Het is nu ma nov 20, 2017 5:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ratjes buiten houden
BerichtGeplaatst: za jun 27, 2015 10:21 pm 

Hallo allemaal,

Enkele dagen geleden heb ik op het veld waar ik mijn honden uitlaat een tamme rat gevonden. Ik heb hem mee naar huis genomen en heb van iemand een kooi kunnen lenen voor binnen. Van een vriendin heb ik een soort hek kunnen lenen waar normaal gesproken konijnen buiten in kunnen verblijven. Dit heb ik afgeschermd aan de bovenkant met gaas. Op die manier kan het ratje overdag buiten verblijven.
Inmiddels ben ik zover dat ik hem ws zelf ga houden en er een ratje bij neem. Alleen is mijn probleem dat ik een beetje moeite heb met het houden van dieren in een kooi en daarom wil ik een groot hok in de tuin plaatsen met een grote ren waar ze dan in kunnen bij goed weer.
Nu is mijn vraag: kunnen ratjes buiten verblijven? Ik snap dat dat in de winter niet kan, maar zou het met goede temperaturen wel kunnen? Ik heb al zitten kijken naar grote konijnenhokken, inclusief ren, trapje naar het binnenverblijf en afgesloten nachtruimte etc. Lijkt mij voor de ratjes perfect, maar is dit aan te raden?

Graag hoor ik jullie meningen, want zelf heb ik nul komma nul verstand van ratjes, buitenom hetgeen ik inmiddels al heb gelezen over ze. Maar over bovenstaande vraag kon ik niets vinden.

Groetjes wendela

Profiel  

Berichttitel: Re: Ratjes buiten houden
BerichtGeplaatst: zo jun 28, 2015 8:31 pm 

Leuke vraag.
Ik kan je geen advies geven. Wel is mijn ervaring met mijn ratjes dat ze het altijd gezellig vinden om mij of mijn gezinsleden te zien. Als wij langslopen dan "hangen" ze aan de tralies om aandacht te krijgen. Als wij in de kamer zitten gaat het hok daarom open en kunnen ze naar ons toe komen. Ik denk dat je dat buiten minder zal hebben omdat wij, denk ik, gemiddeld minder buiten zitten dan binnen.

(Livi, Lotta, Merijn, Pepijn, Edward en Diesie voor altijd in mijn hart.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 28, 2015 9:48 pm 

Hoi Marianne,
Dank je voor je reactie. Ik begrijp dat het voor de ratjes veel leuker is om de hele dag mensen om zich heen te hebben. Nu ben ik met mooi weer wel veel buiten, dat scheelt. Maar omdat er toch een ander ratje bij zal komen, hoop ik dat hij zich daar ook mee zal vermaken. 's Avonds komt hij sowieso naar binnen en doe ik mijn honden op de gang en mag hij lekker los. Ook neem ik hem mee als ik met de honden ga lopen of soms als ik naar de stad loop, gaat hij mee onder mijn kleren :D
Ik ga denk ik nog eens contact opnemen met een ratterij (of hoe heet dat?) en hoop dan een antwoord te krijgen op mijn vraag.
Groetjes wendela

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 28, 2015 11:38 pm 

Hoi Wendela, ik ben niet zo'n expert, maar ik ben van mening dat je ratjes beter niet buiten kunt houden. Ratjes hebben zeer gevoelige luchtwegen en kunnen ook niet goed tegen de warmte. Ik zou je adviseren om contact op te nemen met een rattenopvang, zij kunnen al je vragen beantwoorden en je helpen om een geschikt maatje te vinden voor jouw ratje, zelfs met de introductie kunnen ze je helpen, dit valt niet altijd mee.
Fijn dat het ratje trouwens mee hebt genomen en je zoveel moeite doet om informatie te verzamelen :thumbsup:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2015 1:48 pm 

Naast warmte zijn ze ook niet heel erg goed bestand tegen 't weer. 't Is natuurlijk niet altijd mooi weer en in de regen en wind zitten ze echt niet lekker buiten. Ook heb je kans dat er wilde ratten op af komen, als je dames hebt kan een wilde man best wel eens inbreken om een feestje te bouwen en een nestje halfwilde rittens zit niemand echt op te wachten. ;)

In een goed geïsoleerd huisje kan het trouwens wel, dat is natuurlijk praktisch hetzelfde als binnen in een aparte rattenkamer. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jun 29, 2015 10:00 pm 

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik lees wel verschillende dingen; wel buiten, niet buiten. Ik denk dat ik het als volgt ga doen: ik koop een groot buitenhok, met een grote ren er aan vast en een geïsoleerd binnenhok. Als het mooi weer is, niet te warm en niet te koud (geen regen en wind), dan laat ik hem buiten. Zodra het warm of koud (of regen of wind) is, gaat hij lekker naar binnen. Heb op marktplaats al een mooie ruime kooi (1.00x50x71) gezien die ik morgen ga ophalen. Dan nog inrichten en een vriendje erbij.
Nog even over een vriendje: Ik heb geen idee hoe oud mijn ratje is en wil er een maatje bij van het liefst dezelfde leeftijd. Ik heb nl niet bewust gekozen voor een ratje (is op mijn pad gekomen), maar als ik er 1 bij neem die jonger is, dan moet ik steeds ratjes blijven houden als de oudere sterft, aangezien ze liefst niet alleen gehouden worden.

Groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 30, 2015 12:09 am 

Ik zou je toch willen adviseren om contact op te nemen met een opvang bij jou in de buurt. Zij kunnen jouw ratje bij benadering in leeftijd schatten en je adviseren wat te doen met intro's enz. Verder kunnen ze je helpen met anti-mijt behandeling, jouw ratje heeft buiten gelopen en de kans is zeer groot dat hij of zij ongewenste beestjes bij zich draagt.
Daarbij zou ik je toch nog een keer willen vragen om nog eens goed na te denken over het buiten houden, ratten kunnen zeer slecht tegen de warmte, ik heb een aluminium flat en daar heb ik al drie grote marmeren vloertegels voor in de koelkast liggen om de morgen tekens ze koeling mee aan te bieden. Ik moet er niet aan denken dat ze met de hitte in de tuin zouden moeten zijn. Je ziet de ratjes ook steeds verkoeling zoeken, helaas is er bij mij een ziek ratje en kan ik ze nu niet laten verkoelen dmv een zwembadje. Nogmaals, ik vind het super dat je het ratje een fijn thuis gaat bieden en er een vriendje voor gaat zoeken, maar zoek hulp bij een opvang en het zal zeker goed gaan komen.
Heel veel succes en wijdheid :bloempje:

Ut kump goot...
Dag lieve Bennie, Fred, Spruitje, Dolf, Walther, Willem, Eddie, Sjoke, Jaaps, James en Squitje..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 30, 2015 9:15 am 
Site Admin

Wat fijn dat jij je om het diertje bekommert! :thumbsup:

In welke omgeving woon je? Ook ik zou je willen aanraden om contact op te nemen met een opvang. Dan kan de leeftijd van het ratje geschat worden, het geslacht worden bepaald als dat nog nodig is en er een inschatting van de conditie van het diertje gemaakt worden.
Een buitenverblijf moet in theorie kunnen, maar er moet dan altijd beschutting tegen zon of juist regen/kou zijn en kijk inderdaad erg uit met wilde ratten. Dat zijn meester in-en uitbrekers, dus een buitenverblijf moet echt solide zijn. Hout/plastic/kunststof is een eitje om doorheen te knagen (ook voor tamme ratten trouwens), dus aluminium zou wel mijn vereiste zijn als ik een buitenverblijf zou maken. Ook voor je rat(ten) zelf, je moet er niet aan denken dat ze uitbreken en ergens buiten lopen.

Nog even over dit:

wendela schreef:
Ik heb nl niet bewust gekozen voor een ratje (is op mijn pad gekomen), maar als ik er 1 bij neem die jonger is, dan moet ik steeds ratjes blijven houden als de oudere sterft, aangezien ze liefst niet alleen gehouden worden.

Een leeftijdsgenootje zoeken is om allerlei redenen aan te raden, maar helaas kan je er bij levende wezens niet op rekenen dat ze rond dezelfde tijd overlijden en zal er in de praktijk vrijwel altijd een ratje alleen overblijven. Het gaat zelden zoals je verwacht, ratten zijn kwetsbare diertjes. Houd daarom ook rekening met flinke dierenartskosten.
Het hoeft overigens geen probleem te zijn, bij een goede opvang mag je een ratje terugbrengen als de ander overleden is en je geen nieuwe ratten aan wilt schaffen (bij een goede opvang moet dit zelfs, ze willen niet dat ratten alleen zitten). Ook werken sommige opvangen met zogenaamde 'leenratjes' en kan je een ratje lenen als gezelschap tot je eigen overleden is. Kortom, er zijn allemaal opties. :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 9:09 am 
Ere-lid

Je hebt al een boel tips gehad. :-)
Mijn vraag is, waarom zou je niet een grote kooi binnen zetten? Ook buiten blijft het een kooi. ;) Binnen heb je een flink aantal problemen niet, bovendien is het ontzettend gezellig om je ratten in huis te hebben.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 10:48 am 

Ik heb inmiddels al een grote kooi binnen staan, althans groot... naar mijn idee is een kooi nooit groot genoeg. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een ratje in een kooi gelukkig is. Zo'n beestje moet toch lekker kunnen lopen en rennen? Maar goed, het is niet anders. Daarom zat ik te denken aan een groot hok buiten, met daaraan een ren, waar hij tenminste zijn pootjes wat kan strekken.

Heb nog even een vraagje over het introduceren van een soortgenootje: ik hoor/lees van verschillende kanten dat dit best moeilijk is en dat ze elkaar niet zomaar accepteren. Is dat zo? Ik woon in Zeeland en je ziet 'm al aankomen: nergens in Zeeland een rattenopvang. Dus ik weet niet zo goed hoe ik het nou moet doen, met een maatje erbij. Zie het niet zo zitten om dat zelf te gaan zitten doen. Stel dat het niet klikt, zit ik met dat andere ratje in m'n maag.

Gut, ik heb zoveel vragen....
Groetjes wendela

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 11:45 am 
Site Admin

Ik snap je standpunt. Ik heb ook grote moeite met dieren in een kooi houden, zelfs een beetje met het houden van dieren op zich. Ondanks dat heb ik toch dieren, ook dieren in een kooi. Beperkte vrijheid zullen ze dus altijd hebben (ook de niet-gekooide dieren trouwens, om het land van mijn paarden staat immers ook een hek). In mijn ideale wereld zouden er geen dieren gehouden worden en gebruikt worden, in deze wereld is dat helaas wel aan de orde en zijn die dieren er nou eenmaal. Ze nu, allemaal, los laten geeft alleen maar meer dierenleed dus zo lang de wereld zo is ingericht als nu is mijn idee dat ik die dieren dan maar beter een zo goed mogelijke plek kan geven. Dat is de reden waarom ik toch, ondanks mijn weerstand, dieren (in een kooi) houd. En ik geniet van -en met!- ze, dat natuurlijk ook. Maar hoofdzaak is dat ik hen hopelijk het beste kan bieden wat in deze wereld mogelijk is, al zal het nooit ideaal zijn. Dit ratje is er nu, bij jou, en heeft zo te lezen al veel meer geluk met iemand die zo met zijn/haar welzijn begaan is dan dat het diertje bij iemand anders zou zitten. :)

Dat gezegd hebbende, met een grote ren (binnen of buiten), een losloopruimte/kamer of loslooptijd kan je wel aan de behoefte om te rennen tegemoet komen. :-)

Lastig dat er bij jou in de buurt inderdaad geen opvang zit. Ratten zijn sociale dieren en koppelen is dus meestal wel succesvol te realiseren, maar wel op basis van een juiste match qua karakters/energie en in mindere mate leeftijd en geslacht. Dan is het voor een beginnende rattenhouder wel aan te raden om dit bij een opvang te doen. Is het voor jou mogelijk om een stuk te reizen er voor?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 2:57 pm 

Wat geweldig dat je zo goed wilt zorgen voor het kleine ding.

Bij een opvang is het misschien wel mogelijk om jou ratje een tijdje te laten blijven en dat zij de intro doen. Dat zou je met ze kunnen overleggen.
Dan heeft jou ratje de tijd om een nieuw vriendje te leren kennen en mocht het niet klikken kan er een andere bij gezet worden. Hoef je ze alleen maar te brengen en op te halen.
Dit kan overigens vast niet bij iedere opvang, maar vragen kan natuurlijk altijd. Houd er wel rekening mee dat er een vergoeding tegenover kan staan, maar de opvangen in nederland en belgie zijn niet duur, dus dat zal niet extraam zijn verwacht ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 03, 2015 4:39 pm 
Opperfikkiestoker

Wat er gezegd is over de opvangen, sluit ik me helemaal bij aan. Niets meer aan toe te voegen.

wel wil ik nog een opmerking maken over het buiten houden van ratjes. De reden dat je hier vrijwel niets over kunt vinden is omdat het zeer onverstandig is. Ratten zijn vrij gevoelige dieren en kunnen slecht tegen temperatuur schommelingen. Ook kunnen ze beter tegen kou dan tegen hitte. Als je ze buiten hebt staan zijn de temperatuur schommelingen zowiezo groter (seizoenen, zon/schaduw, dag/nacht) dan binnen en dat komt hun gezondheid en levensverwachting niet ten goede.

verder super dat je je best doet voor het beestje en ik hoop dat je wat kunt afspreken met een opvang!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 04, 2015 9:14 pm 

Is een rattenopvang hetzelfde als een rattery? Want die zit wel in Zeeland.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 05, 2015 9:47 am 
Site Admin

Nee, een rattery is een ander woord voor fokker dus daar zal je doorgaans alleen rittens (jonge ratjes) kunnen halen. Wanneer ze wel volwassen dieren uitplaatsen moet je je vragen stellen bij het beleid. Een goede rattery plaatst namelijk de volwassen fokdieren niet uit als ze hun taak volbracht hebben, de ratten zijn daar in de eerste plaats huisdier. Wel kan het voorkomen dat ze door hun gefokte ratjes hebben teruggekregen en weer herplaatsen, maar dat is meestal niet op regelmatige basis het geval.

Als je de mogelijkheid hebt om te reizen zou ik je echt adviseren om langs te gaan bij een (grotere) opvang. :knikt: De kans dat er dan tussen de vele ratjes die daar zitten een goede match zit is gewoon groot, en je hebt ervaren ogen die je met je meekijken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]