Het is nu wo nov 22, 2017 5:36 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:36 pm 

Ik hou van een natuurlijke omgeving voor mijn dieren :P misschien iets te. Maar ik kon nergens vinden of dit wel of niet geschikt is? Ik zou geen reden kunnen bedenken dat het niet goed is, behalve dat ze het misschien slopen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:38 pm 

ik zou persoonlijk toch voor een bodembedekking kiezen (geen zaagsel!). zand lijkt me niet geschikt.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:43 pm 

Ik had het niet over zand, maar aarde en planten. Ratten leven in het wild ook niet op zand, dus dat zou ik zelf ook niet snel gebruiken als bodem bedekking.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:49 pm 

oh dat bedoelde ik ook eigenlijk :oops: miss dat iemand anders er een andere mening over heeft :weetniet:

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 9:52 pm 

Ik zou het ook niet doen in verband met parasieten. Er is niks mis met gewone bodembedekkers. Als je er voldoende in doet kunnen ze daar ook nog best in graven. Verder kan ik me zo voorstellen dat een tamme rat toch een andere afweer heeft dan een wilde rat die tussen de aarde geboren is. Een wilde rat leeft ook buiten maar een tamme rat wordt daar ziek. En dan weten tamme ratten ook niet goed wat ze wel en niet aan planten kunnen eten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 10:02 pm 

Maar als je ze mee naar buiten neemt krijgen ze toch ook aarde en planten binnen? Of nemen jullie ze alleen mee naar de stad?

En zitten er ook parasieten in potgrond? :o Zo ja, dan moet ik zelf ook beter uit gaan kijken.

Van wat ik heb gehoord is aarde heel goed voor mensen, en voor huisdieren. Het zou het immuunsysteem verbeteren en er zitten stoffen in die je gelukkiger maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 10:26 pm 

Ik heb hier geen enkele ervaring mee. Ik weet wel dat Mirjam (Bikkeltje) hier op het forum dat een verweesd nestje wilde ratjes heeft verzorgd en die heeft ze in de garage gezet in een grote zelfbouw met aarde en takken enzo om ze niet teveel te civiliseren en ze te laten wennen aan de buitenwereld, compleet met levend eten enzo. Uiteindelijk zijn deze kereltjes uitgezet in een bos.

De tamme ratten die wij hier houden zijn toch wel erg geciviliseerd. Die krijgen gewoon droogvoer te eten (vaak in een voerbakje) en zitten in een traliekooi met plastic verdiepingen, huisjes en hangmatjes en dergelijke. Ik ken niemand die ratjes in een natuurlijke omgeving houdt, maar dat wil niet zeggen dat het per definitie slecht is. Ben er eigenlijk wel benieuwd naar. Ik heb er weleens over nagedacht of mijn twee boeven (ik ga stoppen met ratten en de enige die ik nu nog over heb, zijn twee halfwilde ventjes) gelukkiger zouden zijn in een meer natuurlijke omgeving. Ik geef heb in elk geval geen eten in een bakje, maar strooi het door de bodembedekking zodat ze een beetje hun best moeten doen, maar verder zijn ze net zo verwend als elke andere tamme rat die ik ooit heb gehad :P .

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 10:27 pm 

p.s. in het engels noemen ze tamme ratten ook niet zomaar fancy rats, het zijn verwende mormeltjes :lol: . En ik neem mijn ratten nooit mee naar buiten, zie niet wat ze daar leuk aan zouden vinden. Er zijn echter wel ratten die het wel leuk vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:09 pm 

Haha, ik hoop dat mijn toekomstige ratten wel van het buitenleven houden, want ik vind het, vooral in de zomer, heerlijk om veel buiten in de bossen te zijn. En het liefste zou ik ze dan mee nemen.

Ik snap dat het huisdieren zijn, en ik verwacht niet van ze dat ze in het wild kunnen overleven. Maar ik doe altijd mijn best om mijn eigen huisdieren te trainen om in iedergeval nog zo veel mogelijk natuurlijk gedrag te vertonen. Ik merk dat ze hier vaak heel gelukkig van worden. Ratten zullen dan ook bij mij ook af en toe levend voer krijgen. En veel (niet giftige) takken om op te klimmen.

Als ik ze op aarde en gras/mos zet zal ik in ieder geval op dit forum vertellen hoe het gaat. Als het niet goed gaat dan stop ik er natuurlijk meteen mee en zal ik ze op bodembedekking zetten die in de dierenwinkel te koop is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:51 pm 

takken eerst 24 uur invriezen in verband met mijt en andere parasieten. Dat zou je met de aarde ook wel kunnen doen maar ik vrees dat plantjes het loodje gaan leggen als je ze in de vriezer stopt. Ik zou als je er echt aan begint wel eerst goed uitzoeken welke planten ratten helemaal kunnen eten want ze zullen ze denk ik wel opeten en uitgraven. Mijn ervaring is dat de ratsels heel snel wegkruipen onder mijn shirt als ze buiten zijn, dat is veeeel te eng. Maar ik heb ook een meisje gehad dat ik in mijn capuchon naar de DA bracht. Ik neem alleen ratten mee naar buiten als ik zeker weet dat ze bij me blijven zitten want ze zijn bij mij zo weg en er lopen genoeg katten die best een snack lusten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 15, 2008 11:54 pm 

Ik pieker er niet over om mijn ratten mee te nemen naar buiten, ze zouden zo weg zijn en dan zie ik ze nooit meer terug. Of ze worden ziek. Nee, mooi niet ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 12:00 am 

Er zijn toch speciale tuigjes voor ratten? Dat voorkomt dat ze weglopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 12:09 am 

:mrgreen: die dingen kun je aantrekken en als je dan met je ogen hebt geknippert is je rat pleite en heb jij een leeg tuigje. Verbazinkwekkend hoe snel ze zich daar uit kunnen wurmen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 2:03 pm 
Moderator

Wij hebben Jolly van de zomer wel buiten gedaan, maar dat is ook de enige die netjes in de buurt blijft :)
Ze vond het wel leuk en is er niet ziek door geworden.

Afbeelding

En volgens mij hebben sommige ook een potje met kattengras in de kooi staan..

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 2:32 pm 

Voordat ik zelf aan ratten begon zag ik ze ook weleens lopen, mensen met ratten op hun schouder, in de stad..in de metro...

Maar bij mij werkt dat in de praktijk echt niet. De keren dat ik het probeerde zat ik niet alleen onder de rode striemen in mn nek-ze hebben ook de neiging overal in te kruipen- sta je in de metro met een bewegende bobbel in je bh.. :shifty:

En los daarvan...ze poepen en plassen na verloop van tijd toch gezellig op je. Het is mij echt een raadsel hoe mensen hun rat de hele dag op sleeptouw nemen zonder hier last van te hebben.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]