Het is nu vr nov 24, 2017 5:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 4:28 pm 

Wij hebben als bodembedekking Ecobed. En moet zeggen dat we het met onze 2 dames toch wel iedere week (zo om de 7 of 8 dagen) moeten verschonen.
Wij doen het lekker met z'n 2en. Dus zijn zo klaar... De meiden gaan in een transportkooitje... want binnen 20 minuten is het hele huis weer schoon...
Of is het misschien wat om ze wat los te laten lopen tijdens het schoonmaken?

Zijn nog wel opzoek naar een grotere kooi en extra kooi, want we willen misschien nog 2 mannen.
En eventueel gaan fokken. (Maar dit is nog niet zeker!) (hoop dat ik nu niemand voor zijn hoofd stoot!)

Liefs,
Krista

Afbeelding
Pet's name: Lucky
Adopt virtual pets at Chicken Smoothie!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 4:33 pm 

Krista schreef:
Wij hebben als bodembedekking Ecobed. En moet zeggen dat we het met onze 2 dames toch wel iedere week (zo om de 7 of 8 dagen) moeten verschonen.
Wij doen het lekker met z'n 2en. Dus zijn zo klaar... De meiden gaan in een transportkooitje... want binnen 20 minuten is het hele huis weer schoon...
Of is het misschien wat om ze wat los te laten lopen tijdens het schoonmaken?

Zijn nog wel opzoek naar een grotere kooi en extra kooi, want we willen misschien nog 2 mannen.
En eventueel gaan fokken. (Maar dit is nog niet zeker!) (hoop dat ik nu niemand voor zijn hoofd stoot!)

Liefs,
Krista

Hoi Krista, Ik vind persoonlijk 7 of 8 dagen snel maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten ;) . V.w.b. je fokplannen heb ik een paar vragen: waarom zou je dat willen, heb je er verstand van (genetisch etc.) en hou je rekening met de kosten die dit met zich mee kan brengen?

Klinkt als betweterig maar ik bedoel het goed :D Er zijn nl. al diverse fokkers in den lande en de opvang zit met regelmaat vol met opvangratjes/oepsnestjes e.d. :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:19 pm 

Voor ik uberhaupt begin met fokken wil ik me hier uiteraard in verdiepen.
Ik wil graag fokken, omdat ik nu sinds een paar maanden helemaal gek ben van Ratten.

Ik zou wel aan opvang willen doen, maar ik weet niet wat ik daar voor regelen enzo.
Misschien dat iemand hier me kan helpen?

Liefs,
Krista

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:26 pm 
Ere-lid

Tegen iedereen die fokplannen heeft zeg ik altijd, kijk of je een opvangnestje mag opvoeden. Dan weet je meteen of je dat deel wel ligt.
En verder, er zijn al genoeg fokkers, áls je wilt fokken, zorg dan dat je er uit springt door écht wat te doen met gezondheid en gedrag en niet te gaan voor de leuke kleurtjes die zo goed verkopen.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:36 pm 

Dat was sowieso ook mijn planning. Eerst kijken of ik een opvangnestje mag opvoeden.
En de planning was sowieso voor gedrag en gezondheid.
voor de kleurtjes doe ik het niet!

Maar snap het wel hoor! Er zijn voldoende fokkers.

Mag ik vragen of je weet hoe ik kan kijken hoe ik een opvangnestje mag/kan opvoeden?

Liefs,
krista

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 8:48 pm 
Ere-lid

Dat ligt oa aan je betrouwbaarheid, verstand van ratten en een goede dierenarts in jouw buurt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo nov 16, 2011 9:00 pm 

Ik heb me sowieso goed ingelezen voor dat ik aan onze ratten begon.
We hebben ook bewust gekozen voor een rattery.
En onze lieve meiden kan ik al niet meer missen. (We hebben ze nu sinds 2 oktober)
Het liefst zitten ze op een lekker warm plekje...
Lekker in mijn decolleté!!! Vooral als ik mijn correctiehempje aan heb... erg lekker!!!
Verder ben ik elke dag bij ze. Ze staan namelijk op mijn scrapkamer. En ik moet zeggen dat ik met liefde ruimte opgeef voor nog een kooi voor nog meer van deze lieve diertjes!!!

Verder hebben we hier een goede huisarts waar wij met onze katten ook heen gaan, dus daar zal ik morgen eens contact mee opnemen.
Heb je verder nog tips? Is het misschien mogelijk om met een opvang contact op te nemen om te vragen of zij een opvangnest hebben?

Alvast bedankt voor de tips!

Liefs,
Krista

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 8:43 am 

Dat een dierenarts goed is met honden en katten wil niet meteen ook zeggen dat hij/zij goed is met ratjes, daar leren ze op "school" n.l. niet zo veel over. Niet iedere dierenarts doet nascholing over ratjes/knaagdieren. In welke omgeving woon je ? Er zijn hier vast wel mensen die een dierenarts in jou omgeving aan kunnen bevelen die meer als de gemiddelde dierenarts van ratjes afweet.

Met fokken zou ik zowiezo wachten tot je niet meer in budgetbeheer zit en een goede spaarpot hebt. Als een bevalling fout gaat, en dat komt echt nogal eens voor, ben je minimaal € 150,00 aan dierenartskosten kwijt. En vaak ook de rittens (en soms de mama) Bovendien kost een nestje je behoorlijk wat aan voeding.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 10:42 am 

Krista schreef:
Verder hebben we hier een goede huisarts waar wij met onze katten ook heen gaan, dus daar zal ik morgen eens contact mee opnemen.

Een huisarts voor ratten gaat sowieso niet werken Krista :whaha:

Maar ik ben het eens met de posts van Jolanda en M&M.... bezint eer ge begint! Alles lijkt zo leuk en aardig maar ik ben al enkele jaren moderator op dit forum en heb bij de diverse (professionele) fokkers al zoveel horror verhalen gehoord over bevallingen die verkeerd zijn gelopen. Maar er zijn ook diverse forumleden die al een flinke spaarpot bij de dierenarts geleegd hebben. En ondanks dat ik GEK ben op rittens heb ik absoluut geen zin om een nestje groot te gaan brengen... moet er niet aan denken! Dat laat ik graag over aan de mensen die er verstand van hebben.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 10:44 am 
Ere-lid

Als je zo kort nog maar ratten hebt, zou ik sowieso nog niet aan fokken denken. Bekijk of ratten je op langer termijn bevallen, leer eerst over ratten, zorg dat je een flinke spaarpot hebt - da-kosten kunnen oplopen tot over de €200,- voor één rat, leer of je om kunt gaan met het verdriet van het vroege afscheid nemen aangezien ratten maar tussen de 2 en 2 1/2 worden. Dit zijn allemaal dingen, en nu vergeet ik er vast een boel, waar je mee te maken krijgt.

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 11:58 am 

Het eventuele fokken is ook iets wat minimaal een 5 jaren plan! En nog niet eens zeker!

Maaruh... huisarts... oeps foutje!!! :stupid:
Die haal ik vaker door elkaar.
Ik woon in Tiel. Er zitten verschillende dierenartsen.
Moet zeggen dat onze ervaring met onze dierenarts qua knaagdieren (konijnen, cavia's, hamsters en ook ratten) goed is.
Ook moet ik er wel bij zeggen dat deze dierenarts bij mij weinig fout kan doen: ze heeft een week op een veldbedje gelegen naast onze kat Mowgli toen die een plaskater bleek te zijn. En 3 maanden later bij het laten inslapen van onze MootjeKadootje (zijn bijnaam) heeft zij zelf ook tranen in haar ogen gehad!
Ik weet dat de kosten hoog zijn en dat we daar zeker een potje voor moeten maken! Dit doen we ook voor onze katten.

Zal jullie ook laten weten waarom ik nu zo graag nog ratjes erbij wil....
Op dinsdag was ik met een vriendin bij een dierenwinkel hier in Tiel. Daar zat een nestje rittens van 3 weken oud.
Het liefste had ik ze allemaal willen meenemen! Want hij heeft ze op zaagsel zitten en vind het zo zielig!!!
Weet ook dat ze vooral voor slangen zullen eindigen. Heb er over liggen dromen die nacht en heb het er ook nog met mijn man overgehad!
We zijn gisteren ook nog een keer gaan kijken. En na het lezen hier op het forum heb ik besloten om ze niet te nemen.
Moeders was absoluut niet handtam. Bij mij rook ze alleen, maar mijn man gaf ze een knauw. (gelukkig niet doorgebeten)
De rittens zijn redelijk handtam, maar zag op het eerste gezicht al een aantal met rode vlekjes onder de neusjes.

Daarnaast heb ik hem (de winkelier) dinsdag en gisteren nogmaals gezegd dat ze niet op zaagsel mogen... Het interesseert hem gewoon niet!
We hebben onze meiden bij een Rattery gehaald omdat we de broodfok niet willen spekken, dus daarom ga ik ook voorlopig niet meer naar die dierenwinkel!
Want anders gaat er echt wat mee naar huis! :pruil: Ken mezelf wel goed wat dat betreft!
Misschien dat we gaan kijken of we onze groep kunnen uitbreiden naar 3 of 4 meiden. Want ben helemaal :inlove: met deze diertjes!!!

En inderdaad zullen we eerst kijken of het vanuit de opvang zal zijn of dat we nog 2 rittens nemen.
Wat raden jullie aan???

Liefs,
Krista

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 1:11 pm 
Opperfikkiestoker

Ik zou niet nu al nog 2 rittens erbij nemen. Dan heb je vier ratten van dezelfde leeftijd die op hetzelfde moment gezondheidsproblemen krijgen en oud worden. Dan kunnen de kosten helemaal sterk oplopen nog afgezien van het verdriet wat je dan in korte tijd heb.
Ik zou wachten tot je rittens nu ongeveer een jaar zijn en dan nog eens 2 rittens erbij zetten. Dan krijg je een beetje leeftijdspreiding in je kooi.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do nov 17, 2011 2:20 pm 

helemaal eens met Vera! En het is zooooo leuk om twee rittens bij wat oudere ratten te zetten. Je 'oudjes' leven helemaal op terwijl je het springerige van de rittens hebt!

En over de keuze voor rattery of opvang..... :weetniet: dat is persoonlijk. Ik heb nu twee opvangers en twee rattery ratjes. Ik merk niets qua karakter. Het zou dan uiteindelijk op gezondheid/leeftijd aankomen. En tot op heden heb ik bijna altijd opvangers gehad. Ik vind persoonlijk ook dat je beter ratjes uit de opvang kunt halen omdat die er niet voor gekozen hebben. Een fokker fokt bewust en daar moet je je ook voor inschrijven (in de meeste gevallen). Let op voor 'fokkers' die hun ratjes op sites als Marktplaats aanbieden. Dat zijn naar mijn idee geen goede fokkers :nee: .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]