Het is nu zo nov 19, 2017 1:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 9:59 am 

Gekopiëerd van een paardenforum, maar ook erg relevant voor mensen met ratten.

Citaat:

Baat het niet dan schaadt het wel.
De stof in wilgen is de oervorm van aspirine (salicylzuur - van Salix, wilg). Aspirine is acetylsalicylzuur en die acetylgroep is er chemisch aangehangen om een beter bijwerkingenprofiel te krijgen. Salicylzuur werkt erg heftig in op het maagslijmvlies (acetylsalicylzuur ook nog steeds trouwens, ook dat moet je niet zonder reden slikken) en kan dus maagzweren en maagbloedingen veroorzaken. Daarnaast remt het de bloedstolling.
Het is ook zoals bekend een pijnstiller en blokkeert de Cox-receptor. Daarbij blokkeert het meer de Cox1 receptor dan de Cox2. Moderne pijnstillers blokkeren selectief de Cox2, wat de bijwerkingen verder vermindert.
De Cox-receptor is van belang voor de werking van prostaglandines, en prostaglandines zijn hormonen met enorm veel belangrijke functies. Cox1 gaan blokkeren door zonder noodzaak salicylzuur te voeren heeft dus impact op heel veel belangrijke lichamelijke processen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspirin
http://en.wikipedia.org/wiki/Prostaglandin

In het kort: je geeft een medicijn zonder reden. Moet je je eens voorstellen, dat je je paard dagelijks metacam (dat bovendien selectief Cox2 remt en dus minder bijwerkingen heeft) voert, omdat-ie zich verveelt ;)
En vergis je niet, er zit véél salicylzuur in wilgenbast. Het is jarenlang echt als basis voor aspirine gebruikt, en een farmaceut zou dat echt niet doen als-ie 1 boom voor 1 doosje pillen moest kappen...

Voor mij in ieder geval genoeg reden om niet zomaar wilgentakken aan mijn paard of rat te geven. Hoe denken jullie hierover?

Degene die ik quote is overigens bioloog :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo okt 26, 2011 11:01 am 

Ik geef gewoon lekker wilgentakken aan mijn paardje. Vind het gevaar zo minimaal dat het te verwaarlozen is. Een ontwormkuur erin stoppen is 10.000 x meer risico dan lekker knabbelen aan wilgen ;) . Idem voor vele soorten krachtvoer en supplementen.

Voor de ratten heb ik het eigenlijk nooit gebruikt omdat ik het een risico vind om het van buiten naar binnen in de kooi te halen. Past niet in mijn vriezer :D .

Angela met 27 engeltjes
Opvang in Limburg voor Parzival

"Enjoy the little things in life... for one day you'll look back and realize they where the big things"

Profiel  

BerichtGeplaatst: do okt 27, 2011 8:34 pm 

Ze krijgen hier al heel lang af en toe wilgentakken en hebben daar nog nooit
(zover ik dat kan beoordelen) iets aan over gehouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za okt 29, 2011 1:37 pm 
Ere-lid

Ik had m'n reaktie in een verkeerd topic gezet :huh:
Bij deze hier nogmaals: Dat van de wilgentakken is al heel lang bekend maar ratten krijgen er maar zo weinig van binnen. Ik heb overigens nooit iets aan mijn ratten gemerkt. :-)

Barrymore

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]