Het is nu di nov 21, 2017 6:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Buiten?
BerichtGeplaatst: ma jun 08, 2009 8:55 pm 

Cavia's en konijnen kunnen inderdaad buiten mits je een hok hebt op poten (de buitengrond is erg koud 's winters) en als het echt heel koud is dan toch alsnog naar binnen. Let wel, ze hebben veel beweging nodig dus een stukje gras met een omheining is ook wel belangrijk. En ook hier geldt, zorg dat ze een vriendje hebben. Dus 2 cavia's of 2 konijnen en ook 1 cavia en 1 konijn samen gaat vaak ook erg goed!

Let op met katten, wij hadden vroeger cavia's en konijnen die een grasveldje hadden waar ook hun hokken in stonden, het poortje van de ingang van het hok was veel te klein voor een kat en als het konijn (was een heel groot konijn) een kat zag ging hij stampen en rende de cavia's daardoor snel hun hokje in!

Erg leuk gezicht als je naar buiten kijkt en je ziet ze lekker rondscharrelen maar echt veel contact vind ik niet dat je met ze krijgt. Ik pas nu tijdelijk op 2 cavia's van mijn zus en als ik ze wil pakken rennen ze heel hard weg. Ze komen nooit zelf naar je toe of het moet een foutje zijn. Ze zien er schattig uit maar eigenlijk vind ik ze in vergelijking met ratten nogal saai. Het eet, het drinkt, het poept en plast en het piept. Dat is echt alles.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 12:18 pm 

Claudia = StipStreep schreef:
Erg leuk gezicht als je naar buiten kijkt en je ziet ze lekker rondscharrelen maar echt veel contact vind ik niet dat je met ze krijgt. Ik pas nu tijdelijk op 2 cavia's van mijn zus en als ik ze wil pakken rennen ze heel hard weg. Ze komen nooit zelf naar je toe of het moet een foutje zijn. Ze zien er schattig uit maar eigenlijk vind ik ze in vergelijking met ratten nogal saai. Het eet, het drinkt, het poept en plast en het piept. Dat is echt alles.

De grote konijnenrassen zijn anders dan de dwergjes en middelmaatjes: Ik heb een franse hangooor en vlaamse reus gehad en die liepen me altijd achterna en sprongen bij me op de bank en dan gingen ze half op mijn schoot liggen. Ze konden echt genieten van knuffelen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 4:58 pm 

Naar mijn weten kunnen op den duur konijnen en cavia's niet meer goed samen.

Het is dus beter 2 van hetzelfde soort te nemen, want het zijn groepsdieren. Beide diersoorten hebben een andere manier van communiceren en moeten ook in een groepje of paar van hetzelfde soort leven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 09, 2009 5:47 pm 

konijnen en cavia's nooit bij elkaar zetten!
ja het gaat regelmatig goed, maar cavia's hebben ander voer nodig zoals vitamine C en daar krijgt het konijn dan te veel van binnen. ook spreken de konijnen en cavia's een andere taal, en het konijn kan de cavia dood trappen

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 1:36 pm 

Nine schreef:
konijnen en cavia's nooit bij elkaar zetten!
ja het gaat regelmatig goed, maar cavia's hebben ander voer nodig zoals vitamine C en daar krijgt het konijn dan te veel van binnen. ook spreken de konijnen en cavia's een andere taal, en het konijn kan de cavia dood trappen

Ik bedoel ook niet in hetzelfde hok! Ben misschien niet helemaal duidelijk in mijn uitleg soms. Probeer het nog een keer. Wij hadden een grasgebied van zo'n 3 bij 3 meter met een groot hek eromheen (en gaas onder het gras tegen het graven) daarin stonden 2 hokken op poten ongeveer een halve meter boven de grond. Het ene hok had een heel klein trappetje met een klein toegangspoortje voor de cavia's en het andere hok een grote opening met of zonder trappetje voor de konijnen. (die konden er zo in springen.) Een kat of konijn kon niet in het hok van de cavia's en de konijnen waren groot genoeg om niet bang te zijn voor een kat. De konijnen zagen de cavia's een beetje als hun kindjes en zorgde voor ze. Het eten stond per hok (diersoort) in het hok dus ze aten niet hetzelfde (op gras na dan). Het doodtrappen was dus ook niet aan de orde aangezien ze een genoeg ruimte hadden en geen hok met elkaar deelde. Wij hebben ervaren dat het goed samenging maar dit is niet altijd het geval, dat weet ik ook. Nou goed, hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel van hoe het wel kan volgens mij! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 13, 2009 1:45 pm 

Thalia schreef:

De grote konijnenrassen zijn anders dan de dwergjes en middelmaatjes: Ik heb een franse hangooor en vlaamse reus gehad en die liepen me altijd achterna en sprongen bij me op de bank en dan gingen ze half op mijn schoot liggen. Ze konden echt genieten van knuffelen!

Wij hadden thuis ook altijd franse hangoren en tja daarvan vind ik inderdaad ook dat ze aanhankelijker (slimmer) dan andere konijnen en cavia's zijn. dus daarbij vergeleken vind ik die ook het leukst. De vergelijking met ratten vind ik daarintegen weer een heel ander verhaal. Ratten zijn nog vele malen aanhankelijker en slimmer voor hoe ik ze heb meegemaakt. Met ratten vind ik de band die je kan opbouwen veel sterker dan met konijnen en cavia's. Maar goed, dat is mijn ervaring dus...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 27, 2009 11:34 am 

Haha hoezo "het grote ga-offtopic-topic" wtf :huh:

maar...

mag je geen ratjes van je ouders, of alleen niet binnen?

Als je ze niet mag moet je niet doorzeuren, want dan kun je bijv ook met dierenartskosten weinig beginnen (tenzij je natuurlijk een goeie baan hebt)

Als je ze echter alleen niet binnen mag, zou ik toch eens overleggen, en vragen of je eens bij iemand mag gaan kijken...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 27, 2009 1:03 pm 

Ja maar dat mag ze niet vanwege allergie en stank. En als ze al last van een hamster hebben, kan ik me niet voorstellen dat ze geen last van ratjes hebben...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]