Het is nu do nov 23, 2017 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Inspiratie gezocht!
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 2:51 pm 

Ik zit een beetje met de inrichting van mijn kooi.

Mijn twee dames hebben het royaal in hun Ferplast Mito, maar ik heb toch het gevoel dat er iets 'mist'. Ik lees hier regelmatig over speelgoed, maar wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Sinds vandaag is de inrichting uitgebreid met een duivenvoerbak, een grote Sputnik en een Super Pet iglo (dank je wel Zonnebloempje!). Verder hangen er een aantal hangmatjes in, een minifängst van Ikea (waarvan ze de onderste verdieping hebben gesloopt :x), een lange buis die twee plateautjes met elkaar verbindt en een groot loopwiel waar ze vrijwel elke dag gebruik van maken. En natuurlijk twee toiletjes, eentje onderin en eentje bovenin.

Nou liggen ze overdag voornamelijk in één van de hangmatjes te hangen, maar vooral 's nachts horen we het loopwiel tekeer gaan. Hebben jullie tips om er wat meer speelgoed in te doen? Hangplekken hebben ze immers al genoeg! :lol:

Hieronder een foto van mijn kooi met de huidige inrichting:

Afbeelding

Profiel  

Berichttitel: Re: Inspiratie gezocht!
BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 3:05 pm 

Oh dat heb je slim gedaan met die twee plateaus aan elkaar :D

Ik gebruik graag houten papegaaienspeeltjes, ze vinden het leuk om daaraan te knagen. Als er een belletje in zit dan vinden ze het vaak ook leuk om er aan te trekken en ze te laten rinkelen :) Sommigen zijn ook goed om in te klimmen, zoals deze: http://www.zooplus.nl/shop/vogels/speel ... tuin/78473

Gewoon wat knaagmateriaal is trouwens nooit weg :) ik had van die houten bolletjes in de vorm van appeltjes en peertjes en daar werd om gevochten.

Je kunt ook dingen verzinnen waardoor ze wat meer moeite moeten doen voor hun eten. Bijvoorbeeld wcrolletjes met propjes papier erin, met in het midden wat lekkers. Of zo'n hooiballetje met hooi en daarin wat hapjes.

Trouwens, ik geef ook vaak proppen inpakpapier enzo, gaan ze zelf lekker scheuren om er nesten van te bouwen. Je kunt ook een doos vullen met papier en andere interessante dingetjes zodat ze daarin kunnen graven en verstoppen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 3:39 pm 

Oeh, dat is een leuk speeltje zeg Rapalje!

Het enige nadeel van hout vind ik dat de urine er heel snel in trekt. En dan koop je een redelijk duur iets wat je dan na een paar weken alweer weg kunt gooien omdat het gigantisch gaat stinken. Daarom koop ik liever geen houten dingen, dat vind ik zonde van m'n geld. :oops:

WC rolletjes vullen met papier en daarin een snoepje is wel een leuk idee! Ook ga ik zo'n houten rol met daarin iets lekkers (volgens mij kwam ik die tegen in jouw topic van Norbert?) bestellen zodat ze daar een tijdje mee zoet zijn. Maar ik wil ook weer niet al teveel speeltjes/speelgoed hebben waarbij het doel 'eten!' is. Ze zitten wat dat betreft goed genoeg in hun vel hoor! ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 4:20 pm 

Je kunt dat op zich makkelijk opvangen door gewoon wat minder voer te geven in hun bakje. Dan hebben ze niet meer eten, maar wel meer beweging :)

Ik vind het op zich reuze meevallen met de stank. Ze gaan niet echt op die speeltjes liggen (zoals met houten huisjes enzo) en ze hangen, dus niet zo makkelijk om er overheen te piesen. Als ze een beetje gaan ruiken dan spoel ik ze gewoon even af onder de douche met heet water en dan kunnen ze er weer even tegenaan. Gekleurde speeltjes lopen dan trouwens wel uit - diervriendelijke kleurstof is blijkbaar niet watervast :lol:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 4:30 pm 

Ik heb, toen ik ze net had gekocht, al houten speeltjes gehad. Onder andere een houten huisje (wat ze omver kegelden waarbij ze vervolgens in het dak gingen piesen :x), een houten bruggetje (waar ze bovenop gingen zitten en overheen gingen piesen :x) en een houten hangbrug (Waar ze bovenop gingen zitten en overheen gingen piesen :x). Ik heb gewoon een stel zeikerds eerste klas en daarom wil ik liever geen hout meer. Maar dat speeltoestel dat je gelinkt hebt kan ik op zich wel een keer proberen, daar kunnen ze niet echt op of in gaan zitten en onder piesen. :x

Afspoelen hielp op een gegeven moment niet meer dus ik heb de speeltjes toen weggegooid. Net als een metalen vogelbakje waar de urinelucht in ging zitten. Ik probeer nu alles van plastic te houden. Of stof, hangmatjes mik ik gewoon in de kookwas in de wasmachine. Dat gekleurd hout uitloopt had ik ook al gemerkt: m'n hele badkuip was roze toen ik wat houten speeltjes had afgespoeld! :lol:

Ze hebben wel leuke dingen te koop bij ZooPlus! Ik zit er ook over te denken om dan meteen een transportbak mee te bestellen en dan zit ik aan deze te denken: http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... ench/47949
Afbeelding

Enig idee of die (ik denk dat ik dan voor de grote versie kies, dan hebben ze ruimte zat) ook geschikt is voor ratten? Ik vind het zo zonde om hiervoor weer een apart topic te gaan openen..

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 4:40 pm 
Moderator

Wij gebruiken ook een grote transportbak, maar hebben er wel gaas voor gespannen zodat ze niet door die gaten heen kunnen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo feb 14, 2010 7:48 pm 

Hier hetzelfde :) Heb een kattenreismand met gaas ervoor :)

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 8:39 pm 

Ik doe vaak iets lekkers (stukje brood of wat rijst of zo) in een klein kartonnen doosje. Kunnen ze ook uren mee zoet zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 8:43 pm 

Woods! schreef:
Ik doe vaak iets lekkers (stukje brood of wat rijst of zo) in een klein kartonnen doosje. Kunnen ze ook uren mee zoet zijn.

echt uren? Die van mij doen het dekseltje gewoon open, en als ik heb helemaal met plakband omwind, duurt het ongeveer 5 minuten :-) Maar leuk vinden ze het wel :knikt:
Ook een ritselbak is altijd een succes. Gedroogde kruiden, blaadjes, takjes,(eetbaar dan he?) wat hazelnootjes in dop, papier...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 8:50 pm 

Bij parrots avenue hebben ze ook heeel veel leuke dingen voor in de kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma feb 15, 2010 9:42 pm 

Ik vind hout van wilgenbomen (of fruitbomen, waar maar gemakkelijker aan is te komen) echt ideaal. En gratis als je even je best doet. :fluiten: Uit de natuur knagen ze hier er trouwens echt wel aan, terwijl ze de houtjes van onder andere de Pet's place links (of rechts) laten liggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 16, 2010 2:03 am 

Ik zit even lekker allemaal oude topics te bekijken om inspiratie op te doen :fluiten: . Ik zag op 1 van de kooi foto's van die kattenballetjes, je weet wel, van die plastic balletjes met gaten en daarin een belletje. Kan dit geen kwaad? Qua, kunnen er geen tanden ergens in blijven hangen of kauwen ze het plastic niet kapot?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 16, 2010 2:19 am 

Ik heb ook van die balletjes in de kooi en dat kan geen kwaad hoor. :)

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: di nov 16, 2010 9:39 am 

kartonnen doosjes en plastieken mandjes uit bvb de blokker zijn hier ook geliefd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 17, 2010 12:03 am 

Zijn dat nou mijn 'oude' hangmatjes? Die houden het ook lang vol!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]