Bedankt voor de reacties iedereen! M'n meiden voelen zich al erg thuis in hun nieuwe huis!
@Bikkeltje: het idee van voorzetramen is niet nieuw, dat wordt bij vogelvolières die buiten staan al gebruikt. Maar dan andersom: als het koud is worden die voorzetramen ervoor gezet tegen de (koude) wind. Ik was het geklooi met tafelzeil tegen de muur aan en alsnog een hoop rotzooi naast de kooi zat en had al flink wat zelfbouwkooien bekeken. Maar dan zag ik bijvoorbeeld kooien met een trespa achterkant of een zijkant van plexiglas. Maar ja, dan beperk je jezelf weer flink wat inrichten betreft en je ontneemt je ratjes een heleboel klimruimte. Op deze manier heb ik 'best of both worlds' en mocht het in de zomer nou te warm worden dan kan ik er dan voor kiezen om een paar voorzetramen weg te halen. Maar goed, de voorkant en de bovenkant zijn wel gewoon open, dus ze zouden genoeg genoeg ventilatie moeten hebben.
Aan de voorkant wilde ik graag grote deuren, maar om de gehele voorkant uit deuren te laten bestaan leek me weer niet handig. Dan zit je weer dat je één kant niet kunt gebruiken. Nu heb ik er drinkflesjes hangen en aan de binnenkant wat klimhoutjes en kettinkjes van hangmatjes. Ik kan eventueel ook een plateau aan de voorkant hangen (met drie i.p.v. vier schroeven), maar daar heb ik met opzet niet voor gekozen omdat Katinka nogal eens de neiging heeft om met ecobed een nestje te maken op een plateau en de voorkant is immers wel open. Dan heb ik alsnog m'n vloer vol rotzooi liggen.
Tot slot de deurtjes aan de zijkant: dit vind ik gewoon ideaal omdat ik de XL ook met de deur naar de bank had staan. 's Avonds zet ik de kooi open en dan kunnen ze lekker zelf bepalen of ze wel of niet naar buiten willen. Voordeel van die voorzetramen is dat ze nu niet meer op de kooi (en dus aan de andere kant op de cdkastjes) kunnen klimmen!
Overigens zijn de vier panelen in het midden, zodat je naar keuze de kooi in tweeën kunt delen, een idee van de bouwer zelf. Dat doet ie al een tijdje in de kooien die hij maakt, erg handig! Ook losse trespapanelen met daaronder gaaspanelen(i.p.v. één paneel met aan de bovenkant trespa en aan de onderkant gaas) is wel slim, want als je even de bodembedekking weg wilt gooien dan haal je het bovenste trespapaneel eruit, terwijl de hangmatjes, Sputniks e.d. gewoon kunnen blijven hangen aan het onderste gaaspaneel.