Het is nu di nov 21, 2017 8:28 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 12:28 pm 

Hoi allemaal,

Op onze website staat de kooienfotopagina: http://www.ratjes.nl/kooien . Daarbij staat merknaam en afmetingen. Maar het lijkt me eigenlijk wel makkelijk om bij de fabriekskooien ook het maximale aantal ratten te zetten. Nu kan ik daarvoor een kooiencalculator gebruiken, maar liever hoor ik de mening van gebruikers/ ervaringsdeskundigen: jullie dus :-) .

Ferplast Aria - 64 x 45,4 x 161,5
Ferplast Furet Plus - 80 x 50x 70
Ferplast Furet XL Tower - 80 x 75 x 161,5
Ferplast Jenny - 80 x 50 x 80
Ferplast Melody 72 x 69 x 166 (buitenmaat): hier wil ik de binnenmaat eigenlijk wel van want dat ding staat op poten
Ferplast Mito - 100 x 54,5 x 169,5
Samo - 82 x 51 x 117
Terenziani 2-laags - 70 X 40 X 70
Tommy T3 - 82 x 51 x 152
Gabber Montagna en Jolly Super 95 x 50 x 140 (gekoppeld)

En heb je nog een fabriekskooi die er niet bij staat en waarvan ik een foto mag gebruiken: graag. Voorwaarde: de kooi staat er in zijn geheel op, is goed ingericht en heeft geen zaagsel als bodembedekking.

Ik hoor graag van jullie :D .

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 1:17 pm 

Ik heb nog wel foto's van de Royale Suite Double 95.
Afbeelding
alleen de poten krijg ik er niet op.
Op de foto waar ie leeg is, zie je er een stukje van.
Afbeelding
Als je er niets aan hebt, verwijder je het maar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 1:36 pm 

Ik heb een kooi van Marchioro, op zooplus wordt hij de rattenkooi Tom genoemd maar ik weet niet of dat de officiele naam is:
Afbeelding

(mm, ik zie nu dat hij niet meer op zooplus.nl staat maar nog wel op zooplus.de, tijdelijk uitverkocht misschien?)

Hij heeft overigens bijna dezelfde maat als de Jenny (82 x 51 x 80 cm) dus er kunnen zeker 4 ratjes in.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 1:51 pm 

Ok, intuitief zou ik zeggen ongeveer dit:

Ferplast Aria - 64 x 45,4 x 161,5 10
Ferplast Furet Plus - 80 x 50x 70 4
Ferplast Furet XL Tower - 80 x 75 x 161,5 18
Ferplast Jenny - 80 x 50 x 80 5
Ferplast Melody 72 x 69 x 166 (buitenmaat): 5
Ferplast Mito - 100 x 54,5 x 169,5 20
Terenziani 2-laags - 70 X 40 X 70 3
Gabber Montagna en Jolly Super 95 x 50 x 140 (gekoppeld) 14

Samo 82 - 82 x 51 x 117 8
Tommy 82 T3 - 82 x 51 x 152 8
Maar volgens mij zijn de Samo en de Tommy die erop staan, Samo 102 en Tommy 102 waar ik er respectievelijk 12 en 16 in zou kunnen proppen :P

Ik durf vrij veel ratten in een kooi te stoppen, relatief in grotere kooien, meer ratten per cm2 - maar daar moet wel bijgezegd worden dat dat met een volle inrichting is met vooral veel plateautjes.

Ferplast brio mini - 45x55x125 ofzo - max 5 ratten
http://www.student.ru.nl/rianvanandel/f ... 8-1-05.JPG

Nog een Gabberflat
Afbeelding

2x Ferplast Furet XL - gekoppeld - max 20 ratten
Afbeelding

Furet XL :P - 8 ratten
Afbeelding
Afbeelding

Ferplast volières - formaat als brio medium maar dan met plat dak. Ik denk dat deze ook scoiattolli heet maar hij is wel groter dan die bij de rattenwinkel. 65x55x160 - 8 ratten max.
http://rapalje.jover.net/images/voliere ... oliere.jpg
http://rapalje.jover.net/images/voliere ... oliere.jpg

Die volières gekoppeld :P Passen 20 ratten in
Afbeelding

Mag deze er ook bij, bij de zelfbouw sectie? Eigen ontwerp gebouwd door aluminium volièrebouw gelderland.
Afbeelding

Wel jammer, ik heb ook nog ratten in een freddy gehad en een athena en een jolly en een enkele gabber maar daar heb ik geen inrichting foto's van gemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 2:10 pm 

Rapalje schreef:
Samo 82 - 82 x 51 x 117 8
Tommy 82 T3 - 82 x 51 x 152 8
Maar volgens mij zijn de Samo en de Tommy die erop staan, Samo 102 en Tommy 102 waar ik er respectievelijk 12 en 16 in zou kunnen proppen :P

Ik denk dat mijn Samo er ook op staat, en dat is wel de Samo 82. :knikt:
Is 8 niet iets te veel? De hoogte van de kooi is ook inclusief wieltjes. Ik had er vijf in en volgens de calculator kunnen er volgens mij 7 in. Zelf zou ik er maximaal zes in doen, maar met een rustige groep en een goed ingerichte kooi zal 7 ook nog wel passen denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 2:26 pm 

Ben wel benieuwd naar de Villa Casa Montana 2 :)

Wat jullie daarvan denken. Heb er nu 5 ratjes in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:06 pm 

Wil je het echt weten Tessa? :twisted: 18 ofzo

Ow Mirjam dat was idd jouw Samo - bij de Tommy heeft de 82 een andere kleur. Tommy 82 moest trouwens 10 zijn en Samo vind ik toch echt wel 8 - als je maar genoeg plateaus e.d. erin propt. Maar het is een maximum, en dat geldt dan ook voor een hechte groep ratten die het grootste deel van de tijd toch op één hoopje liggen.
Bij kleine kooien vind ik dat je iets minder dan de calculator moet rekenen, en bij grotere kan het juist wel iets meer.

Ik vind het een beetje absurd dat de algemene mening wordt dat er steeds minder ratten in een kooi passen - die calculators zijn ook al een keer aangepast nu is de keuze tussen 2 en 2,5 square feet en vroeger was dat 1,5 en 2

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:41 pm 

Jullie zijn geweldig :D !

Annet: is het ook mogelijk om een foto van de ingerichte kooi te maken waar die helemaal op staat? Eventueel een staande foto? De ingerichte kooi is nu niet helemaal duidelijk. Die kooi hebben we er inderdaad niet bij staan. En heb je er ook de afmetingen van voor me?

Shita: dank je wel voor je bijdrage!

Van Rian:Ik vind dat jij er inderdaad best wat veel in doet, maar je hebt gelijk dat de standaard wel heel snel omlaag geschoten is van maximaal aantal ratten per kooi. En bedankt voor alle foto's! Ik denk dat ik maar een aparte zelfbouwkooien pagina gaat maken, want daar komen er steeds meer van bij :P .

Tussenstand:
Ferplast Aria - 64 x 45,4 x 161,5: 10
Ferplast Furet Plus - 80 x 50x 70: 4
Ferplast Furet XL Tower - 80 x 75 x 161,5: 18 Is dat niet wat veel? Zou eerder 14 zeggen.
Hé we hebben de Furet XL niet, nu heb ik een halve Tower staan, dus die zal ik op de foto zetten: 6 ratten? Ik vond het met 5 eigenlijk al vol :shifty:
Ferplast Jenny - 80 x 50 x 80: 5
Ferplast Melody 72 x 69 x 166 (buitenmaat): 5
Ferplast Mito - 100 x 54,5 x 169,5: 20
Terenziani 2-laags - 70 X 40 X 70: 3
Gabber Montagna en Jolly Super 95 x 50 x 140 (gekoppeld): 14
Samo 82 - 82 x 51 x 117: 10
Tommy 82 T3 - 82 x 51 x 152: 8 Volgens mij heb je gelijk dat dit de 102 is, dit is Adjes' kooi, even navragen bij haar

Tesh: heb je foto's en afmetingen van Villa Casa Montana 2?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:47 pm 

Hilde schreef:
[/color]
Hé we hebben de Furet XL niet, nu heb ik een halve Tower staan, dus die zal ik op de foto zetten

Die van mij staan er nu toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:50 pm 

Ha ja, dat zag ik pas nadat ik het al getypt had ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:50 pm 

Wat ik mij afvraag, wie bepaalt de ruimte die een rat nodig heeft?
De rat zelf kunnen we het niet goed vragen.
Als je kijkt dat ze in de natuur wel 4km per nacht af kunnen leggen is een heel huis voor ze nog te klein. Hoe wordt dan bepaald hoeveel ruimte per rat of hoeveel gemeenschappelijke ruimte nodig is?
Als ze elkaar aan gaan vallen uit ruimtegebrek is het duidelijk. Als ze elkaar aan gaan vallen omdat ze zoveel ruimte hebben dat ze opsplitsen is dat ook duidelijk. Maar daar tussen :weetniet:
Want zelfs als ze elkaar niet afmaken wil dat misschien niet zeggen dat ze heel blij zouden zijn met meer ruimte. Of ze moeten inderdaad allemaal de hele dag op een hoopje liggen en het grootste gedeelte van de kooi niet gebruiken.
Nou heb ik een hele grote kooi voor 7 ratten, maar als ik dat zo bekijk twijfel ik er echt aan of er bijvoorbeeld 15 in zouden passen zonder dat de "kwaliteit van de levensstandaard" achteruit gaat. Maar ja, ik ben ook geen rat, dus misschien zouden ze het alleen nog maar gezelliger vinden.

En voor de zelfbouwkooien sectie mag mijn kooitje er natuurlijk ook bij :D
[img]http://img261.imageshack.us/img261/6918/kooiingerichtby9.jpg[img]

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 3:59 pm 

Heel graag zet ik die erbij! Je had een haakje verkeerd ;) .
Afbeelding

Qua aantal ratten per kooi. Het is zo dat 'men' steeds minder ratten in een kooi wil stoppen en dat dit de laatste jaren heel hard is gegaan. Dat wat Rian zegt, klopt dus. Maar persoonlijk zou ik bijvoorbeeld dus nooit zoveel ratten in een Furet Tower stoppen, met 8 vind ik m wel vol. Dat is in feite een hele discussie waard wat mij betreft. Ik begin er namelijk steeds meer moeite mee te krijgen om ratten in een kooi te houden. Vind het eigenlijk heel tegennatuurlijk om ze in zo'n kleine geciviliseerde ruimte te houden. Het liefst zou ik ze in een grote leefruimte met aarde en struiken en boomtakken willen houden. Nu ik nog twee halfwildjes in een enkele Furet XL houdt, vraag ik me wel eens af of ze wel gelukkig zijn, of ze niet hun tijd uitzitten, of dit wel kwalitatief leven is. Zucht, weet het niet zo goed.

Wat weliswaar de bedoeling is van het maximaal aantal ratten in bepaalde kooien noteren, is omdat daar veel vragen over zijn en dan kan ik mijn persoonlijke gevoelens en twijfels niet mee laten spelen, vind ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 4:01 pm 

Even een algemene vraag: vinden jullie het een goed idee om te noteren wat het maximaal aantal ratten is per kooi of vinden jullie het beter dat mensen dat gewoon steeds op het forum vragen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 4:10 pm 
Moderator

Denk dat het wel handig is om een maximaal aantal ratten aan te geven per kooi. En als ze dan een reden willen weten waarom dat het aantal is kunnen ze dat altijd nog vragen toch?

En daarnaast is er voor sommige mensen een drempel om dingen te vragen op een forum en is het daarom handig die informatie gewoon makkelijk beschikbaar te hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za feb 07, 2009 4:20 pm 

Ferplast Brio Medium
Afbeelding

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]