Het is nu di nov 21, 2017 5:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 5:10 pm 

Het zijn er uiteindelijk 5 geworden.... Twee broertjes uit het ene nest, drie uit het andere. :inlove: :inlove:

In de Savic Royale hebben ze gelukkig redelijk de ruimte, maar ik ben ook een beetje op zoek naar een soort hok erbij; iets om ze even in te kunnen doen als ik de Savic schoonmaak, om ze eventueel in te kunnen vervoeren, misschien zelfs om ze ergens te laten logeren als ik eens een keer een paar dagen weg moet.

Voor heel korte periodes, een half uur tot een uur ofzo, kunnen ze in hun transportkooitje, en als ze wat groter zijn in een kattenbench.
Maar dat is echt maar voor heel even, terwijl ik de kooi schoonmaak.

Verder zit ik aan een Duny Multy te denken (die van ongeveer 70 bij 50).
Maar zelfs voor een paar dagen lijkt me dat ook veel en veel te klein - zat aan quarantaine van eventuele zieken te denken, maar ik weet niet of dat echt handig is.
Voordeel daarvan is wel, dat ik de twee helften omgekeerd kan gebruiken om spullen in op te bergen.

De volgende mogelijkheid zou een Zeno Knockdown zijn; dat wordt wel meteen weer een stuk duurder.
Redelijk goed klein op te bergen, maar een beetje veel gedoe om steeds in elkaar te zetten als je alleen maar het hok wilt schoonmaken.

Hebben jullie extra kooien, reserve kooien etc?

Zo ja, welke?

Tips, ideeen etc van harte welkom! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 9:00 pm 
Site Admin

Ik vind een duna sowieso een 'must' voor elke ratteneigenaar. :knikt: Altijd handig als introductiekooi of ziekenboeg. Ik heb zowel mini's als multy's, in de praktijk gebruik ik vooral de mini's. De multy hooguit voor introducties met veel ratten of als ziekenboeg als ratjes er wat langer in moeten. De mini vind je op marktplaats vaak nog wel voor leuke prijsjes.

Als vakantieverblijf voor 5 ratten is een duna geen optie, dat is geen kooi om (gezonde) ratten lang in te laten verblijven. Dan heb je toch een een volwaardige kooi als inderdaad de Zeno nodig. :) Fijne kooi, maar als je een kooi wilt die je echt makkelijk uit elkaar kunt halen zou ik de Ferplast Furat KD aanraden. De Zeno is wat lastiger weer te demonteren. Een Furet XL kan ook (ook goed uit elkaar te halen en in elkaar te zetten) maar die is dan weer een heel stuk groter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 11:37 pm 

Dank je wel Jill!

Ik geloof dat ik een beetje vastliep omdat ik 1 extra kooi probeerde te vinden om alles te doen - terwijl het idd waarschijnlijk handiger is de functies echt op te splitsen.

Vakanties ben ik voorlopig niet van plan, dus om te beginnen dan maar eens op zoek naar een Duna! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 17, 2016 11:45 pm 

Is de Furat wel groot genoeg voor 5 mannen voor een week ofzo?

Qua maat is hij zo te zien vrijwel identiek aan de Zeno 2 die ik hier even had staan, en die vond ik juist zo klein...

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 9:31 pm 
Opperfikkiestoker

De furat is voor een korte periode, zoals vakantie a 2 weekjes, prima als logeerkooi. Ik gebruik ze zelf ook, bij nestjes en logeetjes. Permanent is hij geschikt voor maximaal 2-3 ratjes. Maar voor tijdelijk kan het wel.
Het is een fijne kooi die redelijk gemakkelijk in en uit elkaar kan.

Verder kan een duna, maar een kleine hamsterkooi zou ook kunnen (heb ik bijv). Deze heeft ongeveer formaat mini duna (wat kleiner nog. En hier gaan ze met +/- 10 in tijdens het verschonen :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 10:01 am 

Ik heb hier nog een Zeno 2 staan (lang verhaal, het leek er eerst op dat de Suite veel langer op zich zou laten wachten dan ie uiteindelijk deed).
Het was nog binnen de 2 weken en ik vond hem dus nogal klein, dus ik wilde hem eerst terug sturen; maar het is dezelfde maat als een Furat, dus in principe toch geschikt voor 1 of 2 weken, ook met 5 ratten?

Qua in/uit elkaar en opbergen vind ik hem wel te doen, alleen platformpje & hangmatje erin doen is een heel gepruts, met dat ene deurtje...

Ben op Marktplaats aan het kijken naar mini Dunas. Er zijn er inderdaad aardig wat, alleen helaas vooral mensen die willen dat je m ophaalt (en die ver van mij vandaan wonen).
Even geduld maar denk ik, er duikt er binnenkort vast wel eentje op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 10:24 am 
Site Admin

Als je de Zeno toch hebt kan je die net zo goed houden inderdaad. :knikt: Voor tijdelijk kan dat best, als je het een beetje leuk inricht. Voor 5 ratten zou ik er wel minimaal 2 plateaus in doen (liever nog 3), elk plateau is toch weer extra loopoppervlakte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 19, 2016 3:20 pm 

Heb al een extra plateau in m'n winkelmandje zitten. ;)

Ik zat ook aan zo'n groot Rody huisje te denken, met een platte bovenkant; lekker grote slaapplaats (tot nu toe liggen ze meestal met z'n vijven bij elkaar) en ook extra ruimte bovenop.

En hangmatten, natuurlijk... Al dat spul en speelgoed is al bijna een hobby op zich! :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 20, 2016 12:22 am 
Opperfikkiestoker

:thumbsup:

Ja, kooi inrichten/inrichtingen zijn een hobby op zich :)

Profiel  

Berichttitel: Rooster Duna
BerichtGeplaatst: zo sep 18, 2016 7:08 pm 

Goed, inmiddels heb ook een mini Duna staan. :)

Ik vraag me alleen af of de bovenkant wel helemaal goed zit; het rooster dat bovenop het doorzichtige gedeelte zit, is aan de ene kant vast gemaakt met 2 witte draaiklemmetjes.
Maar aan de andere kant rust het eigenlijk alleen maar op een paar holle richeltjes; als ik het open wil doen door de draaiklemmetjes open te draaien en dan die kant op te tillen, schiet de andere kant ook los.

Hoort dat zo?
Ik had eigenlijk iets meer van een soort scharnier verwacht, ergens.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 6:15 pm 
Moderator

Volgens mij zijn die holle richeltjes het scharnier. Misschien heb je het rooster niet ver genoeg in de holletjes gedrukt. Wel even ondersteunen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 7:24 pm 

Okee, ga ik morgen even (voorzichtig) proberen.

Dank je!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]