Het is nu zo nov 19, 2017 5:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 2:12 pm 

Soms lees ik dat mensen uren bezig zijn met hun rattenkooi schoonmaken en dan vraag ik me altijd af, hoe krijgen jullie het voor elkaar??

Ik maak onze rattenkooi wekelijks schoon. Eerst haal ik alle losse zooi als hangmatjes, kartonnen doosjes en huisjes eruit. Dan veeg ik alle losse vuil van de plateaus en als ze erg hebben zitten viezerikken, met een wc-papiertje de natte troep.
Dan pak ik een emmer warm water en een sponsje en poets de huisjes en het voerbakje schoon. Daarna doe ik alle plateaus en buizen af (zonder deze los te halen), en doe ik met de franse slag de tralies van de kooi.
Ten slotte gaat de onderbak met bodembedekking eruit, leeg ik deze in een vuilniszak en maak ook deze onderbak schoon met warm water.
Ten slotte gooi ik er nieuwe bodembedekking in, komen schone huisjes en nieuwe kartonnen doosjes en schone hangmatten in de kooi, om het geheel af te maken met flink wat repen krant, met her en der wat lekkers er tussen verstopt.

Eéns in de zo veel tijd (wanneer ik vind dat het nodig is), gaat wel alles eruit, en maak ik alles schoon met allesreiniger.

Nu weet ik dat onze rattenkooi dus niet altijd superschoon is. Toch heb ik het idee dat onze ratten niet vaker ziek zijn dan die van anderen (eerder minder vaak ziek; weerstand?). Bovendien, als ik de kooi zo uitgebreid sop, stinkt-ie binnen 2 dagen enorm: "Baaaaaaas, die kooi stinkt zo naar schoon!! We pissen m snel weer onder!". Hierdoor word ik ook niet echt gestimuleerd om de kooi vaker flink te schrobben :P

En nu ben ik dus benieuwd, hoe uitgebreid poetsen jullie je kooi eigenlijk?

Uit: Koningin van Amerika - Rita Mae Brown

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 2:22 pm 

Ik heb nu gelukkig weer volières die ik onder de douche kan zetten. Ik haal dan bodembedekking en nestmateriaal, hangmatjes, poepbakjes en 'losse' huisjes e.d eruit. Buizen, wiel, plateaus laat ik gewoon zitten, soms de huisjes die met ijzerdraad aan de tralies vast zitten ook. Dan spuit ik dat helemaal af met heet water, droog, klaar. Dat doe ik ééns in de 10-14 dagen ofzo, wisselt heel erg, gewoon als ik het vies vind (en zin heb :oops: ) Dat kost geen uren en niet zoveel moeite, maar is wel heel grondig :) Ik gebruik vrijwel nooit schoonmaakmiddel.

Tussendoor haal ik om de paar dagen poepbakjes en nestmateriaal leeg, ververs ik een keer of 2 hangmatjes en soms doe ik na een week ofzo een keer bodembedekking en plateaus afnemen en spulletjes schoonmaken (maarja dat is bijna net zoveel moeite als onder de douche zetten)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 2:27 pm 

ik doe het meestal hetzelfde, laat alles er gewoon in zitten.
om de paar weken haal ik alles eruit en gooi het onder de douche en dan met alleen de warme kraan vol open en de "massagestand" van de doucekop (zijn 4 dikke, erg harde, stralen) en dan alles helemaal schoon stralen.
Reden dat ik dat niet altijd doe is omdat ik om de plateau's eruit te halen de kooi naar voren moet schuiven, en om dat te kunnen doen moet ik mijn halve kamer moet verbouwen (alle spullen naast de bank verplaatsen en dan de bank rechtop zetten)

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 3:23 pm 

Ik verschoon de kooi als ik vind dat het stinkt. Zal ongeveer na een week zijn steeds.

Ratten eruit (of niet, als ik dat teveel moeite vind ;) )
Alles van stof eruit en in de wasmachine
Voerbakjes schoonmaken met sopje van Biotex
Onderbak eruit, kranten in de prullenbak, onderbak schoonmaken met sopje en droogmaken
Toiletje eruit, leeggooien in de prullenbak en schoonmaken met sopje en droogmaken
2 schone kranten in de onderbak, terug in de kooi
Toiletje terug in de kooi, leeg, dat vinden ze het fijnst
Voerbakjes afdrogen en terug in de kooi, en vullen
Ratten terug erin, en het kooitje waar ze in gezeten hebben even schoonmaken en afdrogen
En als de wasmachine klaar is, de hangmatten e.d. er weer in

Ik ben een half uur, maximaal 3 kwartier bezig elke keer. Plateau's, huisjes, buizen e.d. heb ik niet, en dat scheelt enórm veel tijd. De tralies doe ik eigenlijk nooit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 3:30 pm 

Ik poets 1 keer in de week, nouja meestal duurt het nog een paar dagen langer, laat ik zeggen 1 a 1,5 week. Dan gaan eerst de ratten er uit, die mogen dan even los lopen. Dan haal ik alles wat aan het traliewerk hangt en in de bak staat(hangmatten, verdiepingen, trapjes, buizen, mandjes, toilet, etc) er af en leg het in de onderbak, het lege traliewerk er af en naar de badkamer er mee. Dan moeten de ratsels in de reismand en breng ik de onderbak met alle inhoud van de kooi naar beneden. Daar haal ik alle spullen uit de bak, gooi de bodembedekker in de container. Dan spoel ik eerst de onderbak uit en maak er daarna een sopje in met een beetje verblijfreiniger en heet water. Daarin was ik alle spullen af, buizen gaan wel uit elkaar. Als alles afgewassen en droog is gaat er nieuwe bodembekker in de bak, alle spulletjes er weer in en naar boven. Dan haal ik een doekje met heet water over de tralies en die ook weer naar mijn kamer, alle spulletjes weer er in hangen en het traliewerk op de bak. Dan de puntjes op de I zoals het onderste trapje, voerbak en fles vullen en knaag- en nestmatriaal er in en klaar! Met de uitbreiding heb ik nog niet schoon gemaakt maar dat zal wel zijn: buis er uit, tegeltje over het gat en mary er af en verder hetzelfde.

Het gaat bij mij niet zo snel stinken en als het echt stinkt vervang ik de lap uit het hoektoilet en neem de plankjes even af. Met de Jenny alleen was ik meestal iets van een uur bezig maar ik treuzel best veel en zit vooral te miepen met het herinrichten. Mijn kooi is ook niet brandschoon, zeker aan het eind van de week ligt overal troep dus met hun weerstand zit het ook wel goed maar ik kan het niet te bont laten worden want dan krijgen mijn vader en Watje problemen met hun luchtwegen en dat is ook weer niet de bedoeling.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 6:08 pm 

Ik doe het precies zoals jij Janneke, vooral niet te moeilijk doen ;). En inderdaad haal ik 'm eens in de zoveel tijd ook helemaal alles er uit en gaat de alles reiniger der door, of ik zet 'm buiten en zet de hogedrukspuit er op :angel: (moet je alleen niet van te dichtbij doen, want die straal is toch wel erg hard :fluiten: )

† Lieve Pieter, Tommie, Tazje, Kip, Frutsel, Knorretje, Fis, Madelief, Parel, Perzik en Druif ik hou nog steeds van jullie! †

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 7:02 pm 

Ik ben dus wel lang bezig met mijn Furet Tower :oops: . Ongeveer eens in de 14 dagen, tussendoor haal ik weleens een natte lap over de verdiepingen als die vies zijn.

1. Ik haal de hele kooi leeg (dus ook alle buizen en plateaus).
2. Ik was alle inhoud af met heet water (buizen, plateaus, huisjes, mandjes)
3. Ik gooi de bodembedekking weg.
4. Ik spoel de bakken af onder de douche met een harde straal.
5. Ik neem de tralies af met een natte lap.
6. Alle inhoud min of meer drogen.
7. Opnieuw inrichten waarbij ik rekening moet houden met 4 grote deuren en de doorgang tussen de onderste en bovenste furet en nu Cat instabieler en immobieler is ook daarmee.

Ik ben zeker 2 uur bezig en dan helpt Raoul ook nog met punt 3-5. Nu past mijn kooi niet in zijn geheel onder de douche. In mijn vorige huis kon ik mijn volière onder de douche zetten, toen liet ik ook gewoon alles zitten en zette de harde straal erop.

@ Alathariel: jouw kooi klinkt wel erg saai zonder plateaus, huisjes en buizen vind ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 7:44 pm 

Ik vind de kooi altijd vrij snel niet zo prettig ruiken, dus gaat hij elke week onder de douche... Alles eruit (de hangmatjes etc was ik haast nooit, die stinken ook niet). Kooi onder de douche, even uitdruppen, dan snel richting balkon waar hij kan drogen. Dan maak ik de onderbak schoon, het huisje, voerbakje etc. Wel alles met de ratjes uit de kooi natuurlijk! Plateautjes afnemen met de ratjes in de kooi is al geen doen, ze gaan achter het schoonmaakdoekje aan... Heel handig is dat! Dus de hele kooi schoonmaken met ratjes erin, niet te doen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: za jun 21, 2008 8:08 pm 

hilde: ik heb hier ook geen plateau's en buizen en huisjes, plateau's worden alleen maar vies en plassen ze dus alleen maar op. in buizen krijg ik ze er niet meer uit. en huisjes doe ik nog even niet met wibo omdat hij er dan niet uitkomt. maar ik doe er veel hangmatjes in.

Tranen van verdriet en vreugde, maar ik ben ratloos ik mis jullie,elke dag denk ik met de ratjes op schoot, de ratjes eten geven, 's nachts als ik wat hoor...nee jullie zijn er echt niet meer.:pruil: Rust maar Wibo,Dior,Otje,Amor&Tinkerbell

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 10:57 am 

Ik ben meestal ook best lang bezig.. Een keer in de week maak ik hem grondig schoon, met de ratjes in de duna en tussendoor af een toe een doekje over de plateautjes en het wc-tje leeg-gooien! Dat eerste doe ik zo:
Ratjes uit de kooi en in de duna, hele kooi leeg-halen, alles van stof in de was, bodembedekking weg (papier in de papierbak en aubiose in de groene bak) en dan pak ik een sopje. Dan neem ik met dit sopje de tralies af, dan poets ik alle inhoud, vaak ook nog even met een schuursponsje en daarna de onderbak. Als ik daar mee klaar ben, gooi ik eerst de emmer leeg, dan ga ik her-inrichten. Daar ben ik meestal het langst mee bezig, vooral ook omdat ik graag een volle kooi heb en ik een Jenny heb met kleine deurtjes. Ik kan dus niet overal even goed bij.. :roll: Ik begin bij de bovenkant, dus de plateautjes, hangmatjes, mandjes, buis. Dan doe ik de onderbak. Eerst een krant op de bodem, daarom een of twee huisjes, het wc-tje met houtsnippers er in en het voerbakje. Daartussen gooi ik Aubiose en dan scheur ik nog een krant aan reepjes. Dan zet ik de bovenkant weer op de onderkant en gaan de ratjes er weer in. Soms ben ik met 45 min klaar en soms doe ik er 1 1/2 uur over, ligt er aan hoe hard ik doorwerk en hoe vies het is...

Amirah en Cleopatra!! Mijn meissies!

Dag Lisa, Najla, Misty, Dora en Bandito.. Ik mis jullie...

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 11:27 am 

Ik ben ook altijd vrij lang bezig, maar dat komt omdat ik best perfectionistisch ben. Doe wel alles helemaal schoonmaken enzo, dus ook de tralies en de onderbak onder de douche. De plateaus laat ik wel altijd zitten, maar die worden ook mooi schoon als ik de hete douchestraal erop zet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 11:36 am 

Als ik dit allemaal zo hoor staat me nog wat te wachten :D Had vroeger een gabber jolly geloof ik, met van die hele irritante vaste trappen. Kan me nog zo herinneren dat ik de tralies schoonmaken altijd het vervelendste vond, met mn armen in die kleine rotdeurtjes aan de zijkant :-)
Als het goed is heeft de brio medium wieltjes dus dan rij ik 'm zo onder de douche, wel zo handig.
Ik gok dat ik het langste bezig ben met inrichten.. en dat baseer ik op vroeger.. toen ik nog met buurmeisjes met de barbies speelde.. waren we denk ik zo'n 2/3 uur bezig met het inrichten van het 'huis', wat ongeveer zo groot was als mijn eigen kamer, en als we dan wilden beginnen met spelen was de tijd om, haha! :duh:

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 12:08 pm 

1 keer per week gaan alle matten, doekjes buizen bakjes ed. uit het hok.
De plateaus laat ik zitten.
Ze worden wel goed schoon gemaakt, zo ook de tralies.
De bak word ook helemaal gereinigd.
Een paar keer per week haal ik een doekje over de plateaus.
Dus eigenlijk elke week grote schoonmaak.
Ben dan zo'n 3 uur bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 3:18 pm 

rattie-fan2 schreef:
hilde: ik heb hier ook geen plateau's en buizen en huisjes, plateau's worden alleen maar vies en plassen ze dus alleen maar op. in buizen krijg ik ze er niet meer uit. en huisjes doe ik nog even niet met wibo omdat hij er dan niet uitkomt. maar ik doe er veel hangmatjes in.

Precies, dat heb ik dus ook. Plateau's gebruiken ze alleen om op te pissen, en buizen en huisjes krijg ik ze dan niet meer uit. Maar ze hebben een hele zooi hangmatten en hangmat-achtige-dingen, en vogelstokken, en een loopwiel. Ze amuseren zich wel :-) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jun 22, 2008 3:37 pm 

In een week 2 x de hangmatjes wassen, dus om de 3 á 4 dagen krijgen ze schone hangmatjes en dan wordt ook gelijk de kooi helemaal schoongemaakt! :)

Buizen, voerbakje, toiletje, plateau´s, de onderbak met de schuiflade, alles wordt eruit gehaald en schoongemaakt.
De kooi (staat in de huiskamer) kan niet onder de douche, omdat de kooi te groot is en ook niet uit elkaar kan om naar boven te verslepen, dus de tralies maak ik schoon met een doekje.

Verder wordt er meerder keren per dag de plateau's afgedaan en de poepjes verwijderd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]