Het is nu za nov 25, 2017 3:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 10:36 am 

Met het gestaag aantal toenemende ratten hier vind ik dat ze een grotere kooi nodig hebben. Nu ben ik mij aan het oriënteren en mijn oog viel op een furet Tower. Deze zou ik dan nieuw willen bestellen, mijn vorige kooien kwamen altijd van MP, maar er zit dan altijd al een hoop roest enzo.

Nu zou ik graag even ervaringen over furet towers horen. Het lijkt mij een mooie kooi maar ik hoorde al dingen van 'ze knagen zich makkelijk door de (onder)bak' enzo.

Dag lieve Hermien, Puck, Isis, Dumbo, Gizzy, Pyry en Nilou. Ik mis jullie

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 10:38 am 

Ik vind het helemaal niks, ten eerste zijn ze erg lomp en groot, vooral diep.
Ten 2e zijn ze net als een jenny heel erg gevoelig voor kapotknagen. Ik ken meerdere mensen waar de ratten ineens losliepen omdat ze in een hoek van de bak een gat hadden geknaagd. :| En dat is ook niet makkelijk meer te repareren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 10:46 am 

het knagen vd bak heb ik nooit last van gehad. hij is wel erug groot, daar heb ik me toen ook in vergist voorla vierkant. opzich vond ik het wel een fijne kooi maar ik paste ook door de deurtjes heen. wel vond ik het naar om vangmatten te hangen en heb ikhem daarom toen weggedaan, gezien mijn ratten al op leeftijd komen

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 10:52 am 

Ik ond hem vrij onhandig, maar met extra deuren er in gebouwd was het best te doen :D Mijn 6 dames gebruikten alleen de bovenkant, dus de onderkant heb ik amper gebruikt uiteindelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 12:36 pm 

Op zich vind ik het een prima kooi, zeker als je aan de achterkant er extra deuren in zet. In de twee jaar dat ik er ratten in heb gehad, is er bij nog niemand uitgeknaagd, zelfs de halfwilde broertjes niet. Het voordeel is dat het echt een heel ruime kooi is en door de grondoppervlakte van de twee bakken, creëer je ook veel ruimte om op de grond rond te struinen.

Toch zou ik als ik weer met ratten zou beginnen, kiezen voor een zelfbouw omdat je dan de deuren nog beter kan positioneren en kan regelen dat de gehele voorkant open kan. Maar aan een dergelijke kooi hangt wel een behoorlijke prijs.

Overigens vind ik bij geen een traliekooi de deuren geweldig. En de kooien die wel deuren hebben die helemaal open kunnen zoals de explorer, hebben een te lage onderbak naar mijn smaak.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 12:45 pm 

Ja, ik twijfel nu tussen en tower en een aluminium volière. heb net AVG gemaild wat mijn opties zijn en voor prijsindicaties. Mijn dames hebben iets van een half jaar in een Jenny gezeten en ze knaagden wel wát aan de bak, maar ze zijn er nooit doorgekomen. Ik denk dat dat altijd wel een gok blijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 1:43 pm 

Als je geld hebt voor een zelfbouw aluminium kooi, dan zou ik daar zeker voor gaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 2:09 pm 

Ik heb zelf heel lang een Furet XL gehad en heb er nooit aan kunnen wennen. Ze zijn heel erg -vierkant-, erg diep dus. Ze komen ook nogal ver de kamer in, ik zit zelf op 20 vierkante meter en die XL vrat er vrij veel van op. Een Tower is dan helemaal een bakbeest. Opzich kan je de diepte wel verbeteren door er extra deuren in te doen. De ratten hadden er een heel fijne kooi aan, met een beetje oefening kon je hem mooi volproppen. Het nadeel (voor mij) alleen is dat het altijd lang duurde, mijn rug is slecht en ik moest me in allerlei vage bongen wringen.

Ik zou je sowieso aanraden om de Tower eens bij iemand in het echt te bekijken. Ik had mijn XL enkel op plaatjes gezien en schrok toch even. (Vooral toen ik hem in de trein van Almere naar Groningen moest vervoeren :P)

Mijn aluminium kooi was duurder dan een 'standaard' kooi van die maten zou zijn geweest (225 euro), maar het scheelt me zo ontzettend veel werk en tijd dat het het in mijn ogen waard is. Je moet ook je eigen comfort in de gaten houden en bij een alu kooi kan je zelf uitwerken waar je de deuren wilt, hoeveel deuren je wilt, hoe breed of diep de kooi is etc. (De mijne is dus de hoogte ingegaan, is voor een studentenkamer handiger merk ik :)) Ik zou ook zeker voor een alu kooi gaan als je het geld hebt, het is even een flinke investering maar ik vind het het 100% waard.

Engeltjes: Bantam, Face, Norris, Chuck, Remi en Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 2:44 pm 

Het is inderdaad wel een stukje geld. 2 maanden werken en heb die kooi terugverdiend en kan nog ff geen nieuwe auto kopen ;) . Ik heb wel (op zondag!!!) al een mailtje terug van Jos Kleinkranenbarg en ik ga straks eens even aan het tekenen slaan. Tot 300 euro heb ik er nog wel voor over. En even offertes bij andere kooienbouwers aanvragen. Ik kom er wel uit. Heb mn zinnen nu gezet op een alu kooi van 75 cm breed, 60 diep en iets van 160-170 cm (van onderbak tot bovenkant) hoog + nog wieltjes er onder.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 2:58 pm 

Mijne is 80x60x150 (lxbxh) met wieltjes (en op poten, kooi zelf is 100 cm hoog) :knikt: Inderdaad een hap geld voor een student (voor wie niet..), maar ik ben er nog altijd heel erg blij mee, nooit spijt van gehad :) Vooral de grote deur is een uitkomst. (Links heb ik 1 grote deur, rechts twee kleintjes.)

Engeltjes: Bantam, Face, Norris, Chuck, Remi en Guus

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 3:03 pm 

Ik wil een iets hogere kooi denk ik. Volgens mij passen er ook geen 9 ratten in een kooi van 1 meter. Of tenminste, ik vínd dat dat niet past ;) . Daarom ga ik voor wat hoger. :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 5:05 pm 

Ow, Sithy, waar heb jij je kooi laten maken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 5:13 pm 

Ik heb de furret XL en de Tower. Ik vind het redelijke kooien, maar de diepte vind ik eigenlijk alleen maar onhandig. Het levert ook niet echt meer ruimte op, omdat ik qua ruimte eigenlijk uitga van de hoeveelheid plateaus. En in een wat ondiepere kooi kun je in wezen net zoveel plateaus kwijt. Hij had van mij echt 20 cm smaller gemogen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 7:24 pm 

Ik zou trouwens persoonlijk wat meer bodemoppervlak doen, en een wat lagere kooi.

Hier merk ik met de ratjes dat ze het gewoonweg steeds meer gaan waarderen, die grote bodem nu ze wat ouder worden, dan telkens de hoogte in te moeten klimmen.

Ik heb hier zelf 2 towers gehad. En het waren echte ondingen. Ik heb van mijn vriend alu volieres gekregen omdat ik de towers gewoonweg niet meer alleen schoon kon maken gezien mijn rug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo sep 20, 2009 7:29 pm 

Nahja, de kooi die ik in gedachten heb, heeft kwa bodemoppervlak net zo veel als een Jenny, iets meer zelfs. Met dan in het midden ook een groot plateau zeg maar. Ze hebben nu weinig bodemoppervlak, maar ze komen er ook weinig. Ze zouden er dan sowieso van t bodemoppervlak op vooruit gaan. Denk dat ik ook niet heel veel groter moet nemen, want anders neemt ie toch wat te veel ruimte in.
Ik heb net voor de gein de onderbak van de logeerkooi (Furet XL) eens in mn kamer gezet en das inderdaad véél groter dan in dacht! :shock:

Had je mn PB gehad trouwens nog Anouk?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]