Het is nu wo nov 22, 2017 9:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 10:55 am 

Ik ben, zoals jullie misschien wel weten, sinds kort verhuisd. Niet een al te groot huisje (duplexwoning, voor wie het wat zegt), maar godzijdank past de suite erin. Maar nu hik ik elke keer tegen het schoonmaken aan omdat dat hier lastiger gaat dan in het (behoorlijke grote) huis van mijn ouders.
Bij mijn ouders deed ik het zo: Ik rolde de kooi naar de keuken, daar kon ik dan de spullen eruit halen en in de ene gootsteen/aanrecht droppen, dan gooide ik het ecobed in de prullenbak, nam de bodemplaten mee naar de douche. Vervolgens pakte ik de stofzuiger en zoog het stof van de zijkanten/binnenkant van de kale suite. Dan met een doekje, dan de platen erin en alles wat ik erin wilde doen maakte ik dan schoon.

Maar nu heb ik geen goeie douche om dingen af te spoelen, een zeer kleine keuken, maar één gootsteen.. ik weet gewoon niet zo goed hoe ik alles schoon kan krijgen (wat een verwend kreng ben ik hè ;) )
Maar nu vroeg ik me af: hoe doen de mensen dat die ook niet al te veel ruimte hebben met de suite schoonmaken? Ik wil hem echt niet kwijt maar het schoonmaken staat me erg tegen omdat het zoveel moeilijker gaat, doe er ook een uur langer over (ipv anderhalf uur nu twee en een half)

Mika & Sammie

So far away, but still so close:
*Schurfie, Morritz, Mozart, Sammie, Tjap, Tjoi, Charlie, Weasly*
Rock & Roll
The meaning of life is to give life meaning.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 11:06 am 

Ik laat mijn suite altijd gewoon op zijn plek staan met schoonmaken. :knikt:
Zo doe ik het: ik leg wat handdoeken op de salontafel die in de buurt staat en een grote emmer heet water.
Alle hangmatten en doeken haal ik eruit en leg ik op een hoop
Spullen haal ik er 1 voor 1 uit en maak ik schoon in de emmer en leg ik daarna op de handdoeken
Spullen afdrogen en de rest van de spullen schoonmaken
Met stoffer en blik alle ecobed in een pendaalemmerzakje
Platen maak ik schoon met een spons boven de emmer, ik draai ze zodat ik elke kant goed kan schoonmaken
De kooi zelf met een spons schoonmaken en afdrogen en dan alles weer inrichten

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 4:08 pm 

Dankjewel, daar heb ik veel aan! Ga het direct uitproberen!

Mika & Sammie

Rock & Roll

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 4:09 pm 

i.p.v. de handdoeken zou ik geloof ik een plastic tafelzeil kopen en dat er onder leggen. Scheelt weer in de was en zo'n plastic zeiltje kun je afnemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 6:05 pm 

Jamaar met de handdoeken kun je meteen alles weer afdrogen. Maar je creeërt wel meer was inderdaad.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 6:12 pm 

Ik denk dat ik handdoeken zou gebruiken, zeker als het tafeltje niet zo groot is. Als de spullen n.l. flink nat worden, of je hebt veel spullen, kan het water vanaf het zeiltje op de grond lopen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 9:06 pm 

mirjam schreef:
Ik laat mijn suite altijd gewoon op zijn plek staan met schoonmaken. :knikt:
Zo doe ik het: ik leg wat handdoeken op de salontafel die in de buurt staat en een grote emmer heet water.
Alle hangmatten en doeken haal ik eruit en leg ik op een hoop
Spullen haal ik er 1 voor 1 uit en maak ik schoon in de emmer en leg ik daarna op de handdoeken
Spullen afdrogen en de rest van de spullen schoonmaken
Met stoffer en blik alle ecobed in een pendaalemmerzakje
Platen maak ik schoon met een spons boven de emmer, ik draai ze zodat ik elke kant goed kan schoonmaken
De kooi zelf met een spons schoonmaken en afdrogen en dan alles weer inrichten

Zo maak ik mijn kooi ook altijd proper, ookal heb ik geen suite, het is nog altijd een werkje :p

Ratjes: Ino en Sakura - Blauwe russen - vrouwtjes :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 15, 2011 9:15 pm 

Ik doe eigenlijk heel makkelijk. Ik laat de kooi gewoon staan en ga ervoor zitten met een emmer sop en een doekje. Ik haal alle spullen (inclusief plateaus) er een voor een uit en maak het in de emmer schoon (ik doe niet aan afdrogen, ik zorg wel dat ik het nog met een uitgeknepen doekje afneem voordat ik het wegzet om te drogen, dat het niet meer druipt zeg maar). Daarna schep ik de ecobed in een vuilniszak en neem de bodemplaten af met een doekje (draai ze er half uit, zodat ik bij alle kanten kan). Eventueel de tralies van de kooi ook als het nodig is, maar mijn groep is redelijk netjes, dus meestal hoeft dat niet.

Met een uurtje heb ik hem leeg en schoon, nog een uurtje later weer netjes ingericht (en alles opgeruimd). Veel makkelijker dan mijn oude voliere, daar was ik rustig drie uur mee bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 7:08 pm 

Ik heb kranten op alle plateaus en de bodem liggen, en hennepstrooisel als bodembedekker. Kranten met strooisel en al dichtvouwen en in een vuilniszak, restjes met stoffer en blik wegvegen, hele zaakje stofzuigen voor de laatste restjes en dan afnemen met een emmertje vloeibare zeep-sop en een huishouddoekje. Huisjes e.d. zijn van karton en worden vervangen door een nieuwe doos, de plastic huisjes worden in de gootsteen afgesponst en gedroogd. Hangmatten gaan in de wasmachine en daar krijgen ze verse voor (oude handdoeken). Ratties lopen los in de gang, kost me ongeveer een uurtje als ik braaf doorwerk. Die kranten schelen dus enorm in het vuilworden van de plateaus, maar het betekent wel dat je met 6 ratten elke week de suite moet doen, want natte krant stinkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 8:59 pm 

Ik heb vier ratten en ik moet echt elke week de kooi doen (grote beurt).. toen ze logeerden bij Mandy merkte mijn vriend op dat die van Mandy helemaal niet zo roken; na een week snapte Mandy die opmerking. Mijn vriend vindt ze trouwens altijd stinken; zelfs als ik ze net heb schoongemaakt. Misschien dus wel een idee, nu heb ik alleen maar kranten op de tralies (en ik had per ongeluk een krant bovenop de kooi laten liggen; die is nu geconfisqueerd door de mannen en in reepjes gescheurd)

Mika & Sammie

Rock & Roll

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 9:00 pm 

Ohja; verder had ik veel aan de tips om het te doen zoals Mirjam het doet, ging weer een uurtje sneller (nu anderhalf uur) was ik wel heel blij mee.

Mika & Sammie

Rock & Roll

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 9:02 pm 

Kan het niet aan het voer liggen dat je mannen meer ruiken? Ik heb mijn ratten ook op voer gehad dat ze de kooi uitstonken maar nu is het veel minder :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 17, 2011 9:05 pm 

Xtra vital, ik geloof dat veel mensen hier erg positief over zijn. :weetniet:

Mika & Sammie

Rock & Roll

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 10:19 pm 

ik heb ook een royal suite en doe het zoals Mirjam, er wonen 6 ratjes boven en 6 ratjes onder en met ecobed moest het echt elke week, nu ben ik weer terug bij vlas, ecoflax, het maakt een troep maar ik hoef de bodembedekking maar eens per twee a drie weken te verwisselen, het stinkt gewoon niet.Iedereen zweert altijd zo bij dat ecobed, ik heb het echt geprobeerd, ik vind het snel stinken. De toiletjes en plateautjes wel iedere week natuurlijk, en de hangmatten ook. Ik ben met de kooi als ik doorwerk met anderhalf uur klaar, maar ik wil nooit doorwerken, veel te gezellig met z'n allen, ik teut er soms drie vier uur over, met snoep en knuffels tussendoor, dan gaat iedereen pinda's zitten doppen en wordt de zooi om me heen nog groter, haha, radio aan...

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 26, 2011 10:26 pm 

ik vind wel het onderste deel van de suite niet super prettig schoonmaken , ik ga daarom altijd op een klein krukje zitten. Eigenlijk zou ik wel een kooi willen met twee van de bovenste delen naast elkaar, op een lange kast bijvoorbeeld, of opgehangen aan de muur, dat je al schoonmakend rechtop kan blijven staan en langs de kooi lopen, dat lijkt me geweldig handig.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]