Het is nu zo nov 19, 2017 5:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 15, 2012 9:25 pm 

Dus dat is ook niet bepaald een oplossing. Ik heb al gezien dat in de puik ook granen zitten met hoog fosfor maar ik vermoed dat dat met elk knaagdiervoer wel zo zal zijn. Dus dan zou ik losse granen moeten gaan zoeken ofzo. Ik heb ook met ineke overlegd en aangezien willow nog groeit en wel gewoon zijn voedingsstoffen nodig heeft durf ik eigenlijk niet zo goed helemaal zelf aan het mengen te gaan. Misschien is het dan beter om een basisvoer zonder dierlijke eiwitten te voeren en met de extra's en versvoer te letten op het fosfor. Evt zou ik rune dan de supplementen van het nierdieet apart kunnen voeren want de rennie mogen de anderen sowieso niet. Wickie en willow kunnen dan wel wat eiwit krijgen. Pffff het zou toch handig zijn als er voor ratten ook kant en klaar nierdieet bestond.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 03, 2012 6:46 pm 

Deze nog maar eens een schopje geven aangezien ik weer bezig ben. :-) Als het me allemaal lukt is het misschien ook wel handig voor iemand anders. Anyway: Dankzij de oplettendheid van Marjoleine heb ik nu wat meer info van Rianca gekregen. Ik blijf wel met een aantal punten zitten:
- Voor Willow is het nierdieet echt ongeschikt omdat hij te jong is voor "seniorenvoer".
- Rianca gebruikte wel Special K maar daar schijnt dus te veel suiker in te zitten en ik weet niet welke cereal ik dan wel zou moeten gebruiken aangezien verpakkingen nooit de info geven die ik nodig heb.
- Garvo is moeilijk aan te komen.
- naturediet is natuurlijk inmiddels veranderd in EcoStyle en heeft geen liteversie meer. Er is dan de keus tussen de senior en care versie. De care versie bevat aan eiwitten minstens 65% vis ipv vlees, de senior versie bevat kalkoen en konijn. De care versie lijkt me dus beter te verwerken voor de nieren maar de ingrediënten van de senior versie lijken meer overeen te komen met naturediet lite.

Staat er misschien in de nieuwe scuttling gourmet iets over wat ik Willow zou kunnen bijvoeren zodat het voor hem ook werkt? Anders is een mailtje naar Allison Campbell misschien een goed idee? Voor Garvo heb ik 1 webwinkel gevonden en misschien verkoopt een dierenwinkel in bergambacht het maar daar moet ik nog heen bellen. Ik heb inmiddels Supreme een mailtje gestuurd over het fosfor gehalte van SS aangezien daar bij de additieven 0,4% fosfor per kg, dus 4 gr per kg, aangegeven staat terwijl Garvo 5,2 gr fosfor bevat. Ik vraag me dus afof de 4gr fosfor alles is of juist extra is toegevoegd. Misschien is SS dan een mogelijk alternatief voor garvo.

De stand van zaken hier is inmiddels dat Wickie ook al wat instabieler op zijn achterpootjes begint te worden. Zowel hij als Rune hebben last van dunne vacht, vooral rond hun kopje maar ik verdenk Willow er van dat hij ze barbert. Ik voer nu SS gemengd met puik en Rune reageert daar best wel goed op. Sinds ik de dierlijke eiwitten uit het basisvoer heb is hij wat actiever en heeft ook weer wat meer zijn eigen karakter terug. Het is dus nog even puzzelen maar ik hoop er het beste van te maken voor alle drie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za maart 03, 2012 7:12 pm 

Naturediet bestaat gewoon nog hoor:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... naturediet

Wel via dit forum naar zooplus gaan om te bestellen! Dan krijgt Jolanda een extraatje voor de opvang.
Zou het trouwens niet te precies nemen, er zijn veel meer soorten prima (beter?) hondenvoer.

Ik heb nu 'Excellent Nix-bix' gewoon online besteld, lijkt me ook prima dwergkonijnenvoer.

Alison is volgens mij ook niet te beroerd om mailtjes te beantwoorden :)

Succes!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo maart 04, 2012 12:27 am 

:shock: hoe heb ik dat nou weer niet gezien? In elk geval bedankt voor de tip! Ik voer eigenlijk altijd de visvarianten van almonature voor katten. Zal het zoutgehalte daarvan eens vergelijken. Misschien is dat nog wel beter.

Ik ga denk ik alison maar mailen voor tips voor willow en misschien kan ze vertellen waar ik precies op moet letten bij het konijnenvoer en de cereal. Ik zal nix bix ook eens bekijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 8:25 pm 

Ik dacht, ik zoek eerst eens op het forum van fancy rats rond....dat had ik beter niet kunnen doen want nu duizelt het me al helemaal! :shock: Die zijn uitgebreid met voeding bezig zeg! Er wordt daar voer gemengd van allerlei losse granen, zaden, groenten en kruiden. Iedereen lijkt zijn/haar eigen mix te hebben, de een nog uitgebreider dan de ander. Dat gaat dan nog om mixen voor gezonde ratten, met gemengde leeftijden en nierfalen wordt het nog een beetje ingewikkelder. Ik ben een beetje geïntimideerd :shifty: .

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 8:31 pm 
Moderator

Dat is daar wel even anders ja :P Zelf meng ik dus ook met losse granen ect, mijn mix staat ook op dat forum. Ze hebben daar ook meer webwinkels met granen of basissen voor een mix :)
Voor gezonde ratten is het nog goed te doen, en rittens of oudjes bijvoeren en supplementen aanpassen ook wel. Hier mix ik ook deels voor Leila, om haar blaas te ondersteunen/zo min mogelijk te belasten. Het zou nog wel beter kunnen denk ik, is vooral veel zoeken en kijken hoe ze het er op doen :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 8:33 pm 

Je kan het ook anders bekijken; er worden super veel verschillende dingen gevoerd, en blijkbaar doen ratten het op een heleboel verschillende dieten allemaal goed :)
Ik ben groot voorstander van gewoon een beetje aankloten en kijken waar jouw ratten het goed op doen!!
Te calorierijke dingen vermijden (commercieel rattenvoer dus!) en veel variatie bieden dan ben je al een heel eind. Verder gewoon gezond verstand gebruiken, je houdt zelf toch ook niet op de gram bij wat je eet :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 8:51 pm 

Zo kan je het ook bekijken ja. Het lijkt me wel leuk om het ook te gaan proberen maar ik ben toch ook wel een beetje bang dat ik ze tekort zou doen. Zeker nu het met Rune en Wickie niet echt lekker gaat. Is het met drie ratten enigzins rendabel? Dat ik niet steeds halve zakken moet gaan weggooien? Waar haal je in nederland losse granen, zaden en kruiden vandaan? Marjoleine, waar staat jouw mix? Ben er wel benieuwd naar. Sorry voor het vragenvuur. :shifty:

Profiel  

BerichtGeplaatst: di maart 06, 2012 9:26 pm 
Moderator

Ik zal hem hier even in het Nederlands posten vanaf een ander forum :)

Het meeste bestel ik bij http://www.dierenkruiden.nl en wat andere dingen koop ik hier bij een diervoederswinkel op de vogel of visafdeling, bij de reformwinkel en bij de gewone supermarkt :)

5800 gram – Basis mix – 53,7%
2000 gram - gerstevlokken
1000 gram - havervlokken
500 gram – roggevlokken
250 gram - boekweit (of boekweitgrutten)
400 gram - millet
400 gram - paddy
250 gram - zilvervliesrijst
500 gram – quinoa
500 gram - spelt

2500 gram – Bewerkte granen – 23,10%
500 gram – meergranen macaroni
2000 gram - vlokkenmix (erwten- / mais- / wortel- / haver- / gerste- en tuinboonvlokken)

700 gram – Zaden (in schil) – 6,5%
200 gram - hennepzaad
250 gram - sesamzaad
250 gram - lijnzaad

1050 gram - (Gedroogde) groentes – 9,3%
100 gram - pompoenvlokken
100 gram - tomatenvlokken
100 gram – rode paprikavlokken
100 gram – rode bietenstukjes
100 gram – pastinaakstukjes
500 gram – tuinboonvlokken

800 gram – (Gedroogde) kruiden - 7,4%
100 gram – aardbeienblad
100 gram – berkenblad
100 gram – echinacea
500 gram – kruidenmix (peterselietakjes / selderijtakjes / kerveltakjes / oregano / thijm)

Afbeelding

* Ik had ook nog een kilo blanke haver besteld, maar dit is niet geleverd. Mogelijk dat ik hier nog naar op zoek ga of voor iets anders dat het vervangt. Ik meng namelijk 1 'bestelling' in 4 keer op omdat ik het anders niet in de emmers kwijt kan :lol:

Hiernaast krijgen ze een aantal keer in de week groente, rijst, pasta of aardappel. En heel af en toe wat ei, vis of kip...de kleintjes krijgen dat nu 1x per week :)
Qua supplementen gebruik ik Daily essentials 3 en Calcivet (koop ik bij brandhof, hebben ook een webwinkel), dat geef ik 1 dag wel, 2 dagen niet ect. (door drinkwater of door rijst) Met calcivet ben ik wat aan het klooien omdat ik merk dat het beter is voor Leila dat te minderen. Met die supplementen doe je wel een poos, gelukkig is het ook lang houdbaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 1:55 pm 
Ere-lid

Dit is een niervriendelijk dieet?

Barrymore

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 4:36 pm 
Moderator

Niervriendelijk weet ik niet zeker, denk het wel, alleen de spelt is niet zo niervriendelijk.
Ik heb hiermee geprobeerd het blaasvriendelijk te maken :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 07, 2012 6:52 pm 

De granen die vooral staan afgeraden zijn tarwe, haver, zemelen en onbewerkte mais. Verder kun je om het niervriendelijk te maken "witte" producten gebruiken ipv volkoren. Zal er later eens uitgebreider naar kijken adhv jouw lijstje met fosfor gehaltes in granen. Ben nu op mijn telefoon bezig dus ik pak straks de pc even.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 3:56 pm 

Het voervraagstuk is vandaag opgelost. Omdat het me met Rune en Wickie toch niet lekker zat en ik zekerheid wilde ben ik vandaag in utrecht bij Karin geweest. Rune heeft geen nierfalen maar verhoogde suiker in zijn urine, diabetes dus. Ik heb van Karin nierdieet voor katten meegekregen en dat mogen ze alle drie als ik Wickie en Willow netjes vers en een beetje SS blijf bijvoeren. Rune krijgt voor zijn pootjes wat extra vitamine B en Wickie krijgt eens per week een stukje banaan om zij kalium aan te vullen. Dan zou hij moeten ophouden met alles aflikken en worden zijn achterpootjes ook weer wat beter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 5:49 pm 

dus geen nierdieet maar een dieet voor diabetische katten. :oops:

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo maart 14, 2012 6:04 pm 

Maar een kattenvoer zal toch niet geschikt zijn als volledige voeding voor ratten?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]