Het is nu wo nov 22, 2017 9:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 11:41 am 

Ik heb vroeger ook even een remy gehad, maar ik heb 2 mannen 1tje groter als de ander maar toch vond ik de remy wel wat aan de kleinere kant. de hoogte kan opzich wel alleen de bodem oppervlakte is niet veel

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 11:45 am 
Site Admin

Een Remy vind ik echt te klein, ik vind een Jenny echt het minimale qua formaat. De grootte van je ratjes doet er ook niet toe, ratten (klein of groot) zijn actieve dieren die hun ruimte om te klimmen en te spelen echt nodig hebben. :knikt:

Voor een Freddy vind ik twee ratten ook het maximum, maar eigenlijk vind ik de Freddy ook niet geschikt als permanente huisvesting.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 12:03 pm 

Weet je wat het is Cora, er zijn door mensen die er verstand van hebben, richtlijnen opgezet. Nu weten wij ook dat er sommige dierenwinkels zijn die de richtlijnen niet kennen en de klant gewoon een kooi verkopen. Maar wij zijn hier alleen om nieuwe ratteneigenaren te informeren en jouw kooi voldoet niet aan de richtlijnen. Dat heeft niets te maken met de ratten die er in zitten maar meer met de bewegingsvrijheid. Ze moeten kunnen klimmen etc. Zo is er ook een richtlijn voor het aantal ratten wat je in een kooi kunt houden (de zgn. kooicalculator). En als het goed is worden jouw ratten ook groter. Ik weet zo even niet meer of je vrouwtjes of mannetjes hebt maar vrouwtjes zijn over het algemeen wat kleiner dan mannen. Daarentegen zijn vrouwtjes vaak drukker (net als in real life) en daarom is die grote ruimte nodig. Sommige 'nieuwelingen' zeggen dan bijv. ook: "maar ze liggen de hele tijd met zijn vieren in een hangmat". En dat klopt ook; maar als ze hun speelkwartiertje hebben moeten ze kunnen rennen/rauzen door de kooi en daar zijn die richtlijnen voor.

Ik zou je willen adviseren om eens te kijken op Marktplaats voor een grotere kooi, of hier op het forum bij Aangeboden. Daar staan ook nog wel eens geschikte kooien voor een redelijke prijs. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 1:05 pm 

vaak staan er ook op mp konijnenkooien voor weinig geld, dan heb je wel een lekker renoppervlak, van bijv 1 meter bij 50 cm, alleen moet je eventueel twee van op elkaar knutselen anders is het zo laag en dat is niet leuk, dan kun je er minder dingen in hangen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 1:19 pm 
Moderator

bij konijnenkooien zit je met een te grote tralieafstand, dat is ook niet handig.
Maar Jenny's staan er echt vaak op en dat is een prima kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 2:59 pm 

Mijn mannen zijn heel lui dus savic freddy is prima voor hun ze zijn niet zo actief meer.
Ze zijn nu en jaar en bijna 2 maanden.
Maa ik denk dat de max voor mij kooi 3 zou doen calculato geeft 4 tot 5 aan

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 3:13 pm 

Ik heb de Furrest XL Tower en die van mij wordt nu bewoond door 3 lieve meiden. Er komen over een aantal weken nog 2 en misschien 3 ratjes bij.... Jippie!! Hij is dan ook maximaal geschikt voor 6 ratjes. Dat heeft niks te maken met de omvang van de kooi maar met het beleid van mijn vriend... :whaha: :whaha:

Niet dat ik me hier altijd aan ga houden maar voorlopig vind ik dat ook wel best!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo aug 29, 2012 4:59 pm 

ik heb een montana flat van 60X60X150 cm (de hoogte is met poten, maar zonder dak :shifty: )

en volgens de calculator is ie geschikt voor 9 ratten.
ik heb er maximaal 5 ratten in gehad, maar als ik er meer planken in zou maken dat die 9 wel haalbaar zijn.
al vind ik dat niet echt optimaal, de beestjes moeten elkaar natuurlijk niet op de lip zitten :eh:

de bodemoppervlak is nu natuurlijk niet groot, en de hoogte kan problemen geven voor oudere ratten.
ons Ziggy had verlammingsverschijnselen, en die kon echt niet in het hok blijven, die gooide zich van hoogte gewoon naar beneden :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 7:34 pm 

Ikkeaggie schreef:
Mijn mannen zijn heel lui dus savic freddy is prima voor hun ze zijn niet zo actief meer.
Ze zijn nu en jaar en bijna 2 maanden.
Maa ik denk dat de max voor mij kooi 3 zou doen calculato geeft 4 tot 5 aan

Maar welke freddy heb je dan ? De freddy 2 is maar 63 hoog, dat is niet hoog genoeg voor ratjes. Ook niet voor ratjes van 1 jaar en 2 maanden, waarmee ze overigens helemaal nog niet zo oud zijn hoor.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: di sep 04, 2012 8:42 pm 
Opperfikkiestoker

Op de site van ratjes.nl staat: "Als minimum voor 2 ratten wordt nogal eens de norm van 70x45x70cm (2-laagse Terenziani) of 80x50x63 (Savic Freddy 2) gehanteerd."
http://www.ratjes.nl/huisvesting

Dus in dit geval zit Ikkeaggie goed met haar kooi, groter is wel beter maar soms kan dat gewoon niet. Als je de kooi goed vol inricht (zoals Rian ook al aangaf in het 'aangeboden/gezocht' topic) kan het dus prima voor haar 2 kerels.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 8:20 am 

Ik heb altijd gedacht (ergens gelezen en dat opgeslagen op de 'bij mij ingebouwde harde schijf') dat de afmetingen van de Jenny (80x50x80) de minimale afmetingen waren voor 2-4 ratjes. Mijn excuses :oops:

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 3:30 pm 
Site Admin

Ik vind een Jenny persoonlijk wel echt het minimum en dat vind ik al klein. Ik weet dat ik verwend ben met mijn grote alu, maar ik heb ook twee Jenny's (eentje met alleen Creepy erin, en eentje met 3 ratten) en ik zie de groep in de alu gewoon heel anders actief zijn dan de ratten in de Jenny's. Nu is de dynamiek in een grote groep wel anders, maar toch geloof ik ook dat dat hem in de ruimte zit. En dan lopen ze hier zeer regelmatig los. Ik vind wat er in het verkooptopic wordt gesuggereerd over 4 ratjes in een Freddy echt niet kunnen, hoe je het ook inricht. :nee: Natuurlijk doet inrichting veel, maar ik vind niet dat je zulke actieve beestjes mag afschepen met zo weinig ruimte.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 7:10 pm 

Nee ok klopt, maar 2 mannen erin moet wel kunnen toch.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 10:11 pm 
Opperfikkiestoker

Ik persoonlijk zou ook gaan voor een Jenny als minimum, alleen al omdat dat niet zo snel vies word. En 4 ratten in een freddy savic kan ook niet, maar als op de site staat aangegeven als minimum voor 2 ratten, dan reageerd modje Vera zo ;)
Persoonlijk zou ik het dus niet aanraden, maar ook niet afkeuren (voor 2 ratten).

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo sep 05, 2012 10:17 pm 

Klopt, k heb er ook maar 2 mannen erin.
Maar ik bedoel alleen et de ratten calculator zegt et er is een savic Freddy 2 4 ratten kunnen maar dat zou k zelf niet oen. Mijn max in deze kooi zijn 2 ratten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]