Het is nu vr nov 17, 2017 7:39 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Schoonmaken
BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2016 12:40 pm 

Ik heb sinds woensdag 2 vrouwtjes ratten en ik vroeg met af hoe jullie de kooi schoonmaken? Op internet lees ik namelijk van alles over wel geen zeep, wat voor soort zeep etc.
Dus ben erg benieuwd hoe jullie dit doen :D

Profiel  

Berichttitel: Re: Schoonmaken
BerichtGeplaatst: zo dec 04, 2016 4:11 pm 
Site Admin

Hier gaat het vrij makkelijk, we maken alle kooien buiten in de tuin schoon. Eerst haal ik alles leeg natuurlijk, hangmatjes gaan in de was (op 60 graden) en de rest gaat naar buiten.

Ik spoel eerst alles voor met de tuinslang, daarna maak ik alles schoon met een sopje van groene zeep (een half dopje is voldoende in een gewone emmer) en een afwasborstel. Daarna spoel ik alles nog eens na met water, droog ik het af en dan kan de kooi weer ingericht worden.

Je kunt in plaats van groene zeep ook alleen warm water of water met een scheutje azijn gebruiken. Andere schoonmaakmiddelen zijn vaak te sterk/agressief en zorgen er alleen maar voor dat de ratjes harder hun best gaan doen om de spullen weer naar zichzelf te laten ruiken door er overheen te plassen. Dan gaat de kooi weer sneller stinken.
Vergeet ook niet om plateaus los te halen en de tralies goed af te nemen. :) Veel mensen vergeten dat en dan blijft een kooi stinken, ook als de rest schoon is.

Profiel  

Berichttitel: Re: Schoonmaken
BerichtGeplaatst: zo feb 05, 2017 10:22 am 

beetje late reactie, maar ik doe het anders. ik heb hokken waarvan je het traliewerk er af kan koppelen en dan aparte bakken hebt. de bakken was ik met warm water en een schuurspons en de plateaus ook gewoon met water. ik heb meestal geen zeep nodig. als de tralies vies zijn neem ik die even af met een vochtige doek.

Muisje, Snow, Kawaii en Fretdie zal ik niet vergeten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]