Het is nu di nov 21, 2017 3:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: naaimachine probleem
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 4:39 pm 
Opperfikkiestoker

Hey!

Omdat ik weet dat hier mensen zitten die vrij goed met naaimachines om kunnen gaan vraag ik me af of iemand mij kan helpen. Ik probeer al een paar uur te naaien maar het lukt maar niet :( . Ik heb een oude naaimachine gehad die het nog prima deed (een vendomatic 868 voor als het iemand wat zegt). Nu probeerde ik ermee te naaien en lukt het niet. Ik ben niet zo handig met naaimachines :shifty: en diegene vanwie ik 'm heb gehad is op vakantie maar ik zou toch graag hangmatjes willen maken (omdat ik nu ook vakantie heb).
De eerste keer brak de naald. Nu heb ik een nieuwe naald, nummer 65 en ik wilde graag spijkerstof (van een oude spijkerbroek) en fleece aan elkaar naaien. Dat lukt steeds maar niet. Ik probeer zo goed mogelijk uit te leggen wat er gebeurd:

Ik heb al uitgebreid op internet gezocht, ik heb de bovendraad goed geleid (deze breekt wel heel makkelijk, soms al als ik hem (zonder naaimachine) een stukje afrol, maar volgens mij is dat niet het probleem). Ook heb ik het spoeltje goed erin zitten en ook de draad daarin goed. Ik heb de draad naar boven gehaald ('gevist'). Wat ik dan doe is het voetje naar beneden en het voetpedaal bedienen zodat ie naait.
Na een paar steken zit het dan mis. Of ik kan niet meer verder of ik weet gewoon dat het mis gaat (omdat het dat al de hele tijd doet). Wat er dan gebeurt is dat het er van de bovenkant goed uitziet maar aan de onderkant niet. Er zitten dan heel veel draadjes daar, die kun je alleen maar afknippen. Je trekt ze dan zo weer uit de stof, er zit niets vast. Uit de naaimachine steken dan ook heel veel draadjes. Aan deze kun je niet allemaal trekken, maar aan de helft en de ander kant trek je dan door de naaimachine heen eruit, als je begrijpt wat ik bedoel.
Wat doe ik verkeerd? Ik zie het niet meer en wordt er helemaal moedeloos van.

Kan iemand mij helpen?

Profiel  

Berichttitel: Re: naaimachine probleem
BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 5:23 pm 
Moderator

Als de bovendraad heel strak is (draad van het klosje) en de onderdraad (van het spoeltje) heel los is moet je de draadspanning losser zetten -> op een lager getal.
Als je daarmee geen goede steek krijgt dan kan je de draadspanning van de onderdraad aanpassen (als het niet nodig is niet doen). Dit doe je door met een schroevendraaier het schroefje van het spoelhuisje (rechts draaien is vaster en links is losser). De spanning is goed als het spoelhuisje net aan de draad blijft hangen.

Is de naaimachine goed schoon? Anders even stofvrij maken met een doekje of kwastje en eventueel even smeren met naaimachine-olie.

Dit is zo'n beetje wat ik kan bedenken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 5:31 pm 

:stupid:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 5:37 pm 
Opperfikkiestoker

Bedankt! Dat ga ik proberen/bekijken!
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 5:53 pm 
Moderator

En tijdens het veranderen van de spanning even een proeflapje gebruiken om te kijken hoe het ermee staat (liefst vergelijkbaar met wat je wilt gaan naaien) :) Kost even veel tijd om naar elke verandering te testen maar dan weet je wel of je handeling de goede of verkeerde kant op gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 9:38 pm 

Ik zou ook sowieso 80 naalden gebruiken met jeansstof :weetniet:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 18, 2011 9:42 pm 
Moderator

mijn ervaring is dat dunne naalden prettig werken met jeans :P maar ik gebruik ook 80, dunnere heb ik niet of het worden gelijk microtex naalden (om lingerie mee te maken). Jeansnaalden die voor jeans gemaakt zijn vind ik ondingen, slaan best snel kapot juist omdat ze dik zijn en dus niet goed tussen de garen van de stof komen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 12:36 pm 
Opperfikkiestoker

Ik ga zo weer wat proberen. Maar iemand zei tegen mij dat ik juist deze naald moest hebben? :weetniet:
Omdat ik ook veel met fleece naai? En ook wel eens katoen erbij, ik 'ver-naai' (weet niet zo goed hoe ik heb moet noemen :P ) gewoon alle stofjes die ik over heb als hangmatten voor de ratten.
Maar ik heb ook nog een 90 naald erbij gehad? Kan ik dan beter die gebruiken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 19, 2011 12:49 pm 
Moderator

Probeer ze beide eens uit en kijk wat lekkerder werkt :knikt:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 12:10 am 
Opperfikkiestoker

't lukt niet :(
Vandaag weer een tijd mee bezig geweest en het lukt gewoon niet. Hij doet nog precies hetzlefde. De spanning van het spoelhuis is in ieder geval goed, dat heb ik getest/uitgeprobeerd. Verder heb ik alle nummertjes die de bovenspanning heeft geprobeerd (eerst de lage daarna ook maar de hoge) maar ik zie geen verandering in het probleem, hij blijkt precies hetzelfde doen. Ook heb ik 'm gepoetst en dat leverde geen resultaat op.
Ik heb als proeflapje alleen fleece genomen, maar dat maakt geen verschil.
Wat nu? Kan iemand me nog helpen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 12:13 am 
Opperfikkiestoker

Ik heb nu verschillende kleuren boven en onder draad gebruikt.
Het blijkt dat de boven draad er aan de onderkant zo'n potje van maakt. Misschien verduidelijkt dat mijn probleem? Ik heb ook geen handleiding voor deze machine, ook niet erg handig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 8:11 am 
Moderator

Heb je de naaimachine ook op gesmeerd met naaimachine olie? Bovenin vanaf het ding waar de naald in zit moet je op de bewegende delen een druppel olie doen (eventueel de kap er af doen als je er niet bij komt). En waar het spoelhuis in ligt moet je ook een druppel in doen. Al deze delen kan je "opzoeken" door met de knop te draaien :) De naaimachine moet je voor je eigen veiligheid namelijk uitzetten.
Dan even laten lopen met draad en testen op een proeflapje omdat je anders olie op je goede werk krijgt.

Als dat niet werkt denk ik dat het de grijper kan zijn (de grijper pakt de bovendraad bij het spoelhuisje en maakt een lus om de onderdraad om een steek te vormen) en daar kan je zelf niks aan doen. Even laten controleren bij een naaimachine (reparatie) winkel en zo nodig laten repareren.

Als je op google zoekt wil je trouwens nog wel eens een handleiding vinden van een naaimachine of apparaat :knikt: Hoeft misschien niet perse het juiste model te zijn maar binnen een merk lijkt de techniek redelijk op elkaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 11:45 am 
Opperfikkiestoker

Nee, ik heb nog niet gesmeerd. Alles was best vettig dus dacht dat dat wel goed zat. Daarbij heb ik ook geen olie en ben ik bang dat ik 't verkeerd doe.

Ik heb wel in het spoelhuis gekeken (terwijl ik aan de knop draaide), het ziet er goed uit, wat de grijper doet. Maarja, zoals eerder gezegt ik heb er niet heel veel verstand van ;)

Handleiding van deze machine heb ik nog niet kunnen vinden, wel van hetzelfde merk idd. Alleen niet de volledige handleiding, maar een paar pagina's. Maar ik zoek gewoon door en misschien vind ik 'm dan wel helemaal.

Mijn vader dacht dat het misschien aan de naald zou kunnen liggen, dat ik een dikkere naald moet gebruiken. En/of dat de draadspanning niet goed is.
Zou dat kunnen (van de naalden dan :P )?

Echt bedankt voor je hulp en snelle antwoorden, ruub&mlein!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 1:41 pm 

Voor de naald zouden het 4 dingen kunnen zijn 1=botte naald/afgebroken puntje (soms amper te zien) 2=verkeerd type naald 3=naald verkeerd geplaatst 4=te dunne of dikke naald voor de stof, maar dan zou het bij een dunne naald icm dunne stof wél goed moeten zijn.
Verder kan de draadspanning niet goed zijn, maar dat heb je al geprobeerd. Als dit alles niet helpt is de machine waarschijnlijk toe aan een smeer/afstel beurt bij een reparateur. Maar dat is niet goedkoop. Misschien kun je dan beter een goedkope nieuwe kopen.

*Misty* *Mika* *Maxi* *Mara* *Mauro* *Mova* *Melle* *Mélin* *MaX* *MaddoX* *Milish* *Meagan* *Morena* zijn nu engeltjes, ze wonen voor altijd in mijn hart

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 21, 2011 4:30 pm 
Opperfikkiestoker

Naald is dus net nieuwe omdat de vorige afbrak. Ook heb ik nu beide naalden gebruik maar dat maakt geen verschil. Ook verschillende draadspanningen dus uitgeprobeerd en ook geen verschil.
Wat ik nu heb gedaan is nog een goed naar het spoelhuis gekeken. Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Namelijk wat ik nu heb gedaan is met stof een paar steken naaien (zelf draaien) en dan het spoelhuis-klepje open. Wat ik dan zie is dat het draadje netje wordt meegenomen, een half rondje gaat en dan daar ergens blijft hangen/rond zweven. En dat bij elke steek opnieuw. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Kan ik hier zelf wat aan doen of zou ik hem dan naar een reparateur moeten brengen? Daar heb ik inderdaad geen zin in vanwege de kosten en het meekrijgen (weet niet of dat lukt op de fiets).
Ik heb deze gratis gekregen en een paar maanden geleden deed ie het nog prima. In de tussentijd is er niets mee gebeurd, hoe kan dat nu?

Bedankt voor alle hulp al!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]