Het is nu wo nov 22, 2017 9:34 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: "Het is plastic"
BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 5:47 pm 

*Zucht* nou dit weer.

Ik ging vandaag voor de gein is kijken bij wat lokale dierenwinkels (lees: twee winkels maar) voor rattenkooien, ondanks dat mijn besluit al zo'n beetje vast stond voor een kooi die ik op het internet had gezien.
Bij de eerste winkel was het meteen bingo. Ik vond een Ferplast Jenny en was blij die in het echt eens te zien. Maten inschatten in het luchtledige is toch altijd moeilijk. Prijs was wel behoorlijk pittig, een groffe 150 euro (of was het nou 160?).
Ook meteen gezien dat ik hier Corbo kon kopen (7.95 per zak, geen flauw idee of dat duur is of niet?) en andere handige dingetjes.

Daarna ging ik naar een dierenwinkel die wat dichter bij huis was, ik wist dat deze man ratten verkocht, dus hoopte op matchende kooien, om het zo maar te zeggen.
Vlug nog even een blik geworpen op z'n "huidige collectie" ratten en zag drie naakte ratten (twee mannetjes, één vrouwtje) in een klein glazen bakkie. Dat beloofde veel goeds. . .

Ik zag echter geen kooien staan, dus vroeg aan deze meneer of hij die wel verkocht. "Jazeker" was het antwoord "Maar alleen op bestelling".
Uiteindelijk kwamen er twee catalogussen op de toonbank, iets van Montagne ofzoiets en de andere kon ik niet lezen. Hij vroeg me wat ik wilde "Iets goedkoops van rond de 70-80 euro, iets duurs -dat kan rond de 200-300 euro zijn- of wil je iets degelijks?". Het antwoord van mij was heel simpel "Goedkoop en degelijk". Maar leek alsof hij het niet snapte.
Na een tijdje idioten vragen gesteld te krijgen ("Waarvoor wil je 'm gebruiken?" "Om ratten in te houden...").
Hij liet me wat kooien zien (van Montagne leek het allemaal op slappe aftreksels van Ferplast, een Ferplast Brio voor 80 euro bijvoorbeeld) en uiteindelijk ook volieres.

Toen kwam het. Hij begon erover dat ik ABSO-LUUT NIET aan Ferplast moest beginnen of iets met met een plastic onderbak. "Die ratten knagen daar zo doorheen". Hij vertelde over een vriendje dat verschrikkelijk veel ratten had (ik geloof dat ik 'm hoorde zeggen "32" maar durf dat niet met alle zekerheid te zeggen) en ook Ferplast spul gebruikte en de eerste kooi na 3 weken kon weggooien wegens knaagschade, en een andere kooi na 5 weken, de man liet een foto zien van de kooi die hij bedoelde; Ferplast Furet Tower.
Ik vertelde ook dat ik een voliere had gezien (link staat verderop in de post) en dat ik dan de Ferplast plateaus erin wilde doen. Raadde hij me helemaal af. "Knagen ze morgen kapot, hout is veel beter".
Vriendje had Ferplast gebeld over garantie en -hoe gek- knaagschade viel niet onder de garantie.
Bottom line; ik moest dus niet beginnen aan plastic onderbakken of plateaus, en Ferplast was al helemaal een no-go.

Uiteindelijk vroeg hij hoeveel ratten ik wilde houden -drie mannetjes dus- en hij zei dat de kooi dan MINIMAAL 60x60x120 moest zijn. "Moeten veel kunnen spelen he".

Vervolgens ben ik maar snel uit die winkel weggegaan, want ik had zo'n rotgevoel. Als je denkt dat je eindelijk wat informatie hebt waar je zeker over bent (met grote dank aan dit geweldige forum en jullie wijsheden!!), kan deze man dat zo plotseling helemaal de grond in boren.

(Ik wil dus graag deze kooi gaan kopen, met Ferplast plateaus, voor alle duidelijkheid)

Het enige positieve dat ik eraan heb over gehouden is dat ik weet dat ze beukensnippers verkopen. =/

Moet ik deze informatie nou serieus nemen of niet?

Alvast bedankt.

Profiel  

Berichttitel: Re: "Het is plastic"
BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 6:05 pm 
Moderator

het is wel goed dat hij voor 3 mannen een grote kooi aanraadt en geen duna oid...al volstaat een ferplast jenny op zich ook goed voor 3 ratten en de kooi die jij wilt dus ook.

Ratten kunnen zich inderdaad door een plastic onderbak heen knagen, maar de meeste doen dit niet en anders valt het op te lossen met aluminium hoekstrips. Wij hebben zelf een Jenny gehad en daar is niet doorheen geknaagd en hebben nu een furet XL (de helft van zo'n tower) en daar knagen ze ook niet aan...knagen kan uiten van verveling zijn en we zorgen dus ook voor genoeg speel materiaal waar ze WEL aan mogen knagen...ze laten bij ons de plateaus, toiletjes en huisjes ook gewoon heel.
We geven ze dan bijvoorbeeld een knaagstaaf, kartonnen dozen, kranten, voer in een voerbal zodat ze wat moeite moeten doen, hard gedroogd brood, houten dingen waar ze aan mogen knagen enz.

De prijs van corbo valt wel mee als je even op rattenwinkel.nl kijkt zie je dat ze ook zoiets vragen...het is een goede bodembedekking voor in hoektoiletjes maar het is best hard (volgens mij) en daarom kiezen de meeste er niet voor om het door de hele kooi te doen, daarbij schiet het volgens mij ook snel uit de kooi. (Daarom hebben wij bijvoorbeeld ook geen aubiose meer in de kooi :P)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 6:08 pm 

Ik vind het verhaal over de kooien niet zo dramatisch om er zo'n dramatisch verhaal aan te wijden eerlijk gezegd :P .

De man heeft in principe gelijk over de plastic onderbakken van Ferplast, het is belachelijk hoe makkelijk die door te knagen zijn door ratten. Nu is het zo dat lang niet elke rat een knager is, maar ook op dit forum zijn knaagverhalen te vinden. Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen die echt nog nooit problemen met de kooien hebben gehad. Maar als je 100% zeker wilt zijn, dan moet je voor aluminium of iets dergelijks gaan.

Over de afmetingen, aanbevolen wordt gemiddeld 70x45x70cm (2-laagse Terenziani) of 80x50x63 (Savic Freddy 2) als minimale maten. Dan is 60x60x120 toch niet zo verkeerd hoor. Veel dierenwinkels zeggen dat een duna prima kan of een kooi met een grondoppervlakte van 30x40.

En dierenwinkels die dieren verkopen zijn inderdaad een no-no, daar heb je volkomen gelijk in.

(ruub/mlein post net voor me, maar post toch mijn originele post ;) )

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 7:07 pm 

Het spijt me als het dramatisch overkomt, dat was niet mijn bedoeling.
Ik was gewoon overdonderd door deze man, ik denk door de combinatie van rare vragen, vastberaden en stugge antwoorden ("GEEEEEEEEEEN PLASTIC!!") en dan die drie ratjes bij elkaar.
Ook is het zo dat ik begrijp van sommige mensen hier op het forum dat ze zweren bij een Ferplast Jenny bijvoorbeeld en dat diezelfde kooi dan nu zo keihard afgemaakt wordt verbaasde me.
Ik snap dat 60x60x120 niet verkeerd is, maar hij zei dat dit het MINIMUM was, dus zo'n Savic Freddy 2 of Tereziani is dan volgens hem al veel te klein.

Tja, over zijn ratjes begon hij ook nog beetje raar te doen. Hij vroeg wat ik moet betalen voor die van mij (10 euro per stuk) en trok meteen een zuur gezicht en zei dat ik bij dat vriendje ratjes kon krijgen voor 5 euro per stuk "en absoluut geen inteelt!", hij haalde al z'n knaagdieren daar vandaan blijkbar.

En beide bedankt voor jullie reacties. Denken jullie toch wel dat ik de kooi die ik liet zien geschikt is (ondanks de plastic onderbak) en er Ferplast plateaus erin kan zetten zonder dat ik ze om de 3 weken hoef te vervangen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 7:34 pm 
Moderator

Dat denk ik wel, de ratten knagen bij de jenny of furet XL denk ik meer omdat er nog een soort van opstaand randje in de bak zit en dus niet helemaal egaal is.

De plateaus die we nu hebben doen we al ruim een jaar mee en nog geen knaagspoor te bekennen...de aangeknaagde ringen die we hebben van de buizen komen van een ander vandaan :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 7:53 pm 

Zat een beetje verder te kijken op Dierenvilla en kwam [b]deze set[b] tegen, die geschikt is om de vogelvoliere om te toveren tot een knaagdierparadijsje. :P

Dus die neem ik er dan bij, ipv plastic Ferplast plateaus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 7:56 pm 

Mijn heren (en de dames overigens ook) hebben wel geknabbeld aan de de onderbak (plastic) en aan de verdiepjes maar niet zodanig dat er een gat in zit en er dus ontsnappingsgevaar zou kunnen ontstaan. Het zijn tenslotte knaagdieren.... De verdiepingenset is wel mooi! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 9:11 pm 

Violino schreef:
Het spijt me als het dramatisch overkomt, dat was niet mijn bedoeling.
Geeft niet hoor, maar ik vind dat die man echt geen vreemde dingen heeft gezegd over de kooien ;) . Misschien dat de manier waarop niet zo leuk was.

Violino schreef:
Ook is het zo dat ik begrijp van sommige mensen hier op het forum dat ze zweren bij een Ferplast Jenny bijvoorbeeld en dat diezelfde kooi dan nu zo keihard afgemaakt wordt verbaasde me.
Ferplast Jenny en Furet XL zijn inderdaad veelgebruikte kooien, het zijn ook prima kooien. Maar de onderbakken zijn heel kwetsbaar, je kunt mazzel hebben zoals ik, bij mij is er nog nooit een rat uit de kooi geknaagd in 13 jaar, bij anderen is het in een week mis. Feit is dat het vreemd is dat fabrikanten geen steviger bakken maken of bakken zonder opstaande randen waar makkelijker aan geknaagd kan worden. O en ze knagen wel aan de randjes van Ferplast plateaus, maar dat maakt echt niet uit. Je kunt ze gewoon blijven gebruiken.

Violino schreef:
Ik snap dat 60x60x120 niet verkeerd is, maar hij zei dat dit het MINIMUM was, dus zo'n Savic Freddy 2 of Tereziani is dan volgens hem al veel te klein.
De afmetingen die ik geef zijn voor twee ratjes én zijn minimaal. Ik zou zelf mijn ratten nooit zo'n kleine kooi geven. En liever dat hij een grote kooi wil verkopen dan een veel te kleine. Vind ik juist een pluspunt voor de man ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 10:42 pm 

Hilde schreef:
Violino schreef:
O en ze knagen wel aan de randjes van Ferplast plateaus, maar dat maakt echt niet uit. Je kunt ze gewoon blijven gebruiken.

Bij mij zijn de plateaus na maandenlang gebruik nog gewoon heel. Geen enkel klein spoortje van knagen. Het hangt ook echt van de ratten af. Sommigen knagen zich wel door een plastic bak heen en anderen zetten hun tandjes er niet eens voor een seconde in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 31, 2009 11:04 pm 

Mijn ratten hebben na meer dan een jaar nog geen tanden gezet in plastic plateus, huisjes of wat dan ook. Ze willen alleen hout om de tanden te scherpen gelukkig. En daar hebben ze veel van.
1 uitzondering trouwens is een keer toen ik de plastic trapjes die bij de ferplastplateaus horen, had gewassen met groene zeep en niet goed genoeg afgespoeld. Dat rook zoetig natuurlijk en nu missen er een paar hapjes uit de "treeribbels" van één trapje. Meer niet.
Het fijne van die plastic plateaus vind ik dat het gemakkelijk en goed schoon te houden is zonder stinken, en je kunt zo nieuwe kopen. Dat moet dan natuurlijk niet elke week nodig zijn of zo :eh:
Maar goed, ik heb dus ook geluk dat ik geen plastic knagers heb.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2010 4:05 pm 

Hier zijn ze wel een paar keer door onderbakken heen gekomen... dus ik snap zijn advies wel. Maar in de meeste gevallen gaat het goed.

Trouwens wel grappig dat ie die (idd vrij absurde) enorme minimum-maten geeft, en dan zelf zijn ratten in zo'n klein bakje heeft zitten :P

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2010 6:09 pm 

Ik heb nu 13 jaar ratten en al die tijd in kooien met een plastieke onderbak en in al die tijd is het met 1 keer gebeurd dat er 1 zijn weg naar buiten heeft gevonden. Mijn huidige Jenny is nu al weer een jaar of 7 oud en heeft wel iets knaagschade aan de bak maar nog zeker niet door. Aan de plateaus heb ik meer schade maar dat is geen enkel probleem in het gebruik. Maar ik vind het inderdaad geen handige constructie. Bij de zo gehate Gabber Jolly met de 2 trapjes heb je bijvoorbeeld dat de kooi echt in de bak staat zodat er alleen een vlakke bodem overblijft en daar kunnen ze bijna niets mee. Dat is wat knagen aan de bak betreft echt een veel mooiere oplossing dan de veel gebruikte methode waarbij de tralies op een randje bovenaan de bak staan zoals bij de Jenny. Maar zo zijn er veel meer eigenschappen aan kooien te noemen die me niet zinnen en eerlijk gezegd heb ik de ideale kooi bij lange na nog niet gevonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jan 01, 2010 9:32 pm 

Nadeel van de tralies in de bak is wel weer dat je meer tralies nodig hebt (oftewel hoogte verliest) en dat het onderste stuk sneller gaat roesten.

Volgens mij is de oplossing gewoon om steviger materiaal te gebruiken, maarja dat is duurder...

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 02, 2010 5:26 pm 

Nou, heb zojuist een bestelling geplaast voor de Royal Kingdom samen met de kit.
Doordat ik aan de rattery waar ik ratjes had gereserveerd een verandering had doorgegeven (namelijk dat ik mannetjes wil en niet vrouwtjes) kreeg ik te horen dat er dan nu op dit moment wel al twee lieve husky'tjes beschikbaar voor me zijn, die begin november geboren zijn.
M'n siameesje krijg ik dan nog gewoon begin februari, maar deze twee jongetjes al ergens de komende twee weken!

Iedereen bedankt voor de reacties!
En ik had nog een vraagje; hoe zit het met plexiglas? Gezien dat wat "harder" is dan gewoon plastic, vroeg ik me af hoe snel ze daar doorheen bijten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jan 02, 2010 7:48 pm 

Als je mazzel hebt knagen ze er niet aan.... en als ze het wel gaan doen denk ik niet dat ze snel door plexiglas heen bijten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]