Het is nu di nov 21, 2017 4:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2 Ratten.
BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 8:34 pm 

Denise1999' schreef:
Een groep van meer dan 8 ratten zal zich eigenlijk niet meer aan mensen hechten. Zo zijn er in de loop van der tijden er altijd veranderde inzichten

Klopt, dat boekje is lekker oud en dus zijn de inzichten verandert. Met daarbij het feit dat die boekjes ook niet altijd kloppen.

Om een voorbeeld te geven: Stel je voor, jij wordt ontvoerd door marsmannetjes. Zij spreken onze taal niet, snappen weinig van onze gebruiken. Op Mars word je alleen gezet, in een kooi, en 3 uur per dag mag je eruit om met hen te 'spelen'
De rest van de dag zit je alleen, met daarbij het feit dat je die marsmannetjes ook niet begrijpt, dus die 3 uur dat je eruit bent, zit vol met frustratie en probeer je te zorgen dat ze je begrijpen, maar dat doen ze niet.
Klinkt ontzettend leuk, vind je niet?

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 8:42 pm 

Ik heb op dit moment 8 ratjes, heb er 10 gehad. Maar daar zitten er nog steeds genoeg tussen die zich echt aan mij (of aan mijn vriend) hechten hoor :)

Faye

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 8:58 pm 

2jaar en 4 maanden. Dat is best al op leeftijd. Als je echt geen 2 ratjes wil... Dan moet je haar maar lekker verwennen en goed voor haar zorgen met een nieuwe kooi enzo. En als ze dan overlijd, mischien kan je dan een hamstertje nemen? Die zitten graag alleen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 10:24 pm 

Ga jij nooit naar school ? Ga jij nooit bij vriendinnetjes/buiten spelen of naar een (sport)club ? Al die tijd zit Luna alleen :(
Slaap jij 's nachts bij Luna in de kooi, zodat ze tegen je aan kan gaan liggen ? Lik jij haar velletje schoon ?

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo apr 06, 2011 10:48 pm 

Ik heb er momenteel 9 die zodra ik een deurtje open zet allemaal tegen me op klimmen.
Niet gehecht? Denk het wel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 9:02 am 

Ik heb een groep van 11, en daar zitten er wel een paar tussen die niet zo dol zijn op aandacht, maar zulke ratten heb je altijd. Ze hechten zich echt wel aan me hoor, ze weten allemaal dondersgoed wie ik ben, en degenen die wel dol zijn op aandacht eisen dat ook echt wel op :P .

Inzichten veranderen idd, en boekjes verouderen ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 10:25 am 

Ik heb net even het boekje tamme ratten erbij gepakt.
Sorry maar ik word er niet vrolijk van. Er staan zo veel fouten in.
- Ze beginnen al dat onze tamme rat ontstaan is vanuit de labrat.
- Er staat echt dat een groep van meer dan 8 zich nauwelijks hecht aan de baas
- Wel staat er dat het altijd beter is om minimaal 2 dieren te houden, al kan volgens het boekje 1 rat ook als deze voldoende aandacht krijgt :cry:
- Ratten kan je het best kopen bij liefhebbers of in de dierenwinkel, ook dierenshows en tentoonstellingen zijn een goede plek.
Een markt of braderie niet want daar zitten vaak handelaren.
- Huisvesting kan volgens het boekje prima in een kooi van 60x50x40 als de rat er elke dag uit komt anders moet er een kooi van 80x50x40 komen, want dat is een aanzienlijk grotere kooi
-Ratten die door fokkers gefokt worden zijn rasratten, andere ratten zijn mengelmoesratten, mengelmoesratten zijn vaak de liefste en gemoedelijkste dieren. Er staat ook dat fokkers alleen op type fokken, waarschijnlijk waren er toen nog amper ratteries.
- Bij zwangerschap staat dat een drachtig vrouwtje na 14 dagen niet meer opgepakt mag worden, ze heeft behoefte aan extra voedsel en mineralen. Geef haar een liksteen :x . Het vrouwtje voelt instinctief of ze het nodig heeft en gaat er dan wel aan likken.
- Raak de jongen in geen geval met blote handen of leren handschoenen aan, het vrouwtje zal het jong vanwege de geur verstoten
- Grappig om te lezen dat ze hier vanuit gaan dat tumoren mogelijk een oorzaak heeft in het voeren van graspallets in konijnenvoer, het bijvoeren van honden en kattenbrokken wordt eerder in het boekje aangeraden als je knaagdierenvoer geeft. Terwijl er nu juist vanuit wordt gegaan dat juist ook de dierlijke eiwitten een oorzaak kunnen zijn van tumoren.

Het is een grappig boekje maar lang niet meer up to date die van mij komt uit 2000 het jaar dat mijn eerste ratjes kwamen. Inmiddels ben ik erg blij met internet aangezien de ideeën over het zorgen voor dieren nou eenmaal veranderd. Mensen hebben zich kunnen verenigen en kunnen makkelijker kennis met elkaar delen, hierdoor veranderen de inzichten nou eenmaal.
Mijn eerste rattenkooi was klein, ongeveer 70x50x40, toch dacht ik in die tijd dat het een mooi ruime kooi was, als ik hem nu op zolder zie liggen denk ik er toch anders over. Mijn ratten kregen destijds voer van bas de rat en reggy rat, omdat dit voer in het boekje stond, ze kregen allerlei snoepjes van de dierenwinkel omdat ik toen dacht dat dat heel goed was, deze groep krijgt bijna nooit snoep. Ik was er destijds trouwens ook van overtuigd dat een grote groep ratten niet kon (had nog geen internet) tot ik in 2007 weer met ratten begon, eerst 2, daarna 3, 4, 5 en op een gegeven moment waren het er opeens 9, nooit problemen gehad.
Mijn eerste 2 ratten hebben het niet heel slecht gehad, maar sommige dingen zou ik nu totaal anders doen, juist omdat er nu andere inzichten zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 3:42 pm 

Oké, even voor de duidelijkheid! Ik heb informatie over hamsters gezocht en daar wil ik op overgaan. Mijn vader hielp me met dat te typen van eht boekje tamme ratten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 3:55 pm 

Mocht je van gedachten veranderen en weer een mooie grote en geschikte kooi uit DH op het oog krijgen kan ik fungeren als taxi.
Ik woon in Almere en rijd vaak op en neer naar Den Haag/ Rijswijk.
Of mocht je moeder of vader een keer meerdere ratjes willen zien in een geschikte kooi met alles erop en eraan mogen ze best een keertje langskomen.
Ik heb zelf meerdere ratjes en als ze me horen rennen ze al als een malle naar het deurtje voor aandacht en kroelbeurten.

En hamsters zijn inderdaad leuke beestjes, hebben wij zelf ook gehad.
Daar zul je vast veel plezier aan beleven :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 4:00 pm 

Denise1999 schreef:
Oké, even voor de duidelijkheid! Ik heb informatie over hamsters gezocht en daar wil ik op overgaan. Mijn vader hielp me met dat te typen van eht boekje tamme ratten.

Verstandige keuze Denise! Je kunt later (als je 'groot' bent ;) ) altijd nog naar ratten over gaan toch?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do apr 07, 2011 7:19 pm 

Kijk je nog wel naar een nieuwe kooi/uitbrijding van je huidige kooi voor Luna? Zal ze vast heel blij mee zijn.
En er heeft zich net iemand aangeboden voor te rijden dus je han ook iets verder van huis zoeken ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 10:42 am 

Ter info, dit zijn minimum maten voor een rat http://www.rattenfun.nl/?cat=18

Groetjes Denise

R.I.P. Luna ?/12/2008 (vermoedelijk) tot 29/6/2011, heb een goede reis maatje <3 .
R.I.P. Charlie 15 augustus 2011 - 11 juni 2012, je was een schat <3

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 11:16 am 

sjonge jonge joh!! neem verdikke twee ratten of neem niks en in een fatsoenlijke kooi !! :boksen:

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 11:34 am 

elfje schreef:
sjonge jonge joh!! neem verdikke twee ratten of neem niks en in een fatsoenlijke kooi !! :boksen:

Volgens mij is het alleen goed, wat jij in je hoofd hebt. Geeft niet, maar laat ieder mens in zijn waarde. Mijn dochter schreef erbij dat het minimum maten zijn, en als je eens gaat spelen met de calculator, zul je nog meer schrikken.
Woon jijzelf misschien in een landhuis, of 3 hoog achter op een flatje. Zo werkt het nu eenmaal in het leven.
Wat ik bedoel te zeggen, je kan gelukkig zijn in een flat en ongelukkig in een landhuis. Je hebt namelijk geen idee hoeveel tijd zij aan haar vorige rat besteedde, kooi spik en span altijd, en meer dan 4 uur per dag liep haar rat los.
Er zijn ook ouders die wanneer zij even geen tijd heeft de zorg overnemen. Een grote kooi is nog altijd een surrogaat voor vrijheid, die je een rat kan bieden door haar los te laten lopen.
Denk hier eens rustig over na.

Groeten van de vader van Denise.

R.I.P. Luna ?/12/2008 (vermoedelijk) tot 29/6/2011, heb een goede reis maatje <3 .
R.I.P. Charlie 15 augustus 2011 - 11 juni 2012, je was een schat <3

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 11:49 am 

Haha wat grappig, een half jaar later een oude discussie weer opgepakt.

Is Luna er nog? Dat geeft wel aan dat er goed voor haar gezorgd wordt, want ze is al behoorlijk oud voor een rat!
En er is ook helemaal geen twijfel over dat Denise veel om haar ratje geeft en haar best doet om goed voor haar te zorgen.

Ik wil alleen nog wel even een punt maken (wat ik al eerder gemaakt heb geloof ik, maar ach zit me een beetje te vervelen op mijn werk). Met dieren is het volgens mij geen kwestie van kiezen wat jou goed uitkomt qua verzorging, en bepaalde punten laten liggen waar je geen zin in hebt.
Als je dieren hebt, moet je volgens mij op zoveel mogelijk gebieden zo goed mogelijk voor ze zorgen. Tuurlijk heeft Luna het beter dan heel veel andere ratjes, maar het kan nóg beter en waarom zou je dat niet doen voor een beestje waar je om geeft?

4 uur per dag loslopen en bij het baasje zijn is natuurlijk heerlijk voor een rat. Maar als ze daarnaast een kleine kooi heeft en geen vriendjes, dan zit ze daar óók nog 20 uur per dag mee! Veel mensen die een rat houden merken niet dat ze iets tekort komen, totdat ze iets veranderen - dan zie je ze ineens helemaal opleven!

Je kunt beter kijken wat voor huisdier bij je verzorgingsstijl een volledig tevreden leventje zou hebben, dan het beestje zich laten aanpassen aan wat jou uitkomt. Vandaar ook het aanraden van een hamster voor de 'volgende generatie', dat zou passender zijn voor wat jullie ze kunnen/willen bieden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]