Het is nu do nov 23, 2017 10:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 5:21 pm 

Heey,
Ik wil al een tijdje heel graag ratjes hebben. Ik ben 17 en woon nog bij mijn ouders thuis. Van hun mag ik sowieso geen ratten op mijn eigen kamer hebben, want ze zouden giftige ammoniakdampen afscheiden in hun ontlasting of zoiets. Mijn vraag is, scheiden ratjes echt ammoniak uit, is dat echt zo gevaarlijk voor je gezondheid en valt er iets tegen te doen?
Als die ratjes niet op mijn kamer komen, zouden ze dus in de woonkamer terecht komen. Maar de enige plek waar ruimte voor een grote rattenkooi is, staat zowat de halve dag lang in de volle zon. Hoe reageren ratten daar op? En als ik zorg dat (een deel van) de kooi in de schaduw staat en een deel in de zon?
En nog een vraag, kan je, als je ratjes hebt, een hele dag weg gaan? Dus dat je zaterdag ergens rond 11 uur 's ochtends weg gaat, en zondag rond 2 uur 's middags terug komt?
Alvast bedankt,
Myrtle

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 5:31 pm 
Moderator

Ratjes plassen en in de plasjes zit ammoniak (eigenlijk net als bij mensen)...als je het heel lang niet schoon zou maken kan dat best schadelijk zijn, maar eerder voor de ratjes dan voor de mens.
Wij maken de kooi 1x per week helemaal goed schoon en halvewege de week doen we een kleine schoonmaak..en zo nodig maken we de plateaus schoon (onze heren plassen en poepen overal :P)

Ratjes kunnen niet erg goed tegen de hitte, er moet sowieso een plek zijn waar ze in de schaduw kunnen gaan liggen om af te koelen...dus de hele dag en de hele kooi in de volle zon is geen goed idee.

En je kan best even een dagje weg hoor...hier doen we dat ook wel eens...dan halen we de ratten er uit voordat we weggaan en geven dan vers droogvoer en water. Als we terugkomen halen we ze er gewoon weer 's avonds uit :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 6:32 pm 

Heel erg bedankt, ik heb het er met mijn ouders nog eens over gehad en ik denk dat ik ze bijna over het randje heb. Ik denk dat ik ze nu zelfs wel op mijn kamer zou mogen hebben, wat fijn is, want ik heb geen felle zon en geen tocht :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 6:48 pm 
Moderator

Wat is de reden dat je ze niet op je kamer mag houden dan, alleen om de lucht?
Het zou inderdaad fijn zijn als ze ergens uit de zon kunnen staan en uit de tocht (dat is ook belangrijk omdat ratten gevoelige luchtwegen hebben).

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 7:10 pm 

Nou, de lucht was eigenlijk de voornaamste reden, want mijn ouders dachten dat het heel erg zou stinken en er allemaal giftige dampen vanaf kwamen, en dat dat heel slecht voor mijn gezondheid zou zijn.
Nu twijfelen ze nog een beetje omdat ze mijn kamer eigenlijk te klein vinden voor een grote rattenkooi, maar ik heb zelfs al een plekje gevonden waar die kooi zou passen. Ik moet ze alleen nog overtuigen dat het echt past en dat ik echt zelf voor die ratjes ga zorgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 7:49 pm 
Moderator

Myrtle schreef:
dat het heel erg zou stinken en er allemaal giftige dampen vanaf kwamen

Stadsbussen zijn gevaarlijker hoor. Die kunnen je ook nog eens pletten.
Maar je toekomstige rats zouden het fijn vinden om elke week verschoond te worden én een plekje uit de zon te hebben. En dan kunnen ze prima op je kamer.
Weet je al waar je ze wil "halen"? Dierenwinkel is geen optie eigenlijk en marktplaats nog minder. Je kunt hier eens kijken bij de opvangen en/of rattery's!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 8:08 pm 

Elke week schoonmaken zeker weten. Dierenwinkel heb ik lang geleden al een hekel aan gekregen. Ooit een konijn gekocht toen ik 10 was ofzo, ze beweerden dat t een vrouwelijk dwergkonijn was, en t was een mannetje en ook nog eens een mega konijn xD
Maar ik heb al de hele dag dit forum zitten lezen, dus ik heb al wat ideetjes ^^ zoals Rattenopvang Samsam, die zit dicht bij mijn woonplaats in de buurt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 8:17 pm 
Moderator

Myrtle schreef:
een mega konijn

receptje nodig? :twisted:

DW's blinken niet echt uit in kennis van zaken. Vermijden is het beste wat je kunt doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 8:20 pm 

Haha, je had m'n vader eens moeten horen, er ging geen kerst voorbij dat hij niet overwoog om dat konijn te grillen =P
Maar we hebben hem jaren terug al laten inslapen. Hij was zo vals dat je niet eens zijn voer bij kon vullen zonder dat ie je halve hand open beet, en hem laten verhongeren was ook niet erg lief =P

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 23, 2009 8:42 pm 

Ik heb 5 ratjes op mijn kamer. Natuurlijk ruik ik ze wel. Maar ratjes kun je vrij zindelijk maken. Die van mij doen hun keuteltjes netjes in het toiletje, en als ik ze ga ruiken gooi ik dat toiletje leeg en maak ik even schoon. En als ik de plasjes ruik (meestal op plateau's), vochtig doekje er over en klaar!

En, sowieso met dat weer nu, iedere dag het raam eventjes open, al is het maar een half uurtje (in de winter), is ook fijn. Ook voor de ratjes en ook voor jezelf.

Maar ik denk dat je een konijn net zo ruikt als je die binnen houdt.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2009 7:22 pm 

Yes! Goed nieuws =)
Ik heb van mijn ouders toestemming om ratjes te nemen, EN om ze op mijn kamer te houden. Ik heb al via marktplaats gereageerd voor een kooi =)
Bedankt voor de goede informatie ^^

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2009 8:27 pm 

hoi myrtle

gefeliciflipflapt met je overwinning, uit eigen ervaring weet ik dat ouders ook niet altijd even makkelijk te overtuigen zijn :D

welke kooi heb je op geboden??

alvast veel plezier toegewenst met je ratjes

groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2009 8:27 pm 

wat goed nieuws...

je gaat ze toch niet in een dierenwinkel kopen he. tis heel makkelijk en snel maar zo stun je alleen de broodfok. er zijn gnoeg opvamgen waar ratjes zitten te wachten ;)

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2009 8:45 pm 

Ze schreef hierboven al dat ze bij een opvang wilde kijken. ;)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr apr 24, 2009 8:55 pm 

:oops: heb ik overheen gelezen, heb niet mijn dag vandaag

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]