Het is nu wo nov 22, 2017 10:25 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Royal suite oid vs Jenny
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 7:10 pm 

ik heb nu voor de opvang een paar Jenny`s staan. Nu merk ik dat ik me er steeds meer aan erger (losse kooien) en dacht miss is een RS oid iets. Als ik echter die prijzen zie kukel ik van mijn stoel af... voor iets meer heb ik dezelfde alu die ik nu heb staan. nu is mijn vraag eigenlijk: wat zijn de voordelen van een RS en hoeveel ratten zou je daar in kunnen houden?

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 7:25 pm 
Site Admin

Ik heb hem nu ongeveer een jaar en ben er wel heel tevreden over.

De grote deuren vind ik fantastisch, ideaal met schoonmaken en (angstige) ratten oppakken. Zeker dat laatste vind ik met een Jenny een crime terwijl dat met een RS veel makkelijker gaat (en met opvangers heb je natuurlijk relatief vaker moeilijker op te pakken ratjes). Verder vind ik het ook prettig om niet allemaal losse kooien te hebben. Mijn max. qua aantal ratten per helft is 6, wel met extra plateau dan. Ik heb er ook wel eens tijdelijk meer in, als het zo loopt (opvangers die even nergens anders bij kunnen), maar voor permanent is 6 mijn limiet. Is gevoelsmatig, ik weet niet waar je op uitkomt met een kooiencalculator eigenlijk.

Ik vind hem makkelijker schoon te maken dan mijn alu's trouwens. Het enige nadeel (maar dat is voor mij wel een grote) is dat hij niet knaagproof is, de onderplaten en plateaus tenminste. Hier zijn alle hoeken er al uit en liggen er tegels onder, ik wil nog een keer andere platen laten maken. Maar dat zijn dus weer extra kosten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 7:42 pm 

Ik was helemaal dol op mijn RS maaarrrrrrrrrrrrrrrrr................... wat ik dus had , de urine loopt door de buizen en daardoor rotten de wielen er af en ik haat het dat ze roesten voor dat vele geld.
En inderdaad hoe verzinnen ze het om een knaagdierenkooi te maken met zacht plastic bodemplaten en plateaus :nee:

Ik heb nu twee grote Alu's en God zij dank, geen roest en zo meer, de tuin in en schoonschrobben die handel zonder dat ik bang ben dat er nog water in de buizen zit waardoor de wielen wegrotten en ik roestplekken in mijn plavuizen heb (heb ik dus van de RS).
Ik heb gewoon een RS model in aluminium , alleen veel groter dus lekker nòg meer ruimte voor mijn meisjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 10:04 pm 

Ik zweer bij mijn royals, ik heb er nu 3 staan. 1 van mijzelf en 2 voor de opvang.
Zoals Jill al zegt, ze zijn echt ideaal met bangere opvangers. Ik heb onder de bodemplaat een auminium plaat liggen dus het is niet zo erg dat ze de bodemplaat eventueel slopen.

Mijn eigen kooi is in zijn geheel en ik heb daar altijd 10/12 ratjes in, de opvangkooien zijn zo afgesloten dat het 2 hokken zijn en daar gaan er max 6 in per deel, meestal minder. Maar dan moeten ze dus wel lekker vol ingericht zijn met hangmatten ed zodat ze allemaal hun eigen plekje kunnen hebben als ze zouden willen (al gebeurd dat amper).

Ik kon mijn alu's niet schoonmaken door mijn schouderproblemen, ik kan geen kracht zetten en niet boven mijn macht werken of mijn arm draaien. En met de aanslag van de urine op het gaas is dat wel nodig.
De royals zet ik onder de douche, spoel ik even goed af met de harde straal heet water, dan even laten staan en nogmaals afspoelen, dan is hij perfect schoon. Even laten staan totdat het ergste water er is afgelopen en dan verder afdrogen om roesten te voorkomen.
Ik heb mijn eigen kooi nu bijna 2 jaar staan en daarvoor is hij van Bernadette geweest en hij is nog niet verroest. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 10:41 pm 

Ik heb hetzelfde probleem als Richard. Aangevreten platen (en die kosten goud om te vervangen!), vastgeroeste wielen door de urine, en idd hij roest weg waar je bij staat. Ik heb overwogen om de RS van Ratsjie te kopen maar heb om die reden besloten dat ik het niet doe en een voliere ga bouwen voor dat geld.
Formeel "mogen" er 7 ratten in een RS, 4 per helft zou dus al te veel zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 10:47 pm 

Ikheb al jaren een rs en ben er heel tevreden mee. :D
Geen roest nog of vast zittende wielen.
Wel een gaatje in een bodemplaat.
Zover ik weet mogen er 12 ratten in.
Ik heb er nu 5 boven en 4 onder zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 11:03 pm 
Site Admin

Bikkeltje schreef:
Formeel "mogen" er 7 ratten in een RS, 4 per helft zou dus al te veel zijn.

Met de kooicalculator kom ik op 12 ratten, 6 per helft. Ik vind dat zelf ook wel een prima aantal. :knikt:

Roest heb ik een beetje, inderdaad aan de onderkant bij de wieltjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 4:31 pm 

ik was het topic niet vergeten :roll:

ik ben nu al een poosje aan het kijken naar toch een royal suite, alleen de prijs houd me tegen (en mark haha).

ik houd gewoon marktplaats in de gaten en zie dan wel wat er op mijn pad komt

For pets, by Mandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 4:58 pm 

Als vooral de prijs je tegenhoudt, waarom dan geen Explorer? Afgezien van de verticale tralies in principe dezelfde kooi. Alleen dan een stuk goedkoper... :-)
En die verticale tralies wen je ook wel aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2013 5:31 pm 

Dat is idd waarom ik die niet wil. Vooral doordat ik vaak oudere ratten Heb die blijven plakken in de opvang ;-) mijn ervaring is toch dat ze daar sneller last van hebben

For pets, by Mandy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]