Het is nu vr nov 24, 2017 5:54 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 2:55 pm 

Het lijt mij dat ze op hun natuurlijke bodembedekking gaan poepen en plassen. En dat regent dan niet op natuurlijke wijze dieper de grond in. Dat gaar schimmelen en rotten. Ik heb wel eens poepjes bij een plant gelegd bij wijze van mest. Zo bovenop de aarde komt daar echt schimmel en paddestoeltjes. Dat lijkt me niet goed voor ze. Je kunt er ook een bak met grond inzetten misschien zodat je die bak regelmatig kan verversen en de rest van de bodem meer standaard materiaal? Dan kan je ook nog zien of ze zelf ergens de voorkeur aan geven.
Tuinaarde is volgens mij wel steriel in van die zakken, zonder parasieten. maar dan moet je weer uitkijken of er mest doorheen zit. Kunstmest lijkt me ook ongezond. Mijzelf leek een grasveldje in de kooi, als bodembedekking, ook leuk.
Maar denk dat het binnen niet zo geweldig groeit, en de schimmel dus.
Ik zou, als ik ze buiten echt los liet lopen, ook bang zijn dat ze door een roofdier werden gegrepen. Dat is heel natuurlijk, dat wel... :shock:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 2:57 pm 

Oh, vergeten, ik heb dus ook grote takken in de kooi, vinden ze geweldig om aan te knabbelen en overheen te lopen. En die konden niet in de vriezer omdat ze meer dan 2m lang zijn :mrgreen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 3:02 pm 

sorry voor de vele berichten, maar nog een opmerking;
(tuin)aarde is vochtig. In huis droogt dat op en wordt heel stoffig. Of je moet het bevochtigen, maar ik weet eigenlijk niet hoe goed/ slecht vocht is voor ratjes. Natte voeten is voor mensen ook niet zo goed. Ze zullen niet alle tijd op de bodem doorbrengen, maar toch. En schimmels gaan door de lucht he? Met lange onzichtbare draden en is niet goed voor de luchtwegen.
Grind is qua vocht en stof denk ik goed te doen. Moet je dat elke keer gaar schoonspoelen :roll:
Maar lijkt me dan weer hard voor de voetjes. Ik hoor nu al van mensen dat de ratjes bumblefoot krijgen van beukesnippers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 3:22 pm 

Ik dacht aan aarde op de bodem, een gedeelte ervan bedekt met mos. En voor de rest takken/planten waar ze op kunnen klimmen en metalen plateautjes waar ze op kunnen gaan zitten. (dan hoeven ze dus niet op de aarde te zitten als ze dat niet willen)

Verder geef ik knaagdieren altijd veel hooi, stro en karton om nestjes van te bouwen. Dus ze zullen het ook niet koud hebben.

Het gedeelte waar mos is zal natuurlijk vochtig moeten blijven, maar dan is niet de hele kooi vochtig. En natuurlijk verschoon ik het regelmatig, net als andere bodem bedekking. :rattig: En natuurlijk haal ik het weg als het schimmelt, maar dat doet het als het goed is niet als ik het niet te vochtig maak.

Grind lijkt me inderdaad niet prettig om op te lopen, dat is het voor mensen ook niet. gras, mos en aarde is heel zacht voor de voeten, en zal ze geen pijn doen.

Ik kan nog even met mijn dierenarts overleggen of het slecht is voor ratten om vochtige lucht in te ademen.
Al wordt het een heel hoog hok, dus ik denk niet dat ze daar last van zullen hebben.

Bedankt voor het meedenken. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 5:05 pm 

Hooi en en stro moet ook eerst 24 uur in de vriezer vanwege parasieten. Denk dat je een volle vriezer gaat krijgen zo ;) .

Het lijkt mij allemaal niet handig en niet verstandig. De tamme rat die wij als huisdier houden is inmiddels zó ver verwijderd van de wilde rat, dat is niet meer te vergelijken qua huisvesting. Ze hoeven niet naar buiten. Ze hoeven geen levend voer. Ze hoeven geen aarde en mos. Waarom zou je dat allemaal doen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 5:22 pm 

Omdat het mij persoonlijk leuker lijkt voor de ratten en voor mezelf. Omdat ik zie dat mijn huisdieren op die manier weer gedrag gaan vertonen die hoort bij hun wilde soortgenoten, en ik dat geweldig vind. En omdat ik gewoon een rare, koppig natuur-freak ben waarschijnlijk. :duh:

Moet je stro en hooi uit de dierenwinkel ook invriezen? Dat lijkt me toch wel geschikt gemaakt voor huisdieren?
Dingen die ik hij het tuincentrum koop kook ik meestal voordat ik ze aan mijn dieren geef, maar met producten uit de dierenwinkel neem ik eigenlijk altijd aan dat het meteen geschikt is...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 5:59 pm 

Wolf schreef:
Omdat het mij persoonlijk leuker lijkt voor de ratten en voor mezelf. Omdat ik zie dat mijn huisdieren op die manier weer gedrag gaan vertonen die hoort bij hun wilde soortgenoten, en ik dat geweldig vind. En omdat ik gewoon een rare, koppig natuur-freak ben waarschijnlijk. :duh:

Moet je stro en hooi uit de dierenwinkel ook invriezen? Dat lijkt me toch wel geschikt gemaakt voor huisdieren?
Dingen die ik hij het tuincentrum koop kook ik meestal voordat ik ze aan mijn dieren geef, maar met producten uit de dierenwinkel neem ik eigenlijk altijd aan dat het meteen geschikt is...

Nee dus... een rat heeft hele gevoelige luchtwegen en hooi/stro is gewoon te stoffig en kan vol parasieten zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di dec 16, 2008 8:46 pm 

Ik weet niet of het leuker is voor de ratten. Die zijn gewoon niet meer gemaakt voor het leven op aarde en mos. En wild gedrag vertonen, geen idee of ze dat nog kunnen. Dieren als hamsters, muizen en gerbils doen dat misschien wel, maar die zijn ook lang niet zo tam en knuffelbaar als ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 5:52 pm 

Ik zou ze toch ook gewone bodembedekking geven, daarnaast ka je misschien af en toe een soort zandbakje, met aarde, mos en gras in de kooi zetten, waar ze dan lekker in kunnen graven en lekker alles kunnen vuil maken. Ik heb al vaak gehoord van ratten die in de bloempotten gaan spelen, dus ze zullen het wel leuk vinden. Takken heb ik hier ook altijd in de kooi. Hooi en stro geef ik niet. Mijn ratten zijn gek van papier, maakt hen niet uit wélk papier, als ze er maar mee kunnen slepen en nestjes van bouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 11:08 pm 

Oke, dus papier is beter dan stro en hooi? Want stof wordt niet vernietigd als je het invriest lijkt me? Ik moet er misschien wel bij zeggen dat het stro dat ik nu altijd koop van hoge kwaliteit is. Omdat mijn konijnen moesten niezen van normaal stro (wat inderdaad enorm stoffig is) ben ik over gegaan op duurdere, schoner stro. Ik weet niet of dat dan wel voor ratten geschikt is? (er staat natuurlijk op de verpakking van wel, maar dat zal niet veel zeggen.)

Ik zit nog steeds te twijfelen over de bodem bedekking, ik heb namelijk bijna dezelfde discussies gehad op een gerbil forum omdat ik mijn dieren op zand en stenen heb zitten. (De terraria waar ze in zitten zijn zo veel mogelijk ingericht als de Gobi woestijn waar ze in het wild voorkomen) En daar heb ik juist heel possitieve ervaringen mee. Ze zijn gezond, hun vacht is prachtig en ze gedragen zich natuurlijk. Ik snap dat ratten al langer bij de mens zijn dan gerbils, maar ook dieren die we al heel lang als huisdier houden zijn hun instinct en natuurlijke gedrag nog niet kwijt.

Ik weet trouwens dat ik heel lastig en koppig ben. Maar begrijp me niet verkeerd, ik wil het beste voor mijn dieren. En ik waardeer jullie advies heel erg. Maar ik twijfel gewoon een beetje of wat jullie over de bodem bedekking zeggen alleen is omdat jullie gewend zijn om het zo te doen.

Ik zal het in iedergeval ook nog overleggen met mijn dierenarts. Ik heb nog heel wat tijd voordat ik ratjes ga aanschaffen, en ik zal niets doen waarvan ik niet zeker weet of het goed voor ze is.

En ik zal, als ik ze heb, eerst in huis trainen met een riempje, en met terug komen als ik ze roep. Als dat niet lukt, dan blijven ze binnen. Hoe jammer ik dat ook zou vinden. ;) Ik weet niet hoe andere mensen het doen, maar ik zou als ik ze mee zou nemen ook een vervoers kooitje bij me hebben, met daarin een wc en een plekje waar ze kunnen slapen. Dan hoeven ze niet op het baasje te poepen. xD

Je hebt voor fretten ook tassen waar je ze in mee kunt nemen. Maar ik denk dat ratten dat leuk zullen vinden om kapot te knagen he? :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo dec 17, 2008 11:25 pm 

Voor wat betreft het issue over bodembedekkers: ik heb al diverse dingen geprobeerd. Maar ik blijf als favoriet aubiose houden en ik ga vrijdag m'n kooi schoonmaken en een combi van aubiose en ecobed proberen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu pas aan m'n baal ecobed begin omdat ik nog steeds een nieuwe baal aubiose had.

Over het meenemen van ratten. Ik heb niet de geringste behoefte om met mijn ratten buiten te gaan lopen. Buiten het feit dat ze vaak niet eens welkom zijn in bijv. winkels/café's e.d. Mensen vinden ratten vaak nog steeds Ieeeuww. Om ze in een tas of iets dergelijks mee te nemen...? Waarom zou je? En neem je ze dan allebei mee of maar één? Ik zou er niet eens aan beginnen. Ik heb tamme ratten en die zijn zo gewoon aan hun huidige binnen omgeving dat ik ze de hectische buitenwereld niet eens aan wil doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 1:07 am 

Ik zou ze ook eerder mee nemen naar een rustig bos of naar vrienden dan naar een cafe of stad... Een fretten-tas zou misschien rustgevender zijn voor de dieren, tijdens het vervoer, dan een draagbare tralie kooi. Dat weet ik niet, weet niet of ze graag rond kijken tijdens de reis, of liever slapen.

En hoeveel ik er mee neem... dat ligt aan de ratten zelf. Degene die het leuk vinden en zich kunnen gedragen, misschien zijn ze dat allemaal, misschien geen een.

Ik heb even opgezocht wat Aubiose is, ik zie dat het bedoeld is voor paarden? Wat maakt het zo geschikt voor ratten? En kun je dat dan niet alleen in reuzachtige balen kopen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 8:47 am 

Aubiose is hennepvezel, en idd bedoeld voor paarden. Paarden met luchtwegproblemen welteverstaan. En dat maakt het zo fijn voor ratten, het is stofvrij. Ik heb het ook een tijdje gebruikt, en het is in verschillende maten verpakkingen te krijgen. Groter is vaak in verhouding goedkoper, daarom kopen veel mensen van die enorme balen. Je hebt ook nog andere soorten hennepvezel bodembedekking, zijn ook geschikt.
Stro en hooi is gewoon niet zo goed voor ratten vanwege het stof en de parasieten, en ik geloof dat stro ook nog gevaarlijk kon zijn omdat het zo scherp en hard is. Russel Bedding kan dan weer wel, dat is fijngehakt, ontstofd stro.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 9:45 pm 

Weet niet, zou mijn ratten toch niet mee nemen naar een bos ofzo en daar lekker rond laten lopen, ook al is het maar bij je in de buurt. Die beesten zijn al zo lang uit de natuur weg, volgens mij hebben ze niet eens meer een afdoende immuunsysteem voor alles wat ze uit de grond kunnen vissen.

Qua tuinaarde en mos, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar een troep wordt het wel en hygienisch (ondanks iets van steriele grond) zal het ook niet zijn, er kunnen mooie dingen groeien in potgrond, zeker als het iedere dag omgespit wordt voor je ratten.

Mgoed, ik ben dan ook een neuroot op het smetvrezige af. Denk dat je ratten er niet dood aan zullen gaan als je het een tijdje probeert en ik ben wel benieuwd naar zo'n experiment :-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 18, 2008 10:21 pm 

Ik denk dat ze moddergeurtjes en zo wel heel interessant vinden. Ik wil met mijn ratten ook proberen of ze als het warmer wordt een stukje willen wandelen op mijn schiuder, gewoon om wat frisse lucht op te snuiven en nieuwe dingen te horen. Ik zou dan ook een rustige route kiezen en een tas/ vervoersbakje meenemen voor drinken, plasjes en als ze ergens van schrikken of heel onrustig worden. Het schijnt van de rat af te hangen of ze dat leuk vinden of niet.

Nog over de "natuurlijke" omgeving van de rat, In de natuur zijn ze ook altijd al veel in de buurt geweest van mensen. In havens, bij huizen, riool enzovoort. Dus ze zijn eigenlijk ook veek stoeptegels, asfast, beton en isolatiemateriaal gewend om op te lopen ;) Maar dat lijkt me ook niet ideaal. Ik denk niet dat een rat zich natuurlijker gaat gedragen bij een andere bodembedekking, eerder bij een andere (en ruimere) kooiinrichting. Maar goed, we zullen zien :)
Ik vind het leuk dat je er zo over na denkt en het allerbeste voor je ratjes wilt :thumbsup:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 158 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]