Het is nu zo dec 17, 2017 4:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meerdere vragen
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 9:22 am 

Beste rattenliefhebbers,
Ik heb van mijn ouders toestemming gekregen om eindelijk ratten te nemen (ik ben namelijk 14 en mijn ouders gaan uit hun dak als ik het niet zou vragen), en nu zijn er toch dingen die mij niet helemaal duidelijk zijn.
- Zijn er ook soorten stro of hooi die wél geschikt zijn voor ratten?
- Zijn watten ook geschikt om in de kooi te leggen? Niet als bodembedekking maar om in het slaaphuisje neer te leggen e.d.
- Wat moet de temperatuur zijn in de kamer waar de ratten zich bevinden? Op mijn slaapkamer is het namelijk altijd érg koud in de winter en érg warm in de zomer. Ik hoop dat het nu beter zal zijn omdat ik nu dubbele ramen heb gekregen maar anders kan ik ze waarschijnlijk in de huiskamer neerzetten.

En tenslotte heb ik een tweedehands kooi uitgezocht van 80cm hoog x 80cm breed x 50cm diep. Ik wil graag weten of dit groot genoeg is voor twee dames.
xApple

Profiel  

Berichttitel: Re: Meerdere vragen
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 9:35 am 
Moderator

De kooi is groot genoeg voor 2 a 4 ratjes :knikt: Het is denk ik een Ferplast Jenny, in het traliekooientopic zal je vast wat leuke inrichting ideeën kunnen opdoen :)

- Zijn er ook soorten stro of hooi die wél geschikt zijn voor ratten?
Nee. Ze hebben het ook niet nodig naast hun voeding zoals konijnen dit wel nodig hebben.

- Zijn watten ook geschikt om in de kooi te leggen? Niet als bodembedekking maar om in het slaaphuisje neer te leggen e.d.
Nee, hier kunnen ze in vast blijven zitten en het zal heel snel gaan ruiken. Krantenrepen of keukenrol doen het hier erg goed. Erg leuk om ze te zien slepen en een nestje te zien bouwen.

- Wat moet de temperatuur zijn in de kamer waar de ratten zich bevinden?
Ze kunnen beter tegen wat kou, vooral als je lekker veel hangmatjes hebt en nestmateriaal (kranten isoleren goed) en ze hebben natuurlijk elkaar.
Warmte kan wel een probleem zijn. Er zijn wel verschillende tegels die voor verkoeling zorgen en je hebt ook ice pods en je kan ze verkoeling geven door een (zwem)badje of door ijsklontjes oid. Je kan je kamer ook wat koelen door een ventilator of airco (dat is wat anders dan tocht).

En een :thumbsup: dat je je zo goed inleest en laat informeren!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 10:03 am 

Inderdaad heel goed dat je je voldoende informeert alvorens je ratjes aanschaft. Wat betreft je vragen over bodembedekking kijk eens op : viewtopic.php?f=12&t=1910

Ik weet niet of je al weet waar je ze vandaan gaat halen maar het altijd handig om o deze pagina viewforum.php?f=11 de bovenste drie topics even goed na te lezen.

Succes ermee!

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 3:15 pm 

En tenslotte heb ik een tweedehands kooi uitgezocht van 80cm hoog x 80cm breed x 50cm diep. Ik wil graag weten of dit groot genoeg is voor twee dames

Citaat:
Als minimum voor 2 ratten wordt nogal eens de norm van 70x45x70cm (2-laagse Terenziani) of 80x50x63 (Savic Freddy 2) gehanteerd. Maar hoe groter hoe beter natuurlijk. Ratjes klimmen graag, dus het is ook van belang dat de kooi wat hoog is zodat ze fijn kunnen klimmen.

Oftewel, de kooi is groot genoeg! Heel goed inderdaad dat je eerst informatie opzoekt voordat je ratjes ophaalt. Dat word niet altijd gedaan.

http://www.ratjes.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=54 Kijk hier als je meer informatie nodig hebt over kooien.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 4:31 pm 

Oké, ik had niet gezien dat er ook nog info in die topics staan. Volgende keer zal ik beter kijken ;)
Heel erg bedankt voor de informatie, ik zal kijken of mijn ouders de moeite willen doen om helemaal naar Hoofddorp te rijden om de kooi op te halen anders zal ik echt een treinkaartje moeten halen. In ieder geval wil ik een kooi die groot genoeg is, blij om te horen dat deze dus ruim voldoet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 5:34 pm 

Hee, wat leuk! Nog iemand uit de Bollenstreek :mrgreen:
Goed dat je je eerst inleest :thumbsup:
Op je vragen zijn al antwoord gegeven. Ik weet niet precies waar je woont, maar je mag ook wel een keer bij mij komen kijken hoor. Ik woon in Vogelenzang.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 6:14 pm 

Vogelenzang is niet zo ver weg. Ik woon in Noordwijk dus dat zou ik wel een keer kunnen doen. :]

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 6:35 pm 

Als nestmateriaal kun je ook fleece gebruiken. Gewoon een meter fleece of een fleecekleed bij de wibra/zeeman kopen en daar stukken van knippen. Die kunnen, in tegenstelling tot de hamsterwatten die ook nog gevaarlijk zijn, heel goed gewassen worden.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 7:04 pm 

xApple schreef:
Vogelenzang is niet zo ver weg. Ik woon in Noordwijk dus dat zou ik wel een keer kunnen doen. :]

Laat maar weten als je een keer wilt komen kijken :thumbsup:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 9:49 pm 

Jes, mijn ouders willen rijden om de kooi op te halen! :knikt:

@Naomi: Heb je veel ratten? Het lijkt me op zich wel leuk om een keertje bij iemand anders te komen koekeloeren.

@M&M: Wordt dat niet een beetje te duur om telkens een lap fleece te kopen? Ik wil wel het beste voor m'n ratten maar ik probeer het niet al te duur te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 9:52 pm 

in tegenstelling van watten (wat echt gevaarlijk is!) kann je de fleece gewoon wassen en weer gebruiken. of koop een doos tissues daar doe je ze ook vast een groot plezier mee.

For pets, by Mandy
http://www.forpetsbymandy.nl
https://www.facebook.com/forpetsbymandy

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 9:56 pm 

Da's ook een idee. Er is zoveel keus, ik kan nooit kiezen :nee:

Oja, ik heb nog een vraagje. Zou ik gewoon een tak uit het bos of een plank hout in de kooi kunnen leggen of hebben ze dan last van splinters en zo? Geen dennenhout dacht ik ergens te lezen te hebben maar ik hoef het toch hopelijk niet te gaan schuren of iets dergelijks?

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2011 11:09 pm 

Ik heb zelf 4 ratten en op het moment 3 opvangers zitten die morgen opgehaald worden. Ik heb dus een wisselend aantal zitten :mrgreen:
Een tak kan je wel doen, maar niet alle takken mogen geloof ik. Misschien dat iemand anders dat weet. Ze moeten iig wel 24? uur in de vriezer voordat je ze geeft.
Houten planken zou ik niet doen, want dat gaat ontzettend stinken en is niet schoon te krijgen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 12, 2011 12:02 am 

xApple schreef:
1. Da's ook een idee. Er is zoveel keus, ik kan nooit kiezen :nee:

2. Oja, ik heb nog een vraagje. Zou ik gewoon een tak uit het bos of een plank hout in de kooi kunnen leggen of hebben ze dan last van splinters en zo? Geen dennenhout dacht ik ergens te lezen te hebben maar ik hoef het toch hopelijk niet te gaan schuren of iets dergelijks?

1. Je kan afwisselen hè, de ene keer fleece en de andere keer tissues of kranten. De fleece kun je idd steeds weer gebruiken, net zo lang tot er bijna geen fleece meer tussen de gaten zit ;)

2. Ze mogen takken van fruitbomen en wilgen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 12, 2011 8:42 am 

Haha, da's ook een idee. En als je het fleece gewoon kan wassen en opnieuw kan blijven gebruiken (tot er idd niets meer van over is) dan is het wel voordeliger. Maar ik denk dat ik eerst ga kijken wat die mormels van Beukensnippers of Aubiose vinden, die kun je hier bij de dierenwinkel gewoon halen dus dat is wel gemakkelijk.

Takken van fruitbomen en wilgen. Tjonge, die ratjes zijn wel kieskeurig. Als ze niet zo sociaal en lief zouden zijn geweest zouden hamsters gemakkelijker zijn. :rattenpootje:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]