Het is nu vr nov 24, 2017 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Andere kooi of niet?
BerichtGeplaatst: wo dec 29, 2010 11:04 pm 

hallo allemaal,

ik zit er hard over na te denken om een andere kooi voor mijn rattenmannetjes aan te schaffen,maar wil eerst even de voors en tegens tegen elkaar op zetten en niet zomaar een kooi aan schaffen.

Ik heb nu nl een furet xl op zich een goeie kooi,maar vind hem nogal log en lomp in de kamer staan.
Graag wil ik overgaan op een kamervoliere,dit omdat het mij een stuk mooier lijkt en denk dat het minder log en lomp overkomt in de woonkamer en er dus mooier uitziet.

Wat ik mij afvraag zijn deze makkelijk schoon te houden net zoals de furet xl?
En de ratjes krijgen dan waarschijnlijk wel minder grond oppervlak om te lopen is dat erg?
Zijn er ook speciale kamervoliere's voor knaagdieren?
Omdat bij vogels de tralie's verticaal staan en ik wil ze horizontaal zodat de heren wel kunnen klimmen.

Alle tips en ideeen zijn welkom.

Lieve panter ik zal je missen vriendje!!

Profiel  

Berichttitel: Re: Andere kooi of niet?
BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 12:13 am 

Ik herken je vragen! Ik heb zowat alle kooien en alle gangbare volieres gehad de afgelopen 6 jaren. Terenziani (vervelende en onpraktische kooien), ferplast (vervelende kleuren en roest), kooien op elkaar, vogelvolieres etc. Ik heb een tijdje een dubbele kooi gehad maar wilde toch weer een volière omdat ik dit mooier vind in de huiskamer. In dit topic viewtopic.php?f=12&t=5743 mijn vragen. Ik ben voor onderstaande kooi gegaan (via MP maar kan vast nog ergens gegevens vinden als je interesse hebt). Was wel nieuw in verpakking maar geïmporteerd vanuit Italië. Ik heb er € 125 voor betaald.

Ik heb hem sinds april dit jaar en tot nu toe zie ik nog steeds alleen maar voordelen. (Enige kleine nadeel is de lage bak onderin maar ik gebruik Ecobed en heb dus niet vreselijk veel last van bodembedekking door het hele huis).
Ik zie geen roest want de tralies zijn heel goed gecoat. Er zitten wielen onder dus met schoonmaken of andere gelegenheden kan ik de kooi makkelijk verplaatsen. Plat dak zodat ik er nog wat op kan zetten, dak heeft gewoon tralies zodat er ook dingen aan gehangen kunnen worden, er passen ferplast verdiepingen in, ik heb horizontale tralies wat ik zelf wel heel fijn vind, hangmatjes zijn ook goed op te hangen omdat de volière niet te breed of te diep is en mijn loopwiel (silent spinner) past er perfect in. Al met al ben ik er nog heel blij mee. En mijn zes dames ook! :thumbsup:

Afbeelding

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 12:14 am 

Edtit: je vloeroppervlak wordt inderdaad wel minder. Voor oude ratten met achterhandsverlamming kan dit wel een nadeel zijn. Als je echter veel werkt met trapjes en hangmatjes zou het geen groot probleem hoeven te zijn. Ik merk dat mijn eigen dames bijna alleen maar bovenin vertoeven en vrijwel nooit op de grond zitten.

Het schoonmaken vind ik niet minder of meer werk dan een andere kooi.

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 1:41 am 

Ik heb ook een kamervolère, namelijk de montana villa casa 60.
Afmetingen van de kooi zelf 60x60x125
Ik vind het een hele fijne kooi, je kan overal prima bij.
Er zitten ook randen langs de onderbak.
Ik schuif de onderbak op de plaats van het rooster.
Dan valt er geen ecobed uit de kooi.
En van het rooster heb ik een extra etage gemaakt!

zonder extra etage
Afbeelding

het rooster als etage
Afbeelding

de kooi met etage
Afbeelding

bovenste helft
Afbeelding

onderste helft
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 10:37 am 

Ik heb ook een tijd een kamervoliere gehad (60x60x120, merkloos). Dit was eigenlijk een vogelvoliere, maar de voor- en achterkant hadden wel horizontale tralies. Mijn dames klommen trouwens ook wel via de zijkanten met verticale tralies, ze vonden het wat lastiger dan horizontaal maar het ging best.
Ik vond hem zelf na een tijdje toch wel erg onhandig met schoonmaken en inrichten, omdat ferplast plateaus en andere grote dingen (zoals loopwielen of grotere huisjes) niet door de deurtjes pasten. Die moest ik er dus allemaal via de onderkant uit halen, dat is nogal een gehannes. En mijn dames maken hun plateaus nogal vies, dus die in een emmer soppen was geen overbodige luxe. Toen ik mijn furet ging gebruiken, vond ik dat het grootste voordeel; dat die plateaus gewoon door de deuren passen.
Verder heb je idd minder bodemoppervlak met een voliere, en als je oude/onhandige ratten hebt kan het best lastig zijn om de kooi zo in te richten dat ze geen grote smak maken als ze vallen. Ze vinden altijd een hoekje waar jij net níet aan gedacht had... :P Als ik echter genoeg hangmatten etc. ophing, kwamen oudjes ook gewoon bovenin. Ik heb maar weinig ratten meegemaakt die op de bodem sliepen, en als ze dat wel deden was omdat daar hun favoriete huisje stond, niet omdat het niet meer lukte om boven te komen. Maar ik heb altijd vrouwen gehad, dat scheelt misschien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 11:33 am 

Ik heb dezelfde voliere als Angela en ben er idd zeer tevreden mee. Wel wil ik overstappen naar een nieuwe kooi en ook vanwege het bodemoppervlak. Ik kan maar heel weinig dingen op de bodem zetten en ik heb ratten die alles van de plateaus afgooien, dus voor mij is het niet ideaal.
Maar als je niet zo'n zeikerd bent als ik, kan het prima :mrgreen:

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 8:38 pm 

zoiets is wel ideaal eigenlijk http://www.savic.be/suite-royal-95-cm ook een grote kooi, maar niet zo'n lomp vierkant ding. De deuren zitten over de hele voorkant van de kooi, dus je kan overal bij. Lekker groot bodemoppervlak, veel klimruimte en je kan de kooi in 2 delen, handig bij intro's of wanneer je 2 groepen hebt. Ik heb niet dezelfde kooi, ik heb de explorer. Je hebt ook nog de ferret/critter nation en zo zullen er nog wel zijn. Voordeel van deze kooien tegenover fretten-of chinchillakooien is de kleinere tralieafstand.

Alleen zijn ze duur, 200-300€

Profiel  

BerichtGeplaatst: do dec 30, 2010 9:50 pm 

Die wil ik heel graag, maar idd, de prijs...

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]