Het is nu za nov 25, 2017 2:21 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vragen Royal Suite
BerichtGeplaatst: zo aug 09, 2015 11:19 pm 

Ik heb sinds een week een nieuwe kooi, de Royal Suite! :D . Ik en mijn lieve ratjes zijn er echt heel blij mee, wat een fijne en mooie kooi zeg!

Maar ik heb er een paar vraagjes over.

Ik heb nog nooit zo'n kooi in elkaar gezet, nu dus voor het eerst. En heb direct een super de super domme fout gemaakt.. :(.
Het rooster wat helemaal onderin hoort te zitten, het opberg rek met grote openingen, die heb ik per ongeluk helemaal boven in de kooi geplaatst, het is dus nu het dak van de kooi, en bij het opberg rek zit het rooster wat dus eigenlijk boven aan moet, met kleine openingen.. :'(. Hoe ik het voor elkaar heb gekregen.. ik weet het niet.. ik heb er over heen gelezen denk ik.. of het verschil niet goed gezien tussen de roosters... ik weet het niet, maar vind het ongelooflijk stom van mijzelf... *schaam :oops: *.
Wat ik wil vragen is, zou ik het nog goed kunnen krijgen, door ze om te wisselen, zonder dat ik de hele kooi uit elkaar moet halen? hebben jullie daar misschien een idee voor.. ik heb mijn hoofd er over gebroken, maar ik weet het niet.. ben te boos op mijzelf.. haha.

En hoe kan ik hem het beste schoon maken? scheppen jullie die bodembedekking er uit of zijn daar betere manieren voor?

Hebben jullie al iets uitgevonden waardoor er minder Ecobed op de grond valt onder de kooi? Haha, het is geen probleem hoor.. maar als het anders kan.. ;).

En mijn ratjes zitten heel graag op het dak van de kooi (hiervoor hadden ze de Jenny Kd) ze kunnen nu wel op het dak klimmen, al zakken hun pootjes door de tralies, door mijn stomme fout :'(. Maar ze kunnen dan niet zelf terug in hun kooi.. hoe doen jullie dit?

En dan nog een vraag.. Sorry als dit het verkeerde topic voor deze vraag is...
Maar Indy bijt af en toe in de tralies, dat deed ze op het laatst bij de Jenny al, waardoor ik dacht dat ze zich verveelde en meer ruimte nodig had... Maar in deze Royal suite doet ze het ook.. Er hangen gewoon hangmatjes in, speeltjes, huisjes enz.. Waarom zou ze dit doen? verveelt ze zich? voelt ze zich niet op haar gemak? ik vind het zo sneu voor haar.. ik wil zo graag dat ze het leuk hebben..

Ze mogen iedere dag uit de kooi als ze willen, op bed loslopen enzo.. maar opeens willen ze dat niet meer.. Eerst als ik bij de kooi stond, dan doken ze mijn badjas of trui in, en kon ik ze zo mee nemen om ze los te laten lopen.. maar opeens doen ze dat niet meer.. Als ik ze dat voorzichtig op wil pakken, rennen ze weg.. :'(. Verder knuffelen en spelen in de kooi met mij, willen ze wel gelukkig.. Maar wat kan ik hier aan doen? vind dit echt heel naar..

Sorry dat het zo'n lang bericht geworden is.

Alvast bedankt,

Liefs,
Marloes.

Profiel  

Berichttitel: Re: Vragen Royal Suite
BerichtGeplaatst: di aug 11, 2015 12:36 am 
Opperfikkiestoker

Ik heb nog nooit een royal suite in elkaar gezet. Maar kun je niet gewoon het dak los schroeven en die andere plaat ook en ze dan verwisselen?

Lijkt me wel dat je de bodembedekking eruit moet halen om hem schoon te maken. Daarna met heet/kokend water (stoomreiniger of onder de douche) of bijvoorbeeld met een hoge drukspuit buiten. Niet te veel (of helemaal geen) schoonmaakmiddelen gebruiken. Dat ruikt voor ons heerlijk, maar voor de ratten niet en die zullen dubbel zo hard hun best doen overal weer hun geurtje aan te geven (ze gaan alles onderplassen/stinken). Eventueel een scheutje schoonmaak azijn (goed naspoelen) kan wel.

Hier hebben ze geen enkel probleem via het deurtje weer terug de kooi in de klimmen (heb een (op maat gemaakte) volliere met grofweg dezelfde indeling als de royal suite). Voor oudjes die nog graag boven op willen heb ik wel eens een klimhoutje zo opgehangen dat ze via het houtje (aan de deur) weer de hangmat in konden stappen.

Is het dat ze aan een stuk door aan de tralies aan het knagen is? Hebben ze (knaag)hout in de kooi? Anders kan het leuk zijn wat fruitbomen takken of wilgentakken te scoren en die in de kooi te maken. Kunnen ze soms heerlijk aan knagen.

Hoe lang heb je de kooi al? Kan het zijn dat ze even moeten wennen aan de nieuwe kooi en de ruimte? Hier heb ik ook wel eens ratjes die liever in de kooi blijven. Ik heb een grote groep en dan zijn er altijd wel ratjes die graag wel aandacht willen en er uit komen. Ik zou ze er gewoon uithalen en dan bijvoorbeeld meenemen naar de bank en daar lekker met ze spelen/slapen/wat dan ook. En pas terug zetten als ze helemaal relaxt/op hun gemak zijn. Als je een vaste routine kunt maken zijn ze vast binnen de kortste keren erg enthousiast om lekker uit de kooi te komen.

Heel veel succes! En als je nog vragen hebt, gewoon stellen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 9:44 pm 

Heel erg bedankt voor jou uitgebreide reactie terug, heel fijn!

Ik reageer nog uitgebreid terug, maar heb vandaag heel onverwacht een super lief ratje in moeten laten slapen.. :'(. Dus ben helemaal verdrietig. Sorry.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 12, 2015 10:11 pm 
Opperfikkiestoker

Heel veel sterkte!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 13, 2015 11:13 am 

Dankjewel, lief van je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 19, 2015 8:02 pm 

Hoe ik de royal schoonmaak, ik pak een blik (van veger en blik) en schep alle ecobed eruit, dit gaat het snelst en makkelijkst. Dan haal ik de platen eruit en maak ze schoon, en doe een stofzuiger door de lege (zonder platen) kooi halen, en daarna een doekje met water en een beetje kooireiniger.

Verder kun je ecobed vallen voorkomen door kranten of placemats onder de bodem op de tralies te leggen, op beide verdiepingen. Zo doe ik het altijd en dat scheelt een hoop.

Mijn ratten kunnen zelf wel de kooi terug, dus ik denk dat ze dat moeten leren.

De rest van de vragen heeft Vera al beantwoord. Heel veel sterkte met je ratje...

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]