Het is nu za nov 18, 2017 2:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gabber Jolly
BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 12:14 pm 

In de zomer wonen mijn ratten altijd een paar weken in de badkamer, omdat het in mijn kamer te warm voor ze wordt. Mijn kooi is daar veel te groot voor, dus hiervoor heb ik een tweedehands Gabber Jolly op de kop getikt.

Nu mijn mannengroep op het punt staat om uitgebreid te worden, vroeg ik me af welk aantal jullie verantwoord vinden om tijdelijk in de Jolly te houden. Op permanente basis kunnen er officieel twee in. Voor een week of 4-5 vind ik zelf drie prima, maar ik twijfel of vier ook kan.

Wat denk jij? :-)

Profiel  

Berichttitel: Re: Gabber Jolly
BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 12:36 pm 
Site Admin

Wat is officieel? Ik vind persoonlijk een Gabber Jolly niet geschikt als permanente huisvesting. :nee: Ook niet voor twee ratten. Ik vind een Jenny het minimum voor 2-4 ratjes.

Tijdelijk in een Jolly zou ik zelf nooit langer dan een week doen (met veel loslooptijd!), de tijd die jij aangeeft zou ik te lang vinden en zeker voor 3-4 ratjes. Vier weken is lang op een rattenleven... Als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan kijken voor een Jenny. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 1:02 pm 

"Officieel" als in volgens de richtlijnen, zoals de cage calculators. :-) Zelf zou ik het ook niet doen, maar dat doet er niet toe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 1:03 pm 

De Jenny KD kan uit elkaar gehaald worden, dat lijkt me wel handig. Zijn er nog meer van dergelijke kooien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 1:08 pm 
Site Admin

Op die manier. Nou ja, ik blijf het te klein vinden voor permanant.

De Jenny KD is inderdaad te demonteren, maar dat valt vies tegen, is mijn ervaring. Ik had ze voor de opvang gekocht om op te bergen wanneer ze niet gebruikt worden, maar het eindigt altijd in een hoop gescheld en kapotte onderdelen en vingers. :lol: Ik laat ze nu gewoon staan (ze zijn nu ook altijd wel in gebruik eigenlijk), op regelmatige basis uit elkaar halen zou ik niet doen, maar misschien heb je het er voor over als het maar 1 keer per jaar hoeft. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 3:21 pm 
Moderator

De furet plus kan je ook uit elkaar halen, volgens mij is deze kooi makkelijker daarmee dan de Jenny KD.
De furet XL ook, maar dat is wel weer een kooi van +/- 80x80x80

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 4:10 pm 

De Jenny KD valt dan af, ik heb geen zin in bloed en tranen. :lol: Marktplaats staat vol met gewone Jenny's, dus hopelijk kan ik er één voor een mooi prijsje op de kop tikken. Een andere optie is nog een Gabber Jolly, dan maak ik een toren.

De Furat zou super handig zijn, maar die zie je niet veel tweedehands. De XL is te diep om op het bad te staan.

Hè, wat een gedoe, ik had het zo mooi voor elkaar met de Jolly. Ik was vastbesloten dat ik het deze keer bij twee zou laten, maar ja, toen kwamen er zwartoog siameesjes in de opvang... :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 7:05 pm 
Opperfikkiestoker

Ik heb nog een jolly staan die je mag overnemen! Dus mocht je daar iets mee kunnen hoor ik het graag. Ik heb namelijk afgelopen zondag een Furat KD (voor een leuk prijsje) kunnen overkopen.
Eventueel zou je mss mijn jenny kunnen overkopen, maar daar moet ik nog even over denken :-) Dus ik hoor het graag mocht je intresse hebben.

Daarnaast vind ik een Jolly te klein voor 4 mannen voor 4 weken. Een Jolly toren zou denk ik wel kunnen, moet je wel zorgen voor voldoende inrichting.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 7:23 pm 

Ik heb je gemaild. :)

Een Jolly toren is toch ruim zat? 70x45x120, dat is qua inhoud groter dan mijn normale kooi.

Is een Furat KD anders dan de normale Furat? Ik heb namelijk een Furat (en drie Jenny's) op het oog op Marktplaats.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 7:44 pm 
Opperfikkiestoker

Ow, geen idee. Tis een inklapbare en ik dacht dat daar de KD (knock down) voor stond :P
Jolly toren is qua inhoud misschien wel goed maar het gaat ook om oppervlakte wat een kooi heeft. Daarom is de kooiencalculator (die je eerder noemt) niet altijd geschikt om het aantal ratten van een kooi uit te rekenen. Wat ons (het moderatorteam/forum) vinden dat er een minimale bodemoppervlakte is en een minimale hoogte.
Maar zeker voor in een tijdelijke situatie moet een gabber toren wel voldoen denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 8:35 pm 

Tuurlijk, er moeten minimummaten zijn, maar ik vind dat de norm hiervoor een beetje doorgeslagen is. Toen ik 13 jaar geleden met ratten begon, werd het formaat van de Gabber Jolly gezien als een prima beginnerskooi voor twee ratten. Tegenwoordig is het bij wijze van spreken dierenmishandeling om daar ratten in te houden. Inzichten veranderen natuurlijk, maar ik deel die mening niet. Maar goed, dat is een ander topic. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 9:05 pm 

Ik heb ook nog wel een "gewone" (niet inklapbaar) Jenny staan,
mag weg voor weinig,
geld gaat naar Parzival

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 09, 2013 9:27 pm 
Opperfikkiestoker

Wat hier als minimun wordt aangehouden is over het algemeen dit: 70x45x70 of 80x50x63
Ik ben het hier zelf wel mee eens. En zo doorgeslagen vind ik dat niet. Natuurlijk is groter prettiger (vaak ook voor het baasje maar dat terzijde).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 10, 2013 11:40 am 
Ere-lid

Ik vind een gabber jolly ook niet geschikt. Zet er echter 2 op elkaar, sloop de tralieverdiepingen eruit en hang er een aantal ferplast verdiepjes in. Zo creëer je wel een geschikte kooi

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 10, 2013 11:56 am 
Opperfikkiestoker

De gabber toren past niet dus ze gaat nu voor een jenny!

Als er iemand, voor een hamster oid, een gabber jolly nodig heeft mag hij/zij contact opnemen met mij.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]