Het is nu do nov 23, 2017 2:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 7:45 pm 
Opperfikkiestoker

Hoi!

Ik wilde graag even wat advies. Ik heb 6 ratten en wil ook in de toekomst een groep houden van ongeveer 4 tot 6 ratten (meer richting de 6 dan dan 4). Ik heb een Jenny als kooi gehad, toen ik nog maar 3 ratten had. Dat vond ik een erg fijne kooi, wat betreft het inrichten en schoonmaken.
Nu heb ik een montana knaagdieren volière villa casa II (deze dus :P http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... hoog/67673). Opzich een prima kooi en toen we hier nog met zn tweeen waren was het ook nog wel te doen met schoonmaken en inrichten. Nu ben ik alleen en begint dat toch echt een probleem te worden. De deurtjes zijn te klein, ik kan niet overal bij. Ik moet ook nadenken waar ik de plateau's ophang omdat ik ze anders tussendoor niet schoon kan maken omdat ik er dan niet bij kan (of mn rug volledig naar de klote help).
Ik ben hierdoor echt meedere uren (stuk of 5) bezig als ik de kooi wil schoonmaken en dat begint me behoorlijk de keel uit te hangen.

Ik was aan het denken om dus een kooi te laten bouwen. Alleen de kosten daarvoor zijn best hoog dacht ik. Waar ik aan zat te denken is dit. Hoogte 100 cm, breete 100 cm en diepte 60 cm. Dan halverwege een groot plateau en een morsrand van 15-20 cm (aan de onderkant). Over de deuren dacht ik misschien 4 deuren te maken. Dus 2 openslaande deuren naast elkaar en dan 2 boven elkaar (als je snapt wat ik bedoel?). Een beetje zoals dit alleen dan de deuren dus weer verdeelt zodat er 4 deuren onstaan in plaats van 2 (http://www.volierebouwgelderland.nl/upl ... i%2056.JPG).
Wat denken jullie hiervan? Ik weet dat hier best veel mensen zitten die zo'n soort kooi hebben laten bouwen. Ook zou ik willen vragen of jullie ongeveer weten wat de kosten zijn? Ik zat zelf te denken aan 200 a 300 euro maar ik heb geen idee of dit rieel is.

Is de kooi zo ook groot genoeg voor 6 ratten? Ook als ze wat ouder zijn en dus wat meer behoefte hebben aan bodemoppervlakte en niet zo zeer aan hoogte? Want ik wil dus echt een leeftijd gemengde groep houden met jonkies en ouderen.
Ook zat ik er aan te denken eventuseel een kant dicht te maken met tespa ofzo, alleen ik heb hier altijd de kooi al ongeveer 10-15 cm van de muur af en dan blijft deze schoon. Ik heb de kooi met de 'korte' kant tegen de muur staan, dus de 60 cm 'zijkant' zou tegen de muur aan komen (dat is anders dan de meeste hier denk ik). Dus of het dan nog handig is?

Ik twijfel nog heel erg in verband met de kosten, zo'n kooi wordt vast heel mooi maar ik studeer nog maar en heb het dus niet heel breed en zo'n kooi moet dan echt de kosten waard zijn (gelukkig ben ik door omstandigheden niet op vakantie geweest dus heb ik wel wat geld hiervoor ;) )

bedankt voor het meedenken alvast!
Groetjes Vera

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jul 28, 2011 11:22 pm 

De alu van de foto is mijn 'oude' alu, die Feline nu heeft. Die heeft mij toen 350 euro gekost. Ik heb hem weggedaan omdat ik hem uiteindelijk nog te veel werk vond met schoonmaken. Als je het gaas mooi wilt houden en goed wil onderhouden ben je toch nog veel tijd kwijt met het schoonmaken van de kooi, mijn rug kon dat alsnog niet waarderen.
Als je zoiets zou willen en je zou er weinig tijd mee kwijt willen zijn met schoonmaken zou ik het gaas laten coaten..kost je een bom duiten extra, dat wel. Ik heb nu een RS en ik ben nog niet de helft van de tijd bezig met het schoonmaken ervan, heerlijk!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 8:44 am 
Opperfikkiestoker

Mag ik je vragen wat de maten zijn van die kooi?
En bedankt voor je tip van het coaten!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 9:47 am 
Moderator

Dat is de kooi die bij mij staat Arianne :P

De maten van die kooi zijn 110x60x80(hoog) en hij heeft een plateau met gaas eronder van 110x40. Bij ons wonen er 5 ratten in.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 10:03 am 

Oh ja klopt, deze heeft de slotjes bovenin, mijn excuus ;-)

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 10:13 am 

k heb ook een RS best ideaal, maar wat ik in ons nieuwe huis ga doen is een stuk van de bijkeuken afzetten en dan helemaal geen kooi meer maar kasten/rekken neerzetten die je zo kan afvegen, haakjes onder de planken voor hangmatten waar je zo bijkan, toiletten in de hoek, veel speelgoed zoals een appelboompje in pot om te knagen, een zandhoek of water of ballenbal of bosbak enz, en dan geen bodembedekking maar gewoon dweilen, dat lijkt me super leuk en ideaal. Bankje voor mij erbij, goedkoop tafeltje waar aan geknaagd mag worden, en knoeien heen haha!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 10:19 am 

ik bedoel ballenbak, met een k of proppenbak, ze lopen hier toch al de halve dag los eigenlijk, zo kwam ik op het idee, straks staat de printer in een andere kamer zodat daar niemand meer blauw uitkomt, ook de hypotheekpapieren krijgen maar even een nieuwe plek, heel de notaris z'n verklaring was aangevreten en we moeten dit huis nog verkopen, :welkom:
de rattenkamer is hier nu ook bijkeuken
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 11:02 am 
Opperfikkiestoker

Hoi Elfje,
Klinkt als een super plan maar ik studeer nog en ik woon niet zo groot. Ik verwacht ook niet de komende paar jaar zo groot te gaan wonen ;) . Dus voor mij zitten dat soort dingen er niet in.
Ook een RS past niet hier, vandaar dat ik zelf een kooi wilde laten maken. Dan issie precies zoals ik wil en hier pas en hopelijk scheeld dat ook met schoonmaken

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 11:14 am 
waar ik ook aan denk is geen kooi maar brede planken tegen de muur, hoog genoeg dan gaan ze er niet af, dan kun je om het schoon te maken gewoon met rechte rug langs het verblijf lopen, je kunt het uitbreiden met meer planken met haakjes eronder voor hangmatten
en andere dingen, iemand in Amerika heeft haar mannengroep niet in een kooi maar in een kinderzwembad zitten, ook op een hoogte dat ze er niet uit springen.

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 11:16 am 
Ere-lid

Je kunt met de kooibouwer alles overleggen en hij zal zeggen of het wel of niet kan. Tip, vraag of hij de deuren uitneembaar maakt, scheelt heel veel boenwerk. En ik zou 3 trespa wanden nemen, scheelt nog meer in schoonmaak, ook doordat er geen rommel meer (van die kanten dan) uit de kooi kan vallen. Als je de morsrand van doorzichtig materiaal maakt hou je een goed zicht op je ratten.
Ik heb bij mijn mannenkooi het stuk wand tussen verdieping en deuren ook tralies. Zo kunnen ratten met achterhandsverlamming toch omhoog klimmen. Klimt een rat niet meer dan kun je er een drinkflesje aan bevestigen. Ook een loopwiel - wel op de maten letten!
Aan de onderzijde van de bodemplaat die de onder van de bovenste scheidt heb ik ook tralies, zo kan ik buizen en hangmatten ophangen.

Maarre.... we zouden toch nog een afspraak maken, kun je het zelf zien ;)

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 11:29 am 
Opperfikkiestoker

Bedankt!
Ik kom graag een keer kijken! Want ik begrijp het niet helemaal ;) .
Dus 3 wanden met trespa en dan aan de binnenkant nog met gaas bekleed? (zodat er nog dingen op zijn te hangen). Dan zijn alleen de voorkant en de bovenkant nog open, is dat genoeg ventilatie?
En omdat de kooi bij mij met de korte kant tegen de muur staat kijk ik er dus van twee kanten tegenaan, de voorkant en de achterkant. Ik vind het altijd wel leuk om te zin hoe ze bezig zijn, ook als ik aan de andere kant van de kamer ben. Maar dan zou ik tegen de (dichte) achterkant aan kijken.
Dus ik moet even nadenken of ik dat wel wil.

Maar ik stuur iig alvast wat mailtjes naar bouwers en dan zie ik wel wat eruitkomt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 11:59 am 

Mijn aluminium kooi heb ik laten maken met inzetramen. Ik wilde wel overal gaas zodat mijn dames zonder problemen kunnen klimmen, maar ik had geen zin in een vieze muur en/of een vieze vloer en bank, vandaar deze oplossing. In dit topic staan foto's. Deze kooi heb ik laten bouwen door Egbert, maar die heeft het momenteel ontzettend druk en daardoor duurt het erg lang voordat een kooi af is. Ik had in eerste instantie een tekening gemaakt van een kooi van 100x100x60, maar ik wilde uiteindelijk toch een grotere kooi. Mijn ontwerp destijds (zie hier mijn tekening) van een kooi van 100x100x60 met inzetramen aan drie kanten (achterkant en de zijkanten) zou bij Jos zo'n €675,- gaan kosten en dat werd mij toch echt te prijzig. Vandaar dat ik voor Egbert heb gekozen: die kon mijn huidige kooi leveren voor de helft van de prijs, terwijl ie dus een stuk groter is. Van Jos weet ik wel dat zijn kooien kwalitatief nog net iets mooier zijn (al worden de kooien van Egbert tegenwoordig wel steeds mooier!), hij een stuk sneller levert én hij een percentage van de opbrengst van de kooi doneert aan Parzival.

Wel moet ik erbij vermelden dat ik een stoomreiniger gekocht heb om mijn aluminium kooi goed schoon te kunnen maken. Met een sopje en een doekje ging ie alleen nog maar meer stinken en ik kan 'm immers niet compleet uit elkaar halen en per zijkant schoonmaken, iets wat ik met mijn XL wel kon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 2:44 pm 
Moderator

De kooi die wij van Arianne hebben overgenomen kan wel helemaal uit elkaar. Ideaal dat dat kan en handig als je hem grondig wilt reinigen. Het plateau die er in hangt kan je er ook uithalen (hangt met vleugelmoeren op zijn plaats) en zo nodig ook lager/hoger hangen of weg laten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 5:22 pm 
Opperfikkiestoker

Hm, de kosten zijn toch wel een belangrijk punt voor mij. Dat het dan wat langer duurt geeft niet zo veel. Hoe kan ik Egbert bereiken? Heeft hij een site of een email adres?
En ik heb tot nu toe eigenlijk geen last van een vieze muur/vieze vloer, dus ik weet niet hoe groot de noodzaak voor mij is om echt meerder kanten dicht te maken met plexiglas/trespa (zeker niet als dat veel duurder is)? (want ik weet niet of dat ik nu zo'n schone groep heb of dat ik er niet zo mee zit, ik heb wel zeil op de vloer liggen mss scheeld dat ook?)
De kooi nu plaat voor plaat schoon maken gaat ook niet, of ik moet er meerdere dagen voor uittrekken. Dus dat de kooi niet helemaal uit elkaar kan zit ik niet zo erg mee. Voor vervoer zou het echter wel heel handig zijn.

Mooie schets Willemijn! Zo iets bedoel ik inderdaad. Al ben ik nu wel uitgegaan van een bodem opp. van 90 x 60 en een hoogte van 100. En ik zou dus de deuren over de hele voorkant willen hebben, maar wel 4 inderdaad, zoals jij op de tekening ook aangeeft. Aan de zijkant hoef ik niets. Hoe hoog is jou 'mors'rand geworden? Hij zit er namelijk vrij hoog uit.

Owja en nog een vraagje :oops: bezorgen ze die kooien ook? Want als vervoer heb ik alleen openbaar vervoer..

Verder heb ik besloten dat ik heel graag zo'n kooi wil, alleen dat het wel betaalbaar moet zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr jul 29, 2011 5:57 pm 

Egbert neemt op het moment geen nieuwe orders meer aan, heb ik begrepen.

Faye

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]