Het is nu zo nov 19, 2017 12:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 5:00 pm 

12 ratten in een suite en dan toch maar eens in de 2-3 weken schoonmaken? :scratch: Ik heb er maar 6 in zitten met minihemp of aubiose, en dat moet echt elke week want dan stinken ze echt *mist emoticon met dichtgeknepen neus*. Misschien toch maar eens overwegen om er geen kranten meer onder te leggen dan. Die krijgen ze dan wel gewoon apart er bovenop.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 5:51 pm 

precies, geen kranten, ik doe ook geen krantensnippers, want die nemen ze mee de sputnik en de matjes in en dat gaat stinken,
ook geen houten huisjes, de hangmatten en toiletten verschoon ik een keer in de week, wel twee toiletten per groep heb ik, en die gebruiken ze dus ook. Ik vind vlas gewoon echt het beste absorberen, qua geur en vocht, het blijft echt droog en ze verstoppen er graag dingen in, vaak het hele voerbakje, terwijl ze toch echt elke dag meer dan genoeg te eten krijgen. Dan vind ik dus een vol voerbakje onder een heuvel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 5:54 pm 

oja en niet teveel geurend spul gebruiken, zoals dettol, dan beginnen ze echt een geuroffensief, ik neem gewoon heet water met een drupje een of andere kind en dierveilige javaanse citronella-spul, werkt goed.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 5:54 pm 

Hier stinken ze na 1,5 week met z'n drietjes al. Bij mij gaat schoonmaken zo: verbindingstrap dicht, ratten naar onder, inrichting uit de bovenkooi en even afvegen. Dan met stoffer en blik alle ecobed in de onderbak van de duna en de inrichting die afgewassen moet er boven op. Duna bak met zooi naar de keuken, inrichting er uit, ecobed in de afvalbak. Water met sopje in de duna bak (die staat dan half over de wasbak zodat de kraan er boven kan) en daarin de inrichting afwassen. Als alles droog is de inrichting in de dunabak en weer terug op mijn kamer. Dan pak ik de bodemplaat er uit, leg die in de keuken over de wasbak en laat hem vollopen. Een doekje over de binnen en buitenkant van het traliewerk en alles er weer in. Ratten naar boven en herhalen met de onderkant. Ik heb het een keer andersom gedaan maar dat was geen goed plan, dan valt van boven steeds vuile bodembedekker in je schone onderkooi. Als ik klaar ben met de kooien veeg ik onder de kooi omdat daar altijd ecobed enzo valt als ik de bodemplaten er uit haal. Maar ik ben er ook wel, met teuten, een hele avond aan kwijt hoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jul 27, 2011 6:13 pm 

ik vond echt dat ze snel stonken met ecobed, en ja je moet van boven naar beneden werken, ik vind dat geteut juist leuk, ik kan daar wel een tijd mee bezig zijn ,en al die tijd loopt de groep dan los, erg gezellig :D :rattenpootje: :digirat: :rattenpootje: :hond: hond erbij, muziekje aan :tralala: :rattenpootje:

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 30, 2011 3:57 pm 

maar ze zijn zo dol op kranten..... :( Ze bouwen hier echt hele forten van die kranten. :D
Ik gebruik idd nooit veel of agressief schoonmaakmiddel, dat laat je wel uit je hoofd met wildjes en halflingen. Alleen een drupje vloeibare driehoek zeep. Met citroengeur. :knikt:
Vlas heb ik hier nog nooit gezien bij de bodembedekker, zal er eens op letten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jul 30, 2011 11:14 pm 

Wij gebruiken bij het knaagdierencentrum voor de konijnen en
De cavia's wel vlas maar niet voor de ratten daar is het toch te
Stoffig voor.

Meester Splinter† Misty† Dirk† Roosje† en Moor† Ik mis jullie heel erg lieverds!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 9:50 am 

je hebt ecoflax en een goedkopere naamloze variant, ecoflax is beter, het stuift enigszins, maar als je het rustig erin doet, stuift het daarna niet meer, en hier is niemand die ook maar een geluidje heeft bij het ademen, mocht ik dat ooit wel merken, ga ik ook verder kijken, want het geeft wel een enorme troep. Maar het absorbeert goed geur en vocht. En ze gebruiken het graag om dingen in te begraven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 10:00 pm 

Ik heb ook de Royal suite in m'n huiskamer staan, heb ook een klein huis.
Ik doe het elke keer anders, ligt een beetje aan m'n bui. De ratjes gaan de ene keer op de bank, de andere keer met allerlei speeltjes in de gang.
Ik haal eerst alles uit de kooi, speeltjes hangmatjes etc. Dan gaan de ladders eruit. Dit leg ik allemaal op de kooi. Dan pak ik eerst de kleine platen eruit en gooi die leeg in de prullenbak, die neem ik af met een sopje en na met een schone doek. Dan de grote platen eruit en die gooi ik ook leeg en die worden ook flink ondergangen genomen.
Maar soms neem ik alles mee naar de douche waar ik het daar schoonmaak maar heb daar soms niet altijd zin in. :angel:
De kooi zuig ik dan uit, tussen alle naadjes en hoekjes etc en neem dan alles af (zijkant, tralies etc)
Daarna alles er weer in, Ecobed in gooien, alle speeltjes etc schoonmaken in keuken en daarna de vloer zuigen (ik ben heel slordig met knoeien..!) en dweilen. Dan ratjes heeeel lang knuffelen en weer in hun schone kooi zetten.
Lukt me allemaal in drie kwartier. Dit is exclusief knuffelen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2011 10:02 pm 

Ondergangen bestaat natuurlijk niet.. Stomme auto correctie op m'n telefoon.
Moet natuurlijk zijn onderhanden. :clown:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 3:02 pm 

Ik heb eigenlijk ook wel een vraagje voor de royal suite bezitters hier. Hoe doen jullie het met de bodembedekker? Ik merk dat de RS nogal ecobed slurpt. Ik heb pas een nieuwe baal gekocht en hij is nu al bijna weer op. Met de jenny deed ik bijna een half jaar met een baal. Nu snap ik wel dat daar minder ecobed in gaat maar ik doe er nu maar 2 a 3 maanden mee. Hoe lang gaat een baal bij jullie mee?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 3:57 pm 

Ik had alleen ecobed in de toiletjes omdat mijn oudje moeite had met het lopen door de ecobed. En eigenlijk beviel dat wel heel goed, elke dag even met stoffer en blik over de bodemplaten heen en een doekje en klaar is kees. Mijne zijn wel heel erg zindelijk dat scheelt misschien.

34 engeltjes in gedachten †

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 3:58 pm 

Ik weet niet precies hoe lang ik met een baal doe, wel langer dan 2 maanden geloof ik. Er gaat idd een hoop ecobed in, maar het gaat gelukkig ook niet zo snel stinken (bij mij dan). Ik laat de ecobed rustig 2-3 weken liggen, de rest van de kooi poets ik wel elke week (en de toiletjes nog wat vaker). Soms verschoon ik tussendoor nog een hoekje ofzo, maar elke week alle ecobed vernieuwen slurpt die balen idd heel gauw op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do aug 11, 2011 4:08 pm 

Hmm, misschien moet ik dan mijn schoonmaak routine veranderen. Wat vaker de rest van de kooi schoonmaken en dan de ecobed wat langer laten liggen. Bij mij is de ecobed in de bovenste kooi ook viezer dan de onderste omdat ze daar meer zitten. Misschien eens proberen om de ecobed van onder naar boven te doen en alleen in de onderste schone. Dat scheelt dan ook in de tijd die ik er elke week aan kwijt ben om dat hele ding schoon te poetsen. Ik ga eens puzzelen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2011 10:26 am 

Dit komt mij ook bekend voor. Maar ik ververs eigenlijk ook elke week alle Ecobed. Maar ik vind dat het dan gewoon ruikt.
Sinds kort ben ik wel begonnen aan toiletjes, kijken of ik ze not wat kan leren. Want dat scheelt denk ik zeker wel.
En wat je zegt, boven is ook altijd viezer dan beneden ;)
Hoop dat de toiletjes een beetje aanslaan, is weer minder werk. Af en toe poepjes scheppen en kan er weer even tegenaan!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]