Het is nu do nov 23, 2017 3:53 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 12:11 pm 

Ik zit erover te denken om een nieuwe kooi aan te gaan schaffen. We gaan binnenkort verhuizen naar een mooi appartement, dus misschien wordt het tijd om mijn derdehands furet-jolly-flat eens te vervangen door iets mooiers en degelijkers. Wensenlijstje:

- ruime kooi voor een groep van 3-6 dames(/castraten)
- bodembedekking blijft (grotendeels) in de kooi (ik gebruik ecobed)
- grote deuren waar minimaal een ferplast plateau doorheen past
- mooie kooi om te zien (is natuurlijk subjectief, maar hij komt in de woonkamer en dan wil ik geen lelijk bakbeest)
- ratten plassen er niet snel naast (dat had ik met mijn oude voliere, als ze dan in de hoek van een plateau plasten, kwam dat naast de kooi terecht)

Mijn oog was gevallen op de Savic Royal Suite, die lijkt zo op het eerste gezicht overal aan te voldoen. En ik vind het een grote pré dat hij in het midden een tweede kooi-vullend plateau heeft, vooral voor oudjes. Ik zag dat een aantal mensen hier hem hebben. Wat is jullie ervaring met de bodembedekking? En het formaat? Ik weet dat hij groot is, maar is hij nog veel groter dan hij op foto's lijkt of valt het mee?

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 6:44 pm 

Ik heb em (had de enorme mazzel dat ik er nog tweedehands aan kon komen ook want hij is wel duur :shock: ) en ik ben er echt stikgelukkig mee. Heerlijke kooi. :thumbsup:
Het is wel een grote kooi, niet zozeer kwa sta in de weg maar meer wat de interne ruimte betreft. Ik heb nu een groepje van 4 oudjes, en daar is hij wel aan de grote kant voor, zo ontzettend veel ruimte hebben ze er in. Het grote voordeel is wel dat je er twee aparte kooien van kunt maken door de bovenste verdieping af te sluiten (trapje naar beneden dat je vast kun zetten waardoor ze er echt niet uit kunnen). Voor als je een keer een zieke hebt, of een lastige intro, of zelfs een groep opvangers die je even kwijt moet. Alle deuren kunnen onafhankelijk van elkaar open (en dat kan met 1 hand, altijd handig ;) ) , en met alle 4 de deuren open is de hele voorkant open dus je kunt altijd overal bij. Hij is makkelijk schoon te maken, biedt veel mogelijkheden om hangmatjes of extra plateaus op te hangen, heeft een coating dus roest niet, ziet er mooi uit voor een kooi :mrgreen: en staat op wieltjes dus verschuiven is een fluitje van een cent. Enig nadeel dat ik tot nog toe heb kunnen ontdekken: als je aubiose hebt wordt het een puinhoop in je kamer, ondanks de extra toegevoegde schotten rondom. Maar met ecobed heb je dat nadeel niet. Ernaast plassen is ze hier echter nog niet gelukt. :lol:
En zorg dat je hulp hebt als het ding in elkaar moet: hij is echt zwaar en zit maar in één doos dus zelfs even naar binnen sjouwen is zwaar! :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo nov 21, 2010 10:09 pm 

dat is echt mijn droom kooi die wil ik zo graag!

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 1:14 am 

Het is een heerlijke kooi maar hij heeft zoals elke kooi ook een paar nadelen.

Eerst maar de nadelen:
- Niet alles aan het bouwpakket klopt per se, ik heb 1 buis die te kort is (geeft verder geen problemen en valt niet direct op), moest een hanger van een verdieping verbuigen, moest de bovenste bodemplaat bij laten zagen door broertje lief, de trap tussen de verdiepingen moest bijgebogen, het gaatje om de verdieping op te hangen is aan 1 kant te klein en een van de deurtjes hangt net niet goed waardoor de sluiting blijft hangen en aangeduwt moet worden.
- Bodembedekker valt van de bovenplaat naar beneden als de ratten naar de onderste kooi rausen.
- Met schoonmaken valt bodembedekker en poepjes die tussen de plaat en het traliewerk zijn gekomen geheid naar beneden onder de kooi.
- De bodemplaten zijn van plastic dus onderbakknagers gaan dit denk ik ook niet met rust laten.
- Ferplast verdiepingen kun je niet in je eentje ophangen omdat je er niet bij kan om ze vast te houden en tegelijk de schroeven in te draaien, ze kunnen ook alleen op 3 schroeven hangen.
- Er gaat veel bodembedekker in, maar ik heb er maar 2 ventjes in dus ik kan wel 2 weken met de bedombedekker doen ipv 1 in de Jenny.

Nu de voordelen:
- Je kan er helemaal in kruipen wat kroelen en schoonmaken ZO veel gemakkelijker maakt en zo veel rug en schouderklachten scheelt.
-er is zat ruimte om hangmatten enzo op te hangen en sputniks blijven prachtig hangen aan de tralieplaten boven de kooien.
- De verdiepingen pak je er zo uit, wast ze af onder de hete kraan en je bent weer klaar. Je kan er ook bodembedekker in leggen.
- Onder de kooi heb je een zee aan opbergruimte, het lijkt misschien weinig op de foto's maar er kan veel onder als je bijvoorbeeld curverboxen gebruikt om spullen in te stoppen.
- Troep onder de kooi is geen probleem, je rijdt hem zo weg, even vegen, klaar.
- Als je zieken hebt kun je hem makkelijk afsluiten zodat je maar 1 kooi dagelijks hoeft schoon te maken en ze hebben nog zat ruimte.
- De ratten hebben bij mij meer contact omdat ze graag bij de tralies gaan zitten om naar buiten te kijken zonder onderbak die daar voor zit.
- De tralies zijn super stevig in vergelijking met ferplast tralies. Je buigt ze echt niet zomaar even krom en daarbij is de coating heel sterk. Wickie heeft de tralies zitten afknagen maar ze zijn alleen gekrast, er zit nog steeds coating om.
- De ratten kunnen zelf kiezen of ze er uit of er in willen als je de deur open zet, ze klimmen er zo in. Hier lopen ze vaak wat rond, gaan even wat eten en komen er weer uit.
- Hij ziet er natuurlijk prachtig uit!

Verder vind ik hem in werkelijkheid een stuk groter ogen dan op foto's maar het is een mooi formaat dat denk ik op veel plekken wel past. De doos verslepen is slecht voor je rug dus dat moet je samen doen en zo snel mogelijk alle onderdelen er uit en apart verslepen. In elkaar zetten kan ook niet alleen en let er goed op dat je de schroeven niet dol draait. Ze hoeven echt niet zo super strak om de kooi goed in elkaar te laten zitten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 4:30 am 

@Ratsjie: in het begin zijn er wat productiefouten bij de Royal Suite geweest, maar naar mijn weten is dit al een hele tijd niet meer zo.. Sommige mensen hebben zelfs compleet nieuwe kooien gekregen van Savic om die reden. Mijn Royal Suite komt ook uit de eerste serie maar is gelukkig niets mis mee (ik heb hem tweedehands overgenomen)

Ferplast verdiepingen ophangen lukt mij wel in m'n eentje. :P

Ik heb hem nog niet zo lang, maar vind het tot nu toe een heerlijke kooi. Bij mij blijven ze tot nu toe ook van de plastic verdiepingen en onderbakken af, terwijl ze toch best knagen aan huisjes en hangmatten. Bodembedekking valt inderdaad wel wat tussen de bak en de rand, daar zit net een beetje teveel ruimte tussen (maar anders had je de bak er waarschijnlijk weer niet zo makkelijk uit gekregen...) Een klein nadeel van die deuren aan de voorkant is dat je wel wat beperkt wordt met dingen ophangen, maar als je een beetje creatief bent kun je dat ook wel oplossen door bijvoorbeeld matjes onder de plateau's of aan de zijkant en de deuren te hangen - ik ben natuurlijk ook wel een beetje verwend omdat ik bij mijn aluminium kooi expres links en rechts een deur had laten maken, met daar tussen nog tralies om dingen op te hangen. ;) De kleur is donkerblauw, ik had hem liever zwart of grijs ofzo gehad, maar opzich is het niet super storend (op de foto's lijkt het veel blauwer dan dat het is door de flitser.)

Ik gebruik momenteel geen bodembedekking (normaal ecobed) omdat ik twee bejaarde vrouwtjes heb, en deze wat moeite lijken te hebben om door de ecobed te lopen omdat het wat verschuift. Ik denk dat je dat probleem niet zozeer alleen in deze kooi hebt, al werkt het natuurlijk niet mee dat die ecobed wel eens tussen de bak en rand valt, en dus kàn verschuiven. Wat ik ideaal vind is dat je de onderste deur(en) open kunt zetten, en ik hem zo tegen de bank aan kan rijden, zodat ze makkelijk in en uit kunnen lopen.

Zoals dit dus (de bank is hun eigen rattenbank die ze naar hartelust mogen slopen :P)
Afbeelding
In z'n geheel
Afbeelding
close upje van de bovenverdieping
Afbeelding
en onder
Afbeelding

Het in elkaar zetten moet je wel ècht met z'n 2en doen. :-) Eenmaal in elkaar is het een stevige kooi, makkelijk verrijdbaar, goede coating op de tralies (en glad, dus niet zoals die hamerslag coating op de Explorer/CritterNation) Als je badkamer groot genoeg is kan je hem daar in rijden en afspoelen, staat 'ie beneden dan kan je hem buiten met een hogedruk reiniger afspuiten. Een stoomreiniger kan natuurlijk ook prima omdat je hem zo van de muur af rijdt, maar met sop en een sponsje kom je ook een heel eind (het is maar net wat je zelf wil) Voor 3 tot 6 ratten is 'ie in ieder geval prima. :knikt:

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 11:27 am 

Dan heb ik denk ik een kooi gekregen die al langer opgeslagen stond ofzo, want ik heb hem pas een maand ongeveer en had die productiefouten dus wel. Hoe pak jij dat dan aan om die verdiepingen op te hangen? Ben ik wel benieuwd naar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 1:29 pm 

Ik zou dan sowieso even Savic mailen als ik jou was!
Ferplast verdiepjes ophangen is niet heel gemakkelijk nee, maar bij mijn alu had ik ook zulke deuren op dezelfde plek dus ben daar misschien gewoon wat handiger in geworden..? Als ik een plateau rechts wil hangen, dan houd ik het plateau met m'n linkerhand vast, schroef in de rechterhand en boven,- of onderlangs het deurtje en dan de buitenste schroef er in draaien. Hij zit dan in ieder geval vast, dus doe ik de deur dicht en hang ik hem verder op, soms moet ik de verdieping nog ophoog duwen door wat tralies omdat 'ie naar beneden is gevallen, maar soms ook niet.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 4:36 pm 

Wauw, bedankt voor de uitgebreide reviews allemaal.

Wat de ferplast verdiepingen betreft, ik denk niet dat ik daar veel last van heb. Nu met mijn furet plus krijg ik het ook niet in mn eentje voor elkaar om een schroef aan de achterwand te hangen, maar als de schroeven eenmaal hangen is een plateau erin doen of eruit halen geen probleem. Meestal laat ik de schroeven toch maanden zitten als ze eenmaal hangen.

Ik ben benieuwd of ze hier van de onderbak afblijven... Bij de furet is die wel aangeknaagd, maar er zitten geen serieuze gaten in. Bovendien is dat voornamelijk het werk van een eerdere groep, mijn huidige dames slopen liever plateautjes (en hangmatten! :twisted: ). Dus hopelijk valt het mee.

Ik krijg er nu wel heel veel zin in, ik heb nog geen grote nadelen kunnen ontdekken. Het in elkaar zetten komen we wel uit, en bovendien is dat eenmalig. Ik denk wel dat hij nogal aan de grote kant is voor mijn groepje, maar aan de andere kant, 'te groot' bestaat eigenlijk niet echt. Behalve bij intro's, of als een groep erg onrustig is, maar dan kan je heel makkelijk de helft gebruiken. En ik denk niet dat ik een rat-proof ruimte ga hebben (bank/bed zijn mijn dames binnen 5 minuten vanaf gesprongen, en alles wordt aangeknaagd), dus dan is het eigenlijk wel heel fijn als ze veel ruimte hebben in de kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2010 8:48 pm 

Over te veel ruimte voor je groepje zou ik me niet te druk maken. Hier zitten er tot nu toe slechts 2 ventjes in en die vinden het alleen maar geweldig om door de kooi te kunnen rausen. Om te slapen en luieren hebben ze wel de voorkeur voor de bovenste kooi. Dan kunnen ze de boel van boven af ook mooi in de gaten houden. De productiefoutjes van mijn kooi zijn overigens met behulp van een handige vader en broer opgelost. Alleen de wat moeilijker sluitende deur, de te korte balk en het te kleine gaatje voor de verdieping blijft maar die vormen geen enkel probleem. Daarbij heeft deze versie niet van die brede rolwieltjes maar smalle, rubberen, zwenkwieltjes, die laten mijn vloer mooi heel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 24, 2010 9:16 pm 

Ik heb hem denk ik nu een jaartje ongeveer
Ben er super blij mee makkelijk schoon te maken
Ziet er mooi uit en heel ruim
Ik heb er 1 ratje in van 2jaar en 4mnd
Dus het is voor haar echt een paleisje
Bij mij klopte alle onderdelen alleen is wel handig om met z'n tweeen in elkaar te zetten
Ik heb hem bij casper dierenspeciaal zaak gekocht
Ik heb nog geen nadelen kunnen vinden
Succes met je keus en bij vragen laat het maar horen
:digirat:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 25, 2010 11:41 pm 

Tjee Marlon jij hebt echt pech gehad met jouw Savic zeg. :suprised: Die van mij mankeerde niets aan. Enne, ik heb em dus wel in mijn eentje in elkaar gekregen en zo bloedhandig ben ik nou ook niet. :weetniet: Maar het is wel heel erg lastig, dat wel. Je doorzettingsvermogen moet zo ongeveer grenzen aan hondsdolheid. :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 10, 2010 5:37 pm 

Nog even een vraag, ik zit er over te denken om deze misschien te nemen (lekker aan het twijfelen) maar ik vroeg me af of hij ook weer handig uit elkaar te halen is? Ik ga namelijk binnen een paar maanden verhuizen en dan moet hij weer uit en in elkaar, of we moeten hem in z'n geheel in de bus doen.. vroeg ik me even af.

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 10, 2010 9:25 pm 

Als je met zijn tweeën bent lukt het heel aardig. De kooi is stevig vormgegeven dus schroefjes e.d. doen het ook na drie x in- en uit elkaar nog uitstekend. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr dec 10, 2010 9:42 pm 

Ik vind het ook gemakkelijk, ik heb nu 2x al de boel zo goed als uit elkaar gehad (bovenste gedeelte omgedraaid) voor een intro en hij zit snel weer in elkaar vind ik.
Er is wel vind ik een mega nadeel aan de kooi en dat zijn de onderbakken, ze sluiten niet aan en alles valt er door op de grond.
Ik zit zelf al te denken om van plexiglas wèl passende onderbakken met rand te lijmen want hier erger ik mij groen en geel aan.
Verder is het de meest fantastische kooi die je maar kunt wensen buiten eigen ontwerp kooien natuurlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 11:20 pm 

Ik heb de knoop doorgehakt en hem besteld, hij is vandaag bezorgd. Vriendlief mocht hem het appartement in slepen. :mrgreen: Morgen gaan we hem wss in elkaar zetten. Ik heb wel al gezien dat de morsrand niet helemaal doorloopt, ik dacht dat dat bij latere versies juist wel zo was? Ik heb nu precies hetzelfde als op de foto's van Shita, maar de mijne is wel nieuw (bij Casper besteld).. Naja, ik hoop maar dat het meevalt en dat er geen ladingen bodembedekking uit komen vallen zodra ik de deur opendoe. Ik ben echt heel benieuwd hoe het eruit ziet als hij in elkaar staat, en ik weet wel zeker dat de ratten heel enthousiast gaan zijn. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]