.... die van mij was 175 met 2 deurtjes en 200 voor 4. Ik heb die van 4 gedaan, en ben er zeer zeker tevreden mee.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 9:37 am 

Ik hoor veel tevreden dingen over Bonto hoor :knikt: Maar ik denk inderdaad dat hij heel relax is voor als je een beetje 'standaard' alu wil. Ik had echt 101 ideeen over wat ik wilde (net als Vicky volgens mij xD ) en ik denk dat hij daarvoor nog niet genoeg ervaring heeft. Hij komt natuurlijk ook pas net kijken in vergelijking met bijv. Gelderland. :knikt:

@Mandy; hihi ja ik heb ook al aantal dingen waar ik nu van denk van he daar baal ik van. Ik heb bijv alleen aan 1 zijkant en bovenkant tralies. Ik dacht dat is prima genoeg voor matjes. Is ook zo, maar nu had ik toch wel graag haakjes gewild in midden van plateau en aan trespla wanden ofzo, want nu vind ik het best wel weer saai dat ik alleen dingen aan plafond kan hangen. :fluiten:

Ach zo leren we weer voor onze volgende alu :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 9:55 am 

Die Bonto heb ik idd al een mail gestuurd, kreeg meteen reactie terug. Ben nog flink aan het zoeken en hier jullie reacties aan het lezen natuurlijk. Het is echt een speurtocht, maar ja, het is ook geen stuk wat je weer eruit gooit na een paar weken. Wederom bedankt voor het meedenken!

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 2:00 pm 

Heb vanochtend contact gehad met iemand via mp, hier de advertentie 709812743.
Was een aardige man, gaf duidelijke uitleg. Alleen jammer dat er geen plaat zit op het gaas in het midden, lijkt me pijnlijk voor ze om op het gaas te lopen. Daar moet dus een op maatgemaakte plaat op. Verder moet daar dan ook een opstaande rand bij voor rondom de kooi als ik de kooi splits.
Ik weet het nog niet, ik zie nu teveel kooien op teveel sites. Ik ga wel zaterdag hier in Beek kijken bij een kooienbouwer en mijn wensen bespreken. Hij was al heel actief aan het meedenken toen ik een beetje uitlegde wat mijn idee van kooi is. Eens zien wat het gaat worden.

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 21, 2013 2:02 pm 

Ik vind de tralie afstond ook erg groot lijken, heb het idee dat dat te groot is voor rittens, maar misschien zie ik het verkeerd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 6:42 pm 

Toch nog een klein bijkomend probleem... Als de kooi in de woonkamer komt te staan met een diepte maat van 0.60, kan de kooi max. 0.80 breed worden. Dit ivbm de deuren aan de onderkant, dan kan ik deze niet opendoen. De kooi komt een beetje soort van klem te staan in de hoek, bij de bank. Dus de kooi moet qua maat aangepast worden aan mijn eerdere berekeningen.
Nu heb ik eens zitten denken, ja de hele week al aan de weer met mijn meetlint, als de kooi toch maar 0.80 breed zou zijn, een afmeting die erg veel voorkomt bij het furet- en Jennygebeuren, en ik zou de kooi 0.40 diep maken maar wel 1.50 hoog met veel verdiepjes en hoekjes, dan kan ik de kooi zowel in de woonkamer als in de gang zetten. 's Zomers is het daar lekker koel en kan ik ze daar kwijt als het in de wk te warm wordt. Verder kan ik makkelijk uit te voeten met veel bezoek ed. met roken en plaats tekort. Ik weet dat het missch smal is, maar ik ga wel wat hoger. Verder is het de bedoeling dat ze in de gehele kooi kunnen, alleen met een intro of separatie zal het tijdelijk gesplitst worden. Jullie moeten uitgaan van max 5 ratten, ik ga niet meer voor meer.
Naar mijn gevoel maakt het wel verschil dat ze kunnen klauteren en klimmen en genoeg holletjes en verstopplekjes hebben. Voor de oudjes pas ik de kooi uiteraard aan met trapjes en maak het niet te stijl. Nu ook aangepaste kooi gehad, de jonge generatie vliegt via de tralies omhoog, Walthertje gaat netjes de plankjes op en af.

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 22, 2013 7:06 pm 
Opperfikkiestoker

40 cm is wel erg ondiep ja. Dan passen zelf ferplast hoekplateau's bijna niet meer. Die zijn namelijk 38 bij 38 cm. Hou daar wel rekening mee. Zeker als je buitenmaat 40 cm is, dan is de binnenmaat 39 cm ofzo. Ik heb het even nagemeten, bij mijn kooi is de buitenmaat 55 en de binnenmaat 51 cm. Dus in jou kooi zou dat betekenen dat je geen hoekplateau's meer kan ophangen, dan lijkt mij de kooi toch echt niet diep genoeg. Ik zou persoonlijk voor iets dieper gaan als ik jou was, dus wel voor 50 of 45 cm diep.
En als je hem 1.5 meter hoog maakt (met halverwege een groot plateau dus) kun je ook overwegen om dan in de bovenste en onderste helft nog een trespa plateau te laten maken, bij over de hele diepte. Dan heb je behoorlijk wat bodemoppervlakte bij elkaar en dat is ook fijn voor oudjes en om lekker in de scharrelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2013 8:56 am 

Binnenkant - buitenkant... :huh: Daar had ik ff geen rekening mee gehouden, jammer. Ik had idd de hoekjes gemeten en was al helemaal blij. Dan niet, dan ga ik toch ietsje dieper. En natuurlijk worden de oudjes niet vergeten, die kunnen lekker gaan scharrelen :knikt:
Dankjewel voor de waarschuwing, scheelt me een hoop ellende :hug:

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2013 7:54 pm 

Met Vera eens, is wel heel ondiep 40cm hoor. Ik denk dat je daar echt spijt van gaat krijgen. Als je kooi 80cm lang is zou ik 50cm of 60cm diep kiezen. :knikt: Dan kan je nml eventueel nog een plateau laten maken voor de helft en heeft ook die plateau een normale diepte.

Ik zou vooral niet bezuinigen in de hoogte, de ruimte boven de kooi in je kamer gebruik je toch niet. Alleen ff opletten als de kooi heel hoog wordt dat je wel plateaus of iets erin zet/laat maken, voor geval ze zin hebben in een vrije val ofzo.

Misschien is het ook leuk als je zover de hoogte in gaat dat je vraagt of de alu zo gemaakt kan worden dat je verdiepingen kan scheiden. Misschien heb je daar nu niks aan, maar wel handig om vast te laten doen voor in de toekomst, mocht je bijvoorbeeld eens 2 kleine rittentjes in huis nemen die nogal mini zijn en die je niet direct bij je andere ratten wil introduceren, dan kan je ze even tijdelijk apart houden in dezelfde kooi en komt er niet gelijk een kooi in de kamer bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 23, 2013 8:32 pm 
Opperfikkiestoker

Dat scheiden wilde Vicky zowiezo kunnen Ilona, dus dat zat al in de planning ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 24, 2013 2:36 pm 

Ja, dit zit echt in de planning. Altijd makkelijk om te kunnen splitsen, niet alleen met rittens, maar ook een bejaardengroepje. Qua hoekjes en aangepast zacht eten, papjes, enz wat de rest nog niet dagelijks nodig heeft.
Die 40 diep gaat niet gebeuren, is idd te smal. Ga opnieuw berekenen en volgende week als ik het met tijd red naar de kooienbouwer. Dus heel hard blijven meedenken :knikt:

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 31, 2013 10:59 am 
Ere-lid

Tip, zorg dat aan de voorzijde en zijkant ruimte is om ferplast verdiepjes aan vast te maken. Samen met een trapje is dat heel handig voor oudere ratjes die niet meer zo goed ter been zijn.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2013 7:15 pm 

Naast verdriet ook blijdschap hier....
Heb gisteren de kooi gekocht die ik op eerder op marktpl had gezien. Heb mooi wat van de prijs afgekregen en een lieve kennis van me heeft trespa liggen, die gaat mooi een plaat maken voor op het rooster en opstaande randen voor als ik moet splitsen en daar ook eco op moet leggen. Zouden er ooit rittens komen, zet ik ze toch eerst een poosje in een losse kooi en als ze in de grote komen, kan ik nog altijd extra gaas ervoor zetten tijdelijk. Nu nog een aanhanger zien te regelen of een busje, hoeft het geheel niet uit mekaar gehaald te worden.
Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en de tips, nu nog leren hoe ik foto's kan plaatsen en jullie kunnen meegenieten....
ps er gaat hier een furet tower de verkoop in, bij belangstelling kunnen jullie me dit laten weten...

Ut kump goot...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 02, 2013 10:41 pm 
Site Admin

Leuk Vicky, fijn dat het gelukt is! Ik ben benieuwd. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 03, 2013 9:25 pm 

Gefeliciteerd met je nieuwe kooi! Ben benieuwd naar foto's als de kooi in gebruik wordt genomen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]