Het is nu di nov 21, 2017 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ideetjes losloopkamer
BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 10:52 am 
Site Admin

Wij gaan over twee maanden eindelijk verhuizen en in het nieuwe huis komt er een losloopkamer voor de ratten en de hammies. :roze cheer: (De ratten mogen er overdag in, de hammies 's nachts.)

Hieronder staat een plaatje met de indeling van de kamer. Hij is 3x2,5 meter, behalve bij de ingang (deur), daar is het 3x3 meter. Op zich heel handig, want dan kan ik een soort 'oversteek' maken met nog een extra hekje of deurtje achter de gewone deur. Dan kan de deur altijd veilig geopend worden zonder dat er een rat onder komt of er eentje de kamer uitloopt. Maar de eerste vraag is al: Wat voor hekje? Ik zit zelf te denken aan plexiglas van zo'n 1,5 meter hoog. Het moet sowieso glad materiaal zijn en ook vrij hoog (zeker voor de hammies), anders springen ze er nog overheen. Gaas valt af, daar klimmen ze natuurlijk in. Met plexiglas kan ik ook helemaal door de deur heen kijken zodat ik zie waar iedereen is voordat ik hem open. Maar goed, over 1,5 meter kan ik sowieso wel heen kijken, dus doorzichtig is geen must. Knaagproof wel, dus hout valt wel af.

Dan de vloer, die moet knaagproof zijn en vooral goed en makkelijk schoon te houden. Hij moet ook tegen wat nattigheid kunnen (ik wil er in de zomer bv. badjes neer kunnen zetten), dus laminaat valt voor mij af. Tegels zijn een optie, maar dat is natuurlijk wat koud aan de voetjes... Zeil is weer wat knaaggevoeliger denk ik? Of zou dat meevallen? Dan zijn er nog de plinten, hoe maak je die knaagproof? Of kan het ook zonder plinten? (Er ligt nu tapijt in die kamer, dus er moet sowieso iets anders in.)

De muur wil ik sauzen, ik denk met verf die ook af te nemen is maar af en toe opnieuw moeten sauzen is eigenlijk geen probleem. Dus dat wil ik vrij simpel houden.

Dan is er nog het raam. Hoe kan ik ventileren zonder het risico te lopen dat er een rat door het raam glipt? Het is gewoon zo'n kiepraam en er zitten geen roosters of iets dergelijks.

Dat zijn alle praktische punten die ik nu kan bedenken (als ik iets mis hoor ik het graag), over naar het leuke gedeelte. :mrgreen: De inrichting. Het moet een plek worden die zowel voor de ratjes als de hammies veilig en leuk is. Voor wie het niet weet: De hammies (hamsterratten) zijn/worden 5-6 keer zo groot en zwaar als normale ratten, dus alles moet voor hen net wat steviger en groter zijn.
Ik wil heel graag zelf wat klimmuurtjes metselen van oude bakstenen, ik denk dat ik tegen 1 wand (weet nog niet welke) dus een complete klimmuur ga maken. Daarbij ook wat dikke touwen om op te klimmen en overheen te lopen, heeft iemand een idee waar ik die kan kopen?

Verder komt er 1 van onze oude banken te staan (1,75 m breed), zodat ze daar ook lekker op kunnen lopen en ik ook bij ze kan zitten/liggen. De bank is van leer, dus redelijk goed af te nemen, en ik zie wel hoe lang het duurt voordat hij gesloopt is. :P

Daarnaast lijken wat graafbakken met zand me erg leuk om te maken (wat voor zand?), waterbakken dus ook en wat grote klimtakken en tunnels her en der. Oh ja en waarschijnlijk een grote kattenkrabpaal in een hoek, dat is voor de hammies zeker erg leuk. En wat dingen voor voedselverrijking.

Ik heb zelf al wel wat ideetjes dus, maar wat input is altijd welkom! Hieronder nog de tekening:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 12:15 pm 

Wauw dat gaat zeker mooi worden!
Als vloer zou gietvloer mss een optie zijn?! . Is vlg mij wel redelijk prijzig, maar het kan zeker tegen een stootje en vocht erop kan vlg mij ook weinig kwaad...
Mijn zus heeft dat en is er erg tevreden over..
Ik heb ook ooit op een forum een geweldige rattenkamer gezien. Weet niet welk forum, maar de persoon stond onder de naam cowgirl. Zij had geloof ik ook een oplossing voor het raam...
Mss kun je daar ook een paar ideetjes van opdoen?

Succes met alles.
Groetjes Jet

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 12:36 pm 
Site Admin

Gietvloer ga ik even opzoeken, nooit van gehoord namelijk. :)

Topic van cowgirl gevonden (dat ik daar niet eerder aan heb gedacht...), oplossing voor het raam is mooi! :D : viewtopic.php?f=12&t=4262

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 4:14 pm 

opzich zou laminaat wel kunnen maar ik zou toch voor wat anders kijken. in een ander huis heb ik zeil gehad, en persoonlijk vond ik dat ook geen succes. let wel op met de muren sausen dat je geen " giftige" saus gebruikt (hier knagen ze zelfs aan de muur) je zou er een oude tafel oid in kunnen zetten of van die radiatormatten aan de muur. zou wel uitkijken met een hoge krabpaal (vanwege de valhoogte)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 5:41 pm 
Site Admin

Ik heb Tonnie even naar die gietvloer laten kijken (ik heb er allemaal geen verstand van) en volgens hem is dat wel een erg goede optie. Moet wel even checken of het niet giftig kan zijn, doe ik bij de saus etc. uiteraard ook. :knikt:

De krabpaal ben ik van plan om zelf wat aan te passen met valnetten er omheen, dan moet het wel lukken. Ik kan hem misschien zelfs zo maken dat de hammies wel bovenin kunnen komen, maar de ratten niet (door bv. een gedeelte weg te halen als de ratten er lopen), maar ook dan komen er wel valnetten omheen. En er zijn ook lagere, meer brede, modellen, moet ik me nog even in verdiepen. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 6:06 pm 

Touw:
http://www.touwenwinkel.nl/?p=p_31&sNam ... euningtouw
https://www.touwbestellen.nl/decoratie- ... euningtouw

Vloer:
http://www.kunststofvloeren-in.nl/siergrindvloeren/

Deurtje:
2e helft van het filmpje: playpen. Doorzichtig golfplaat (goedkoper dan plexi. Alu profiel.
http://www.youtube.com/watch?v=vDslqLKS ... h72YkYw9YQ

Gaat je kiepraam naar binnen of buiten open?
Voor als het naar binnen draait/kiept: (maar dan met kippegaas oid)
http://www.horren.info/raamhorren/raamh ... ramen.html

En boekenplanken langs de muur op verschillende hoogtes om op de klimmen, en/of regenpijp/buis.

Dat was het voor nu.
Zal nog eens verder denken :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 7:49 pm 

Wat een super leuk idee! Die kamer uit het topic is ook echt heeel tof. Zo'n klimmuur met bakstenen lijkt me ook zeker ideaal, ook voor de nageltjes enzo! Misschien kun je met PVC buizen nog een heel buizenstelsel maken? Dat is niet zo duur en die buizen heb je ook in allerlei maten, zodat de hammies er ook door heen kunnen. :knikt:

Ik ben benieuwd hoe het gaat worden, plaats je foto's als het zo ver is? :roze cheer:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 9:13 pm 
Opperfikkiestoker

Je kent mijn huis Jill? Ik heb zeil liggen. Ben er prima tevreden over, nog geen ratten gehad die eraan knagen (of willen knagen en het ziet er uit alsof ik laminaat heb :-) Nouja, het is in iedergeval niet van dat zeilige zeil :lol:

Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden! Ik wil wel komen helpen :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 30, 2014 10:19 pm 

Ik heb ook wel is gehoord dat je een betonvloer kan maken en dan schilderen. Weet niet of dat wat is. (Of is dat een giet vloer?)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 1:01 am 

Wat een super dat ze hun eigen kamer krijgen. Ik zat al te denken om de ramen te beveiligen met hetzelfde idee als een alu. Gewoon als een hordeur met scharnieren en sluitwerk voor het raam plaatsen. Alleen. ... ik ben bijv panisch voor wespen, bijen en verder alles wat steekt. Had twee weken geleden de alu buiten gezet met het mooie weer en er zat dus een dikke hommel op de hangmat. Ik heb deze eruit gekregen, maar weet eigenlijk niet of ze kwaad kunnen als ze een rat steken, lijkt me echt niet tof... Misschien een combinatie? Ik heb horren voor vast aan de buitenkant, zitten er zomer en winter. Het is maar een gedachte, hoor, misschien ben ik gewoon te bang....

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 1:10 am 
Opperfikkiestoker

Ter geruststeling Vicky, hommels steken niet (heb voor een onderzoek 5 dagen hommels staan vangen, dat zijn oprecht hele zacht aardige dieren). Bijen zeer zeer zeer zelden en wespen zijn gewoon rotbeesten ;)
Hopelijk kun je daar aan denken als je ze ziet en helpt het een beetje.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 6:51 am 

Off topic... Hommels steken wel degelijk. De kat van mn zus heeft er al 2x een dikke wang aan overgehouden...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 8:23 am 
Opperfikkiestoker

Dat is geen (volwassen) mens.. ;) sneu voor de kat overigens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 11:42 am 

Ik ben vorig jaar door een hommel gestoken, kwam behoorlijk aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma maart 31, 2014 3:10 pm 

Inspiratie: http://www.goldtatze.de/ :mrgreen:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]